Permalänk
Medlem

Rätt händelsefattigt race även om det va spännande. VER hade millimeterprecision hela racet. McLaren fega med sin strategi, det skulle delat på pitstoppen mer för att tvinga Red Bull till något.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Riktigt trist race idag.

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer övertygad om att Lando inte har vad som krävs för att bli världsmästare. Jag tycker inte han har de där extra överprocenten som hade krävts för att komma inom DRS av Verstappen de sista varven och ha en chans att köra om.

Han är konsekvent och stabil. Det vinner man konstruktörs-VM på, men inte förar-VM när du tävlar mot förare som Verstappen. Jag bankar på VER som vinnare detta året också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Blir mer och mer övertygad om att Lando inte har vad som krävs för att bli världsmästare. Jag tycker inte han har de där extra överprocenten som hade krävts för att komma inom DRS av Verstappen de sista varven och ha en chans att köra om.

Han är konsekvent och stabil. Det vinner man konstruktörs-VM på, men inte förar-VM när du tävlar mot förare som Verstappen. Jag bankar på VER som vinnare detta året också.

Var det inte ganska uppenbart redan efter förra året om vi räknar från och med Miami när Mclaren blev bra mycket bättre en Red Bull så skulle Verstappen ändå ha vunnit vm med 13 poäng.

Nu börjar även Piastri komma ikapp Norris på renfart så skulle inte förvåna mig om Piastri vinner VM innan Norris dock tycker jag båda förarna underpresterar ganska mycket med tanke på materialet dom sitter i. Ska liksom inte var möjligt för Verstappen att vara 1 poäng efter i VM efter 3 race helger i den där bilen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Var det inte ganska uppenbart redan efter förra året om vi räknar från och med Miami när Mclaren blev bra mycket bättre en Red Bull så skulle Verstappen ändå ha vunnit vm med 13 poäng.

Nu börjar även Piastri komma ikapp Norris på renfart så skulle inte förvåna mig om Piastri vinner VM innan Norris dock tycker jag båda förarna underpresterar ganska mycket med tanke på materialet dom sitter i. Ska liksom inte var möjligt för Verstappen att vara 1 poäng efter i VM efter 3 race helger i den där bilen.

Ska inte vara möjligt. Men är möjligt, just eftersom det är Verstappen. Generationell talang som kommer gå ner som en av de bästa förarna genom historia.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att man ska dra för stora växlar på Suzuka. Det är väldigt svårt att hänga på i sista chicanen och drs ger bara 2-3 tiondelars hjälp. Max gjorde ett riktigt bra kval och det räddade honom på den här banan men andra banor är inte så lätta att hålla motståndaren bakom sig. Jag håller dock med om att Verstappen är den bästa föraren men om McLaren fortsatt har sånt övertag vad gäller bilen så kommer Norris eller Piastri att vara världsmästare 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag tror inte att man ska dra för stora växlar på Suzuka. Det är väldigt svårt att hänga på i sista chicanen och drs ger bara 2-3 tiondelars hjälp. Max gjorde ett riktigt bra kval och det räddade honom på den här banan men andra banor är inte så lätta att hålla motståndaren bakom sig. Jag håller dock med om att Verstappen är den bästa föraren men om McLaren fortsatt har sånt övertag vad gäller bilen så kommer Norris eller Piastri att vara världsmästare 2025

Hade Verstappen varit i Landos säte på Suzuka hade han förskt dyka i både T1 och hårnålen - tagit större risker, med potentiellt högre reward. Inte det bästa om man satsar på team-VM. Inte det bästa för att komma tvåa-trea. Men det som krävs för att vinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hade Verstappen varit i Landos säte på Suzuka hade han förskt dyka i både T1 och hårnålen - tagit större risker, med potentiellt högre reward. Inte det bästa om man satsar på team-VM. Inte det bästa för att komma tvåa-trea. Men det som krävs för att vinna.

