Det minst krävande operativsystemet som går att få tag i?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, Väldigt mycket att läsa, mycket att ta in och väldigt mycket olika förslag. Vad säger ni som testat, är Antix något att prova eller är det bättre att försöka med Windows 7 eller Q4OS som någon nämnde som ett tips?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tack för alla svar, Väldigt mycket att läsa, mycket att ta in och väldigt mycket olika förslag. Vad säger ni som testat, är Antix något att prova eller är det bättre att försöka med Windows 7 eller Q4OS som någon nämnde som ett tips?

* Testa Q4OS Plasma, funkar det med din hårdvara så har du ett system som i princip fixar alla moderna linuxprogram och ifall du aktiverar experimentella program så kan du köra det mesta som senaste utvecklare versioner av Microsoft Edge, Chrome och en massa annat som Falcon browser, Konqueror, Opera m.m.

* Funkar inte Q4OS Plasma pga. performance så kan du Testa Q4OS trinity.

* Funkar inte det heller pga. hårdvara testa med Linuxmint. Det har massvis med workarounds för låst, skadade eller modifierad hårdvara.

* Funkar inte det kan du pröva Lubuntu eller tom. Windows 10 starter.

* Anti-X lär vara bra men är lite politiskt.

Q4OS är extremt bra när det har alla drivrutiner på rätt plats. Det är ganska enkelt att ställa in för performance och är grymt responsivt även med äldre processorer från M530s generation. Testade med en T7300 för några år sedan, vilket är typ samma modell som M530 fast med 2C, 2T, 4Mb cache istället för 1 samt Dual DDR2 och modern SSD. snabb som blixten och väldigt responsiv. Duger till webbrowsing och ordbehandling.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Se också om det finns 32-bits utgåvor av de distar du funderar på, det kan vara lite snällare mot minnet så länge du har under 4 GB.

Permalänk
Medlem

Windows 3.1?
Windows XP?
Windows 95?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Ska man använda datorn som ett museiföremål är det givetvis rätt att installera något tidsenligt som winXP.

Ska man använda datorn är det lite listigare att installera modern linux så man slipper 20 år gamla säkerhetshål.

Finns absolut ingenting "listigt" att använda en så pass gammal plattform för något modernt. Inte bara att ingen jävel har någonsin testat något nytt på något så gammalt, så du sitter själv i en helt unik kombination.

Vad gör du åt firmware buggar i underliggande hårdvaran som ingen täcker eller ens tänkt på? Alla sårbarheter blir inte publicerade som publika CVE, det finns ingen stolthet att jag hittade denna fancy sårbarhet i Windows 3.11 eller lika så i Intel Management Engine som snurrar på modermodemet. https://plundervolt.com/ är också en annan rolig. Så att snacka säkerhet här är ren dynga.

Visst kan du ta och kompilera upp din egna linux variant på en annan dator, t.ex. Gentoo med uLibC och ha ett modernt OS installerat på 20MB på disk och det kanske snurrar. Men slår vad att inte ens linux kernel / GCC kompilator utvecklare testar eller validerar ny kod på museumföremål av denna art.

Jag förstår att det inte handlar om strömeffektivetet, eller något som skulle göra Greta glad. Men om det det finns något sentimentalt värde i skärmen/tangentbordet, skalet, så bytt ut innehållet mot en Raspberry Pi och spar tid och huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

... https://plundervolt.com/ är också en annan rolig. Så att snacka säkerhet här är ren dynga.

Plundervolt känns lite underligt att ta upp, då det främst drabbar Intel SGX på betydligt modernare datorer (<2023) än vad trådskaparen vill ha hjälp med (2008).

Men om du menar att nyare system inte nödvändigtvis är säkrare än äldre, så är jag helt på din sida

Litar mer på ett äldre härdat system där jag har full koll på samtliga tjänster som körs samt kring vad som exponeras utåt, än på Windows 11 24H2 där Microsoft själva inte har koll på vilka bakdörrar de lämnar öppna. Inetpub visade sig att vara mer än bara en kvarglömd katalog.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Software_Guard_Extensions

