Det minst krävande operativsystemet som går att få tag i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Sidospår här. Men vad är så mycket bättre med wayland då?

Pinch to zoom med touchpad är något jag vill ha i ett modernt OS. Speciellt i webbläsaren (läs Chromium) och grafikprogram/bildvisare.

De som enbart kör med mus och tangentbord lär dock inte märka någon skillnad (som vanligt).

Permalänk
Medlem

Varför inte installera Freedos , och använda den som retrogamingdator? Som surfdator är det tveksamt att den duger till, oavsett val av os och webbrowser. Surfupplevelsen blir lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Slår ett slag för DietPi som är en debian-baserad dist men väldigt optimerad.

Är det bara jag eller är den inriktad på SBCer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hur säkra är dessa lätta distros?
Funderar personligen på att använda någon av dem till en enkel spelserver.

Så länge de är kopplade till Debian eller Ubuntu, så de får uppdateringar, är de säkra.

Problemet är att de flesta små distros underhålls av en enda person. Skulle den personen försvinna kommer distron att sakta dö.

Ska du ha en spelserver skulle jag rekommendera Ubuntu server utan grafiskt gränssnitt Det tar under 100 mb RAM att starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Mint?

Toppen, även felpromptmässigt har jag hört.

Kanske ack så dumt förslag, f'låt isf.

Du fokuserar på fel sak.
För lättviktsdator är skrivbordsmiljön viktigare än distron.
Jag kan ta vilken distro som helst, avinstallera det grafiska gränssnittet och komma ner till 100 mb RAM.

Distron Mint kommer i 3-4 olika versioner (beroende på hur man räknar).
Viktigast är vilka skrivbordsmiljöer det har:
- Cinnamon
- MATE
- XFCE

Det är alltså bara att installera Mint med XFCE för att få en lättviktsdator.

En annan vanlig nybörjardistro är Zorin.
Den finns med skrivbordsmiljöerna GNOME och XFCE.
Installera Zorin med XFCE så har man en lättviktsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Sidospår här. Men vad är så mycket bättre med wayland då?
Jag har redan koll på att x11 är utdaterat och inte uppdateras…
Funktionsmässigt har jag mest sett att diskret gpu i laptop är bekymmer med wayland och att ljusstyrkan är upplevd starkare. Inbillar mig skarpare bild osså.
Annars märker jag som non-expert ingen skillnad. Förutom att wayland i linux mint är NOK på gränsen till obrukbar.

X11 är uråldrigt.
X protocol började utvecklas 1984, nästan 10 år innan Linux Torvalds ens fick tanken på att skapa Linux.
X11 fungerar och har gjort så i flera decennier. Men det är ett enda stort säkerhetshål och ett smärre helvete att underhålla (just därför är det ingen som underhåller koden längre).
Man kan se X11 som ett övergivet projekt.

Den enda anledningen till att man använt X11 så länge som man gjort är att det inte funnits några andra alternativ.
Nu finns Wayland, men det är inte färdigt.

Vi står alltså i en korsväg:
- antingen använder man X11 som är ett övergivet projekt och ett enda stort säkerhetshål.
- eller så använder man Wayland som inte är färdigutvecklat.

Wayland fungerar idag med de två största skrivbordsmiljöerna: GNOME och Plasma och har gjort så i ett drygt år.
Fungerande Wayland är alltså inte äldre än max 1-2 år.
Men då X11 är så dåligt bör man gå över till Wayland så fort ens skrivbordsmiljö tillåter.
Problemet är det tar lång tid och resurser att koda stöd för Wayland i en skrivbordsmiljö.
Resurser är något som de mindre skrivbordsmiljöerna inte har och många mindre projekt kommer att dö.
Tyvärr är detta dåligt för lättvikts-distros som har skrivbordsmiljöer som antagligen aldrig kommer att få Waylandstöd.

Idag ser läget ut så här:
GNOME: fungerande Wayland
Plasma: fungerande Wayland
LXQt: nästan fungerande, de ska bara integrera Qt6 och till hösten kommer förhoppningsvis LXQt 2.1 med full Wayland.
Xfce, Cinnamon, Budgie: under utveckling. De ska kunna köras med Xwayland idag.
Cosmic: idag fortfarande i alfa, men beta räknas komma i maj och full version till hösten.
När det gäller Windowsmanager känner jag bara till Sway och Hyprland som använder Wayland. Av vad jag vet kommer inte Wayland till någon annan window Manager, så övriga kommer att dö ut.

