Anmäl dig till Roborock Challenge!

Helgsnack: Vad har du för tips till nybyggaren?

Permalänk
Medlem

Köp 3dmark på nån rea och spela världens dyraste Pay To Win spel.
Får man en väldigt bra bild om allt faktiskt fungerar till 100% och jämför med liknande konfigurationer..
Plus att du får en ganska bra bild om du kastade pengarna i sjön beroende på vad du uppgraderade.

Köp alltid det snabbaste minnet, kan du få en hel fps för en extra tusenlapp..
Köp det dyraste nät-agget så får du 50% färre fps för du fick köpa en sämre GPU.
Köp en Intel om du har det kallt hemma och få 20% färre fps, när pengarna gick till en dyr kylare.
Köp ett chassi du kan ha i 20 år så sparar du många kronor.
Köp en Noctua, efter andra uppgraderingen har du tjänat in den extra kostnaden.
Budgetera för den dyraste GPUn du har råd med och sen köp kortet du inte hade råd med.

Permalänk

Vet inte om det nämns tidigare i tråden, och kanske låter lite cheesy... men kanske en av de bästa tipsen som sparar mycket tid och huvudvärk:
-Fråga och ta del av 100000-tals år av sammanlagd kunskap och erfarenheter från dina medmänniskor här på Swec forum... 😘

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Prova inga moderkort öppet på moderkorts-kartongen.
Färgen som tryckts där.. kan vara ledande.
Hitta en gedigen isolator. Obehandlad kartong-bit, funkar.
Tips från TechPowerUp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad kommer ske? Den kommer ju hitta alla diskarna och sen gäller det bara hålla koll på vilken som är vilken. Har bara 250gb till OS.

Nu har andra i tråden svarat det jag tänkte främst.
Sen finns också risken/chansen/möjligheten för någon att faktiskt välja fel disk vid installation. Den risken är icke-existerande om man pluggar ur alla diskar som inte behövs just-då.

Okej, risken kanske är liten/väldigt-liten när vi pratar om helt nya, tomma diskar. Både för att välja fel, samt för att Win väljer fel.
Men inte obefintlig.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skäggig legend

Drick fyra/fem elefantöl först.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

haha jo jag har inte installerat en ny pc på typ 5 år... men den nya (läs min signatur) så blev själva ihopsättandet lite för mycket efter en hård dags slit... körde en blueray med windows 11 installation. mitt tips är att INSTALLERA windows11 fullt ut med alla updateringar typ 24h2 (typ tvinga i registeret att updatera) mm. INNAN ni installerar alla appar och program grafik mm.! rent logiskt så finns inte nyare hårdvara med i en äldre instalations media och identifieras doc inte. Nu idag är det snabbare mellan nya chipset mm. så för att slippa krångel är det enligt min nyligen erfarenhet ett plus!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 9950X3D|ASRock X870E Nova|DDR5 6000MHz CL30 Dominator Titanium|MSI GeForce RTX 5080 16GB Ventus 3X OC White|Phanteks AMP GH 1200W Platinum Vit | AIO Phanteks Glacier One 360 D30 Vit|Phanteks Eclipse NV7 Vit| Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180hz |

Permalänk
Hedersmedlem

OJ här kan man säga mycket. Men jag skulle säga att tre saker som är bra att veta:
1. Läs manualen, läs manualen, läs manualen.
2. Behåll alla manualer till alla delar.
3. Fixa med Windows-installationsmedia innan du byggt klart.

Det finns så mycket mer men det är tre sakerna är vad som kommer till tanke först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Drick fyra/fem elefantöl först.

Gillar visserligen öl men finns det fortfarande folk som dricker Elefantöl?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk

Rätt kabel på rätt plats. Inte kul att se rök komma från datorn för att man har kopplat fel.

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem

Kolla så att ram, processor och moderkort är kompatibla med varandra innan du beställer. Har gjort den blundern mer än en gång. (Vanligen moderkort som inte stöder senaste eller äldre hårdvara) Senast så var mitt ramminne inte kompatibel med processorn.... förstod verkligen inte varför jag inte kunde klocka upp minnet.... lyckligtvis hade jag en ny processor på väg som var restnoterad.

