Permalänk

Ny dator efter min fattiga budget

hej

byggt dator på inet

https://www.inet.se/datorbygge/b1646329/min-dator

Tänkte spela det mesta och vill ha en framtidssäker dator. Vill kunna spela cod. Skulle kunna lägga en tusenlapp till.

Permalänk
Skrivet av Ludvig123123:

hej

byggt dator på inet

https://www.inet.se/datorbygge/b1646329/min-dator

Tänkte spela det mesta och vill ha en framtidssäker dator. Vill kunna spela cod. Skulle kunna lägga en tusenlapp till.

Vad är det som är fattigt i denna setup?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

jag hade nog gått ner till grafikkort för halva det priset om budget var begränsad.
Moderkortet ser spontant onödigt dyrt ut, men var länge sen jag handlade moderkort just, så de kanske kostar det nu

Permalänk
Medlem

Satsa på 32 GB ram med CL30. 16 GB börjar bli lite i dagens läge.

Permalänk
Skrivet av ISbit:

jag hade nog gått ner till grafikkort för halva det priset om budget var begränsad.
Moderkortet ser spontant onödigt dyrt ut, men var länge sen jag handlade moderkort just, så de kanske kostar det nu

Har du nåt bra exempel på ett bra grafikkort som klarar cod och håller några år framåt?

Min tanke på moderkortet var att den skulle hålla ett par år. Så om jag skulle vilja byta ut grafikkortet eller cpu:n. Kanske var dumt tänkt vet inte men därför jag gjorde tråden. För att få råd av folk som kan.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Satsa på 32 GB ram med CL30. 16 GB börjar bli lite i dagens läge.

Okej, fungerar moderkortet till cl30. Vet inte riktigt vad cl30 betyder.

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Vad är det som är fattigt i denna setup?

Hört folk bygga datorer mellan 20-25 tusen och sagt det är vad det kostar för att kunna spela de nyare spelen. Är inte så kunnig inom datorbyggandet. Vad skulle ett rimligt pris vara på en dator som ska hålla ett par år samt vara stabil på dom nyare spelen?

Permalänk

Som alltid går det att vända och vrida på datorbyggen 1000 gånger med argument för allting men i slutändan kokar det ner till "det beror på" och vad du använder din dator till.

Jag tycker du redan fått ett par bra svar och jag håller med ovanstående. Först och främst, vad är fattigt här? Bara för att du inte väljer att spendera allt du äger och har och kan göra häftigaste inlägget på instagram med vattenkylning och 3 stycken 5090 så är du inte sämst. Lätt att jämföra sig med andra men tycker det är mer prestige att hålla sig på sin egna, rimliga nivå!

Med det sagt finns det absolut inget fel med bygget du satt ihop, allting kommer fungera bra men justeringar kan givetvis alltid göras utifrån behov och tycke och smak.

Personligen hade jag nog valt att gå ner lite i pris på moderkort, finns det något speciellt som gjort att du valt ASRock kortet? Spontant hade jag gått ner till t.ex. ett Gigabyte B650 UD AX och sparat lite pengar.

Går även att argumentera för att uppgradera till 32 GB ram ifall behovet finns, samtidigt är det enkelt att uppgradera senare. Vad kör du för upplösning på din skärm? Har du högre än 1920x1080 behöver du antagligen ett kraftfullare grafikkort. Kör du applikationer som använder mycket CPU? Kanske lägg lite extra krut på den. Allting beror på.

Jag skulle dock vilja slå ett slag för att välja ett chassi du faktiskt tycker om och inte bara det som är billigt. Ifall du valt den du tycker är snyggast så behöver du inte läsa längre men tänkt på att du kommer se ditt chassi varje dag i flera år framöver. Dessutom brukar lite dyrare chassin även ha bättre och tystare fläktar, genomtänkt kabeldragningen och allmän bättre "fit and finish".

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludvig123123:

Okej, fungerar moderkortet till cl30. Vet inte riktigt vad cl30 betyder.

https://www.tomshardware.com/reviews/cas-latency-ram-cl-timin...

Ska du lägga runt 14k på en ny dator så skulle jag verkligen satsa på 32GB RAM.

6000 MHz och CL 30 är en standard man bör sikta på och kostar inte så många hundralappar till:
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Permalänk
Medlem

Ju högre minneshastighet desto bättre, men över 6000 så bör du kanske vara lite kunnig om hur Ryzen fungerar. AMD har sagt att 6000 MT/s är den "sweet spot" som fungerar bäst, det är då som hela kedjan in mot cachen fungerar enklast och smidigast när data hämtas. Jag har sett att 6400 MT/s kostar nästa samma numera, men då närmar du dig gränsen för vad som är möjligt att köra och du riskerar att förlora minnesprestanda.

CL (CAS Latency) är den initiala latensen, den skall vara så låg som möjligt när du överväger minnen. Det finns ett förhållande mellan minneshastighet och latensen som du kan räkna på CL/MT*2000. (Jag skriver det korrekta MT här, för 6000 MT/s minnen snurrar egentligen i 3000 MHz. (DDR). Exempel: 30/6000*2000 = 10 nanosekunder, mindre värden är snabbare och dyrare. Vitsen med X3D processorerna är att dölja effekterna av dessa latenser genom att ha en mycket större cache än vad som annars är motiverat.