Snabbkoll: Använder du trådlös mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Kör med trådlös för att kunna använda musen framför tangentbordet.
Det gör underverk för min axel att inte behöva ha den långt ut till höger.

Du kan ha en stor bok eller liknande i knät.
Därefter har du musen ovanpå.

Funkade jätte bra när jag lirade wow 16h per dag som yngling. Innan boken i knät hade jag sjukt ont i axeln. Allt för att kunna ganka 🤪

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Nej, för jobbigt med batterier. Gammal hederlig trådad funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nope är samma

Fysiskt omöjligt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Trådlöst sen många, många år. Tror jag började med det med en liten "resemus" från Microsoft när jag lämnade Apple-världen och skaffade en bärbar med Windows 7 för tretton år sen. När jag sen började sätta ihop stationära för närmare sju år sen skaffade jag en till, och sen ytterligare en, båda för dåliga när det gällde ergonomi och ljud. Sen hittade jag en Logitech MX Master 2S och har använt den nu i kanske fem år. Fantastisk! Bästa musen jag nånsin haft. Tyvärr börjar det nu vara så lite som ett par veckor mellan laddningstillfällena, så den håller på att bli gammal. När den var ny klarade den sig ett par månader på en laddning. Jag har en till, i oöppnad förpackning, redo att ta över när jag väl pensionerar den nuvarande. Efterföljaren, med siffran 3, har tydligt sämre ergonomi, så den vill jag inte ha. Med Logitechs styrprogram kan jag stänga av skitfunktioner som "snabbskroll" på hjulet, och alla skräpknappar och annan skit på sidorna. Två knappar och ett direktverkande skrollhjul är det enda som ska finnas.

Trådad mus är bara skit med en sladd som fastnar på saker och släpar med mot bordsytan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bankai:

En Razer Deathadder pro v2. Jag älskar mössen från Razer på grund av hur de är formade och det passar min hand perfekt, MEN kvalitén är under all kritik. Nuvarande mus har jag kört i 2-3 år och gummit på vänster sida under sidorknapparna har nu börjat försvinna och plasten under börjar synas. Och så tycker jag att batteriet är lite väl kasst, men annars är det en bra mus. Får se om nästa blir en Razer eller om det finns liknande märke som har liknande passform.

Använde en Deathadder V2 Pro rätt länge som det primära pekdonet, men som för dig började den nötas ned på sidan där tummen vilar – hade även samma problem på en ROG Gladius innan dess. Turligt nog finns det billiga och enkla fixar för det. Beställde grepptejp på AliExpress för 34 kronor, vilket bör ge musen ett år eller två till av användande – kanske mer ändå om man orkar byta batteriet framgent

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Jepp, en Logitech G Pro X Superlight. Minns inte ens när jag senast hade trådad mus.
Jävligt nöjd iaf!
Att ladda och sånt är inget som stör mig alls, har en magnetisk laddplatta där jag bara sätter den efter dagens slut så är den laddad och redo nästa dag.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag är en av dem som skulle kunna tänka mig gå över till trådlöst (tangentbord & mus) men inte riktigt kommit dit än. Kul att läsa så många positiva upplevelser gällande trådlöst! Det gör det lite lättare att ta steget dit.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Kör trådad mus för privatdatorn.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag förstår inte riktigt hur jag ska tolka denna fråga?

Den får mig bara att undra:
Vem tusan kan ha något intresse av att veta vems mus jag använder!? 😇

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Jag förstår inte riktigt hur jag ska tolka denna fråga?

Den får mig bara att undra:
Vem tusan kan ha något intresse av att veta vems mus jag använder!? 😇

Någon som ska sälja reklamplats på en sajt om datorhårdvara?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fysiskt omöjligt.

Kan slå vad om allt jag äger att det finns en wireless mus med lägre latency än vad din wired är.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alexraptor:

Fysiskt omöjligt.

Nope det är bara kolla testerna.

Har du datorn i sign har du mer latency bara via den CPUn du har.
Och med den GPUn också för den delen.

Nyare hårdvara = lägre latens.

