Snabbkoll: Använder du trådlös mus?

Permalänk
Moderator
Moderator

Var stenhård motståndare till trådlöst fram till G403 Prodigy Wireless som visade var skåpet ska stå, numera är det trådlöst för hela slanten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag blir genuint nyfiken på vad alla ser för fördelar med trådlöst när det gäller en stationär dator.

Jag kör som jag skrev tidigare fortfarande med sladd till den stationära och jag har aldrig upplevt faktumet att tangentbordet eller musen sitter fast med en sladd i skrivbordet som något negativt.
Oavsett hur bra den trådlösa kopplingen är eller hur länge batterierna räcker så är det ju likväl en försämring, då måste man ju se iaf någon fördel med att slippa sladden för att motivera bytet.

Är det rent estetiskt? Att det ser renare och bättre ut utan sladdar?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Höll fast vid trådat rätt länge, och det var kanske befogat ett tag för länge sedan, men har i princip lämnat detta vad gäller möss sedan typ 5 år tillbaka.

Det är rätt najs att musen verkligen är helt fri i och med att man ju ändå flyttar runt den när den används.

Batteritiden är riktigt bra numera, att det öht finns batteritid är väl den enda egentliga nackdelen; de mer moderna trådlösa lösningarna (Logitech Lightspeed t.ex.) känns ju rent funktionellt lika som att ha sladd.

Är en Logitech G603 som jag använder primärt vad gäller faktiska möss, har varit mycket trevlig men får se hur länge den håller... Blir något motsvarande om den ger upp.
Använder även en trackball (MX Ergo S) mycket "till vardags", den råkar ju vara trådlös även den, men upplever inte att trådlösheten fyller något egentligt syfte i det fallet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag blir genuint nyfiken på vad alla ser för fördelar med trådlöst när det gäller en stationär dator.

Jag kör som jag skrev tidigare fortfarande med sladd till den stationära och jag har aldrig upplevt faktumet att tangentbordet eller musen sitter fast med en sladd i skrivbordet som något negativt.
Oavsett hur bra den trådlösa kopplingen är eller hur länge batterierna räcker så är det ju likväl en försämring, då måste man ju se iaf någon fördel med att slippa sladden för att motivera bytet.

Det finns säkert en estetisk aspekt för vissa, men sedan då att det inte finns någon sladd som öht någonsin hakar i någonting eller gör motstånd på något vis.

För ett tangentbord t.ex. finns det ju ingen poäng annat än det estetiska. En mus flyttar man ju dock runt under användning, så där blir det en viss funktionell skillnad.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Trådlös med powerplay mattan så behöver aldrig ladda!

Permalänk
Medlem

Har en superlight, slängde alla trådade möss jag hade på tippen, kommer aldrig gå tillbaka till trådat

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Använder tre trådlösa i regel: Steelseries Aerox 9 till datorn, MX Master 3S på jobbet och G305 i soffan

Permalänk
Medlem

Trådlösa. M705 på jobbet och G305 hemma.

Föredrar dem utan sladd. Känns friare. Batteri varar en evighet för jag kör med relativt låg poll-rate och märker inte så mycket till skillnad.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Trådlöst ja, fastlött batteri, nej!

Permalänk
Medlem

Ni som är totalt anti trådlösa borde faktiskt ge dom en ny chans
Går inte jämföra dom som säljs nuförtiden med dom som kom först ut på marknaden
Har själv kört trådlöst i flera år och kommer aldrig gå tillbaka till trådat.

Kör även trådlöst tangentbord och headset

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Kommer behålla min OG Razer Naga tills dagen den inte går att laga längre, men efter det blir definitivt trådlös. Vill ju hålla skrivbordet så fritt från kablar som det går

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk

Kör bara trådlös sedan minst 10 år, pga att jag använder tv-n som datorskärm. Min Logitech G603 slutade funka för ungefär 1 månad sedan. Har en ny oanvänd G305 som ligger i hyllan. Använder dock en billig M109 just nu, som kostade runt 120 kr. Den är inte lika skön att hålla i. Ville dock testa en riktigt billig för att se skillnaden jämfört med en dyrare.

Batterierna har räckt länge på alla de möss jag har kört. Sen är det bara att stoppa i nya Ikea batterier var 3dje månad eller så. Hur smidigt som helst.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att inte ha trådlös mus idag, ifall man inte försöker pressa budgeten så lågt det går. Batteri håller numera hur länge som helst (en vecka vid 1000hz polling, 4-5 dagar vid 4k hz), laddas upp på nån timme och har perfekt prestanda. Enda fördelen med sladd idag är att det är väldigt mycket billigare.

Kör en Lamzu x Fnatic Thorn just nu och har inga klagomål, fungerar som sagt utmärkt.

