Snabbkoll: Använder du trådlös mus?

Permalänk
Medlem

Hur blir det med belysning på tangentbordet på de trådlösa varianterna?

Ser ingen poäng med trådlösa grejer till stationär dator, har däremot trådlös mus och presentatör till jobbdatorn, samt trådlöst tangentbord till surfplattan. För ljud har jag bara konstaterat att det inte verkar existera en BT-ansluten enhet som inte slumpmässigt tappar kontakten, så har t.o.m. börjat använda trådat headset till mobilen för att slippa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrimLOL:

Har ni några tips på trådlösa möss? Maxtak runt 1500 tänkte jag. Kör en Glorious Model D som jag är ganska nöjd med idag, men vore skönt med trådlöst. Gärna lätt att ladda också?

Om du är nöjd med den finns ju den här:
https://www.maxgaming.se/sv/tradlosa-moss/model-d-2-pro-4k-tr...

I princip alla trådlösa möss är tillräckligt bra för att man inte ska märka någon som helst skillnad mot wired idag. Gäller mest att hitta en form som funkar för en.

Säkra kort är annars de här:
https://www.maxgaming.se/sv/tradlosa-moss/razer-viper-v3-pro-...
https://www.maxgaming.se/sv/tradlosa-moss/g-pro-x-superlight-...

Och den här är fortfarande bra:
https://www.maxgaming.se/sv/tradlosa-moss/g-pro-x-superlight-...

Sen finns det entusiastmärken som Lamzu och Pulsar mfl som gör väldigt intressanta grejer men då har vi nog lämnat vad du letar efter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Najk:

Nu väckte du mitt "retro-minne" till liv.

År 2000 införskaffade jag trådlöst mus + tgb från Logitech där du hade en radiosändare. Bluetooth var fortfarande några år bort. Minns att jag hade sett detta hemma hos en bekant i slutet av 1990-talet och blev mäkta imponerad.

Möjligheten att bli av med sladdar väckte ett "ha-begär" som ledde till ett köp. 1000 kronor för allt, vilket justerat för inflation motsvarar 1500 kronor idag.

https://www.youtube.com/watch?v=1eyXATGt7Yw&t

Precis! Den där känslan av trådlöst. Framtiden!

Men ja, min mus var i det närmsta oanvändbar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det finns absolut inget i fysikens lagar som säger att trådade möss är snabbare än trådlösa. Faktum är att de trådlösa mössens radiovågor går i över 0.99c, medan elektriska impulser i en koppartråd går i ca 0.5c.

Så.. ska vi snacka fysik då bör trådlösa vara mer responsiva. I praktiken handlar detta om enstaka nanosekunder, så den faktiska fördröjningen är ~100 000 ggr större än tiden det tar för signalen att färdas.

Den praktiska fördröjningen är helt och hållet teknisk, och beror på protokollet/hårdvaran som kodar/avkodar signalerna. Möjligen på mängden problematiska störningar också.

Signalomvandling från elektrisk till elektromagnetisk och tillbaka introducerar alltid latens, eftersom processen, oavsett protokol, kräver tid för modulering, avkodning och är beroende av fysiska begränsningar i hårdvaran.

Med en trådlös mus sker denna process två gånger, en gång när musens signaler omvandlas från elektrisk till elektromagnetisk och en andra gång när elektromagnetiska signaler omvandlas tillbaka till elektriska.

Detta gäller även på en grundläggande fysisk nivå, där den mest basala process, som när elektroner exciteras till ett högre energitillstånd för att avge en foton, är något som tar tid.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk

2 trådlösa råttor har jag

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Viking
Skrivet av Alexraptor:

Vad exakt är det du tror att den grafen bevisar? Att en mus har lägre latens med högre pollinghastighet? Ja det låter ju logiskt oavsett vilken typ det är vi pratar om.

Utan källa eller information av kontext eller testmetodik så är dessutom grafen ganska värdelös. Men jag kan själv bjuda på ett resultat med den musen vs en äkta trådad mus.

<Uppladdad bildlänk>
https://www.rtings.com/mouse/tools/compare/razer-viper-v3-pro...

Men kort och gott, så handlar det om ren och skär fysik och tekniska begränsningar.

• En trådad mus kommunicerar direkt med datorn.

• En trådlös mus har overhead då signaler måste registeras av sändaren, sändas, mottags och avkodas innan de därefter kan bearbetas av datorn.

Baserat på RTings topp 25 snabbaste mössen de testat så är 23/25 trådlösa, varav endast Endgames två trådade flaggskepp ligger etta och tvåa (trean ligger 0,3 ms efter). Att då ens nämna latens som en nackdel för trådlösa möss är riktigt pinsamt, eftersom de flesta nya trådlösa är snabbare än 99% av alla trådade möss.
Bättre att bara säga att du hade fel.
https://www.rtings.com/mouse/tests/control/latency

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Har testat trådlösa möss några gånger, men alltid blivit besviken. Nu senast en ganska dyr pjäs från Logitech, men den var lika värdelös som alla andra. Trots att usb-dongeln inte sitter mer än 2-3 dm från musen tappade den kontakten flera gånger i veckan. Kort sagt helt oanvändbart.

