Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Detta måste väl ändå vara en förlust för Bergsala, det är inte något litet påslag heller , vilket nog resulterar i att många importerar.

Som sagt, detta har aldrig någonsin skett förut. Så att Bergsala gör så nu är för mig helt obegripligt.

Samt återförsäljarna har knappt någon marginal, så allt är Bergsalas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

La en ny beställning med en Pro 2 Controller, 598 euro totalt. Avvaktar lite men tar nog bort min beställning på retrospelbutiken.

Skippade bundle tycker inte digitala versionen är värd 450-500kr.

Det är ju teoretiskt möjligt att den "fysiska" versionen av Mario Kart World kommer vara en spelkassett med en nedladdningskod precis som Zelda BotW & TotK... Jag tänker att digitala spel snarare är en fördel för laddningstider osv. SSD-HDD kommer alltid vara snabbare än lagringsmedia.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lómáldir:

Är du säker? Jag googlade lite och Frankrike verkar inte ha samma typ av eluttag som t.ex Tyskland, Sverige och Spanien?

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Entash:

Tror bara det är att den har lite annorlunda jordning så man behöver i de fallen en lite annorlunda sladd, typ den nedan som jag får ibland med hål i kontakten. Switch 1 kontakten var iallafall ojordad.

https://francetravelplanner.com/assets/electric/outlet-plug-big800x300.jpg

Nedan är en Fransk Switch 1 adapter, som man ser är det exakt samma som i Sverige.

https://www.amazon.fr/-/en/dp/B01N10NX3M/

Precis, även om fransmännen har lite annorlunda jordad kontakt så är de i många fall ändå kompatibla med varandra ändå. Eftersom Switch 2 har en ojordad kontakt så spelar det ingen roll då de är 100% kompatibla!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem

Finns det nån möjlighet att fortfarande registrera sig för invite från my nintendo store? Var?

Permalänk
Medlem

Såg att det finns lite utförsäljningar på digitala games på Nintendo eShop eller vad det heter. Det borde väl inte vara några problem med att köpa massa digitala spel nu och spela när switch 2 kommer ut så länge spelen är kompatibla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Det är ju teoretiskt möjligt att den "fysiska" versionen av Mario Kart World kommer vara en spelkassett med en nedladdningskod precis som Zelda BotW & TotK... Jag tänker att digitala spel snarare är en fördel för laddningstider osv. SSD-HDD kommer alltid vara snabbare än lagringsmedia.

Nyaste infon är att det inte är några koder öht och allt är på kassetten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Haha Bergsala vill inte kommentera! Bra någon reagerar!

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/qPd64E/hvorfor-er-nintendo...

Tröttsamt. Tack för info, jag hade själv tänkt maila Bergsala och be om en kommentar.

Skrivet av esafesa:

Som sagt, detta har aldrig någonsin skett förut. Så att Bergsala gör så nu är för mig helt obegripligt.

Är vi säkra på att det är Bergsala? Flera ÅF sålde ju konsoler betydligt billigare till en start.
Jag har en bokad på proshop utan mario kart för 6000:-, tvivlar på att dom säljer med förlust?

Väldigt tråkigt att det inte är någon transparens, allt är så skitnödigt. Vi snackar inte att det är nån typ av budgivning för att vinna en upphandling precis, gällande sekretess… så jag tycker att ÅF helt enkelt bara kunde lägga inköpskostnaden på bordet, men det händer väl inte.

Man kan ju tycka att en enda person med inköp i leverantörsledet borde kunna läcka info anonymt, märkligt att det inte sker….

Ping @Inet, vad pröjsar ni för en Switch 2 i inköp?

Edit:
Fick precis mail att den nu går att boka här:
https://www.retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=480...
6899:- för bundle som andra tar 7500:-.

Det här går inte ihop med att det är ”Bergsala som driver upp priset” och ”affärerna har så liten marginal”.
Antingen så har då retrospelbutiken bättre priser från Bergsala eller så säljer dom till obenfintlig marginal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Finns det nån möjlighet att fortfarande registrera sig för invite från my nintendo store? Var?

Givet att du möter kriterierna för en invite och du inte har valt att ta emot promotional emails så ska du slå på det på ditt konto under privacy and other settings och e-mails from Nintendo. Men det är oklart om de fortfarande skickar ut invites.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tröttsamt. Tack för info, jag hade själv tänkt maila Bergsala och be om en kommentar.

Är vi säkra på att det är Bergsala? Flera ÅF sålde ju konsoler betydligt billigare till en start.
Jag har en bokad på proshop utan mario kart för 6000:-, tvivlar på att dom säljer med förlust?