Permalänk
Medlem

Att bygga en dator idag är väldigt simpelt. Att läsa manualen är oftast bästa sättet att göra rätt.
Byggde datorer långt innan swec och internet överhuvudtaget och det gick utmärkt.
Idag är det dessutom enklare än någonsin då man slipper start disketter där man måste lägga in drivrutiner och startsekvenser för tex cdrom manuellt som bara ett av många exempel som var svårare förr.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Saker och ting utvecklas hela tiden, ha manualerna redo. Ta det lugnt och fundera över hela processen innan du sätter igång, skriv ner ordningsföljden om du behöver det. Oftast är man väldigt upphetsad och stressad över att man kanske råkar göra fel och tar sönder nån del. Hur mycket eller hur lite man ska ta i för att få i grejerna på rätt plats. Var noga med kablarnas och komponenternas orientering innan försöket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Kolla så att ram, processor och moderkort är kompatibla med varandra innan du beställer. Har gjort den blundern mer än en gång. (Vanligen moderkort som inte stöder senaste eller äldre hårdvara) Senast så var mitt ramminne inte kompatibel med processorn.... förstod verkligen inte varför jag inte kunde klocka upp minnet.... lyckligtvis hade jag en ny processor på väg som var restnoterad.

Just minneskompatibiliteten verkar vara ett gissel. Inte drabbats själv. Men verkar vara lätt även för erfarna byggare att missa då det där med certifierade minnen inte spelade någon avgörande roll förr. Gällde mest ifall de skulle köras i någon prestandaprofil som är "out of spec". Men verkar som att det blivit mer av en grej nu när de pressar hårdare direkt out of the box att datorer inte ens startar med minnen som ändå har tillräckliga specs. Inte minst nu när det grillats massa CPU:er på grund minnen inkompatibla med äldre BIOS. Inte lätt att värja sig emot innan nyheten sprids.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Att bygga en dator idag är väldigt simpelt. Att läsa manualen är oftast bästa sättet att göra rätt.
Byggde datorer långt innan swec och internet överhuvudtaget och det gick utmärkt.
Idag är det dessutom enklare än någonsin då man slipper start disketter där man måste lägga in drivrutiner och startsekvenser för tex cdrom manuellt som bara ett av många exempel som var svårare förr.

Många som skriver manualen... Numer får man som inte med nån manual när man köper exempelvis ett moderkort. Kan vara väldigt mycket sökande på nätet för att hitta rätt manual, på ett språk man förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Många som skriver manualen... Numer får man som inte med nån manual när man köper exempelvis ett moderkort. Kan vara väldigt mycket sökande på nätet för att hitta rätt manual, på ett språk man förstår.

Även det är simpelt och aldrig varit ett problem sen de började försvinna fysiskt.
Ligger oftast under support där du hittar uefi/bios och andra drivrutiner. Engelska är standard vilket alla i sverige borde förstå.
Jag brukar ladda ned dem och skriva ut då jag föredrar "fysiska"saker.

Visa signatur

Permalänk

1. skippa riser kablar i den mån du kan de är en felkälla som kan orsaka mycket huvudvärk.
2. använd inte för lite kylpasta på moderna cpuer iom att de inte längre bara är ett chip mitt under IHS utan utspridda mer eller mindre under hela IHS ytan, bättre med lite kladd runt cpu än för lite
3. ta det lungt bättre långsam heldagsprojekt än att behöva vänta dagar på nya delar för man tog sönder något under monteringen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köpråd:
- cpu,moderkort o ram bundle. Så passar de.
- Budjetera inte psu. Den "uppgraderas" minst i längden av alla komponenter.

Byggråd:
- Läs manualen, ta din tid, googla, fråg hjälp.
- Efter moderkortet är på plats. Bygg från mindre till större. cpu-->m2-->sladdar-->ram-->cpu kylare-->grafikkort.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att grafikkortet ryms i det chassi du tänkt använda. High end korten är stora!

Permalänk
Skrivet av kettu92:

Köpråd:
- cpu,moderkort o ram bundle. Så passar de.
- Budjetera inte psu. Den "uppgraderas" minst i längden av alla komponenter.