Nu blir det trådat de kommande tio åren innan testar igen.

(Tycker dessutom det är idiotiskt att ha batterier i produkter i onödan. Det gäller allt från möss och tangentbord till hörlurar och gamepads. Det innebär alltid en extra felkälla är dessutom något som i slutändan måste återvinnas.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Baserat på RTings topp 25 snabbaste mössen de testat så är 23/25 trådlösa, varav endast Endgames två trådade flaggskepp ligger etta och tvåa (trean ligger 0,3 ms efter). Att då ens nämna latens som en nackdel för trådlösa möss är riktigt pinsamt, eftersom de flesta nya trådlösa är snabbare än 99% av alla trådade möss.
Bättre att bara säga att du hade fel.
https://www.rtings.com/mouse/tests/control/latency

Fel om vad? Du medger ju själv att trådade möss ligger i topp.

Men jag måste ändå medge att jag tycker att det är hysteriskt roligt att så många blir så triggade över att jag inte är "trådlösfrälst"

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Viking
Skrivet av Alexraptor:

Men jag måste ändå medge att jag tycker att det är hysteriskt roligt att så många blir så triggade över att jag inte är "trådlösfrälst"

Du skrev att latens var en nackdel. När det uppenbarligen inte spelar någon roll, eller i de flesta fall är en fördel.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av HappySatan:

Har testat trådlösa möss några gånger, men alltid blivit besviken. Nu senast en ganska dyr pjäs från Logitech, men den var lika värdelös som alla andra. Trots att usb-dongeln inte sitter mer än 2-3 dm från musen tappade den kontakten flera gånger i veckan. Kort sagt helt oanvändbart.

(Tycker dessutom det är idiotiskt att ha batterier i produkter i onödan. Det gäller allt från möss och tangentbord till hörlurar och gamepads. Det innebär alltid en extra felkälla är dessutom något som i slutändan måste återvinnas.)

Låter som att du har en WiFi-router i närheten av musen, eller mycket annat som använder 2,4GHz. För annars ska de aldrig tappa kontakten om man har en ok modell.
Mina trådlösa har inte tappat kontakten en enda gång på flera år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är inte det lite bakvänt? Det är ju en viss fördel att just en mus som man flyttar runt inte har en sladd som kan haka i något eller bara göra motstånd på något sätt, men en trackball står ju ändå still där den är.

Blir mest bara nyfiken, är det utifrån några som helst faktiska preferenser eller att det bara blivit så?

Bakvänt? Nä, inte alls.

Musen är endast till snabbare spel, då bryr jag mig om latenser.
Trackballen använder jag till allt annat, inklusive mer casual spelande. Då vill jag ha komfort. Dessutom är det trevligt att kunna ta med den bort till soffan om jag kör datorn till TVn.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk

Har den bästa trådlösa musen Scyrox V6 @ 34 gram och den bästa trådade när batteriet tar slut, op1 8k,

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Bakvänt? Nä, inte alls.

Musen är endast till snabbare spel, då bryr jag mig om latenser.
Trackballen använder jag till allt annat, inklusive mer casual spelande. Då vill jag ha komfort. Dessutom är det trevligt att kunna ta med den bort till soffan om jag kör datorn till TVn.

Okej, då förstår jag resonemanget iaf. Tack!

För egen del är latenserna med moderna trådlösa möss helt klart bra nog att det blivit en ickefaktor, men finns förstås alltid mer extrema krav. Det är ju iaf inte samma skillnad som förr, när det var helt olika världar latensmässigt.

(Den stora förbättringen som skett visar väl mest att en stor del av problemet förr inte direkt hörrörde från själva faktum att man hade en radiolänk utan hanteringen runt omkring, vilken optimerats till en punkt där slutresultatet blivit "nära nog" på det stora hela.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Själv sitter jag ca 2 meter från datorn, med en sketen Logitech mus för 120 kr. Har inga problem alls. Inte med denna, eller möss som har kostat 800 kr eller mer. Det övriga jag har inkopplat är ett trådlöst tangentbord. Samt 5Ghz Wifi till min mobil via routern.

Den enda gången jag har haft problem, är med mitt tangentbord, att det då och då tappade kontakten. Använde på den tiden uppladdningsbara batterier från en Powerbank-laddare. Insåg efter att jag gick över till ikeas LADDA, att det var powerbank-batterierna som var skräp. Har inte haft några som helst problem, med Ikeas LADDA-batterier.