Väldigt tråkigt att det inte är någon transparens, allt är så skitnödigt. Vi snackar inte att det är nån typ av budgivning för att vinna en upphandling precis, gällande sekretess… så jag tycker att ÅF helt enkelt bara kunde lägga inköpskostnaden på bordet, men det händer väl inte.

Man kan ju tycka att en enda person med inköp i leverantörsledet borde kunna läcka info anonymt, märkligt att det inte sker….

Ping @Inet, vad pröjsar ni för en Switch 2 i inköp?

Edit:
Fick precis mail att den nu går att boka här:
https://www.retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=480...
6899:- för bundle som andra tar 7500:-.

Det här går inte ihop med att det är ”Bergsala som driver upp priset” och ”affärerna har så liten marginal”.
Antingen så har då retrospelbutiken bättre priser från Bergsala eller så säljer dom till obenfintlig marginal?

Jag tänker att det kan vara så att exempelvis Retrospelbutiken "gråimporterar" en del av konsolerna från EU och därmed rundar Bergsala. Kan ju förklara hur de kunde släppa de första till förbokning för 5795kr, vilket snabbt gick upp sen och landade på samma pris som övriga. Då har de ju en marginal på minst 400-500kr jämfört med inköpet från EU, vilket ändå är fullt rimligt.

Edit: Hade priserna i Sverige legat 500kr över EU-priserna, dvs 5795kr för konsol och 6295kr för konsol med Mario Kart World så hade ju alla köpt den från Svenska återförsäljare, inklusive jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är kul/spännande att se hur det svänger med priserna Undra vart det kommer sluta, lagom till release? Jag själv har betalat för en bundle från Frankrike men behåller min förhandsbokning på Webhallen ifall de bestämmer sig att sänka ordentligt.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Givet att du möter kriterierna för en invite och du inte har valt att ta emot promotional emails så ska du slå på det på ditt konto under privacy and other settings och e-mails from Nintendo. Men det är oklart om de fortfarande skickar ut invites.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Komplett har fått in ny batch, fick precis mail om någon är intresserad...:)

Permalänk
Medlem

Detta är vårt fel med priserna. Vi betalar för mycket för våra hobbys i det här landet, och det vet återförsäljarna. Det är vi som fortsatt ger dem utrymme för detta. Alla som springer efter en Nintendo, Playstation, fiske, hoppa fallskärm, eller vad fan som helst oavsett pris. Jag är inte klanderfri då jag med gillar mina hobbys men jag vägrar betala mer när tyskarna el fransmännen betalar lägre. Våra löner är inte ens i nivå längre med flera andra Europeiska länder. Så jag beställer från utlandet. Gjorde samma med min PS5 PRO och sparade c:a 2000kr jämfört med svenska priser.

Och jag tvivlar på att någon svensk butik har tagit in maskiner från annat land. Bergsala har distributions rättigheter i Norden, dvs att ingen återförsäljare i Norden får sälja en maskin om inte den är inköpt från distributören. Nu kan vi ju beställa på internet och få den levererad hem iom EU, men tror inte en butik i Sverige får köpa in Nintendo maskiner från annat land och sälja i sin butik lagligt. De måste köpa från Bergsala tror jag. But correct me if I am wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horatius:

Man sparar c:a 2000kr om man köper paketet med Mario Kart från franska Amazon. Protestera med era pengar och köp inte från en svensk butik! Samma garanti rättigheter gäller. Tror om de märker här att folk köper från utlandet så kommer de sänka svenska priserna. Finns ingen anledning varför en Switch 2 ska kosta närmare 7000kr här och 10000kr för en PS5 Pro. Eller jo finns en anledning, anledningen är girighet av svenska återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horatius:

Får jag fråga om det stod ett beräknat leveransdatum i mejlet?

Även Webbhallen har fått in fler, och de skriver att de kommer vara tillgängliga till release precis som första batchen.

Permalänk
Medlem

Jag beställde från Amazon.de utan Mario Kart (vill ha fysiskt fodral), blev 5630kr inkl frakt.
Ligger på 6600-6700 i Sverige, helt bananas att spara runt 1000kr. men riktigt härligt och får hoppas det går bra via Amazon, tack för peppen samtliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kanske inte är dom trots allt.

Klistrar in mitt inlägg nedan från en annan tråd.

Nu finns den tillgänglig att förboka hos de flesta återförsäljare.