Byggråd:
- Läs manualen, ta din tid, googla, fråg hjälp.
- Efter moderkortet är på plats. Bygg från mindre till större. cpu-->m2-->sladdar-->ram-->cpu kylare-->grafikkort.

jag brukar montera cpu + kylarfäste, ram, m.2 på moderkortet innan jag monterar moderkortet i chassit iom att de ändå inte kommer vara ivägen så slipper jag slåss med chassit för för att montera de delarna efter man skruvat ner moderkortet i chassit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kolla att moderkortet har stöd för alla chassits kontakter

/En som inte kan använda USB-C-uttaget

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Köp inga paket eller bundles om de inte innehåller precis det du vill ha. Köp lösa delar som passar dina behov, annars så ångrar du dig bara i efterhand.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Även det är simpelt och aldrig varit ett problem sen de började försvinna fysiskt.
Ligger oftast under support där du hittar uefi/bios och andra drivrutiner. Engelska är standard vilket alla i sverige borde förstå.
Jag brukar ladda ned dem och skriva ut då jag föredrar "fysiska"saker.

Ja nu är vi ju där vad som kom först hönan eller ägget... Kan vara svårt att ladda ned och skriva ut innan man byggt ihop sin dator som behövs för just det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

::: Nu utgår jag från att man bygger med en budget — med fokus på spelande :::

Inköp:

• Slösa inte pengar på vattenkylning, exotiska fläktar, extra snabba SSD:er eller en massa RGB-belysning — betala inte extra för sådant.

• Allokera så mycket som möjligt av budgeten till grafikkortet om spel är din främsta sysselsättning. Du behöver inte en dyr Ryzen 7- eller Core i7-processor. En i5:a eller R5:a räcker mer än väl!

• Du behöver inte 32 GB RAM. 16 GB räcker fortfarande gott och väl för 99,9 % av alla spel. Fokusera istället på ett minneskit med bra hastigheter. En rimlig nivå att sikta på är exempelvis 3200 MT/s för DDR4 och 6000 MT/s för DDR5.

• Snåla däremot inte på nätaggregatet – välj något som fått bra recensioner och kommer från ett etablerat märke. Det är en investering som lönar sig i längden.

När det kommer till själva byggandet:

• Bygg inte på en matta eller liknande, och undvik att gå runt i tofflor (ESD-skador kan vara lömska). Har du tillgång till ett träbord är det fördelaktigt. Annars fungerar moderkortets originalkartong också utmärkt som underlag.

• Ta det lugnt och metodiskt. Är du osäker – kolla i manualen eller på YouTube hur saker ska kopplas in. Det är svårt att koppla fel nuförtiden eftersom det mesta bara passar på ett sätt, men det är alltid bra att dubbelkolla, särskilt vid installation av processorn (det enda som faktiskt kan gå riktigt fel om man monterar den fel). Och kom ihåg – SweClockers forum finns alltid där om du behöver hjälp!

• Jag rekommenderar alltid att installera nätaggregatet i chassit först. Då blir det enklare att dra fram kablarna utan att andra komponenter är i vägen.

• När det gäller själva komponenterna rekommenderar jag att du monterar processorn, kylaren, RAM-minnena och NVMe SSD-lagringen på moderkortet innan du sätter in det i chassit. Det sparar dig mycket huvudvärk att slippa böka i chassits trånga utrymme.

Hoppas det här kan vara till hjälp!

En liten kommentar ang ram! Fler o fler aaa spel tjänar faktiskt på att ha mer än 16 gig! Returnal, hogwarts legacy, cyberpunk o stalker 2 är de ja kommer på nu. Med de sagt så funkar de ju med 16. Men kan få onödiga stutters. Hardware unboxed gjorde en video på ämnet där de också förutspådde att de nog är en tidsfråga innan de är standard under recomended specs. Sen när folk tenderar att ha diverse launchers o chrome flikar igång i bakrunden skadar de ju inte heller 👍

Permalänk
Medlem

Köp en mycket kraftigare cpu kylare det som rekommenderas då kan den jobba tystare och kyla bra ändå.
Och dyrast är inte bäst.
Kolla recensioner på cpu kylare. Finns många modeller runt 500 lappen som slår 3 gånger dyrare noctua och andra över prissatta märken.

Lita inte på folk som säger att man måste ha vatten kylning. Många bra luftkylare är bättre och tystare än dåliga aio lösningar. Kolla recensioner och jämförelser från kända källor.