Permalänk
Medlem

Dietpi, bunsenlabs, minimal Debian bookworm

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Hej, Installerade Q4OS - Trinity(64-bit) igår. Av alla Linuxvarianter jag testat under veckan så fungerar detta allra bäst även om det tar ett tag för datorn att ladda OS'et när man startar den. Tänkte prova ett tag och se hur det upplevs. Då detta är den första gången jag verkligen försöker sätta mig in i ett operativsystem som inte är Windows eller Mac OS kommer det nog ta ett litet tag innan jag förstår exakt hur allt funkar. En fråga dock till dom som är bekanta med den här varianten av Linux, var hittar jag programmet för att uppdatera drivrutinerna till hårdvaran (motsvarigheten till "Windows Update" dvs.)? Jag hittar var jag kan ladda ned olika program men inte var/hur man uppdaterar den själva hårdvaran. Vore tacksam för svar då jag suttit och letat ett tag.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Då får du nog speca lite mer vad som inte funkar... Ty det mesta är inbyggt i kärnan i Linux.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

En fråga dock till dom som är bekanta med den här varianten av Linux, var hittar jag programmet för att uppdatera drivrutinerna till hårdvaran (motsvarigheten till "Windows Update" dvs.)? Jag hittar var jag kan ladda ned olika program men inte var/hur man uppdaterar den själva hårdvaran. Vore tacksam för svar då jag suttit och letat ett tag.

Jag är INTE bekant med 4QOS, men jag tog en snabb titt.
4QOS är baserat på Debian som jag är bekant med.

Linux fungerar annorlunda än Windows.
Det korrekta namnet är GNU/Linux, där GNU är alla små hjälpprogram som operativsystemet använder och "linux" är det vi idag kallar "linuxkärnan".
Linux skapades 1993 av finnlandssvensken Linus Torvalds och han arbetar fortfarande på kärnan mer än 30 år senare.
Kärnan innehåller alla drivrutiner för all hårdvara. Det finns drivrutiner för all hårdvara i hela världen inne i linuxkärnan.
Det betyder att vill man ha nya drivrutiner så installerar man sällan dem själv, utan man väntar på att det ska komma en ny version av linuxkärnan.

Det finns vissa extrema undantag, om man har en sprillans ny dator, med så ny hårdvara att linuxkärnan inte hunnit uppdateras med drivrutiner ännu, att man manuellt lägger till saker i kärnan. Men normalt väntar man på att det ska komma en ny kärna istället.

Men i ditt fall är det tvärt om: din dator är så gammal att alla drivrutiner som behövs för linux har antagligen funnits i kärnan de senaste tio åren.
Du ska inte behöva bry dig om linuxkärnan.

###

Det du undrar över är inte hur man uppdaterar hårdvaran, utan hur man uppdaterar mjukvaran.
I Debian använder man kommandot apt i terminalen.
Öppna terminalen och skriv:

sudo apt update && sudo apt upgrade

tryck sedan [Retur] och vänta på att datorn ska uppdateras.
Möjligtvis stannar datorn och frågar något som avslutas med [Y/N], då ska du trycka Y och [Retur] för "Yes" för att fortsätta.

Om du inte tycker om att uppdatera i terminalen föreslår jag att du installerar ett program som heter Synaptic (om det inte redan är installerat).
Synaptic är ett grafiskt skal som ligger ovanpå apt, så du slipper öppna terminalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Då får du nog speca lite mer vad som inte funkar... Ty det mesta är inbyggt i kärnan i Linux.

Det är inget som inte funkar utan jag undrade mer generellt, hur laddar man ned och uppdaterar drivrutinerna på sin hårdvara i Q4OS.

Skrivet av anthra:

Jag är INTE bekant med 4QOS, men jag tog en snabb titt.
4QOS är baserat på Debian som jag är bekant med.

Linux fungerar annorlunda än Windows.
Det korrekta namnet är GNU/Linux, där GNU är alla små hjälpprogram som operativsystemet använder och "linux" är det vi idag kallar "linuxkärnan".
Linux skapades 1993 av finnlandssvensken Linus Torvalds och han arbetar fortfarande på kärnan mer än 30 år senare.
Kärnan innehåller alla drivrutiner för all hårdvara. Det finns drivrutiner för all hårdvara i hela världen inne i linuxkärnan.
Det betyder att vill man ha nya drivrutiner så installerar man sällan dem själv, utan man väntar på att det ska komma en ny version av linuxkärnan.

Det finns vissa extrema undantag, om man har en sprillans ny dator, med så ny hårdvara att linuxkärnan inte hunnit uppdateras med drivrutiner ännu, att man manuellt lägger till saker i kärnan. Men normalt väntar man på att det ska komma en ny kärna istället.

Men i ditt fall är det tvärt om: din dator är så gammal att alla drivrutiner som behövs för linux har antagligen funnits i kärnan de senaste tio åren.
Du ska inte behöva bry dig om linuxkärnan.

