3D printad OTF fidget kniv, laglig?

Permalänk
Medlem

3D printad OTF fidget kniv, laglig?

Ursäkta om jag postade på fel ställe.

Jag försöker hitta pålitlig information om det är lagligt att printa en OTF fidget kniv i Sverige, men det är svårt att få raka svar.

Det finns OTH fidget knivar på olika 3D model sidor t.ex. "Maker World".
Ett exempel

Enligt min förståelse är riktiga knivar "Switchblades" och liknade är olagliga i Sverige.
Fjäderstöda knivar är lagliga om man trycker lite och utlöser själv först, men om det är en knapp som utlöser, då är det olagligt.
Är inte säker varför men jag tror det har något med svartvita filmer ifrån 50 talet med kniv fighter scener.

Det finns OTF fidget knivar som säljs på olika sajter.
Går att köpa uppenbarligen

Här är en annan som säljs

Finns också "Butterfly's"

Jag tror att OTH fidget kniv är lagligt om det inte är skarp men tänkte ge som present till syskonbarn så jag ville vara säker på att det var lagligt först, hoppas jag kan få några svar.

Permalänk
Medlem

"Är inte säker varför men jag tror det har något med svartvita filmer ifrån 50 talet med kniv fighter scener."

Ja, moralpanik.

Om den är helt i plast och inte är vass så är det en leksak, inte en kniv. Precis som att vattenpistoler inte är olagliga att ha utan licens.

Permalänk
Medlem

Du får väl ha alla sorters knivar hemma.
Det är olagligt att köpa, sälja o importera vissa knivar o andra grejer som teleskopbatong (som polisen har) osv.
Men att inneha hemma är lagligt.
Fråga inte hur dom tänkt sig att man fått tag i en o ha hemma dock.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det är bara olagligt med kniv ifall de "är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa".
Det tolkar jag som att ifall man inte tänkt använda kniven mot en person, så är det inga problem.

"Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år."
Så är man över 21 år så är det inte olagligt att äga eller gå runt med.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

För övrigt så är polisen och rättsväsendet i Sverige väldigt tafatta och släpper till och med missbrukare med knark på sig, som snor en MC och blir tagna på bar gärning utan straff eller dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det är bara olagligt med kniv ifall de "är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa".
Det tolkar jag som att ifall man inte tänkt använda kniven mot en person, så är det inga problem.

"Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år."
Så är man över 21 år så är det inte olagligt att äga eller gå runt med.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

För övrigt så är polisen och rättsväsendet i Sverige väldigt tafatta och släpper till och med missbrukare med knark på sig, som snor en MC och blir tagna på bar gärning utan straff eller dom.

Dock är det olagligt att bära kniv på allmän plats eller ha i sitt. Fordon, så vete tusan vad folk har sina knivar till.

https://lagen.nu/1988:254

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dock är det olagligt att bära kniv på allmän plats eller ha i sitt. Fordon, så vete tusan vad folk har sina knivar till.

Man får väl typ bara ta sig till och från arbetet eller t.ex om du ska jaga. Men man får inte stanna på allmän plats, inte ens lämna kniven i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Man får väl typ bara ta sig till och från arbetet eller t.ex om du ska jaga. Men man får inte stanna på allmän plats, inte ens lämna kniven i bilen.

Ja, så att ge en 3d printat kniv som är vanligt i gängbråk till en ungdom känns som felbeslut... Den lär inte sitta i en byrålåda eller pryda bokhyllan precis

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ja, så att ge en 3d printat kniv som är vanligt i gängbråk till en ungdom känns som felbeslut... Den lär inte sitta i en byrålåda eller pryda bokhyllan precis

skulle kunna skriva ut själva knivblad i TPU och resten i vanlig plast.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Läs lagen igen. Som jag citerade, och länkade, och du länkade så står det exakt vad jag skrev: "är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa"

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller varför man vill ge en sådan kniv till ett barn..

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Läs lagen igen. Som jag citerade, och länkade, och du länkade så står det exakt vad jag skrev: "är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa"

Vilket är alla knivar på allmän plats tills du övertygat polisen om motsatsen.

Permalänk
Medlem

Kul att så många jurister hittat hit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

spelar ingen roll... du får inte ha gå runt med kniv punkt. Enda anledningen till att militärer och folk som behöver kniv i arbetet inte får böter/fängelse är att polisen ser mellan fingrarna i dom fallen

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Att inneha kniv på allmän plats, dvs allt det som är utanför din bostad eller egendom räknas som olaga vapeninnehav. Undantag finns dock, exempelvis för jägare, yrkessnsnickare mm.

Om det är lagligt ellej att inneha en sådan kniv i hemmet låter jag vara osagt. Men om det inte är det så måste du kunna uppge (och bevisa) en förklaring som är sannolik till hur kniven har kommit in i ditt hem. Detta bl.a. eftersom vapenimport är olaglig utan särskilld tillstånd.

Säkrast är ju att avstå från den här typen av vapen, för vad ska du med den till!? Är den så viktig för dig ta risker på olika sätt?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Varför inte länka till polisens tolkning?

https://polisen.se/tjanster-tillstand/vapen-regler-och-tillst...

@miksva44 även plast kan skada.
Men det mynnar ändå ut till vad du vill göra och tolka.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Vilket är alla knivar på allmän plats tills du övertygat polisen om motsatsen.

Så bevisbördan ligger på den anklagade enligt dig? https://lagen.nu/begrepp/Bevisb%C3%B6rda

Skrivet av Selmalagerlöf:

spelar ingen roll... du får inte ha gå runt med kniv punkt. Enda anledningen till att militärer och folk som behöver kniv i arbetet inte får böter/fängelse är att polisen ser mellan fingrarna i dom fallen

Igen det står i lagen "Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat." Så finns inget ser mellan fingrarna här.

Permalänk
Medlem

Hittade den här på Svenska Amazon.
Kniv

Jag tror att om man köper så fastnar den i Tullen och man får betala böter, Amazon behåller säkert pengarna för dom ser det inte som deras fel.
Fast det är bara min spekulation.

Som sagt, (verifierades i den här tråden) knivar med knapp som utlöser är olagliga att sälja och köpa men inte ge bort och äga (om man är över 21 år), antar jag.

Varför jag ville 3D printa OTF fidget knivar till mina syskonbarn var som en leksak.
Pistoler, knivar det finns massor med leksaker som ser ut som vapen nu och förr.

Dessa ser ut som en knivar, men jag är inte säker på vad som skulle kvalificera den som en kniv.
Det är mjuk plast som inte är vasst, som en smörkniv ungefär och ska inte kunna vara stark nog att penetrera om man skulle hugga någon utan att den kollapsar inåt.
Till och med färgerna får dom att se ut som leksaker.

Det är mera mekaniska delen som jag är osäker på om det är lagligt i kombination att den "ser ut" som en kniv.

Tacksam för svaren, fast jag är fortfarande inte säker på om det är lagligt att ge som leksak till någon under 21 år.
Får se om diskussionen fortsätter och jag kanske blir lite visare lite längre fram.
Tack i alla fall.