Vinn nätagg från Seasonic

Var ska chassits POWER kablar in? Osäker nybörjare

Permalänk

Var ska chassits POWER kablar in? Osäker nybörjare

Hej,

Håller på att bygga ihop en dator för första gången själv. Jag har ett Fractal North (Mesh) och en ASUS B650E-F Strix Gaming Wifi.

Jag förstår inte riktigt var exakt jag ska koppla in POWER kablarna från chassit. I delen av moderkortet som heter "PANEL" förstår jag, men där finns många pins och mkt text och jag förstår inte riktigt helt enkelt.

Jag lägger till några bilder så förstår ni kanske.

Var ska kablarna in?

Permalänk
Medlem

Brukar vara tydligare bild i manualen om du har... Eller kan ladda hem.
Annars får man räkna piggarna. Om du sätter PWR-led först, så borde SW hamna på rätt ställe, vad jag kan se. Håll koll på + & - bara.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

power = tredje och fjärde övre raden från vänster - hur du vänder spelar ingen roll
led+ = längst upp till vänster
led- = ett till höger om led+

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är väldigt komprimerat när dom skriver det på moderkortets PCB. Det är enklare om du tittar i manualen. Men för mig ser det ut som att det är de två pinnarna på rad i position 3 & 4. 1 & 2 är för Power LED. Swtichen är inte känslig åt vilket håll du sätter den. Med LED kommer bara att fungera om du sätter + och - rätt (sätter du fel så tänds den inte bara).

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Skrivet av kyotoprotokollet:

Hej,

Håller på att bygga ihop en dator för första gången själv. Jag har ett Fractal North (Mesh) och en ASUS B650E-F Strix Gaming Wifi.

Jag förstår inte riktigt var exakt jag ska koppla in POWER kablarna från chassit. I delen av moderkortet som heter "PANEL" förstår jag, men där finns många pins och mkt text och jag förstår inte riktigt helt enkelt.

Jag lägger till några bilder så förstår ni kanske.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Var ska kablarna in?

Inte helt lätt första gången!
Står ’Pwr SW’ på moderkortet, där skall power in. Eventuell reset-knapp åker in i reset! Är inte helt hundra på polerna, men gissningsvis finns +/- listat någonstans på pinsen.

Pwr LED - uppe till höger
Pwr LED + nere till vänster

Permalänk
Medlem

Moderkortets manual beskriver det bättre än silkscreenen:

Tänk även på att HDD_LED och PWR_LED måste vändas åt rätt håll för att fungera.
Reset och PWR bryr sig inte då dom bara är momentana strömbrytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Moderkortets manual beskriver det bättre än silkscreenen:

<Uppladdad bildlänk>

Tänk även på att HDD_LED och PWR_LED måste vändas åt rätt håll för att fungera.
Reset och PWR bryr sig inte då dom bara är momentala strömbrytare.

Mycket tydligare!

Men mitt inlägg var då helt korrekt tolkat

Visa signatur

Permalänk

Stort tack för input. Jag hittade inte korrekt stycke i manualen men har hittat det nu! En sak jag blir osäker på är att det finns PLED+ och PLED- både i övre och undre raden.

Om jag förstår er alla rätt så borde dessa tre kablar uppta de första fyra översta pinsen. Först POWERLED+, sen POWERLED- och sist POWER SW på pin 3 och 4. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Stort tack för input. Jag hittade inte korrekt stycke i manualen men har hittat det nu! En sak jag blir osäker på är att det finns PLED+ och PLED- både i övre och undre raden.

Om jag förstår er alla rätt så borde dessa tre kablar uppta de första fyra översta pinsen. Först POWERLED+, sen POWERLED- och sist POWER SW på pin 3 och 4. Stämmer det?

Så tolkar jag det iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Noterar också dubbla power-led-anslutningar...
Finns det nåt vettigt användningsområde för det, eller hur har de tänkt?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Noterar också dubbla power-led-anslutningar...
Finns det nåt vettigt användningsområde för det, eller hur har de tänkt?

Vissa chassin har kontakter som är fasta och passar 3 pins andra chassin har fasta som passar 2 pins