###

Det du undrar över är inte hur man uppdaterar hårdvaran, utan hur man uppdaterar mjukvaran.
I Debian använder man kommandot apt i terminalen.
Öppna terminalen och skriv:

tryck sedan [Retur] och vänta på att datorn ska uppdateras.
Möjligtvis stannar datorn och frågar något som avslutas med [Y/N], då ska du trycka Y och [Retur] för "Yes" för att fortsätta.

Om du inte tycker om att uppdatera i terminalen föreslår jag att du installerar ett program som heter Synaptic (om det inte redan är installerat).
Synaptic är ett grafiskt skal som ligger ovanpå apt, så du slipper öppna terminalen.

Tack för det utförliga svaret. Så om jag förstår dig rätt så kan jag skriva in kommandot nedan emellanåt bara för att garantera att programvaran är uppdaterad? Funkar det med alla mjukvara jag laddar ned?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du försökt att läsa manualen?
https://www.q4os.org/dqa007.html#updates

En drivrutin är mjukvara som gör så att hårdvara kan kommunicera med operativsystemet, som anthra var inne på så finns alla drivrutiner du behöver redan i linuxkärnan och alltså inget du behöver uppgradera.
Det du verkar vara ute efter är att uppdatera programmen, och det finns både terminalprogram som Apt och grafiska program, t.ex. Update Manager som manualen tar upp, som du kan använda för att uppdatera alla programmen som är installerade.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tack för det utförliga svaret. Så om jag förstår dig rätt så kan jag skriva in kommandot nedan emellanåt bara för att garantera att programvaran är uppdaterad? Funkar det med alla mjukvara jag laddar ned?

Nu håller jag på att somna så det blir ett kort svar.

Apt är det program som Debian använder för att installera/uppdatera program.
Alla program installerade med apt kan uppdateras med apt.

De grafiska verktyg som du använt för att installera program använder i sin tur terminalkommandot apt för installationen.

Det finns andra sätt att installera program, t.ex. flatpak. Dessa uppgraderas med flatpak och inte med apt.

Debian är förhållandevis "långsamt" när det gäller uppdateringar, så du behöver inte uppdatera systemet speciellt ofta.
En bättre vana att lära sig är att uppdatera systemet innan man installerar nya program.

Den stora skillnaden mellan Linux och Windows är att Linux litar på dig och förutsätter att du vet vad du gör.
Glömmer du att uppdatera systemet ett helt år, så är det ditt fel och Linux kommer inte att påminna dig.
Som nybörjare vet du inte vad du gör, så du kommer att göra fel och kanske ha sönder Linux.
Som nybörjare ska du inte vara rädd, utan kör järnet, ha kul - och går Linux sönder så installerar du om hela systemet på under en timme.
Det enda du bör tänka på är att ha backup på alla viktiga saker, så de inte försvinner när systemet kraschar.

När du blir lite vanare kommer du lära dig hur man formaterar hårddiskar i Linux och då ser man till att man har en separat partition som inte förstörs även om Linux skulle krascha, sedan installerar man om Linux och lägger till den extra partitionen och man har inte förlorat någon data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det är inget som inte funkar utan jag undrade mer generellt, hur laddar man ned och uppdaterar drivrutinerna på sin hårdvara i Q4OS.

Q4OS har primärt två olika versioner, Plasma och Trinity. Plasma är det modernare systemet och Trinity är det äldre systemet. I Trinity kan det krävas en hel del detaljarbete då det är lite som som 95/98/XP. Detta innebär att det ibland krävs omstarter för att få allt att hamna på rätt ställe i menyerna som är lite komplexa.
I trinitys startapp som visas på skärmen när du startar Trinity finns en app som kallas Easy Fastpak eller något liknande, installera den och du har tillgång till alla appar du behöver.

Angående drivrutiner brukar det vara som så att ifall Trinity och Plasma installeras utan problem så finns drivrutinerna på plats. Kvar finns ibland enstaka nätverkskort m.m. där tillverkaren gått bort med copyrighten eller vägrar dela ut den gratis open source. Vanligen finns privatskrivna drivrutiner i särskilda kanaler som kan aktiveras i terminalen för såkallade experimentalla program (eller nedladdas från något repository, ifall korrekt drivrutin identifierats). Exakt hur detta sker i Trinity utanför manualen är för mig okänt.
I plasmas discovery app finns det point and click optioner för att aktivera sådana möjligheter. Plasma är ganska modernt och Windows 11 har en hel del imitationer av Plasma i sig. Plasma är mycket användarvänligt och borde funka på din maskin ifall den har 4Gb. Vill minnas att jag prövade Plasma 5.4 på en Celeron M575 och det funkade bra med 4Gb ram och SSD/HD. Plasma funkar precis som alla moderna OS med plug n play m.m.

