Ny plattform för nationella prov kraschade

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Varför är det så vansinnigt dyrt och dåligt så fort offentlig verksamhet/staten ska göra något med IT-system? Varenda program jag använt har sett ut som något från Windows 98-tiden och varit absolut skräp. Sen när man ser prislappen är det alltid hundratals miljoner. Snart har varenda myndighet i Sverige något sånt här projekt där man plöjt ner en årsbudget i nåt skit som sen bara blir liggande. Är det korruption eller vad är det som händer?

Ja. Skulle gissa på vänskapskorruption. Uppköpare har någon form av relation med säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Inte lärare som rättar utan proven rättas maskinellt.

Mycket märkligt att min sambo som är lärare sitter och rättar nationella prov (eng/sv) nu då. Hmmmmm...

Edit: Ser nu att du trodde det var HP.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jobbar inom skolans värd, bästa att det står inget om att dessa 700 miljoner går en stor del till företaget som utvecklat programmet/systemet, belagt i Australien sas det!
Så inte ens ett svenskt företag som utvecklat programmen.

Dock ingen källa på detta mer än hörsägen. Kanske någon annan kan få fram?

https://www.vilarare.se/nyheter/digitala-nationella-prov/kons...

- Vi Lärare har undersökt vilka konsultföretag som under perioden 2017–2024 arbetade med Skolverkets plattform för digitala nationella prov och vad som hör till den, till exempel provisionering och inloggning.

- Enligt verket handlar det om cirka 35 konsultföretag förutom leverantören av själva provplattformen – Sonet Systems (som idag ägs av det brittiska företaget RM plc).

Sonet Systems har fakturerat Skolverket 59 505 095 kronor (2019–2024).

Av konsultföretagen har Magello Group AB debiterat mest, 48 983 437 kronor. På sin hemsida beskriver företaget sig som att man ”förser marknaden med den kompetens som behövs för att skapa värde i den digitala omvärlden – på plats hos kund, i åtagandeform från något av våra kontor eller kompletterar via våra partners. Vårt mål är att hjälpa människor och verksamheter att förverkliga sina ambitioner. Och att utvecklas själva under tiden.”

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Varför är det så vansinnigt dyrt och dåligt så fort offentlig verksamhet/staten ska göra något med IT-system? Varenda program jag använt har sett ut som något från Windows 98-tiden och varit absolut skräp. Sen när man ser prislappen är det alltid hundratals miljoner. Snart har varenda myndighet i Sverige något sånt här projekt där man plöjt ner en årsbudget i nåt skit som sen bara blir liggande. Är det korruption eller vad är det som händer?

From the trenches och fritt åmint nåt som nämndes när jag var po för ett hyfsat välfungerande rekryteringssystem ("webbsida").

Tror mer på inkompetens faktiskt.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knivhippie:

Ja, högskoleprovet skrivs med papper och penna och automaträttas centralt. Det är en lösning man hade kunnat tänka sig för delar av de nationella proven, men nationella prov innehåller också delar som inte låter sig göras med flervalsfrågor och som inte heller kan rättas automatiskt. När man då skall göra övergången till central rättning har man väl helt enkelt ställt sig frågan om digitalt eller analogt blir bäst, och kommit fram till att om man ändå skall stuva om i provorganisationen är det lika bra att man digitaliserar för att underlätta hanteringen. Räknar man alla separata prov och tillfällen så räcker det inte med hundratusentals prov som skrivs varje år, vi snackar sjusiffrigt - att jämföra med 50k högskoleprov vilket i sig utgör en omfattande hantering. Jag tycker inte att det är ett orimligt beslut man har kommit fram till. Skall man ha centralt rättade prov är nog digitalt den enda rimliga vägen framåt.

Orimligt är det inte, men jag ser inte vad papper och penna har med centralisering att göra och att "man har gett upp på att (privata) huvudmän skall ta ansvar för likvärdigheten i svensk skola"

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

I det här fallet vettefan hur de kan ha lagt 700 miljoner SEK på detta. Hur de ens fick göra det utan att någon drog i handbromsen.

Är nog mer vanligt att det finns befintliga system som är svåra (dyra) att byta ut, så man drar sig från att göra det pga budget och att varje utgift måste rättfärdigas i och med att det är skattebetalarnas pengar som används. Hur vissa offentliga verksamheter behöver hålla tillbaka på samtliga utgifter medan andra kan spendera hundratals miljoner på ett tattigt IT-system fattar jag verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

I det här fallet vettefan hur de kan ha lagt 700 miljoner SEK på detta. Hur de ens fick göra det utan att någon drog i handbromsen.

