Problem med ethernet uppkoppling

Permalänk

Problem med ethernet uppkoppling

Jag har kopplat min gamla iMac direkt till fiberdosan (via nån switch och 15 m nätverkskabel) men jag lyckas inte få igång internet. Det funkar på min windows dator. Vad ska det vara för inställningar? Jag hittar inget på Bahnhofs sida om det.
Jag har valt konfigurera IPv4='med DHCP', lagt in några DNS-servrar (googles), gjort 'förnya dhcp-tilldelning' ett antal ggr men inget som hjälper.

Permalänk
Medlem

Har du inte en router? Sällan bra att koppla direct till fiberdosan.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av ablomberg:

Jag har kopplat min gamla iMac direkt till fiberdosan (via nån switch och 15 m nätverkskabel) men jag lyckas inte få igång internet. Det funkar på min windows dator. Vad ska det vara för inställningar? Jag hittar inget på Bahnhofs sida om det.
Jag har valt konfigurera IPv4='med DHCP', lagt in några DNS-servrar (googles), gjort 'förnya dhcp-tilldelning' ett antal ggr men inget som hjälper.

Felet är att du kopplar sakerna direkt till fiberdosan utan någon router.

Permalänk

ok, routern slutade funka häromdagen så därför har jag kört så tillfälligt.

Permalänk
Medlem

Inte så att din ip är låst mot routerns mac?
Kolla på dhcp.bahnhof.se

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt vad är switchen för modell ? Är det nått eget eller menar du tjänstefördelaren ? Har du nått mer inkopplat i switchen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Exakt vad är switchen för modell ? Är det nått eget eller menar du tjänstefördelaren ? Har du nått mer inkopplat i switchen ?

Unifi Switch 8.
Ja där är Unifi accesspunkt i också.
Jag tror det är Unifi security gateway som har slutat funka plötsligt, jag har kopplat runt och startat om en massa men inte fått igång det.
Är inte alls haj på detta som ni kanske märker 😬 är inte jag som satt upp det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ablomberg:

Unifi Switch 8.
Ja där är Unifi accesspunkt i också.
Jag tror det är Unifi security gateway som har slutat funka plötsligt, jag har kopplat runt och startat om en massa men inte fått igång det.
Är inte alls haj på detta som ni kanske märker 😬 är inte jag som satt upp det.

Du har alltså mer än en klient ansluten utan att ha en router så problemet är att du behöver använda mer än 1 ipadress, eftersom operatörerna vanligast ger 1 eller ibland 2 adresser måste du använda en router eller koppla bort allt utom datorn.
Det är dock ofta dumt att inte ha en router för den ökar säkerheten eftersom det är en brandvägg i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså mer än en klient ansluten utan att ha en router så problemet är att du behöver använda mer än 1 ipadress, eftersom operatörerna vanligast ger 1 eller ibland 2 adresser måste du använda en router eller koppla bort allt utom datorn.
Det är dock ofta dumt att inte ha en router för den ökar säkerheten eftersom det är en brandvägg i den.

aah tack för förklaringen!
jag kopplade ur accesspunkterna men macen får fortfarande inget internet. Switchen behöver jag på vägen mellan fiberdosan och datorn som är på olika våningar. Men jag får väl satsa på att köpa mig en ny router istället. Måste det vara en Unifi Security Gateway eller funkar det med vilken router som helst? Just ihop med Unifi wifi accesspunkterna som känns som de är lite special?

Permalänk

En USG slutar i 9/10 fungera pga trasig nätdel. Gräv fram valfri 12V med tillräckligt hög strömstyrka och testa.
Annars fungerar det med vilken router som helst, men bara med unifi får du allt i samma gränssnitt. Om du nu har använt deras controller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ablomberg:

aah tack för förklaringen!
jag kopplade ur accesspunkterna men macen får fortfarande inget internet. Switchen behöver jag på vägen mellan fiberdosan och datorn som är på olika våningar. Men jag får väl satsa på att köpa mig en ny router istället. Måste det vara en Unifi Security Gateway eller funkar det med vilken router som helst? Just ihop med Unifi wifi accesspunkterna som känns som de är lite special?

Det tar upp till 24 timmar innan låset släpper och under den tiden får du inte ha något annat än just enheten som ska få en IP-adress.

Du måste ha en router. Koppla aldrig andra enheter direkt till tjänstefördelaren. Undantaget är IPTV och dator vid felsökning.

Du behöver inte ha en router från Ubiquiti, du kan välja precis vilken router från vilken tillverkare du vill. Det kanske är lite enklare att hantera dina Unifi accesspunkter med en Unifi-router, men det är enkelt att göra t.ex. via mobilapp istället. Men eftersom du redan har konfigurerat dina accesspunkter så finns det ändå ingenting att ändra eller hantera.

Men börja med att kolla upp nätdelen som du har fått tips om ovan!

Visa signatur

press nu1mlock