Anmäl dig till Roborock Challenge!

Helgsnack: Vad har du för tips till nybyggaren?

Permalänk
Medlem

Om man inte är på en väldigt tight budget.

Välj ett chassis där man kan ta bort "taket/toppen" på chassit. Kommer göra all montering så mycket lättare.

Permalänk
Medlem

Läs inte alla tips, många är motsägelsefulla.

Bygga en dator kan faktiskt vara mindre frustrerande än att bygga IKEA möbler. Kolla ett antal filmer på nätet. Läs, titta, observera, läs igen, ha någon annan i närheten som redan gjort det.

OBS. På förekommen anledning: Var försiktig med kompisar som vill komma och hjälpa till med bygget och tror sig veta något.

Jo, jag har fått rycka ut och hjälpa nybörjare dumpa "kompisens" bladder om det ena är bättre än det andra och "så skall du aldrig göra!", och "lyssna på mig då!" i svepande okunnig argumentation...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

Någon som vet vad Windows gör? Tror den att alla diskarna tillhör c? För man väljer ju c som systemdisk men endå så sprider den ut något på de andra och blir beroende av dessa

Har sett lite olika teorier.
En är att Windows bestämmer sig vad som är disk0, och vill du ha Win på disk1 så går det bra, men installationsprogrammet lägger lite filer på disk0 ändå... Vad som styr vad som är disk0 vet jag inte riktigt... Har en laptop med plats för både M2 och SATA-diskar, och jag tror att M2-platsen är disk0 i min dator, om det ska vara en ledtråd.
Nåt mer jag har sett, är att om det finns gamla partitioner med systemfiler (typ EFI eller MSR), så finns en risk att filer hamnar på en sådan. Även om man har angett att installera Win på en annan disk.

Kan tilläggas att jag tror att det räcker att avaktivera en disk i BIOS för att slippa det här beteendet. Med andra ord, så behöver man nog inte rycka kablarna rent fysiskt. Och därmed blev det kanske inte så jobbigt heller?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Ha inte så bråttom!
Tänk inte att "ikväll ska det bli spelande på datorn jag ska bygga", det ökar risken för misstag.
Se byggandet som en viktig del av processen, inte bara något att avverka snabbt.

Utöver det:
-ESD-skydd.
-Distanser på rätt ställen och inte för många.
-Kontrollera att allt sitter i ordentligt och rätt, gärna en extra gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Har sett lite olika teorier.
En är att Windows bestämmer sig vad som är disk0, och vill du ha Win på disk1 så går det bra, men installationsprogrammet lägger lite filer på disk0 ändå... Vad som styr vad som är disk0 vet jag inte riktigt... Har en laptop med plats för både M2 och SATA-diskar, och jag tror att M2-platsen är disk0 i min dator, om det ska vara en ledtråd.
Nåt mer jag har sett, är att om det finns gamla partitioner med systemfiler (typ EFI eller MSR), så finns en risk att filer hamnar på en sådan. Även om man har angett att installera Win på en annan disk.

Kan tilläggas att jag tror att det räcker att avaktivera en disk i BIOS för att slippa det här beteendet. Med andra ord, så behöver man nog inte rycka kablarna rent fysiskt. Och därmed blev det kanske inte så jobbigt heller?

För att killgissa lite, så när jag sist installerade Windows rätt ofta så såg jag till att installera Windows på disk0.
På mitt moderkort så är SATA6 port 0/1(lägsta numret) disk0. Efter det så är det nästa SATA6, sedan SATA3 osv.

Men oftast lägger Windows typ bootloader, och någon efi-partition på den disken som är disk0. Så rycker man den disken så får man meka lite för att få in en ny bootloader. Vilket alltid är jättetråkigt när man "bara skulle byta sin lagringsdisk" eller liknade.

Så har man inte stenkoll på vilken av diskarna som är disk0 (har man flera av samma storlek blir det ännu knepigare), så är det bäst att rycka ur alla andra diskar. Precis som andra har skrivit tidigare, så underlättar det massor att veta att Windows har lagt allt på en disk. Ifall man måste byta ut någon disk i framtiden.