Är nog mer vanligt att det finns befintliga system som är svåra (dyra) att byta ut, så man drar sig från att göra det pga budget och att varje utgift måste rättfärdigas i och med att det är skattebetalarnas pengar som används. Hur vissa offentliga verksamheter behöver hålla tillbaka på samtliga utgifter medan andra kan spendera hundratals miljoner på ett tattigt IT-system fattar jag verkligen inte.

Inget tjänstemannaansvar = vissa (många) avdelningar är vilda västern. Dessa avdelningar lockar inte duktiga upphandlare/inköpare p.g.a. dålig konkurrens i form av lön och andra villkor. Jag (som inköpare) har flera kollegor som varit korta stunder på dessa ställen, de duktiga flyr snabbt. Jag sökte ett sådant jobb och tackade nej illa kvickt när jag fick höra villkoren och famför allt lönen.

Du kan nog tänka dig själv hur arbetsplatsen och kompetensen ser ut efter många många år av detta...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Inget tjänstemannaansvar = vissa (många) avdelningar är vilda västern. Dessa avdelningar lockar inte duktiga upphandlare/inköpare p.g.a. dålig konkurrens i form av lön och andra villkor. Jag (som inköpare) har flera kollegor som varit korta stunder på dessa ställen, de duktiga flyr snabbt. Jag sökte ett sådant jobb och tackade nej illa kvickt när jag fick höra villkoren och famför allt lönen.

Du kan nog tänka dig själv hur arbetsplatsen och kompetensen ser ut efter många många år av detta...

Dom har säkert räknat på att du ska få kickbacks av alla du ger kontrakten till

Permalänk
Medlem

Ren och skär inkompetens skulle jag säga. Det ligger något i det som nämndes tidigare i tråden, det skulle behöva etableras en stödmyndighet för statliga IT-upphandlingar då verkligheten tyvärr är den att våra myndigheter har otroligt varierande kompetens och kunskap inom IT, i många fall kraftigt bristande, och kan därmed inte avgöra vad som behövs, ställa rätt krav och ha rätt förväntningar. Det skulle man kunna råda bot på genom att ha en central enhet med rätt kompetens som kan hjälpa till med just dessa saker så att myndigheterna i övrigt kan fokusera mer på sitt eget kunskapsområde.

Det är helt sjuka belopp det här handlar om också, hur i hela h-vete kan ett system för att göra ett prov kosta 700 miljoner att utveckla? Har inte helt koll på vad som ingår men det känns spontant som att det är en multipel 10 för högt pris...

Permalänk
Medlem

Har arbetat som leverantör till offentliga verksamheter. Nuvarande system för offentlig upphandling av IT system är en katastrof, så jag är inte alls förvånad. Ärligt talat hade jag varit mer förvånad om det inte blev sörja då det är så systematiskt kasst. Inga politiska partier förutom PP vill ens röra i frågan, trots att det är ett enormt problem för verksamheternas effektivitet och kostar enorma mängder pengar. Resten är såvitt jag vet bara brydda om vad digitalisering ska uppnå men adresserar inte hur projekten utförs vilket är det stora problemet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns som en AI kunde rättat det mesta och sedan flaggat det den inte fattar.

Problemet med ”AI” är ju att den allt som oftast tror att den fattar men i själva verket inte har en aning.

Permalänk
Medlem

Hur vore det att ej ALLTID ta det billigaste när det ska upphandlas? Eller är det ett krav att bara ta det billigaste med ett resultat som ej går ens att nyttja? Eller har man så in i helvete många regler som gör att det ens är möjligt att välja lite dyrare än det billigaste och ändå får något som ändå är tänkt att funka?
Off topic
Som att köpa en borrhammare för 100 kr när man som "proffs" ska BARA borra 1 miljon x 30 cm djupa hål och förvänta sig att det var billigare att köpa 999999 st eftersom borrhammaren brann upp efter varje hål och måste därför få en ny på garantin... Stolpskott säger jag bara.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Kan man ens ta reda på vilka som är ansvariga för det här skämtet?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ELF:

Myndighet och IT passar inte i samma mening. Finns bara ett land som verkar sköta det bra.

Vilket då?

Skrivet av krillocop:

Västra Götalands journalsystem, Försäkringskassan som skulle införa SAP kostade väl 10 miljarder redan 2010?

Låt gärna sådana referenser till (påstådda) konkreta händelser vara länkar, så att det blir tydligt för alla vad som åsyftas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Detta händer konstant när myndigheter ska upphandla itsystem. De behöver verkligen anställa folk som kan både IT och upphandling

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Orimligt är det inte, men jag ser inte vad papper och penna har med centralisering att göra och att "man har gett upp på att (privata) huvudmän skall ta ansvar för likvärdigheten i svensk skola"

Jag menar att en centralisering av provorganisationen förutsätter en digitalisering då det rör sig om så oerhört många prov. Det är klart att det i ordets bokstavliga betydelse går att genomföra med papper och penna, men i den fysiska och ekonomiska verklighet vi bedriver skola i ser jag inte riktigt det.