För att återgå till ämnet:
Det finns både Ubuntu Sway och Fedora Sway, men de ses inte som lättviktdistros ännu. Men installerar man lätta program så blir de lättviktsdistros. Det kräver ju dock att man ska veta vilka lättviktsprogram som finns.
Det största problemet är att Sway är en window manager och folk som inte är vana vet inte ens hur man öppnar och stänger program. Det är lite som när en nybörjare öppnar Vim och inte vet vad man ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

När det gäller Windowsmanager känner jag bara till Sway och Hyprland som använder Wayland. Av vad jag vet kommer inte Wayland till någon annan window Manager, så övriga kommer att dö ut.

Du har ju även dwl, hikari, river, wayfire etc. Däremot kommer nog inte window managers som är skrivna för X11 att helt plötsligt uppdateras till wayland utan det är nog snarare nya projekt då (Hyprland var förut hyprwm däremot). Hur som helst finns det många alternativ förutom sway och Hyprland även om de troligtvis är de mest välanvända.

För att svara på TS fråga så tycker jag också att Haiku var ett bra tips som säkert fungerar, men annars NetBSD och OpenBSD lär fungera på den hårdvaran och kanske kan kännas lite mer spännande än att bara välja Linuxdistro (där det som nämnt inte spelar någon större roll vilken du väljer eftersom det är applikationerna som kommer ta resurser, inte skrivbordsmiljön).

Permalänk
Medlem

Lägger in ett tips på en webbläsare r3dfox
" r3dfox is a modern Firefox based web browser for Windows Vista & 7. "

Permalänk
Snusfri
Skrivet av dlq84:

Är det bara jag eller är den inriktad på SBCer?

Ja och nej.
Den är inriktad mot "klena" enheter, och dit hör många SBC's.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ja och nej.
Den är inriktad mot "klena" enheter, och dit hör många SBC's.

Jo, men det mesta verkar vara för ARM- och RISC-V processorer.

Av vad jag ser finns ingen version för AMD x86?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av anthra:

Jo, men det mesta verkar vara för ARM- och RISC-V processorer.

Av vad jag ser finns ingen version för AMD x86?

Det finns till x86/x64.

Klicka på "DOWNLOAD" sedan "PC/VM" så finns det allt från ISO till färdiga filer för Proxmox, VMWare, VBox osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Så länge de är kopplade till Debian eller Ubuntu, så de får uppdateringar, är de säkra.

Problemet är att de flesta små distros underhålls av en enda person. Skulle den personen försvinna kommer distron att sakta dö.

Ska du ha en spelserver skulle jag rekommendera Ubuntu server utan grafiskt gränssnitt Det tar under 100 mb RAM att starta.

Tack för svaret.

Jag behöver skrivbordet då spelet behöver det. Körs även via Wine.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hur säkra är dessa lätta distros?
Funderar personligen på att använda någon av dem till en enkel spelserver.

Ingen av dessa distros är lämpade för en server. Server är server och behöver du GUI för din server pga olika anledningar så är kanske inte Linux det självklara valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej, sitter på en väldigt gammal "Lenovo Satellite Laptop" (Model: L40-14Y) från 2008 med en Intel Celeron - 1.73GHz, 2GB RAM 80GB HDD (se länken nedan). Jag vet att den är gammal och att jag för 500kr skulle kunna få en laptop som är betydligt bättre men samtidigt tycker jag det skulle vara kul att som ett litet experiment se om den överhuvudtaget går att använda idag för skrivande och surfande, utan att uppgradera något på den. Jag provade att installera LBuntu (version: 24.04.2) på den igår men tydligen var även detta för krävande då den blev väldigt seg. Jag tror att CPUn stödjer 64-bit men jag är osäker här. Min fråga är, vad är det absolut minst krävande operativsystemet som går att få tag i?

https://www.ebay.com/itm/234394995958

Klart du kan. Puppy är väl ett bra exempel som har systemkrav på Pentium 900Mhz och 300MB ram annars Bhodi Linux. Det minst krävande är nog Tiny Core som endast kräver 50MB i ram. Att köra 64-bit är totalt meningslöst för din del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asics:

Ingen av dessa distros är lämpade för en server. Server är server och behöver du GUI för din server pga olika anledningar så är kanske inte Linux det självklara valet.

Varför skulle de inte vara lämpliga för en enkel spelserver? Förklara gärna ditt påstående.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Entusiast

Microsoft hade ett OS som kom efter milleniumskiftet som var väldigt populärt.