Ännu lägre med 5000 serien och nya cpus / möss.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Trådlöst helt klart och kommer aldrig gå tillbaka! Så ofantligt vidrigt när man helt plötsligt måste ladda musen medans man spelar, är knappt spelbart i vissa fall!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Flutters:

Jepp, en Logitech G Pro X Superlight. Minns inte ens när jag senast hade trådad mus.
Jävligt nöjd iaf!
Att ladda och sånt är inget som stör mig alls, har en magnetisk laddplatta där jag bara sätter den efter dagens slut så är den laddad och redo nästa dag.
<Uppladdad bildlänk>

Smidigt! Har du länk till den laddlösningen?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voki:

Kan slå vad om allt jag äger att det finns en wireless mus med lägre latency än vad din wired är.

Det tror jag säkert, då jag bara köper nytt när det behövs.

Skrivet av tvelander:

Nope det är bara kolla testerna.

Har du datorn i sign har du mer latency bara via den CPUn du har.
Och med den GPUn också för den delen.

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2021/03/nvidia-reflex-overwatch-ptr-system-latency-performance-chart-scaled.jpg

Nyare hårdvara = lägre latens.

Ännu lägre med 5000 serien och nya cpus / möss.

Hänvisar åter igen till mitt tidigare inlägg.

Skrivet av Alexraptor:

Är dock fortfarande mindre, med en trådad mus i samma kaliber.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alexraptor:

Det tror jag säkert, då jag bara köper nytt när det behövs.

Hänvisar åter igen till mitt tidigare inlägg.

Du har fel så.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Smidigt! Har du länk till den laddlösningen?

Denna är det
https://www.amazon.de/-/en/Soarking-Charging-Lightspeed-Super...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag var också en person som var mycket skeptisk till att köra trådlöst. Kan latensen verkligen vara bra nog? Och även om den är det, är det verkligen pålitligt? Tappar säkert kontakten i värsta ögonblicket!

Sedan började jag fundera på det, och insåg hur ofta jag blir störd i viktiga punkter i ett spel av att sladden fastnar i något. Idag har jag en trådlös logitech pro och är tokigt nöjd. Kommer aldrig mer gå tillbaka till trådat för spelande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vad exakt är det du tror att den grafen bevisar? Att en mus har lägre latens med högre pollinghastighet? Ja det låter ju logiskt oavsett vilken typ det är vi pratar om.

Utan källa eller information av kontext eller testmetodik så är dessutom grafen ganska värdelös. Men jag kan själv bjuda på ett resultat med den musen vs en äkta trådad mus.

https://www.rtings.com/mouse/tools/compare/razer-viper-v3-pro...

Men kort och gott, så handlar det om ren och skär fysik och tekniska begränsningar.

• En trådad mus kommunicerar direkt med datorn.

• En trådlös mus har overhead då signaler måste registeras av sändaren, sändas, mottags och avkodas innan de därefter kan bearbetas av datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trådlöst, trådlöst, trådlöst.
Spelar inte krävande spel och tycker att det är skönt utan kablar.

Håller på och letar efter (har sett några lovande modeller) inte allt för kostsamma möss som kan laddas trådlöst med Qi-laddning.

Skulle var praktiskt att bara lägga musen på min gamla laddare.

Permalänk
Medlem

Nope, jag undviker trådlöst rent allmänt p.g.a. att jag hatar batterier. Det är ett evigt laddande till höger och vänster, och inte nog med det - alla batterier har ju en begränsad livstid. Jag har fortfarande både möss och tangentbord från 80- och 90-talet som fungerar utmärkt, som kontrast.. Lycka till med att hålla en trådlös dito levande i 40+ år.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag var också en person som var mycket skeptisk till att köra trådlöst. Kan latensen verkligen vara bra nog? Och även om den är det, är det verkligen pålitligt? Tappar säkert kontakten i värsta ögonblicket!

Sedan började jag fundera på det, och insåg hur ofta jag blir störd i viktiga punkter i ett spel av att sladden fastnar i något. Idag har jag en trådlös logitech pro och är tokigt nöjd. Kommer aldrig mer gå tillbaka till trådat för spelande!

Ibland när man har glömt att ladda sin mus får man spela en runda eller två med kabel. Det är verkligen som att åka tillbaka till 1970-talet.. kabeln fastnar i absolut allt hela tiden. Tycker det är en skön påminnelse så uppskattar man trådlösheten mer.