Har suttit med trådlösa grejer sedan minst 10 år tillbaka.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Ändå förvånad att så många kör med sladd fortfarande sett till hur bra dagens trådlösa är.

Var exakt min tanke, gick över till trådlös för 15+ år sedan och endast haft en trådad mus däremellan, mionix naos 7000. Gick dock tillbaka till trådlös efter ca ett år.
Har som för mig att jag började använda trådlöst redan 2007-2008, måste dock kolla lite gamla foton för att se om det stämmer.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Är dock fortfarande mindre, med en trådad mus i samma kaliber.

Det är bevisat sen länge att det inte är någon som helst märkbar skillnad. Vill minnas att LTT gjorde en video på detta för flera år sen och som nån sa att en del proffs använder trådlöst så du kan nog släppa det där.

Visst måste man bytq batteri/ladda men det är så jävulskt långt mellan gångerna att det med råge överväger att ha sladd i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Razer Viper V3 Pro.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Låter som att du har en WiFi-router i närheten av musen, eller mycket annat som använder 2,4GHz. För annars ska de aldrig tappa kontakten om man har en ok modell.
Mina trådlösa har inte tappat kontakten en enda gång på flera år.

Tack! Det skulle kunna förklara saken, det sitter faktiskt en router på andra sidan väggen. Ska försöka komma ihåg det till nästa gång jag vågar prova.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har allt från "OEM möss" som jag inte har problem med men mains har G203, G305 och en Logitech G Pro av nån variant. jag har dålig koll på modellerna där.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Touchpad på mitt trådlösa tangentbord utgör min "mus" när jag sitter i soffan framför TV:n men när jag sitter framför skrivbordet är det trådad mus.

Permalänk
Medlem

Trådat på desktop, trådlös allt-i-ett i soffan.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Signalomvandling från elektrisk till elektromagnetisk och tillbaka introducerar alltid latens, eftersom processen, oavsett protokol, kräver tid för modulering, avkodning och är beroende av fysiska begränsningar i hårdvaran.

Med en trådlös mus sker denna process två gånger, en gång när musens signaler omvandlas från elektrisk till elektromagnetisk och en andra gång när elektromagnetiska signaler omvandlas tillbaka till elektriska.

Allt detta gäller för trådade möss också.

Skrivet av Alexraptor:

Detta gäller även på en grundläggande fysisk nivå, där den mest basala process, som när elektroner exciteras till ett högre energitillstånd för att avge en foton, är något som tar tid.

Nja, exciteringen tar ingen tid, däremot tar det tid för en elektron att återgå till sitt grundläge. Detta är dock helt irrelevant av två anledningar.
Dels är denna tidsskala ännu mindre än tiden det tar för en elektrisk impuls att färdas i kabeln.
Och dels är denna process inte relevant för hur en antenn fungerar.

Kan vi gå till baka till den fatiskt relevanta fördröjningen nu, elektroniken som samplat, encodar och decodar signaler, oavsett signaltyp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det har väl hänt en del sedan dess?

Kanske det, vad vet jag...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Allt detta gäller för trådade möss också.

Det går inte att argumentera med folk som uppenbarligen inte läser vad det är som de faktiskt svarar på.

Visa signatur

Permalänk
Gallerikonnässör

Tack! Den ska jag kika på.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är uppenbarligen ingen som blivit triggad här. Mer än möjligen du nu då. Hela din kommentar är ett löjligt transparant sätt att försöka provocera och att distrahera från att folk säger ifrån när du sprider misinformation.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DevilsDad:

Det är uppenbarligen ingen som blivit triggad här. Mer än möjligen du nu då. Hella din kommentar är ett löjligt transparant sätt att försöka provocera och att distrahera från att folk säger ifrån när du sprider misinformation.

Amen

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

För mig var sladden ofta ivägen. Speciellt efter jag skaffade större musmatta/bordsmatta och gör stora rörelser.
Batteriet i moderna trådlösa möss håller väldigt länge. Laddar nog min varannan vecka max och då blir musen en trådad mus någon timme tills det laddat klart. Blir ingen downtime.

Pratar inte om hur ofta batteriet behöver laddas, utan hur lång livslängden är. Allt med batteri har en begränsad livslängd på ett helt annat sätt än något som är strömsatt direkt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är uppenbarligen ingen som blivit triggad här. Mer än möjligen du nu då. Hella din kommentar är ett löjligt transparant sätt att försöka provocera och att distrahera från att folk säger ifrån när du sprider misinformation.

Så du menar alltså, att påpeka att de bästa trådade mössen slår de bästa trådlösa mössen, när det gäller låg latens, är ett försök att distrahera från att jag sprider "misinformation"?

Om vad? Att trådade möss skulle ha lägre latens än trådlösa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det där är knappast vilken trådad mus som helst. Men visst finns det fortfarande en nisch för dem.