Lyckas installationen borde det mesta funka, personligen har jag bara hört talas om laptops som varit helt blockerade från att installera Q4OS antagligen som en funktion av tillverkar avtal. Då brukar Linuxmint funka. Avseende drivrutiner finns det vissa nätverkskort av typen Atheros som ibland behöver separata nedladdade filer eller broadcoms som finns i separata repositorys. Vissa äldre Nvidia kort sägs kunna strula med drivrutiner. Det verkar vara ett överseende från Nvidia.

Avseende sudo så kan du behöva fler instruktioner för att utöka antalet repositories som söks igenom av instruktionen. Synaptic app verkar vara bra på att hitta drivrutiner av experimentell men fungerande typ. Här finns annars en länklista ifall du behöver mer hjälp av proffs https://www.q4os.org/forum/viewtopic.php?id=3123

Trinity är inte nybörjarevänligt så har det kan bli en del att lära sig. Skulle du behöva mer datakraft i din maskin går det nog att beställa T7300 för en 20-lapp, samt 4gb ny Dual-DDR2 för typ 100-lapp, kanske en SSD i samma prisklass.

Hoppas dina problem löser sig, annars går det nog att köpa nya low-end maskiner för typ 1,5k till 3k nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJAJ:

Q4OS har primärt två olika versioner, Plasma och Trinity. Plasma är det modernare systemet och Trinity är det äldre systemet. I Trinity kan det krävas en hel del detaljarbete då det är lite som som 95/98/XP. Detta innebär att det ibland krävs omstarter för att få allt att hamna på rätt ställe i menyerna som är lite komplexa.
I trinitys startapp som visas på skärmen när du startar Trinity finns en app som kallas Easy Fastpak eller något liknande, installera den och du har tillgång till alla appar du behöver.

Angående drivrutiner brukar det vara som så att ifall Trinity och Plasma installeras utan problem så finns drivrutinerna på plats. Kvar finns ibland enstaka nätverkskort m.m. där tillverkaren gått bort med copyrighten eller vägrar dela ut den gratis open source. Vanligen finns privatskrivna drivrutiner i särskilda kanaler som kan aktiveras i terminalen för såkallade experimentalla program (eller nedladdas från något repository, ifall korrekt drivrutin identifierats). Exakt hur detta sker i Trinity utanför manualen är för mig okänt.
I plasmas discovery app finns det point and click optioner för att aktivera sådana möjligheter. Plasma är ganska modernt och Windows 11 har en hel del imitationer av Plasma i sig. Plasma är mycket användarvänligt och borde funka på din maskin ifall den har 4Gb. Vill minnas att jag prövade Plasma 5.4 på en Celeron M575 och det funkade bra med 4Gb ram och SSD/HD. Plasma funkar precis som alla moderna OS med plug n play m.m.

Lyckas installationen borde det mesta funka, personligen har jag bara hört talas om laptops som varit helt blockerade från att installera Q4OS antagligen som en funktion av tillverkar avtal. Då brukar Linuxmint funka. Avseende drivrutiner finns det vissa nätverkskort av typen Atheros som ibland behöver separata nedladdade filer eller broadcoms som finns i separata repositorys. Vissa äldre Nvidia kort sägs kunna strula med drivrutiner. Det verkar vara ett överseende från Nvidia.

Avseende sudo så kan du behöva fler instruktioner för att utöka antalet repositories som söks igenom av instruktionen. Synaptic app verkar vara bra på att hitta drivrutiner av experimentell men fungerande typ. Här finns annars en länklista ifall du behöver mer hjälp av proffs https://www.q4os.org/forum/viewtopic.php?id=3123

Trinity är inte nybörjarevänligt så har det kan bli en del att lära sig. Skulle du behöva mer datakraft i din maskin går det nog att beställa T7300 för en 20-lapp, samt 4gb ny Dual-DDR2 för typ 100-lapp, kanske en SSD i samma prisklass.

Hoppas dina problem löser sig, annars går det nog att köpa nya low-end maskiner för typ 1,5k till 3k nuförtiden.