Den andra delen, att "man har gett upp på att (privata) huvudmän skall ta ansvar för likvärdigheten i svensk skola" tarvar lite mer förklaring. Svensk skola tampas med betygsinflation, det ser i särklass värst ut på vinstdrivande friskolor och det får ett trist genomslag i högre utbildning då vi ser att studenter med samma betyg klarar studierna markant sämre om de fått betygen på en friskola. Vi har helt enkelt inte en likvärdig betygssättning och privata huvudmän är de i särklass värsta syndarna.
Idag skall nationella prov viktas tungt vid betygssättning, men läraren som ger glädjebetyg rättar ju även glädjebetygsmottagarens nationella prov, så sådana skrivningar är fullständigt tandlösa. Dessutom sanktioneras inte missbruk.
Kommande betygsreform knyter betygen till nationella proven på gruppnivå. Det skall helt enkelt inte vara möjligt för lärare att dela ut betyg som avviker substantiellt från resultaten på nationella proven. Samtidigt flyttar man rättningen bort från läraren som undervisar och sätter betyg. Man har, som jag skrev, gett upp på att få dem att betygssätta likvärdigt och centralrättade prov är en del av lösningen istället. Man är såklart välkommen att tolka det på något annat vis om man vill, men så tolkar jag det som lärare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

https://www.vilarare.se/nyheter/digitala-nationella-prov/kons...

- Vi Lärare har undersökt vilka konsultföretag som under perioden 2017–2024 arbetade med Skolverkets plattform för digitala nationella prov och vad som hör till den, till exempel provisionering och inloggning.

Fantastiskt hur de lyckas krångla till det och hur många inblandade det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knivhippie:

Kommande betygsreform knyter betygen till nationella proven på gruppnivå. Det skall helt enkelt inte vara möjligt för lärare att dela ut betyg som avviker substantiellt från resultaten på nationella proven. Samtidigt flyttar man rättningen bort från läraren som undervisar och sätter betyg. Man har, som jag skrev, gett upp på att få dem att betygssätta likvärdigt och centralrättade prov är en del av lösningen istället. Man är såklart välkommen att tolka det på något annat vis om man vill, men så tolkar jag det som lärare.

Det är förvisso bra att man kommer ifrån subjektiv betygsättning, plågat svenska skolan under lång tid och blev katastrof när skolor måste locka till sig elever. De kan locka med bra betyg.

Permalänk
Medlem

Problemet är att detta händer med våra skattepengar om och om igen.

https://computersweden.se/article/1280371/tio-miljarder-for-s...

Jobbar man i privata sektorn får det konsekvenser när man felinvesterar, folk blir av med jobbet. I den offentliga får det skyfflas hur mycket pengar som helst utan att någon för gå eller hålls ansvarig...

Permalänk
Skrivet av klk:

Det är förvisso bra att man kommer ifrån subjektiv betygsättning, plågat svenska skolan under lång tid och blev katastrof när skolor måste locka till sig elever. De kan locka med bra betyg.

Som lärare kan jag tycka lite både och. Betyg är (historiskt) en mycket bättre predikator på hur det skall gå för en student än högskoleprovet är och mycket forskning pekar på att det är just för att lärare väger in annat vid betygssättning. Även om det är svårförsvarat så bygger ju hela systemets legitimitet på att det faktiskt fungerar som urvalsinstrument, eller hur? Varför skulle vi annars sätta betyg alls?

Samtidigt håller jag ju med på att nuvarande inslagen kurs, där perversa vinstincitament får inflytande över betygssättningen, är helt kajko och behöver styras upp på något sätt. Dock inte övertygad om att föreslagen väg är rätt. För mig ligger det närmare till hands att avskaffa nämnda perversa incitament, då de bara perverterar nåt annat i systemet istället när den här dörren stängs. Lågoddsare att mindre nogräknade huvudmän framöver bedriver en stenhård drillskola för att klara proven i trean och struntar i resten av vår demokratiskt beslutade läroplan, exempelvis..

Men men, rejält ot nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Problemet är att detta händer med våra skattepengar om och om igen.

https://computersweden.se/article/1280371/tio-miljarder-for-s...

Jobbar man i privata sektorn får det konsekvenser när man felinvesterar, folk blir av med jobbet. I den offentliga får det skyfflas hur mycket pengar som helst utan att någon för gå eller hålls ansvarig...