Det går inte att dyka i T1 på Suzuka då den körs med plattan i mattan. Men absolut, Max hade satsat mer än vad Lando gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det går inte att dyka i T1 på Suzuka då den körs med plattan i mattan. Men absolut, Max hade satsat mer än vad Lando gjorde

https://www.formula1.com/en/video/2024-japanese-grand-prix-no...

Permalänk
Medlem

När du sa "dyka" antog jag att du menade manövern "dive-bomb" som görs i inbromsning. Men du menade kanske omkörning med drs

Permalänk
Medlem

Ganska spännande sprintrace i F2 idag. Dino klantade sig tyvärr lite men annars såg det väldigt bra ut

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Ganska spännande sprintrace i F2 idag. Dino klantade sig tyvärr lite men annars såg det väldigt bra ut

Dålig tajming med säkerhetsbilen förstörde helt hans strategi men bra faser överlägsen snabbast ett tag under racet och bra mycket snabbare teammate Browning typ 0,5s/varv.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dålig tajming med säkerhetsbilen förstörde helt hans strategi men bra faser överlägsen snabbast ett tag under racet och bra mycket snabbare teammate Browning typ 0,5s/varv.

Durksen diskade så Dino uppflyttade till tredje plats.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Förstår inte Ferraris taktik alls, Medium, Medium, Hård???
Om man startar M när alla andra kör S förväntar man ju sig en 2 stopp, och att ändå köra 3 och sen avsluta med H på relativt få varv ställer jag mig helt oförstående till.

Man dribblade bort sig själva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Om man startar M när alla andra kör S förväntar man ju sig en 2 stopp, och att ändå köra 3 och sen avsluta med H på relativt få varv ställer jag mig helt oförstående till.

Bilen fungerar inte alls på den banan med soft och är inte snabb nog på hard så då minimerar man tiden på hard... bra resultat utifrån förutsättningarna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Bilen fungerar inte alls på den banan med soft och är inte snabb nog på hard så då minimerar man tiden på hard... bra resultat utifrån förutsättningarna.

Köper inte de, även kommentatorerna trodde på en läng stint på m när man valde de som start och sen fungerade det inte särskilt bra på H heller...

Permalänk
Medlem

Kort sammanfattning på Dino helg

P14 Ferrari FP1
P9 F2 kval
P2-P3 i sprint racet (Troligtvis skulle han ha vunnit utan safety car hade 2s ledning innan den kom ut)
P9-P7 i Feature racet Hitech valde fel strategi softs i början visade sig vara bra mycket bättre hards.

Tydligen ska Dino motor vara halv kass också skiljer sig allstå 8km/h på rak sträckorna troligtvis därför han knappt tog och till och med tappade tid ibland med DRS.

Resultat av helgen blir 12 poäng vilket betyder att han lätta upp 6 plats i förar mästerskapet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Köper inte de, även kommentatorerna trodde på en läng stint på m när man valde de som start och sen fungerade det inte särskilt bra på H heller...

Funkade väl hyfsat bra ändå det stora frågetecknet är hur Mercedes tänkte med Antonelli strategi...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Avsikten var Medium, Medium, Soft, men safety car kom ut vid ett olägligt tillfälle och Ferrari kände inte att softs skulle överleva till slutet. Det visade sig vara felaktigt, men det var inte uppenbart.

Permalänk
Medlem

Piastri är nu oddsfavorit att vinna mästerskapet i år. Håller ni med, eller tycker ni Lando Norris (eller något annan) har bättre chans att vinna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En sak som är sann mer i F1 än i de flesta andra sporter:
Du är inte bättre än ditt senaste race.

Skrivet av ena931:

Piastri är nu oddsfavorit att vinna mästerskapet i år. Håller ni med, eller tycker ni Lando Norris (eller något annan) har bättre chans att vinna?

Se ovan.
Tvivlar starkt på att ,McLaren får härja fritt i fortsättningen.
Verstappen kan aldrig räknas bort, se förra racet, och vem vet kanske Tsunoda hittar sitt koncept i RB'n och kan fightas närmare toppen än nu..
Plus att varken Merca eller Ferrari kommer att lägga sig ner utan en fight över varenda poäng.
McLaren verkar ha en bra bil och 2 starka förare, men dom har bara enstaka tiondelars över resten av fältet, det räcker inte för att andas ut.
Även om det ser ut som att dom just nu har en klar ledning i constructors så är det ju en bra bit över 500 poäng kvar att fightas om.

