PTS granskar operatörer – kan bryta mot regler

Permalänk
Melding Plague

PTS granskar operatörer – kan bryta mot regler

PTS vill se till att det är lätt att säga upp abonnemang.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Medlem

Kanske inget PTS kan säga något kring, men hade gärna sett att de satte P för random prishöjningar i fibernäten också! :'(

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kanske inget PTS kan säga något kring, men hade gärna sett att de satte P för random prishöjningar i fibernäten också! :'(

Vad menar du, "random prishöjningar"?
Du menar att "nu gör dom ditt internet ä-n-n-u b-ä-t-t-r-e (men måste "tyvärr" justera priset lite)".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Så nu ska man alltså inte kunna få ner priset med hjälp av längre bindningstid än 1 månad.
Snart blir det väl dagspris som med elektricitet.

Skrivet av Daemon:

Stadsnäten är riktigt otrevliga med sina lokala monopol och förmåga att vara schizofrena nog att de kan peka finger på varandra mellan stadsnät och operatör om vems ansvar det är att förse kund med en IP-adress.

undvika dubbelpost
Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Låter som planekonomi, det brukar aldrig funka. Däremot borde PTS jobba för att öka konkurrensen, och på så sätt få ner priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så nu ska man alltså inte kunna få ner priset med hjälp av längre bindningstid än 1 månad.
Snart blir det väl dagspris som med elektricitet.

Bindningstid är fortfarande en grej, det här handlar om vad som händer efter att bindningstiden gått ut och abonnemanget automatiskt förnyas.

Permalänk
Medlem

Tycker det bör vara detsamma på alla abonnemang. Gym är ju helt värdelöst med bindningstid på ett år.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Som sagt, det är den automatiska förlängningen som det är på tal om.
Om du ringer in själv efter ditt år är slut, och ber lite snällt så får du säkert förlänga ett år till.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk

Problemet tycker jag är 2 saker.
Det finns hur mycket prylar som helst man vill ha pytteliten datatrafik från och till, vi pratar om väldigt lite data. Det kan vara en kattgps, det kan vara en fjärrstyrd brytare, det skulle kunna vara åtelkamera som visserligen vill ha lite mer data.
Abonnemang till dessa är väldigt dyrt, för köpte man ett billig kontantkort där 50kr räckte i några år om jag minns rätt.

Andra problemet som gör att jag inte bry mig så mycket om problemet ovanför är kass mobiltäckning på många ställen, så det kvittar om man skaffar ett dyrt marksänt abonnemang för det fungerar inte ändå.

Folk i bygden går ej heller prata med. De var så glada att en mast väldigt långt borta skulle bli 5G, jag försökte förklara för dem att det betyder inte ett skit om hur bra eller dålig täckning vi får otroligt långt ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Låter som planekonomi, det brukar aldrig funka. Däremot borde PTS jobba för att öka konkurrensen, och på så sätt få ner priserna.

Ett stdsnät är per definition ett *lokalt monopol* och det uppstår aldrig konkurrens där då kostnaden för etablering vida överstiger vinsten. Samma sak med ex elnätet, lokalt monopol där det är boll konkurrens trots att det är en "fri marknad"

Förr i tiden däremot ägde *staten* nätet. Då var priserna också *markant lägre* och underhållet bättre, detta då det var en så kallad *samhällsservice* och inte fanns någon möjlighet att ta ut vinst. Så näe, helt fel. Fri marknad kan leda till *högre priser och utebliven konkurrens*, det sker i princip på alla fronter tids nog.

Visa gärna hur det skapades konkurrens och lägre priser när elnätet blev kommersiellt? Kanske järnvägen? Näe, fri marknad har sina fördelar men det finns också områden där det inte funkar alls. Statligt ägande är inte samma som planekonomi...du blandar äpplen och morötter

§ 1.1 / 1.2 Det går alldeles utmärkt att diskutera med andra utan dassig attityd - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja det där är snart lika illa som med elnätsleverantörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Oh vilken tankevurpa, eller kanske du använder ord du inte vet vad de betyder?