Samma gäller hörlurar och VR, kommer aldrig gå tillbaka till tråd för någon anledning.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Att inte köra trådlöst är helt rymden för mig. Att spara 5g på en mus gör inte nån bättre.

Visa signatur

En dator

Permalänk

Har ni några tips på trådlösa möss? Maxtak runt 1500 tänkte jag. Kör en Glorious Model D som jag är ganska nöjd med idag, men vore skönt med trådlöst. Gärna lätt att ladda också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Vad exakt är det du tror att den grafen bevisar? Att en mus har lägre latens med högre pollinghastighet? Ja det låter ju logiskt oavsett vilken typ det är vi pratar om.

Utan källa eller information av kontext eller testmetodik så är dessutom grafen ganska värdelös. Men jag kan själv bjuda på ett resultat med den musen vs en äkta trådad mus.

<Uppladdad bildlänk>
https://www.rtings.com/mouse/tools/compare/razer-viper-v3-pro...

Men kort och gott, så handlar det om ren och skär fysik och tekniska begränsningar.

• En trådad mus kommunicerar direkt med datorn.

• En trådlös mus har overhead då signaler måste registeras av sändaren, sändas, mottags och avkodas innan de därefter kan bearbetas av datorn.

Det finns absolut inget i fysikens lagar som säger att trådade möss är snabbare än trådlösa. Faktum är att de trådlösa mössens radiovågor går i över 0.99c, medan elektriska impulser i en koppartråd går i ca 0.5c.

Så.. ska vi snacka fysik då bör trådlösa vara mer responsiva. I praktiken handlar detta om enstaka nanosekunder, så den faktiska fördröjningen är ~100 000 ggr större än tiden det tar för signalen att färdas.

Den praktiska fördröjningen är helt och hållet teknisk, och beror på protokollet/hårdvaran som kodar/avkodar signalerna. Möjligen på mängden problematiska störningar också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Första trådlösa musen jag hade var väl från... 2002? Nån gång kring millenieskiftet. Logitech kanske?
IRmottagre. Det var kanske en av de sämre upplevelserna jag varit med om i hårdvaruväg hehe.
Vinkla musen lite fel och tappa kontakten helt.
Ja utöver då att den hade orimligt eftersläp när den ändå funkade.

Sedan några år trådlöst igen.

Nu väckte du mitt "retro-minne" till liv.

År 2000 införskaffade jag trådlöst mus + tgb från Logitech där du hade en radiosändare. Bluetooth var fortfarande några år bort. Minns att jag hade sett detta hemma hos en bekant i slutet av 1990-talet och blev mäkta imponerad.

Möjligheten att bli av med sladdar väckte ett "ha-begär" som ledde till ett köp. 1000 kronor för allt, vilket justerat för inflation motsvarar 1500 kronor idag.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk

Kör Logitech G502 X LIGHTSPEED med Powerplay musmatta, supernöjd.

Visa signatur

Dynamic O11, RMx1000, MSI 570X Unify, Ryzen 5900X, Sapphire 7900XTX Nitro+, Vengeance LPX 3600/64GB, 970 EVO 1TB/A2000 1TB/870 QVO 1TB/1TB 2.5"/3TB 3.5" + 5TB 2.5" USB3.0, Arctic Freezer II 360/6st P12 120mm/2st P8 80mm, MSI MAG342CQR+AOC 27G2U, Logitech G502 och G613 Lightspeed. MSI GT72 Dominator Pro 2QE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Hade en trådlös för ~20 år sedan. Efter det endast trådat

Det har väl hänt en del sedan dess?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Trådlöst sedan typ 3 år tillbaka. Helt klart skönt att kunna aima fritt i CS. Först Razer Viper Ultimate och nu Viper V3. Batteritiden var dock inte speciellt mycket bättre vilken vara en liten besvikelse efter bytet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Trådlöst. Var lite skeptisk till det först, men sen jag skaffade G602 för några år sen och märkte att batterierna håller många månader (har glömt om jag bytte uppladdningsbara AA batterierna i december eller januari) trots spelande så märkte jag hur smidigt det var.

Jag kör också med en G602 och är än idag sjukt nöjd.

Otrolig känsla och ergonomi med en batteritid som nästan är skrattretande bra