Behöver ström från USB när datorn är avstängd

Permalänk
Medlem

Behöver ström från USB när datorn är avstängd

Hej!

Jag har nyligen skaffat en ny stationär dator till min gamla mamma. Hon har bredband via en liten dosa med sim-kort, som är inpluggad i datorn via USB. Efter ett tag har det nu visat sig att USB-porten inte verkar ge ström till bredbandsdosan när datorn är avstängd. Hennes internetradio slutade fungera, och då upptäckte jag att bredbandsdosan var avstängd. Hennes gamla dator gav dock dosan ström även när datorn var avstängd, och nu hoppas jag kunna få samma beteende i den nya datorn. Behöver jag leta upp exakt vilken (enda?) usb-port som alltid ger ström? Eller krävs någon inställning? Datorn är köpt via Inet, och moderkortet är detta:

https://www.inet.se/produkt/1904226/asus-prime-b650m-a-wifi-i...

Och jag har det här chassit:
https://www.inet.se/produkt/6905724/asus-prime-ap201-tg-svart

Vore mycket tacksam för respons!

Lade till info om chassi.
Permalänk
Medlem

Kolla inställningarna i Bios på ErP Ready, och om inställningen USB Power Delivery in Soft Off State finns så sätt den till Enabled.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Det är en bios inställning, USB power delivery in soft state ^ som ovan skrivit

Permalänk
Medlem

Tack för råd, flukke! Jag vet inte hur man kommer åt "Bios"-inställningar, men ska googla vidare på det. Men kanske först borde testa att jacka in dosan i olika USB-portar på datorn, och se om det kanske ändå finns någon enstaka port som ger ström när datorn är avstängd.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ruprekt:

Tack för råd, flukke! Jag vet inte hur man kommer åt "Bios"-inställningar, men ska googla vidare på det. Men kanske först borde testa att jacka in dosan i olika USB-portar på datorn, och se om det kanske ändå finns någon enstaka port som ger ström när datorn är avstängd.

Man brukar komma in i BIOS genom att spamma F2 och/eller Delete vid uppstart. I värsta fall lär det stå i moderkortets manual hur man gör.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För kännedom: Sökte lite på YouTube, och fick tipset att gå in på Enhetshanteraren/USB-styrenheter, och där dubbelklicka på alla "USB Root Hub" och under "Energisparfunktioner" klicka bort bocken i rutan "Tillåt att datorn stänger av den här enheten ...". Vad tror ni om det? Återkommer om/när det här ärendet kan anses löst. Och förstår att jag kanske (också) måste rota i ovan nämnda BIOS-inställningar. Eller handlar inställningen i Enhetshanteraren enbart om strömsparläge, och inte helt avstängd dator?

Lade till fråga
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruprekt:

För kännedom: Sökte lite på YouTube, och fick tipset att gå in på Enhetshanteraren/USB-styrenheter, och där dubbelklicka på alla "USB Root Hub" och under "Energisparfunktioner" klicka bort bocken i rutan "Tillåt att datorn stänger av den här enheten ...". Vad tror ni om det? Återkommer om/när det här ärendet kan anses löst. Och förstår att jag kanske (också) måste rota i ovan nämnda BIOS-inställningar. Eller handlar inställningen i Enhetshanteraren enbart om strömsparläge, och inte helt avstängd dator?

Inställningar i enhetshanteraren lär enbart påverka inne i Windows.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Börja med att ta en titt på moderkortet för att hitta den/de USB-portar som alltid är på.
”Always-on”-portar brukar ha en gul plasttunga till skillnad från de vanligaste USB 3-portarna som har en blå plasttunga.
Det är inte heller omöjligt att någon av de USB-portar som (med största sannolikhet) finns på chassiets fram- eller ovansida är ansluten till en intern always on-port på moderkortet.
Om du hittar en sådan port men den inte funkar måste du antagligen, som flera påpekat ovan, aktivera always on-funktonen via en inställning i BIOS.

Ett exempel på hur dessa portar kan se ut:

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem

I de ASUS-moderkort jag haft (AM4) så är det en inställning i UEFI (BIOS)-inställningarna som ställer in om strömmen alltid ska vara igång på USB-portarna, lär vara samma på moderkortet du länkade.