Ett stdsnät är per definition ett *lokalt monopol* och det uppstår aldrig konkurrens där då kostnaden för etablering vida överstiger vinsten. Samma sak med ex elnätet, lokalt monopol där det är boll konkurrens trots att det är en "fri marknad"

Förr i tiden däremot ägde *staten* nätet. Då var priserna också *markant lägre* och underhållet bättre, detta då det var en så kallad *samhällsservice* och inte fanns någon möjlighet att ta ut vinst. Så näe, helt fel. Fri marknad kan leda till *högre priser och utebliven konkurrens*, det sker i princip på alla fronter tids nog.

Visa gärna hur det skapades konkurrens och lägre priser när elnätet blev kommersiellt? Kanske järnvägen? Näe, fri marknad har sina fördelar men det finns också områden där det inte funkar alls. Statligt ägande är inte samma som planekonomi...du blandar äpplen och morötter

Jag minns när det kostade 4-5 kr per minut att ringa i telefonnätet, för att inte tala om hur mycket extra det kostade att ringa till andra riktnummer, detta ändrades snabbt när marknaden släpptes fri (Tele 2 startade sin verksamhet). Så mig lurar du inte.

Elnätet går inte att jämföra med Internet och telefon, de fungerar helt olika.

Spännande att du inte en enda gång berättade för mig vad planekonomi innebär, om det inte är att staten lägger sig i vad saker ska kosta och vilka producenter som ska finnas, vad är det då?

Svar på § 1.1 / 1.2 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag minns när det kostade 4-5 kr per minut att ringa i telefonnätet, för att inte tala om hur mycket extra det kostade att ringa till andra riktnummer, detta ändrades snabbt när marknaden släpptes fri (Tele 2 startade sin verksamhet). Så mig lurar du inte.

Spännande att du inte en enda gång berättade för mig vad planekonomi innebär, om det inte är att staten lägger sig i vad saker ska kosta och vilka producenter som ska finnas, vad är det då?

Menar du verkligen per minut? Låter som du menar per timme. Inte tusan hade morsan betalat ca 300:- per timma när jag ringde. Hon gnällde redan vid 6:- per timme. Vad för årtal pratar vi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Menar du verkligen per minut? Låter som du menar per timme. Inte tusan hade morsan betalat ca 300:- per timma när jag ringde. Hon gnällde redan vid 6:- per timme. Vad för årtal pratar vi?

Ne, han menar per minut. Var rätt dyrt att ringa med mobilen för 25-30 år sedan

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ok. Trodde vi pratade fasta telenätet. Mobilnätet var väl inte direkt någon kritisk infrastruktur för 30 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Inte runt år 2000 nej, om du inte menar mobiltelefoner kanske

Jag tror du snarare menar 35-40 år sedan om vi smackar telenätet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Say what? Jag har varit modem-trejder sedan 80-talet, men även om jag mestadels ringt gratis så har vi alla börjat någonstans. Nu är väl inte ChatGPT mest tillförlitligt, men något kändes helt GALET med det där.

Citat:

Att hitta exakta minutpriser för lokalsamtal för varje specifik femårsintervall är svårt, särskilt för den tidiga perioden. Ofta anges kostnaden per markering. Jag kommer att försöka ge en bild baserad på den information som går att finna och göra en uppskattning av den inflationsjusterade kostnaden till dagens (april 2025) penningvärde med hjälp av SCB:s prisomräknare. Observera att detta är uppskattningar, särskilt för de tidiga åren.

System med Markeringar (ca 1960 - sent 1980-tal):

Under denna period kostade en markering ofta runt 10-15 öre.
För ett lokalsamtal kunde en markering räcka i flera minuter (t.ex. 3 minuter, 6 minuter eller ännu längre, beroende på tid på dygnet och exakt taxa). Låt oss anta ett exempel med 12 öre per markering och 6 minuter per markering för ett lokalsamtal.

1960: 12 öre för 6 min = 2 öre/minut.
Inflationsjusterat till april 2025: 2 öre år 1960 motsvarar cirka 0,27 kr i dagens penningvärde.

1970: Priset per markering kan ha ökat något, kanske till 14 öre. Låt oss anta att tiden per markering var densamma. 14 öre för 6 min = ~2,3 öre/minut.
Inflationsjusterat till april 2025: 2,3 öre år 1970 motsvarar cirka 0,19 kr i dagens penningvärde.

