Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Jag anade vart det skulle barka och sålde av allt jag hade förra veckan.

Skrivet av Eismannen:

Jag anade också vart det var på väg, men jag ville inte sälja eftersom det redan gått ner så pass mkt i år. Rider ut stormen och under tiden kommer jag fortsätta att stoppa in lite med jämna mellanrum. Skadar inte med lite (eller i vissa fall ganska mycket) rabatt. Har inga illusioner om att det kommer vara lätt, men har heller inga illusioner om att världen är på väg att gå under. Spelreglerna ändras och det blir jobbigt en tid men det kommer ordna sig i det långa loppet.

Problemet med att sälja av såhär i nedgång är att de flesta missar att köpa in sig igen när det börjar gå upp. På ett rent teoretiskt/historiskt plan så ska det vara bäst att köpa kontinuerligt både i uppgång och nedgång så jämnar man ut toppar och dalar. Många som sålde av när börserna dök i samband med corona sparade säker en del pengar mot om dom sålt när det var som lägst, men tappade i praktiken avkastning då de missade när där det började gå uppåt igen.

Med det sagt så är det inte speciellt kul att se fonderna tappa i värde. Har själv ett sparmål på Avanza som är tänkt att uppnås på 10 år med 7% värdeökning och månatliga insättningar. Det målet har nu skjutits fram med 1 1/2 år

Skrivet av Json_81:

Man behöver inte varit med särskilt länge för att upplevt corona raset och Ukraina raset och sett hur snabbt det kan gå upp igen. Det här kommer också ordna sig.

Fick för mig att lösa resten av mitt CSN lån i december, något som i regel är en dålig ide, men jag tänkte på det som riskspridning och höjt månadssparande, verkar som det går hem

Jo, tanken är väl att det kommer att lösa sig även denna gången. Sedan får man se hur lång tid det tar innan saker stabiliseras. Det är ju därför som många förespråkar börsen som en investering över lite längre tidshorisonter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av taliz:

Har varit utanför marknaden med ca 60% av kapitalet i flera år, tyckt de känts som en enorm bubbla som byggts upp. Såväl stater som företag och privatpersoner är belånade upp över öronen efter över ett decennium med låga räntor.
Priserna på varor och tjänster har blåsts upp till månen. Samtidigt släpar lönerna efter rejält.

Kommer vi tappa flera års utveckling nu? Kanske, kanske inte. Jag sitter nog stilla i båten ett tag till iaf..

Det blir ju mycket pengar du missat på det om det är flera år, dock. 20-25% på 2 år och >100% på 5 år om man kör en global indexfond.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det blir ju mycket pengar du missat på det om det är flera år, dock. 20-25% på 2 år och >100% på 5 år om man kör en global indexfond.

Jepp. Det lönar sig sällan att vänta/försöka timea marknaden.
Samtidigt nådde jag mitt investeringsmål februari 2019, så det är en viss trygghet att sitta vid sidan om.

9
Permalänk
Medlem

Pension
USA 42.3%
Sverige 33.1%
Japan 2.7%
Kina 2.2%
Taiwan 2.2%

Teknik 20.6%
Finans 20.5%
Industri 16.8%
Konsument, Cyklisk 8.6%
Fastigheter 8.2%
Sjukvård 7.8%
Kommunikation 7.2%
Konsument Stabil 4.9%
Råvaror 3.6%
Allmännyttigt 1.1%
Energi 0.7%

När det kommer till ISK
Så är det oftast mer i lågkonjunktur, Räntefonder, Bostadsmarknaden, och Råvaror
Högkonjunktur mer i Tech/Utvecklings fonder

Depå med Aktier
Mesta dels USA, men har några svenska aktier också.

Men bruka vara ganska aktivt med sälja/byta aktier, sålde alla Tesla aktier förutom 168 st i Januari för runt $403 st. Det flesta inköpen gjordes i slutet på 2015 fram till 2018 för mellan $15-30 st.

Men när man såg att Elon Musk skulle hjälpa Trump så sålde man i samband tillsättningen, eftersom ingen som har som kontroll i något land har alla nöjda, Elon Musk är inget undantag kommer självklart skapa problem med vad han gör och flera som inte gillar det vilket kommer skada Aktierna i hans företag.