Börja med att trycka starta om datorn i Windows och så fort den är klar med avstängningen så spam-klickar du delete-knappen på tangentbordet tills du ser en skärm med massa inställningar och bläddrar fram till inställningen för usb, kan behöva trycka F7 för att komma till "advanced mode" för alla inställningar sen går du till fliken "Advanced", "Onboard device configuraiton" och aktiverar "USB power delivery in soft off state" sen backa och kontrollera att "ERP ready" är av i "APM configuration" sen spara och starta om datorn så borde det funka som du vill.

Hittade en video, borde se ungefär likadant ut för dig.
https://www.youtube.com/watch?v=BOzvA1rOwCE

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

LANberg och ponanmsi: Mycket tacksam för era värdefulla råd, men efter att ha gjort som i YouTube-klippet som du ponsnmsi tipsade om, slocknar fortfarande laddningen på bredbandsdosan när jag stängt av datorn. Har också provat att sticka in den i olika usb-portar - jag har bara sådana med blå eller svarta tungor, ingen med gul tunga. En sak som jag funderade på vid ERP Ready-inställningen, var att det fanns 2 st. alternativ - "Enable (S4+S5)" och "Enable (S5)". Jag valde första alternativet, som i videon. Är det rätt?

Vidare: de inställningar som jag gjorde i Enhetshanteraren/USB-styrenheter (bockade av "Tillåt att datorn stänger av den här enheten") förstör inget för Erp Ready-inställningarna, va?

Ska ringa Inet också. En nödläsning får eventuellt bli att ha dem gamla datorn ströminkopplad i en hörna, och koppla bredbandsdosan till den, samt köra nya på WiFi från den ...

Permalänk
Medlem

Eller har jag ändå gjort fel? Det är alltså två inställningar som det handlar om -- USB power delivery in Soft Off state (S5) och ErP Ready. Ska alltså båda vara "Enabled", och ska ErP:en i så fall vara S4+S5 eller bara S5? Tänkte nu att när det stod (S5) efter Soft Off så kanske det ska vara bara (S5) på ErP:en också?

Suck, ursäkta för dumma frågor, men jag brukar vanligtvis inte härja med datorer på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruprekt:

Eller har jag ändå gjort fel? Det är alltså två inställningar som det handlar om -- USB power delivery in Soft Off state (S5) och ErP Ready. Ska alltså båda vara "Enabled", och ska ErP:en i så fall vara S4+S5 eller bara S5? Tänkte nu att när det stod (S5) efter Soft Off så kanske det ska vara bara (S5) på ErP:en också?

Suck, ursäkta för dumma frågor, men jag brukar vanligtvis inte härja med datorer på detta sätt.

Är väl inte svårare än att testa de båda alternativen?

Men om jag ska var ärlig är det nog bättre med en vanlig USB laddare som alltid är ipluggad för att slippa besväret

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ruprekt:

LANberg och ponanmsi:

När du besvarar inlägg, citera dem, så blir tråden lättare att följa. Om du ska nämna användare av andra anledningar, tagga dem: @LANberg och @ponanmsi. I båda fallen (citat och tagg) får användaren i fråga en notifikation.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Åh, jag tror att jag lyckades nu! Fick först för mig att jag skulle ha exakt samma inställningar som i videon som det tipsades om ovan, men nu har jag ändrat till SOFT enabled och ErP disabled - och nu lyser bredbandsdosan faktiskt grönt på laddning även när jag stängt av datorn! Så ser hoppfullt ut! Innerligt tack, alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

När du besvarar inlägg, citera dem, så blir tråden lättare att följa. Om du ska nämna användare av andra anledningar, tagga dem: @LANberg och @ponanmsi. I båda fallen (citat och tagg) får användaren i fråga en notifikation.

Tack, jag ska tänka på detta framöver!

Permalänk
Medlem

Varför drivs den med ström från datorns USB från första början? Fungerar det inte med en vanlig strömadapter?

Permalänk
Medlem

Men vänta lite här. Är det bara ström som behövs för att stickan ska ge hushållet internet? I så fall kan man sätta den i en USB-laddare.

