Windows-uppdatering skapar mystisk mapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

För de som bestämde sig för att ta bort mappen så kan det vara värt att läsa,
https://x.com/NathanMcNulty/status/1910889410834665548
https://msrc.microsoft.com/update-guide/vulnerability/CVE-202...
Det är alltså inte en bugg, som nyheten påstår.

Alltså, hur klart som helst.
Varför säger någon överhuvudtaget att det är en bugg?

Vilket fall som helst, mappen jag tog bort 🤦‍♂️ är återställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Den är inte sådär supermystisk, den finns väl som standard om man installerat IIS (Microsofts webserver dvs).

Är väl något fel om den uppstått utan att man valt att installera IIS ("turn windows features on or off"-installerat dvs).

”Fan, Berra, du skulle skapa webservern på klienterna i hemlighet som Donald bad oss.”

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Erik.:

Alltså, hur klart som helst.
Varför säger någon överhuvudtaget att det är en bugg?

Vilket fall som helst, mappen jag tog bort 🤦‍♂️ är återställd.

Ja vi får väl se om nyheten rättas också, men det verkar inte så

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja vi får väl se om nyheten rättas också, men det verkar inte så

Nyheten är inte så viktig. Frågan är istället när det blir AW på Brygger'inet

Permalänk
Medlem

Ifall du gjorde likt mig...

Bleeping Computer...
Microsoft: Windows 'inetpub' folder created by security fix, don’t delete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det gjorde de väl? Det står på deras sida.

Gjorde dom? Talade microsoft om att KB5055523 skapade en mapp som man inte skulle ta bort? Direkt när den fanns tillgänglig alltså, antingen som live eller preview? Eller var det först flera dagar senare efter att den gått live 'på riktigt'?

Dessutom, som jag påpekade tidigare så har ingen av mina datorer fått KB5055523, utan KB5055518. Som då har skapat inetpub-mappen.

Jag tycker fortfarande att det är rätt så skumt med "Vi har skapat en mapp på din dator, den gör ingenting, men ta för guds skull inte bort den."

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dan@work:

Gjorde dom? Talade microsoft om att KB5055523 skapade en mapp som man inte skulle ta bort? Direkt när den fanns tillgänglig alltså, antingen som live eller preview? Eller var det först flera dagar senare efter att den gått live 'på riktigt'?

Dessutom, som jag påpekade tidigare så har ingen av mina datorer fått KB5055523, utan KB5055518. Som då har skapat inetpub-mappen.

Jag tycker fortfarande att det är rätt så skumt med "Vi har skapat en mapp på din dator, den gör ingenting, men ta för guds skull inte bort den."

Har ingen som helst koll på tidslinjen, jag utgick från att informationen i CVE:n fanns där från början, resten får du själv gräva i om det nu skulle vara så viktigt

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Ja. ska de skapa tomma skräpmappar på min disk så får de fan berätta varför den inte skall tas bort med tycker man.
de har redan Windows, ProgramData, Users, Program Files att leka med och redan där är det för mycket skit i roten >:|

nåväl skiten är väck och jag orkar inte bry mig