Windows XP

Det hade fungerat alldeles ypperligt på den maskinen.
Integral edition har jag hört är bra

Permalänk
Medlem

Min reservdator sedan 13 år har ungefär samma specs som trådskaparen:
AMD 64 2,2 GHz
Asrock K8Upgrade-VM800
2 GB RAM (max)
Den har fungerat utmärkt som reservdator med Linux Mint Xfce som kräver 2 GB RAM
Det går inte att installera SSD-diskar pga SATA fast det gick med en IDE-SATA adaptor för en 100-lapp.
Nu är den snabbare.
Har bytt till Linux Lite 7.4. Inte helt nöjd startar långsamt och uppgraderingarna är sega. Trots bara krav på 750 MB RAM. Falkon webbläsaren drar hälften av minnet än Firefox, men vissa sidor laddar långsammare än Firefox.

Permalänk
Medlem

Testa Q4OS linux. Den har många under-varianter för olika system. Q4OS Plasma brukar beskrivas som resurskrävande men går lika bra för webbrowsing som nya low-end laptops ifall du stoppar in en CPU2C/4M - 4Gb Dual-DDR2/3 och SSD. Mäter du bogomips så är de inte långt ifrån de nya.
Q4OS plasma funkar tämligen skapligt för 1C celeroner av generation efter din celeron. Tumreglen är att ju mer L1 och L2 cache desto bättre flyter maskinen.

Funkar inte Q4OS Plasma testa Mate, funkar inte Q4OS, testa varianter av Linux mint eller Ubuntu, är du händig kan du köra rå Debian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Varför skulle de inte vara lämpliga för en enkel spelserver? Förklara gärna ditt påstående.

För ingen av dom är menade att köra som servrar. Linux har rena server installationer. Inget GUi bara CLI. Det går att installera men oftast så är GUI handikappande gentemot vad du kan göra med CLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJAJ:

Testa Q4OS linux. Den har många under-varianter för olika system. Q4OS Plasma brukar beskrivas som resurskrävande men går lika bra för webbrowsing som nya low-end laptops ifall du stoppar in en CPU2C/4M - 4Gb Dual-DDR2/3 och SSD. Mäter du bogomips så är de inte långt ifrån de nya.
Q4OS plasma funkar tämligen skapligt för 1C celeroner av generation efter din celeron. Tumreglen är att ju mer L1 och L2 cache desto bättre flyter maskinen.

Funkar inte Q4OS Plasma testa Mate, funkar inte Q4OS, testa varianter av Linux mint eller Ubuntu, är du händig kan du köra rå Debian.

Vilka versioner av Linux Mint tänkte du skulle flyta på 2GB i ram? Ubuntu? Finns inte en chans, server absolut utan X, då kan du köra mycket på 2GB i ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Microsoft hade ett OS som kom efter milleniumskiftet som var väkdigt populärt.

Windows XP

Det hade fungerat alldeles ypperligt på den maskinen.
Integral edition har jag hört är bra

Badger Editions !!!! Det var tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av asics:

Vilka versioner av Linux Mint tänkte du skulle flyta på 2GB i ram? Ubuntu? Finns inte en chans, server absolut utan X, då kan du köra mycket på 2GB i ram.

Det finns massvis med versioner som funkar väl med "små mängder RAM", utan att göra reklam:

"One of the most appealing aspects of Q4OS is its incredibly low system requirements. Here's what you'll need to run it smoothly:

Trinity Desktop Environment:
CPU: 350MHz Pentium II or better
RAM: 256MB
Storage: 5GB of disk space

Plasma Desktop Environment
CPU: 1GHz
RAM: 1GB
Storage: 5GB of disk space"

https://www.q4os.org/downloads1.html

LinuxMint: Klarar 2Gb, HHD är ett större problem.
https://linuxmint.com/faq.php
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=413250

Lubuntu fixar 2Gb.
https://discourse.lubuntu.me/t/23-10-memory-increase/4538

Permalänk
Medlem
Skrivet av asics:

För ingen av dom är menade att köra som servrar. Linux har rena server installationer. Inget GUi bara CLI. Det går att installera men oftast så är GUI handikappande gentemot vad du kan göra med CLI.

Det där är ingen riktig förklaring till ditt påstående.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

Permalänk
Medlem
Skrivet av asics:

Hur sätter du upp dina Linux-maskiner?!

Jag kan göra "allt" i min Ubuntu 24.04 LTS x64 med 2GB RAM med Gnome och ArcMenu. Tar ca 700MB RAM i uppstart och Waterfox tar sällan mer än 600MB i RAM. Välj en äldre release av Gnome och du sparar 150MB RAM extra.

Ubuntu Desktop är smått bloatat vid en standardinstallation, men det hindrar dig inte från att avinstallera 1000-tals paket och stänga av en mängd onödiga tjänster. Det är långt mer än GUI:t som skiljer Desktop- och Server-versionerna åt i normalfallet. Brukar hamna på 1300 installerade paket efter en upprensning.