Men jag tror inte det är så enkelt att den bara behöver ström. De jag sett behöver sitta i en enhet dator eller router för att ge den enheten internet, den enheten kan i sin tur sedan dela vidare internet såklart, men då måste den vara igång. Då räcker inte ström över USB. Vill man stänga av datorn så kan man sätta stickan i routern om routern har stöd för det.

Om det fungerade på den äldre datorn så var det kanske så att den aldrig var riktigt avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men vänta lite här. Är det bara ström som behövs för att stickan ska ge hushållet internet? I så fall kan man sätta den i en USB-laddare.

Men jag tror inte det är så enkelt att den bara behöver ström. De jag sett behöver sitta i en enhet dator eller router för att ge den enheten internet, den enheten kan i sin tur sedan dela vidare internet såklart, men då måste den vara igång. Då räcker inte ström över USB. Vill man stänga av datorn så kan man sätta stickan i routern om routern har stöd för det.

Om det fungerade på den äldre datorn så var det kanske så att den aldrig var riktigt avstängd.

Som sagt - allting verkar funka nu, efter Soft-inställningen! Och det är en liten trådlös dosa från Telia som ger hushållet bredband. Den har bara koppling till USB-uttag, men när den är inpluggad i datorn blir det internet-koppling via sladd istället för via Wifi, om jag har förstått det rätt. Vi har haft det så ganska länge via gamla datorn, och efter Soft-inställningen verkar det även funka med nya datorn, dvs. att den får den ström den behöver även när datorn är avstängd, och att andra enheter efter att ha angett lösenord kan nyttja dosans internet trots att datorn som den är inpluggad i är avstängd.

Men jag kanske beskriver på svårfattligt sätt - är alltså inte så tekniskt insatt när det gäller datorer.

Permalänk
Skrivet av Ruprekt:

Som sagt - allting verkar funka nu, efter Soft-inställningen! Och det är en liten trådlös dosa från Telia som ger hushållet bredband. Den har bara koppling till USB-uttag, men när den är inpluggad i datorn blir det internet-koppling via sladd istället för via Wifi, om jag har förstått det rätt. Vi har haft det så ganska länge via gamla datorn, och efter Soft-inställningen verkar det även funka med nya datorn, dvs. att den får den ström den behöver även när datorn är avstängd, och att andra enheter efter att ha angett lösenord kan nyttja dosans internet trots att datorn som den är inpluggad i är avstängd.

Men jag kanske beskriver på svårfattligt sätt - är alltså inte så tekniskt insatt när det gäller datorer.

ja troligen länkar den en "trådad ethernetanslutning över USB-kabeln" om man kopplar den till datorn.

men annars som om inte ev extra bandbredd eller latency behövs som kabel ger och datorns ändamål skulle fungera över wifi websurf/TV/film andra inte latency eller speciellt bandbreddskritiska arbeten oerhört sällan du har en lägre länk än typ 100Mbit/s över wifi om det inte är extremt mycket störningar ofta är det t.om. samma eller bättre bandbredd över wifi men något sämre latency.

så du kan du som han nämner plugga in den i väggen med en valfri telefonladdare som klarar mins 1000mA (1A)

t.ex
https://www.ikea.com/se/sv/p/smahagel-usb-laddare-med-1-port-...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja troligen länkar den en "trådad ethernetanslutning över USB-kabeln" om man kopplar den till datorn.

men annars som om inte ev extra bandbredd eller latency behövs som kabel ger och datorns ändamål skulle fungera över wifi websurf/TV/film andra inte latency eller speciellt bandbreddskritiska arbeten oerhört sällan du har en lägre länk än typ 100Mbit/s över wifi om det inte är extremt mycket störningar ofta är det t.om. samma eller bättre bandbredd över wifi men något sämre latency.

så du kan du som han nämner plugga in den i väggen med en valfri telefonladdare som klarar mins 1000mA (1A)

t.ex
https://www.ikea.com/se/sv/p/smahagel-usb-laddare-med-1-port-...

Tack, jag kanske skaffar en sådan laddare, som alternativ lösning. Kanske faktiskt är bättre än USB-jack i datorn, även om jag blev nöjd med att till sist lyckas få ström därifrån även vid avstängd dator. Hur som helst – utmärkt tips!