Glöm inte ta bort plasten under cpu kylaren

Tänk på luft riktningen till chassie fläktarna.
Luft In framme/under
Luft ut bak eller uppe då värmen stiger.

Bättre med fler insug än utblås då får du lite övertryck i chassit. Vilket ger mindre damm i chassit.
har man fler utblås än insug så sugs dammet in istället.

Installera ett fläkt kontroll program och justera in fläkt kurvorna för en tystare dator. Stresstesta kolla temps och justera ner fläktarna på både cpu gpu och chassi till en acceptabel ljudnivå.
Man behöver inte jaga låga temperaturer. Men man ska inte heller ha så höga temps så cpu/gpu börjar trottla och klocka ner sig. Sikta på en stabil temp på 10-15 grader under cpus/gpus max temp. Varje grad svalare betalas med mycket högre ljudnivå.

Se till att skärmen du använder har tillräckligt hög Hz.
Lite surt om du köpt en ny dator för 25000 och sitter på en gammal 60 Hz skärm.
Datorn kanske får ut 200 fps I max grafik men skärmen visar ju detta bara i 60 bilder per sekund så egentligen ser du bara 60 fps.

Köp inte en 4k skärm för spelande om du inte har en high end burk som kan driva den i vettiga fps. Mycket bättre med en 1440p skärm som datorn kan driva i 100 fps än en 4k skärm som datorn driver i 50 fps.

Permalänk
Medlem

Avsätt gott om tid och bygg inte under stress. Ibland inträffar oförutsädda saker och då är det bra att ha tid på sig att lösa och inte gå och lägga sig med en halvbyggd dator och sönderslaget kontor.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Staropramen:

Gillar visserligen öl men finns det fortfarande folk som dricker Elefantöl?

Hehe… vill minnas att det var Carlsberg som hade just elefantöl, men i folkmun kallas väl en lager över 7% för just elefantöl?

Man kan annars ta vilken snyting som helst bara det drar till med lite självförtroende 🤓

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Ja nu är vi ju där vad som kom först hönan eller ägget... Kan vara svårt att ladda ned och skriva ut innan man byggt ihop sin dator som behövs för just det...

Jobbet/ skolan, biblioteket, grannen, mobilen...idag är det enbart fantasin som begränsar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Prova inga moderkort öppet på moderkorts-kartongen.
Färgen som tryckts där.. kan vara ledande.
Hitta en gedigen isolator. Obehandlad kartong-bit, funkar.
Tips från TechPowerUp.

Det hade jag ingen aning om. Antar att insidan av kartongen kanske funkar däremot?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad kommer ske? Den kommer ju hitta alla diskarna och sen gäller det bara hålla koll på vilken som är vilken. Har bara 250gb till OS.

Har också haft alla diskar i 2 gånger innan jag fattade varför jag inte kunde ta bort någon av diskarna. Windows spred ju systemfiler eller vad det var på alla diskarna på nått vis. Nästan så att man kan tro att den ser alla diskar som en när man installerar Windows även om just c valdes som system disk. Så sedan kunde jag aldrig ta bort någon av de övriga diskarna

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Koppla in moderkort + CPU +RAM + PSU först, för att se så att det är kompatibelt och bootar och inte är trasigt.
Ganska jobbigt att koppla ur alla sladdar och skruva loss alla skruvar om något inte är 100%.

Ha internettillgång från en annan enhet för felsökning, digital manual etc.
Gärna ett USB-minne för att ladda hem BIOS eller drivrutiner på från den andra enheten. (många telefoner går att diskvalificera här)
Det är så trist att ha ett moment 22 med den nya datorn som inte har drivrutiner till nätverkskortet, så det går inte ladda hem dom.

Windows kan sprida sina systemfiler över flera diskar, så att om man kopplar ur en disk som inte är C: kan man ändå råka på att inte kunna starta Windows.
Ett fenomen jag kallar separationsångest.

Ja har också gjort samma tabbe med alla diskar i och gör det aldrig mer eftersom jag blev fast med mina diskar och kunde inte ta bort någon av dom.

Någon som vet vad Windows gör? Tror den att alla diskarna tillhör c? För man väljer ju c som systemdisk men endå så sprider den ut något på de andra och blir beroende av dessa

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W