1980: Priset per markering kan ha varit runt 20-25 öre. Låt oss anta 24 öre och 6 minuter per markering. 24 öre för 6 min = 4 öre/minut.
Inflationsjusterat till april 2025: 4 öre år 1980 motsvarar cirka 0,14 kr i dagens penningvärde.

1990: Mot slutet av perioden med markeringar. Priset per markering kan ha varit runt 30-35 öre. Låt oss anta 30 öre och 6 minuter. 30 öre för 6 min = 5 öre/minut.

Inflationsjusterat till april 2025: 5 öre år 1990 motsvarar cirka 0,10 kr i dagens penningvärde.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Ok. Trodde vi pratade fasta telenätet. Mobilnätet var väl inte direkt någon kritisk infrastruktur för 30 år sedan.

Skrivet av medbor:

Skrivet av KroesusSork:

Say what? Jag har varit modem-trejder sedan 80-talet, men även om jag mestadels ringt gratis så har vi alla börjat någonstans. Nu är väl inte ChatGPT mest tillförlitligt, men något kändes helt GALET med det där.

Men snälla ni, artikeln handlar ju om bredband- och MOBIL-abonnemang.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja, men jag svarade inte på artikeln utan:

Citat:

Jag minns när det kostade 4-5 kr per minut att ringa i telefonnätet, för att inte tala om hur mycket extra det kostade att ringa till andra riktnummer

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Dekan säga något (precis som jag gjorde nu). Problem är att ingen myndighet vill uttala sig i frågan för att de alltid vill täcka upp sin...ja ni vet...det grisen har bakom honom...

Om de uttalar sig så är det alltid plattityder som "Det är ett civilrättsligt ärende, som myndighet..." bla bla bla...

Skrivet av MinscS2:

Vad menar du, "random prishöjningar"?
Du menar att "nu gör dom ditt internet ä-n-n-u b-ä-t-t-r-e (men måste "tyvärr" justera priset lite)".

Ursäkter för att mjölka tutten lila på konsumenten...

Skrivet av dlq84:

DET borde PTS ägna sig åt, öka konkurrenskraften och stävja (i den mån det existerar) illegal telekommunikationshandel (som Telia och Belarus back in the days)...

Skrivet av perost:

Bindningstid är fortfarande en grej, det här handlar om vad som händer efter att bindningstiden gått ut och abonnemanget automatiskt förnyas.

You are right 👉 PTS vill kolla upp vad som händer 👐 👀 efter bindningstiden d.v.s. att operatörena arbitrary [på svenska?] förlänger bindningstider på abonnemanget. Många villkor säger ofta att "kunden måste höra av sig själv för att abonnemanget inte ska förlängas med 24 månader till (de undviker ordet" automatiskt")...

Skrivet av {SWEC}Rool82:

Som sagt, det är den automatiska förlängningen som det är på tal om.
Om du ringer in själv efter ditt år är slut, och ber lite snällt så får du säkert förlänga ett år till.

You are well right.

Skrivet av {SWEC}Rool82:

You are right as well.

Man fick sälja en njure varje halvtimme bara för att 📎 kunna ringa 🤙 hem 🏡 😃 och tala om att man inte kunde komma hem idag eftersom mopeden dog. XD

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken är Ärlig med sin: "Jag skiter i detta" -politik, Det Hurrar, Det hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem

PTS kanske ska göra sitt jobb och se till att kommunikationsoperatörerna som driver stadsnäten inte chockhöjer avgifterna som de gjort senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

PTS kanske ska göra sitt jobb och se till att kommunikationsoperatörerna som driver stadsnäten inte chockhöjer avgifterna som de gjort senaste åren.