Permalänk
Medlem

Trådlöst för hela slanten, både hemma & på jobbet!
När man väl börjat med det så vill man aldrig gå tillbaka till kabel.

Som kul att det finns dom som ska prata om prestandan hit & dit med trådlöst medans proffsen i cs osv kör trådlöst

Visa signatur

MSI Mag B850 Tomahawk Max Wifi | AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | Nvidia 5080FE | G.Skill Trident Z5 DDR5 6000MHz | Crucial T705 1TB |
NZXT H7 Flow 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Låter onödigt.

och..

Latens!

Ajaj att vara så säker på något när man har fel är lite pinsamt. Nu är det ju faktiskt så att många wireless möss har BÄTTRE latency än många wired möss. Kollar man på toppen på båda så skiljer det sig ungefär 0.3 vilket iprincip är 0.

Kan garantera dig att du påverkas mer negativt av sladden än latens skillnaden.

Smått rensat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag störde mig väldigt ofta på sladden. Det är så otroligt skönt att slippa den Att råka dö i en bossfight nån gång i månaden och bli tvungen att byta batterier (det är längre batteritid än så, men osäker på hur länge) är värt det för att slippa sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Trådlös med powerplay mattan så behöver aldrig ladda!

behöver aldrig ladda... nä den laddar hela tiden höhö

Visa signatur
Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Kasken:

Personligen är det alla snabba rörelser i FPS-spel där sladden kan vara ivägen/tar slut eller liknande när man försöker dra för långt eller för snabbt. Finns ju "bungees" eller vad det heter och alla möjliga lösningar. Men idag klarar jag mig i 5-7 veckor på min trådlösa mus. Sen kan jag ladda den med sladd och ändå använda den, sen är det bara fortsätta i flera veckor igen.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Nope, då mitt tangentbord fungerade värdelöst när det kördes trådlöst (både 2,4Ghz och bluetooth) så antog jag att en mus skulle fungera lika dåligt. Så det är sladd som gäller.

Ska jag byta till trådlös blir min mus nästan dubbelt så dyr. Det hjälper inte eventuellt byte.

Permalänk
Medlem

Trådad, så att den inte far i golvet och går sönder.
Utan sladd så vet man ju heller inte vilket håll som är norr utan att titta ner på den.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Sladden var skitjobbig i CS tills jag skaffade en Mouse Bungee. Efter det har jag typ glömt bort att den är trådad, det stör aldrig och nej, varken musen eller bungee behöver laddas.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Hoppas ju nånstans att Steelseries kommer med en ny trådlös Sensei.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har kört endast trådlöst sen den första Superlight släpptes, idag kör jag en Pulsar Xlite v3 eS.

Skulle aldrig gå tillbaka till en trådad mus.

Permalänk
Medlem

Självklart trådlöst, vad är det för mening att köra med kabel? Otympligt, i vägen och irriterande.

Kör såklart trådlöst headset, mus och tbord, även till min telefon körs trådlöst sedan Bluetooth blev standard lång tid tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Om världsmästare i FPS inte märker någon skillnad så ska du nog också klara dig

Kul för dem då.

Skrivet av Voki:

Ajaj att vara så säker på något när man har fel är lite pinsamt. Nu är det ju faktiskt så att många wireless möss har BÄTTRE latency än många wired möss. Kollar man på toppen på båda så skiljer det sig ungefär 0.3 vilket iprincip är 0.

Kan garantera dig att du påverkas mer negativt av sladden än latens skillnaden.

Hänvisar till:

Skrivet av Alexraptor:

Är dock fortfarande mindre, med en trådad mus i samma kaliber.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Alexraptor:

Kul för dem då.

Hänvisar till:

Haha ja var och en för sig såklart. Jag tänkte likadant för ~15 år sen

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Kör min aerox 5 både med och utan sladd, det är helt beroende på om jag vill sitta/ligger ner och spela.
Annars stannar den oftast kvar på laddning efteråt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alexraptor:

Är dock fortfarande mindre, med en trådad mus i samma kaliber.

Nope är samma

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Kör med trådlös för att kunna använda musen framför tangentbordet.
Det gör underverk för min axel att inte behöva ha den långt ut till höger.

Något för dig kanske?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kör trådlöst både hemma och på jobbet.

Hemma kör vi Logitech Pro X 2 Superlight - Fantastisk mus och är jättenöjd med den. Men den får ett minus pga. scrollhjulet som krånglar efter knappt ett års användning.

På jobbet kör jag Logitech MX Ergo - Har haft musen i drygt tre år och jag har nog laddat den totalt 3 gånger hittils. Det enda negativa jag kan komma på är att man likt för 30 år sen måste plocka ur kulan med jämna mellanrum för att göra rent, men man blir lite nostalgisk varje gång så det gör inget.