Jag har nyligen genomgått en arbetsmarknadsutbildning som Lastbilsförare. Jag kan berätta det jag vet om min utbildning men jag vet ingenting om din blivande utbildning eller dina blivande arbetsuppgifter.
Det började med tre veckors Test och Kartläggning. Det var ganska många tester som svenska, matematik, ordförståelse, trafikregler, ett praktiskt körprov i en personbil, något studiebesök o.s.v. Resten av tiden hade vi några läroböcker att bläddra i under tiden som vi inte hade något schemalagt. Det var obligatorisk närvaro hela dagarna även ifall vi inte hade något vettigt att göra.
Syftet med testerna är i första hand att kolla ifall du har de grundkunskaper som krävs för att tillgodogöra dig utbildningen. Men också saker som ifall du förefaller intresserad att genomgå utbildningen och ifall du har en positiv resultatutveckling när du gör om ett liknande test igen. Du håller ju på med ett ämne hela dagarna så självklart borde du snappa upp småsaker hela tiden.
Jag fick inte reda på något av mina resultat från något test innan sista dagen. Skolan sammanställde en ”case file” med alla mina resultat och deras rekommendation till AF och sen var det AF som bestämde vilka som fick eller inte fick gå vidare på utbildningen.
Det enda du kan göra är att göra ditt bästa, var intresserad, och försök snappa upp så mycket som möjligt. Sen är det upp till högre makter (skolan och AF) att bestämma ifall du får gå vidare eller inte.
Sen själva utbildningen är det inte så mycket att säga om. Den var nio månader lång och skolan var kanske inte den bästa att gå i. Men den delen hjälper ju inte dig i den här tråden.