Sedan börja man sälja av lite USA aktier när Trump börja flagga för införa tullar, ta tillbaka tullhoten inför nya tullhot håller på så där konstant kommer att verkligen skapa osäkerhet bland investerare vilket kommer skada USA företagen.

Mer än att bara införa tullar och sedan genomför det, eller ha kvar tullarna, just med hota med införande ta tillbaka hoten sedan kommer med nya hot konstant hela tiden skapar extremt hög osäkerhet.

Däremot ger det perfekt köpläge för USA Aktier dock inte så mycket i sälj läge.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Lär bli riktigt blodigt på börsen även idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Den här typen av scam har diskuterats tidigare. Att någon lånar till kreditkortsräntor från Savelend och liknande företag istället för att ta ett vanligt banklån till en bråkdel av räntan beror på att de inte är kreditvärdiga.

Jämfört med en räntefond så tar du mycket större risk, och betalar mycket högre avgift. Har du tur så får du mer avkastning, eftersom det är högre risk, men den riskjusterade avkastningen är garanterat avsevärt sämre.

Skrivet av cp_:

Svårt att komma ur dina positioner och du kan behöva sälja lånen med en förlust när du vill få ut dina pengar. De verkar numera även ta ut en avgift på 5% vid försäljning. Folk lånar till all möjlig skit. Bröllop, bilar, heminredning, "samla lån" m.m. till skyhög ränta. Många kan sedan inte betala tillbaka pengarna du lånat ut. Savelend tjänar pengar oavsett, de förmedlar ju dina pengar. Du står för risken.

Tidigare hade de en kreditförlustfond som skulle täcka upp ifall betalningar uteblev (du förlorade endast ränteintäkten), men den tog de bort.

Så fråga dig själv om du vill stödja denna skit. Vill du låna ut dina pengar till personer som sedan dyker upp i lyxfällan?

Tack för svaren! Jag har legat med en del pengar hos dem tidigare, för ganska många år sedan när de var nya. Då blev det en del kreditförluster, men på det stora hela gick jag plus. Inte lika bra som börsen under samma period, men bättre än något tröttkört sparkonto med pyspunka. Men med tanke på allt vad ni säger, och hur Savelends ekonomi ser ut, gör jag kanske bäst i att undvika dem den här gången. Men suget efter alternativa sparformer är bra stort nu när börsen går som den gör.

Å andra sidan börjar man bli köpsugen när börsen har lyst knallrött i flera dagar. Efter en fastighetsaffär sitter jag med nästan 50% av mitt kapital utanför börsen. Kanske dags att börja köpa aktiefonder istället, i lite lagom tempo. Öka till exponeringen till 65-70% över närmaste halvåret, typ. Resten kanske får bli räntefonder.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Tror bara vi sett början. Lär bli etter värre när EU formulerat sitt svar. När världen är svag gnuggar både Ryssland och Kina händerna. Om inte tredje världskriget redan kändes nära börjar det skaka ordentligt nu.

Jag investerar i pasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tror bara vi sett början. Lär bli etter värre när EU formulerat sitt svar.

Tror personligen inte det, EU kommer visa återhållsamhet, vilja förhandla och slå med riktade tullar mot det som gör mest ont för amerikanarna. Kinas tullar, Kanadas och nu EUs. Det här kommer svida för medel-amerikanen och helgens anti-trump protester kommer kännas som en västanvind om det här tillåts fortsätta någon längre tid.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

När världen är svag gnuggar både Ryssland och Kina händerna. Om inte tredje världskriget redan kändes nära börjar det skaka ordentligt nu.

Jag investerar i pasta.

Varför skulle Kina gnugga händerna? De har ju den största exporten så de drabbas hårdast av tullarna.

Frågan är vad de kommer att göra med sin stora industriella kapacitet om de inte får exportera produkterna.

Ryssland, däremot, är säkert nöjda med splittringen som det här skapar mellan EU och USA. Och de kan säkert tänka sig att köpa upp en del av Kinas överkapacitet, t.ex. inom drönare.