Tänkte precis skriva det. Känns som att denna situationen uppstår gång på gång på gång i olika former.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Som sagt, återinför tjänstemannaansvaret. Då kanske folk skulle vara lite rädda iallafall för att bete sig som idioter när det handlar om otroligt viktiga saker.

Permalänk
Medlem

Gillar denna mening: "Under ett större test i mars då hundratusentals elever skulle logga in och göra ett testprov kraschade systemet så illa att det började läcka personuppgifter, skriver DN."

inte bara att det krashar, utan så illa att det började läcka personuppgifter. Det måste vara den mest spektakulära krachen jag hört om.

Någon borde be en bild AI rita det där

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

För offentliga byggnader brukar man ju avsätta 1% av budgeten för konst. Man skulle kunna tänka sig något liknade för upphandlade IT projekt. 1% av budgeten avsätts för att team av studenter/nyexaminerade utvecklare ett konkurrerade system parallellt. Låt dom lösa samma uppgift, men med relativt fria tyglar.

I bästa fall får man ett alternativt system som funkar lika bra/bättre. Om det är för optimistiskt så har man åtminstone gett ett gäng yngre förmågor lite erfarenhet och något att skriva på CVet. Även om deras system inte kan matcha det riktigt projektet lär det ju vara någon del som funkar bättre som man kan ta lärdom av.

Min förutfattade mening är att studenternas system kommer funka bättre i fler än 1% av fallen.

Svar på § 1.2 - MOD
Permalänk
Medlem

Straffet för att inte bygga med öppen källkod, är ju skattepengar slösas bort. Man kunde ha köpt northwolt äger för pengarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Om skolverket byter leverantör? Antagligen....

Med nån ny korrupt tjänsteman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vad är det för fel på papper och penna

Är bättre när det inte är lärarna själva som rättar. Då blir det neutral rättning och lika skola för skola.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av knivhippie:

Som lärare kan jag tycka lite både och. Betyg är (historiskt) en mycket bättre predikator på hur det skall gå för en student än högskoleprovet är och mycket forskning pekar på att det är just för att lärare väger in annat vid betygssättning. Även om det är svårförsvarat så bygger ju hela systemets legitimitet på att det faktiskt fungerar som urvalsinstrument, eller hur? Varför skulle vi annars sätta betyg alls?

Mer OT men intressant område.

Håller med om att problemet med subjektiv betygssättning inte är ett problem för bra lärare. Om lärare också granskas så de håller en viss kvalitet samt att de inte kan straffa elever med dåliga betyg. Har för mig att det införts några mindre lyckade regler för det här. Särbegåvade elever har inte så mycket att hämta i Svenska skolan för att ta ett exempel.

När utbildningen till skolan under flera år var skräp, att det var en linje elever valde som inte klarade något annat, Lönerna var dåliga och så vidare. Då fungerar inte subjektiva betyg alls.

Pojken har valt programmering i inriktning nu när han går gymnasium. Stor skola men läraren där kan över huvud taget inte programmera. Eleverna får rätta läraren. Det som är bra med läraren är att han är "snäll".
När kopplingen mellan lärares kompetens till vad som verkligheten kräver, den läraren vet inte alls hur betyg skall sättas. Och jag tror det är mycket vanligt idag med allt experimenterande Svenska skolan utsatts för

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Som sagt, återinför tjänstemannaansvaret. Då kanske folk skulle vara lite rädda iallafall för att bete sig som idioter när det handlar om otroligt viktiga saker.

Vad får dig att tro att folk beter sig som idioter?
Har du varit på plats och sett hur det fungerar?

Jag var själv på skolverket runt 2019 och de var igång med DNP.
Det har inget att göra med att folk beter sig utan många gånger handlar det om inkompetens, de måste följa lagar, de jobbar ineffektivt och har inte förmågan att samarbeta pga invecklad struktur och problemet med anskaffning av medel.
Vissa på drift lekte småpåvar och skulle prompt ha Oracle, en testar/kravare lekte lösningsarkitekt och skulle blanda sig i min lösning. Finns många anekdoter som gör en mörkrädd.

Det finns även väldigt kompetenta och duktiga personer på Skolverket och det är en snårskog att ta sig fram i.
Att skrika tjänstemannaansvar är att förenkla något komplext.

Däremot håller jag med om att DNP är ett stort misslyckande och blir väldigt irriterad över hur det har skötts. Som sagt inkompetens plus komplexa förhållningsregler, men det måste gå att göras bättre.

Permalänk
Medlem

https://www.vilarare.se/nyheter/digitala-nationella-prov/skol...
Det verkar tyvärr inte vara det enda problemet med plattformen...

Rättstavnings- och grammatikkontrollen fungerar inte heller.