Hej och tack för det utförliga svaret. Som jag skrivit så är det lite av ett experiment att se om jag kan använda en såpass gammal dator (känns trist att bara åka till tippen och dumpa den) samt ett sätt att lära sig lite mer om hur Linux fungerar jämfört med Windows. Så fort jag börjar lägga ut pengarna på den utöver det som redan sitter i så är det en förlustaffär då jag för samma slant (plus några hubdralappar) kan få något som är avsevärt bättre. Jag har flera arbetsdatorer samt min primära hemdator så detta är bara ett sätt att lära mig mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har fått många bra råd.
Några andra är tex Windows 8 / 8.1 eller dom tidigaste utgåvorna av Win 10 (15xx) / ltsc/ltsb 2015.
Uppdatera inte sönder OSet med WU. För då blire segt.

Andra har tipsat om webbläsare o sånt, men kan hända du måste köra m.youtube.com för att få youtube att fungera någorlunda. Kanske med useragent oxå.

Egentligen skulle jag nog endast använda en sådan dator som fjärrskrivbordsklient.
Om du har en dator hemma du kan tänka dig fjärrstyra, som ska palla mer krävande aktivitet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej och tack för det utförliga svaret. Som jag skrivit så är det lite av ett experiment att se om jag kan använda en såpass gammal dator (känns trist att bara åka till tippen och dumpa den) samt ett sätt att lära sig lite mer om hur Linux fungerar jämfört med Windows. Så fort jag börjar lägga ut pengarna på den utöver det som redan sitter i så är det en förlustaffär då jag för samma slant (plus några hubdralappar) kan få något som är avsevärt bättre. Jag har flera arbetsdatorer samt min primära hemdator så detta är bara ett sätt att lära mig mer.

Det finns egentligen bara fyra skäl till att inte skaffa nya maskiner

ett är att det inte behövs nya maskiner (detta kan vara särskilt sant med Trinity och Plasma).

ett annat är ergonomi, äldre maskiner har massivt mer anslagshärdiga tangentbord för folk med större fingrar och gammeldags handkraft

sedan finns det ekonomiska skäl, vinsten av att köpa nytt kan vara låg eller negativ, och det fjärde skälet kan vara att personen inte har råd att skaffa nya prylar, pensionärer, familjer med 2+ barn m.m.

Lycka till med ditt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

En server är bokstavligen något som lyssnar efter en viss sorts anrop på nätverket och hanterar dessa enligt någon form av protokoll.

Självklart kan du installera och konfigurera en servertjänst på en maskin som har en skrivbordsmiljö installerad. Det finns två praktiska hänsyn som gör att många väljer att inte göra på det sättet:

1. Prestanda
Allt som är igång samtidigt på en maskin äter en del av dess resurser. En dator som är uppsatt att bara göra exakt vad den ska göra är helt enkelt effektivare på sin uppgift än en som ska ha (många) fler funktioner på samma gång.

2. Säkerhet.
Ju fler saker som är installerade på en dator och som inte är isolerade från varandra, desto större chans har en angripare att hitta svaga punkter i maskinen. Om en dator är uppsatt att bara göra en sak, och denna funktion isoleras från annat så långt det är möjligt, så är det helt enkelt svårare för en angripare att stöka till med något.

I sammanhanget ska sägas att standardinstallationen av Windows Server inte haft Desktop Experience sedan Server 2012: Om du inte explicit väljer att installera dessa komponenter får du alltså bara upp ett kommandoradsfönster när datorn startar, och förväntas hantera servern med PowerShell, CMD eller via fjärrhanteringsverktyg av olika slag.

Köpte ytterligare en VPS och följde ditt råd. Installerade ett rent Debian 12 och installerade enbart det jag ville ha. Bland annat Mate skivbordsmiljö. Blev ju lite klurigare att få till allt när man bara har terminalen att tillgå. Men verkar vara mindre krävande och tar avsevärt mindre utrymme än Linux Mint.

Sparar ju pengar genom att jag inte behöver lika kraftfull VPS.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Sparar ju pengar genom att jag inte behöver lika kraftfull VPS.

Tror det finns massor att tjäna på just detta!

Själv har jag satt upp samtliga datorer hemma enligt samma princip. Dvs inte använda mer resurser än vad som behövs för det tilltänkta användningsområdet.

Virtuellt är en sak, men även på fysisk hårdvara finns det enheter som aldrig används. Stänger exempelvis alltid av kortläsare och webbkamera. Både utifrån säkerhetsskäl samt för att frigöra resurser.

Räckte det med 256MB RAM i datorn 2001, så ska det minsann gå nu också!

Permalänk
Medlem

Alpine Linux kan nog vara lämpligt för ditt projekt, finns ett antal videos online där det körs på riktigt gammal hårdvara som inspiration. Inget jag skulle använda till dagligen kanske men skoj att testa med

https://www.alpinelinux.org/about/