Permalänk
Medlem

Är man långsiktig så ska man sitta kvar i båten och reda ut stormen även om det psykologiskt är tufft

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Finns lite intressant data här, något utdaterad nu från 2022:
https://wits.worldbank.org/visualization/detailed-country-ana...

USA verkar inte exportera jättemycket till EU vad jag kan se, eller ja 20% kanske så det är ju ändå en del.
Maskiner/elektronik, bränsle, kemikalier verkar vara det som går mest av.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>

USA verkar inte exportera jättemycket till EU vad jag kan se, eller ja 20% kanske så det är ju ändå en del.

Kolla handelsbalansen mellan EU och USA när det gäller tjänster.

Jag vet inte riktigt om mjukvara räknas som tjänster eller varor. Men mjukvara från t.ex. Microsoft och Adobe är ju helt dominerande i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>

Som jag förstår så är väl IT ganska stor export från USA. Microsoft och Facebook etc. Blir väl lite där vi kan klämma åt Trumpen med avgifter och tullar.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kolla handelsbalansen mellan EU och USA när det gäller tjänster.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/thumb/8/84/Extra-EU_trade_balance_for_services%2C_selected_partners%2C_EU%2C_2022_%28EUR_billion%29_GL2024.png/800px-Extra-EU_trade_balance_for_services%2C_selected_partners%2C_EU%2C_2022_%28EUR_billion%29_GL2024.png

Jag vet inte riktigt om mjukvara räknas som tjänster eller varor. Men mjukvara från t.ex. Microsoft och Adobe är ju helt dominerande i EU.

Skrivet av Pe3:

Som jag förstår så är väl IT ganska stor export från USA. Microsoft och Facebook etc. Blir väl lite där vi kan klämma åt Trumpen med avgifter och tullar.

Ja bra poäng, vet inte ens om det är inkluderat i min översikt.
Samtidigt får jag för mig att det är svårt att komma åt, eller snarare lätt att komma runt för USA?

Om ett företag i EU köper tjänster från t.ex. Microsoft som driftas på ett datacenter i EU, är det något som kan läggas tull på då?
Eller inköp av mjukvara, en digital kopia som laddas ner.
Kanske finns mekanismer för att följa upp detta. Jag hoppas på det

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja bra poäng, vet inte ens om det är inkluderat i min översikt.
Samtidigt får jag för mig att det är svårt att komma åt, eller snarare lätt att komma runt för USA?

Om ett företag i EU köper tjänster från t.ex. Microsoft som driftas på ett datacenter i EU, är det något som kan läggas tull på då?
Eller inköp av mjukvara, en digital kopia som laddas ner.
Kanske finns mekanismer för att följa upp detta. Jag hoppas på det

Jag gissar att EU kommer att införa begränsningar för digitala tjänster (Meta, Google, Microsoft m fl) med följd att USA eskalerar. Om jag har rätt kommer det att bli fortsatt rött framöver.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Idag är jag tacksam att jag betalade av lånet på lägenheten med hela aktiekapitalet vid nyår 2024. Synd bara att jag bestämde mig för att gå in med mer pengar nu efter nyår när börsen gick bra. Att vara 10% upp till att vara 10% ner suger men... bara vänta ut det. Tror inte det kommer vara så farligt i längden. Pengarna som ligger där har inget annat syfte.

40% aktier i nordiska bolag och banker med hög utdelning.
25% Avanza / LF Global
10% Storebrand Europa
25% LF / Spiltan Sverige

Tanken är att bankerna ger bra utdelning år ut och år in. Speciellt svenska banker har varit stabila även i oroliga tider. Köpte även lite Volvo och Traton för de såg också ut att vara billiga med tanke på utdelningen. Stabila bolag med bra utdelning borde ge stort värde i längden. Försöker sikta in på bolag med P/E under 10.
Att köpa bolag som går back och hoppas att de ska vända skutan kräver mer forskning och tur. Att köpa bolag som teoretiskt ger mindre utdelning än ett sparkonto känns också bara som turspel.