Och vi får såklart inte glömma att 2026 kommer med massor av tekniska förändringar.
Toppteamen kommer försöka lägga så mycket tid dom bara kan på 2026 bilarna utan att skada nuvarande säsong för mycket.
Skulle det vara 2 team som drar ifrån i poäng så kommer dom tvingas att satsa mer på årets bil på bekostnad av nästa års.

Spännande tider!
Hoppas på lite spännande racing bara, för hittills har det verkligen inte varit nånting att minnas.
Det är lite talande när dom har med en bromslåsning i "highlights".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Spännande tider!
Hoppas på lite spännande racing bara, för hittills har det verkligen inte varit nånting att minnas.
Det är lite talande när dom har med en bromslåsning i "highlights".

Skämtar du eller? Det är väl bara Suzuka av de fyra racen hittills som varit segt. Mycket bättre utdelning än vanligt.

Permalänk
Medlem

Inte undra på att F1 stallen inte tar F2 seriöst längre det ska inte kunna ske i "spec" mästerskapet som dessutom kostar 25 miljoner + för en säsong som också är det viktigaste steget i de allra flesta junior förares karriär.

"Dino Beganovic såg tydligt ut att sakna fart på raksträckorna under Formel 2-helgen i Bahrain och på den motorkrävande banan i Jeddah fortsatte trenden. Motorn verkar vara det som håller svensken tillbaka.

BEGÄRT ANALYS

Hitech-teamet har begärt att motorn ska bänkköras, men det kan inte göras förrän teamen kommer tillbaka till Europa efter helgen, enligt uppgifter bland annat från Janne Blomqvist.

Om analysen visar på att motorn har en defekt får teamet byta den inför nästa race.

DINOS ORD

Efter kvalet beskrev Beganovic problemet, utan att nämna det direkt, med all tydlighet.

"Vi vet vad problemet är och vi veta att vi är väldigt snabba i kurvorna iallafall", säger Beganovic till Viaplay. "Det är extremt frustrerande när vi snackar hundradelar, tusendelar och så tappar vi så mycket som vi gör utanför kurvorna. Det är något som teamet ligger på om och så fokuserar jag på mitt."

FEM TIONDELAR

Formel 1-kommentatorn Janne Blomqvist skriver på X efter dagens kval att Dinos Mechachrome-motor kan hålla tillbaka svensken upp mot en halv sekund i varvtid.

Detta är andra året på raken som Dino Beganovic tvingas dras med problem med bilen som håller honom tillbaka kraftigt. Denna gång är problemet dock förmodligen lättare att åtgärda."

Källa: https://www.instagram.com/p/DImUO1poTKz/?igsh=MWd1bzR3ZmRzamZ...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kimi gör skäl för namnet. Grymt!

Snyggt av Hadjar oxå, med tanke på bilen så är han nog den som imponerat mest av rookiesarna, överprestar varje gång. Men trots det, Kimi, damn!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem

Måste säga att Piastri kör som en champ men det är förbannat trist att reglerna är som de är, andra racet i rad nu där han från sin startruta har innerspår och helt enkelt pressar ut andra förare. Det är racing vi vill ha... inte sån här skit, inte Piastris fel att reglerna är som dom är och han har ju mästarhuvud och är jävligt kall. Men trist för oss som skall se på...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man borde frysa antal varv när safety car går ut, blir ju bara trams att rulla varv efter varv tills målgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Man borde frysa antal varv när safety car går ut, blir ju bara trams att rulla varv efter varv tills målgång

Blir svårt att beräkna bränsle då. Skulle riskera att bilarna får slut på bensin.

Permalänk
Medlem

någon som vet om premium löser
error code (pb2001)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Blir svårt att beräkna bränsle då. Skulle riskera att bilarna får slut på bensin.

Finns en jävligt enkel lösning på det.