Vem ska se till att kostnaderna för dessa KOs inte skenar? Om du får ökade elpriser så lär ju dessa KOs med få det. Om du drabbas av den svaga kronan så lär ju dessa KOs också göra det. Om du får ökade bränslekostnader, guess what; det får även nätägare, om det kostade mycket att gräva innan så kostar det desto mer nu. Alla entrepenörer kostar mer. Du kan ju alltid säga upp ditt abonnemang och nyttja det lokala biblioteket, eller om din stad har ett fritt wifi. Gå till din lokala McDonald’s eller skaffa ett mobilt bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr1lle:

Vem ska se till att kostnaderna för dessa KOs inte skenar? Om du får ökade elpriser så lär ju dessa KOs med få det. Om du drabbas av den svaga kronan så lär ju dessa KOs också göra det. Om du får ökade bränslekostnader, guess what; det får även nätägare, om det kostade mycket att gräva innan så kostar det desto mer nu. Alla entrepenörer kostar mer. Du kan ju alltid säga upp ditt abonnemang och nyttja det lokala biblioteket, eller om din stad har ett fritt wifi. Gå till din lokala McDonald’s eller skaffa ett mobilt bredband

Det har höjt oskäligt till hur mycket elpriset har gått upp. Om du tror att de höjer lika mycket som elpriset har gått upp då lever du i någon fantasi.

Det är en bortförklaring som både de kommer med och den verkligheten stämmer inte. Det är riskkapitalistbolag EQT som äger Global Connect som tagit över stadsnäten Så ska det inte vara!

De flesta operatörerna i mitt stadsnät har höjt bredbandspriset med mer än 70% på bara ett par år. Så mycket har elpriset inte gått upp! Operatörerna är inte oskyldiga men jag tror många bolag som Global Connect utnyttjar sin monopolsituation och höjer betydligt mer än vad som är skäligt.

Visste du att Global Connect har velat införa datamängdbegränsningar i stadsnäten de bedriver?

Det är tråkigt att sådana som du försvarar dem! Inte bara försvagar det sveriges positition i världen med sämre, långsammare och dyrare utbud mot många andra länder det är även skadligt för landet i fråga där många inte har råd med sitt bredand längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det har höjt oskäligt till hur mycket elpriset har gått upp. Om du tror att de höjer lika mycket som elpriset har gått upp då lever du i någon fantasi.

Det är en bortförklaring som både de kommer med och den verkligheten stämmer inte. Det är riskkapitalistbolag EQT som äger Global Connect som tagit över stadsnäten Så ska det inte vara!

De flesta operatörerna i mitt stadsnät har höjt bredbandspriset med mer än 70% på bara ett par år. Så mycket har elpriset inte gått upp! Operatörerna är inte oskyldiga men jag tror många bolag som Global Connect utnyttjar sin monopolsituation och höjer betydligt mer än vad som är skäligt.

Visste du att Global Connect har velat införa datamängdbegränsningar i stadsnäten de bedriver?

Det är tråkigt att sådana som du försvarar dem! Inte bara försvagar det sveriges positition i världen med sämre, långsammare och dyrare utbud mot många andra länder det är även skadligt för landet i fråga där många inte har råd med sitt bredand längre.

Nja, nu får du nog ge dig när du påstår att det är vad jag gör. Jag jobbar bara för ett stadsnät, ett såkallat ”stängt” stadsnät där vi själva producerar tjänster. Vi har inte höjt våra priser på många många år, inte ens förra året. Men våra kostnader har ökat, räntorna på våra lån har ökat osv. Därför pratas det om att behöva öka våra priser.

Rättelse; GC har inte velat införa datamängdsbegränsningar, dom HAR infört att tjänsteleverantörer får betala för överförd data, jag har sett avtalet. Det är idioti. Allt jag säger är att kostnader ökat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Då syftar du på mobilnätet.. Telia tog 6 kr/min 08:00-18:00 övrig tid + helger 2 kr/min , att ringa inom kopparnätet kostade ca 20 öre/min

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

kan berätta fram till 80-talet kostade det endast 20 öre att ringa hur så länge som helst, så länge man inte bröt samtalet..och då syftar jag på kopparnätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

så ingen älgvandring här då..haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

vissa dagar/timmar har elpriset gått upp flera tusen procent i el område 4 !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

kan berätta fram till 80-talet kostade det endast 20 öre att ringa hur så länge som helst, så länge man inte bröt samtalet..och då syftar jag på kopparnätet

Okej, det var mer än jag visste, jag antar art det var så modempooler och BBSer överlevde?

Före min tid helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

vissa dagar/timmar har elpriset gått upp flera tusen procent i el område 4 !!

Vilken dålig bortförklaring! Ganska konstigt att det finns personer som sitter och försvarar dessa chockhöjda bredbandspriser som drivs av riskkapitalistbolag.