Ibland kan man ju stänga av port/kontrollerkort för diskarna i UEFI, ifall man inte orkar dra ur dem. Om man nu vet vilken disk som är vilken

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk

Nätaggregatet:

Använd ett nätaggregat som har löstagbara kablar. Extra kablar är stökigt, fult, höjer ljudnivå och värmen. Hur mycket? Tja ... Stöket räcker för mig för att inte välja nätagg med fasta kablar.

Ha nätagget avstängt (0) och utan kabel från väggen när du monterar. Sätt bara i dom kablar du behöver. Resten sparar du.

Nätaggregatet ska helst monteras med sina egna skruvar och fläkten neråt. Annars byter chassi och nätaggregat bara värmen med varandra.

Kolla noga så du monterar skruvar i skruvhål och inte i dom hål på baksidan som är för genomblås. Vissa chassi har en löstagbar ram för att sätta fast nätaggregatet. Montera först här samt sätt i kablar du behöver, Dra sedan in allt som en orm bakifrån.

Chassi:

Se till att chassit är brett nog för den fläkt du använder för CPU. Annars slår du i sidan och kan få svårt att stänga.

Kolla mot moderkortet att distanser sitter på rätt platser (använd ficklampa). Förmonterade distanser kan både vara fel antal och fel plats för moderkortet. Distanser på fel ställe mot moderkortet kan ge dödande kortslutning, eller skumma fel som bara inträffar i bland.

Är I/O-plåten lös till moderkortet passa den mot riktningen på moderkortet och montera denna det första du gör i chassit från insidan. Vanligast ligger den del som har ljudet mot golvet när datorn står upprätt. Tryck på hörnorna diagonalt mot varandra flera gånger för att få plattan ordentligt insatt. Titta noga, det är lätt att få en spegelvänd bild i hjärnan när man vrider om tanken.

I/O är den del som är lägst upp på vänster sida som är dom yttre portar som vanligen är USB, nätverk, bildskärm och ljud.

Ta bort ett extra kortplatsskydd så är det lättare att sätta grafikkortet på plats när det är tomt ovanför eller under.

Fläktar i chassit ska alltid blåsa uppåt eller helt i genom (mot rummets vägg). Fläktar i fronten ska blåsa in i chassit, på baksidan ut ur chassit och i taket uppåt. Använder du vattenkylning (AIO) ska det stora blocket (monterat i taket) ha fläktar ut ur chassit underifrån och med dubbla fläktar (på båda sidor) genomgående, dvs in mot blocket underifrån och ut ur blocket ovanifrån. Monteras det i fronten ska det blåsas i genom framifrån. Om bara ett lager fläktar används när det sitter i fronten så skall fläktarna sitta först! Annars kyler du datorn med uppvärmt vatten.

Moderkortet:

Sätt i CPU, RAM och M.2 på moderkortet innan du monterar dit en maffig fläkt. RAM-stickor kan slå i fläktklossen och vara svåra / omöjliga att sätta i när en fläkt sitter i vägen. Fläkten kan, med försiktighet användas som stöd / handtag när du monterar moderkortet.

Öppna låsning till grafikkortsplatsen innan du sätter i grafikkortet om sådan finns.

Övrigt:
Kan du ha chassit liggandes under montering är det en fördel och lättare att hantera.

Använd ordentlig belysning och ev en ficklampa vid montering.

Det är bättre att använda två ramstickor för att få dual channel än att använda en med dubbel mängd. Köper du en ramsticka nu och en senare för att du inte har råd nu så kommer du antagligen inte ha råd senare heller, eller glömt bort. Då är din dator för dyr redan nu skulle jag säga.

Satsa på väsentliga delar och skippa lullullet. Du kommer antagligen tröttnat på det om tre till sex månader.

Tänk på att moderkortet på bordet och monterat i chassit kan ge en tankevurpa! Ytan på ditt bord är höger sida i chassit och framåt är toppen på ditt chassi! Här är det lätt att förvirra sig. Bordets sida till vänster om dig är alltså chassits baksida.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon