Jag anade vart det skulle barka och sålde av allt jag hade förra veckan.
Jag anade också vart det var på väg, men jag ville inte sälja eftersom det redan gått ner så pass mkt i år. Rider ut stormen och under tiden kommer jag fortsätta att stoppa in lite med jämna mellanrum. Skadar inte med lite (eller i vissa fall ganska mycket) rabatt. Har inga illusioner om att det kommer vara lätt, men har heller inga illusioner om att världen är på väg att gå under. Spelreglerna ändras och det blir jobbigt en tid men det kommer ordna sig i det långa loppet.
Problemet med att sälja av såhär i nedgång är att de flesta missar att köpa in sig igen när det börjar gå upp. På ett rent teoretiskt/historiskt plan så ska det vara bäst att köpa kontinuerligt både i uppgång och nedgång så jämnar man ut toppar och dalar. Många som sålde av när börserna dök i samband med corona sparade säker en del pengar mot om dom sålt när det var som lägst, men tappade i praktiken avkastning då de missade när där det började gå uppåt igen.
Med det sagt så är det inte speciellt kul att se fonderna tappa i värde. Har själv ett sparmål på Avanza som är tänkt att uppnås på 10 år med 7% värdeökning och månatliga insättningar. Det målet har nu skjutits fram med 1 1/2 år
Man behöver inte varit med särskilt länge för att upplevt corona raset och Ukraina raset och sett hur snabbt det kan gå upp igen. Det här kommer också ordna sig.
Fick för mig att lösa resten av mitt CSN lån i december, något som i regel är en dålig ide, men jag tänkte på det som riskspridning och höjt månadssparande, verkar som det går hem
Jo, tanken är väl att det kommer att lösa sig även denna gången. Sedan får man se hur lång tid det tar innan saker stabiliseras. Det är ju därför som många förespråkar börsen som en investering över lite längre tidshorisonter.