Lär fortsätta med samma spartakt som tidigare. Portionera ut lite här och där under kommande året som dom säger, dom som förstår bättre.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Trumpen manipulerar börsen... nu "överväger" han pausa tullarna i 90 dagar.

Edit: ”fake news” enligt vita huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det var ganska väntat dock, många som paniksålde lär ångra sig nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Det var ganska väntat dock, många som paniksålde lär ångra sig nu...

Fast ingen vet ju.
Han kan ju inte ta sig ur detta, antingen förlorar amerikanarna sina bespararingar eller så förlorar de rösterna om han inte inför tullarna som han lovat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Fast ingen vet ju.
Han kan ju inte ta sig ur detta, antingen förlorar amerikanarna sina bespararingar eller så förlorar de rösterna om han inte inför tullarna som han lovat.

Fast det som hans väljare kommer säga är at ju att det fungerade, resten av världen kom krälande till förhandlingsbordet så nu kan han lätta på tullarna, Trump har räddat oss. Är inte på deras subreddit ibland för att förstå hur de tänker och de spinner det alltid till något positivt, det enda positiva är att de börjar ogilla Elon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Redan dementerat, sjukt nervöst nu när det flyttar både uppåt och neråt på minsta lilla rykte.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Redan dementerat, sjukt nervöst nu när det flyttar både uppåt och neråt på minsta lilla rykte.

Vilken shitshow! 🤡

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

....tomorrow, April 8th, 2025, the United States will impose ADDITIONAL Tariffs on China of 50%, effective April 9th....
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/11429733105269...

suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

....tomorrow, April 8th, 2025, the United States will impose ADDITIONAL Tariffs on China of 50%, effective April 9th....
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/11429733105269...

suck

Vilken pajas! Är det sandlådan som gäller bland världens ledare just nu eller? Patetiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Vilken pajas! Är det sandlådan som gäller bland världens ledare just nu eller? Patetiskt!

Inte för de flesta, men en sitter definitivt och äter sand.

Permalänk
Medlem

Helt sjuka rörelser på börsen idag. Från flera % plus till minus, verkar ha varit driftstörningar på olika plattformar. Enorma volymer som går i marknaden.

Satt med näsan i nyhetsflödet, "Trump gör paus på tullar 90 dagar" lät det. Köpte snabbt, men några minuter senare dementeras det som fake news och jag försöker sälja men algos trycker ned börsen så snabbt att det är svårt att komma ur.

Fick en rejäl käftsmäll, tappade en stor del av årets uppgång. Det är livet som trader, ibland vinner man, ibland förlorar man. Nu är jag bara typ +2% i år. Bring on the fight, stonks marketz!

Permalänk
Medlem

Jag kör mestadels LYSA med 100% aktier. Tänkte att det skulle sprida innehavet bättre och ge lägre risk (även fast det är aktier vi pratar om) där topparna blir mindre men att dalarna samtidigt inte blir lika djupa.

Jämför jag med tre fonder jag även har på Avanza sedan början på mars (Avanza Global/Avanza Zero/Länsförsäkringar Global) så har de gått -16,66% medan LYSA på samma period har gått -18,62%, så där föll ju mitt antagande hah.

Permalänk
Medlem

Hittills i år efter att jag legat väldigt likvid sen strax före jul:
Avanza: -1,4%
Nordnet: +4,4%

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Rött, Rött, Rött... det är ändå bara pengar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag kör mestadels LYSA med 100% aktier. Tänkte att det skulle sprida innehavet bättre och ge lägre risk (även fast det är aktier vi pratar om) där topparna blir mindre men att dalarna samtidigt inte blir lika djupa.

Jämför jag med tre fonder jag även har på Avanza sedan början på mars (Avanza Global/Avanza Zero/Länsförsäkringar Global) så har de gått -16,66% medan LYSA på samma period har gått -18,62%, så där föll ju mitt antagande hah.

Har en portfölj där med med samma fördelning som du synd bara att den är så mycket viktad mot USA. Det förklarar varför den gått så dålig. Har balanserat om till 50% aktier 50% fonder

Visa signatur