Väljer man en äldre Lubuntu x86 med LXQt, så är man snabbt nere på under 350MB RAM i uppstart i en virtuell miljö.

För övrigt har jag utrotat Snaps helt på Ubuntu och föredrar AppImages då de inte drar resurser i bakgrunden.

Kör främst Ubuntu tack vare Synaptic Package Manager som gör det till en barnlek att hålla koll på alla dependencies.

Har försökt köra Fedora, men ogillar Red Hats pakethanterare samt att Gnome saknar mycket av det som jag tagit för givet i Ubuntu-versionen.

Bild för att backa upp mitt påstående:

Edit:
Var uppe och sniffade på 1,8GB RAM efter jag lagt till skärmdumpen samt öppnat Imgur, Aftonbladet och Expressen vid sidan om Sweclockers.

Ang. antal installerade paket, så är detta min vardagliga Linux-burk med QEMU/KVM, SoftMaker Office och annat "onödigt". Främst QEMU drog iväg med en större mängd dependencies.

Appropå resurssnåla OS, så är det nog enbart AmigaOS samt QNX som jag inte försökt optimera prestandan i från dag ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Det där är ingen riktig förklaring till ditt påstående.

Det är väl snarare att distros som inte är serveranpassade kan komma med tillbehör som man förväntar sig på en maskin med desktopmiljö typ automagisk montering av USB-enheter, skrivar/skanner-stöd, X11/Wayland, DM, VM, seat-hantering osv. En renodlad serverdistro ger dig möjlighet att installera typ webserver, printerserver osv men framförallt SSH som kan vara trevligt att få direkt från installationsförfarandet.

Permalänk
Skrivet av maweric:

En server är bokstavligen något som lyssnar efter en viss sorts anrop på nätverket och hanterar dessa enligt någon form av protokoll.

Självklart kan du installera och konfigurera en servertjänst på en maskin som har en skrivbordsmiljö installerad. Det finns två praktiska hänsyn som gör att många väljer att inte göra på det sättet:

1. Prestanda
Allt som är igång samtidigt på en maskin äter en del av dess resurser. En dator som är uppsatt att bara göra exakt vad den ska göra är helt enkelt effektivare på sin uppgift än en som ska ha (många) fler funktioner på samma gång.

2. Säkerhet.
Ju fler saker som är installerade på en dator och som inte är isolerade från varandra, desto större chans har en angripare att hitta svaga punkter i maskinen. Om en dator är uppsatt att bara göra en sak, och denna funktion isoleras från annat så långt det är möjligt, så är det helt enkelt svårare för en angripare att stöka till med något.

I sammanhanget ska sägas att standardinstallationen av Windows Server inte haft Desktop Experience sedan Server 2012: Om du inte explicit väljer att installera dessa komponenter får du alltså bara upp ett kommandoradsfönster när datorn startar, och förväntas hantera servern med PowerShell, CMD eller via fjärrhanteringsverktyg av olika slag.

Permalänk
Medlem

Varför ? Ska man veva igång något så gammalt så får man dra igång något tidsenligt från den tiden.

Intel Celeron 530 anno 2007
1.733Ghz * 4 instruktioner per klockcykel = 6,92 Giga Floating point operationer per sekund

Raspberry Pi 5
2.4 GHz * 4 IPK = 38.4 GFLOP

Faktum är att till och med en Raspberry Pi 2 från 2015 har mer hästkrafter (~7.2 GFLOPS) än den där Celeron processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Varför ? Ska man veva igång något så gammalt så får man dra igång något tidsenligt från den tiden.

Det kan vara vettigt om man vill ha en tidsenlig retrodator. Vill man däremot ha ett modernt och uppdaterat operativsystem på hårdvaran så är det dock rätt dumt att installera något från den tiden istället.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Ska man använda datorn som ett museiföremål är det givetvis rätt att installera något tidsenligt som winXP.

Ska man använda datorn är det lite listigare att installera modern linux så man slipper 20 år gamla säkerhetshål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Ska man använda datorn som ett museiföremål är det givetvis rätt att installera något tidsenligt som winXP.

Ska man använda datorn är det lite listigare att installera modern linux så man slipper 20 år gamla säkerhetshål.

Vista eller Windows 7 ligger närmare till hands. FYI så uppdateras även W7 64-bit ett tag till.

Annars finns alltid Windows Embedded POSready 2009 om man bara är ute efter den bästa versionen av Windows XP (lite hybrid av 7:an).