MK bundle 6899
https://retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=48046

Vanliga utan MK 6199
https://retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=51202

Lite mer rimliga priser. Vissa butiker behåller det högre priset, Webhallen har fortfarande 7500kr exempelvis.
Även vanliga spelbutiken ligger klart lägre än de större aktörerna.

Citat:

Vår andra batch är nu öppen för bokning! Även de här enheterna kommer att finnas tillgängliga till release

Europa får mer enheter?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

MK bundle 6899

Vanliga utan MK 6199

Lite mer rimliga priser. Vissa butiker behåller det högre priset, Webhallen har fortfarande 7500kr exempelvis.

Europa får mer enheter?

Mycket möjligt att Nintendo omprioriterar sina marknader i närtid efter tullkriget från USA startat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

MK bundle 6899

Vanliga utan MK 6199

Europa får mer enheter?

Det är ett bättre pris! Någon från retrospelbutiken som hänger här och såg att folk vänder sig till utlandet? Bra gjort av dem.

Känns som att de andra butikerna förlitar sig på kunder som inte vet hur man använder internet för att kolla upp priser i omvärlden. Dessvärre finns det många sådana som inte kollar upp saker först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

MK bundle 6899

Vanliga utan MK 6199

Europa får mer enheter?

Tack för tips. Hade inte tänk förhandsboka egentligen, men högg en utan MK härifrån.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

MK bundle 6899

Vanliga utan MK 6199

Europa får mer enheter?

Tack, ska uppdatera min prisguide med retrospelbutiken också

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem

Jag vet att återförsäljare inte har någon marginal på dessa, det är samma med PS5 pro.

Sen finns det dom som gråimporterar, det är inget olagligt. Finns många som gör det med telefoner också. Telefonshoppen tex.

Permalänk

Beställde förra veckan via elgiganten, power och webhallen för att garantera att jag får konsolen, resten returnerar jag.

Fråga: Tror ni att dom kommer sänka priserna för att matcha övriga EU och justeras vårt pris i så fall eller är det helt kört? Har inte varit med om detta tidigare men kanske någon har det?
Prismatch/prisgaranti gäller väl bara elgiganten, och där ska man visa pris från svensk butik etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Jag vet att återförsäljare inte har någon marginal på dessa, det är samma med PS5 pro.

Sen finns det dom som gråimporterar, det är inget olagligt. Finns många som gör det med telefoner också. Telefonshoppen tex.

Blir bara att man slutar köpa från svenska butiker och det är dåligt i längden.

Permalänk
Medlem

Dags att någon börjar upplysa Nintendo om vad i helvete Bergsala håller på med i norden. Förstör ju deras varumärke.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Otroligt att Charging Grip kostar 499kr från "vanliga" svenska butiker, borde skämmas när det kostar 259kr hos retrospelbutiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Detta har skett förut.

Jag var på Webhallen och Bergsala redan på Gamecube-tiden.

Det uppmärksammades även när Wii och WiiU släpptes.

Allra senast jag hörde av mig till Bergsala var 22 augusti 2019 och frågade även då varför Switch Oled har så mycket högre pris.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Beställde förra veckan via elgiganten, power och webhallen för att garantera att jag får konsolen, resten returnerar jag.

Fråga: Tror ni att dom kommer sänka priserna för att matcha övriga EU och justeras vårt pris i så fall eller är det helt kört? Har inte varit med om detta tidigare men kanske någon har det?
Prismatch/prisgaranti gäller väl bara elgiganten, och där ska man visa pris från svensk butik etc.

Verkligen inte. Precis som alla andra konsoller kommer den vara slutsåld en lång tid framöver så det är klart att handlarna gärna tar en tusenlapp extra och stoppar ner i fickan. Marginalerna finns där uppenbart då exv. retrospelsbutiken hade den för 5.7 som nu kostar 6.7.

Kan vara värt att beställa från amazon (de/fr/es) istället då du sparar närmare 1500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Tack, ska uppdatera min prisguide med retrospelbutiken också

Såg din guide, snyggt! Kul att man fick ett "öronmärkt" paket till lägre pris. Hoppas de håller det priset nu, antar att de inte får ändra? Högg på det direkt. Men fick MK-paketet för 6299kr, så 50kr, lägre än det du har i din prisguide.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Dags att någon börjar upplysa Nintendo om vad i helvete Bergsala håller på med i norden. Förstör ju deras varumärke.

Jag har mailat Nintendo och påpekat detta. Fler borde göra det!

https://www.nintendo.com/en-gb/Support/Contact/General-Custom...

Edit: Jag har nu också kontaktat Bergsala det borde fler också göra.

https://www.bergsala.se/sv/information/form