Powercolor rx 9070 Hellhound svart skärm vid uppstart

Permalänk
Medlem

Powercolor rx 9070 Hellhound svart skärm vid uppstart

Har idag bytt ut mitt gamla asus rtx 3060 12 gb till det nya Powercolor rx 9070 hellhound. Allt var bra fram tills jag drog igång datorn, vilket resulterade i svart skärm. Datorn visar på att systemet är igång och visar inga felkoder. Dock får inte min pc kontakt med min skärm. Testade att uppdatera bios. Manuellt valt pcie-version samt tillsätt att bios är inställt på uefi. Men inget fungerar och sitter kvar på ruta ett. Mitt system är följande:

-Asus rog strixx b450f-gaming
-Amd ryzen 7 5700x3d
- 32gb kingston renegade 3600MHz cl16
- Samsung 980 1tb
- fsp hyper 600w (vet att det är äldre men sett andra som haft samma watt och kunnat starta systemet)

Har slut på idéer så vad kan jag göra o vad kan problemet vara??

Permalänk

Testat både hdmi samt dpi kabel?

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer alltså åt BIOS?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ta ut kortet och montera det igen. Se till att det trycks in ordentligt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du kommer alltså åt BIOS?

Nej min skärm får ingen connection med datorn när 9070 sitter i

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ta ut kortet och montera det igen. Se till att det trycks in ordentligt.

Har provat detta 4 eller 5 gånger och gör tyvärr ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Testat både hdmi samt dpi kabel?

Har tråkigt nog ingen dpi-anslutning till skärmen

Permalänk
Medlem

Fick precis något liknande, systemet igång men ingen bild till någon skärm. Stängde av PSU och drog en clear CMOS på 2-pins kontakten.
Tog utan att överdriva 2 minuter innan jag fick bild och windows sparkade igång, men nu funkar allt.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Nollställ bios. Det gör du genom att först stänga av nätaggregatet på baksidan, trycker på datorns startknapp och sedan; trycker på moderkortets "Clear CMOS/BIOS" knapp, kortsluter en två stifts kontakten eller rycker batteriet. Hur du än gör bör du det låta gå åtminstone 10 sek. medans du kortsluter alt. har batteriet ur.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Fick precis något liknande, systemet igång men ingen bild till någon skärm. Stängde av PSU och drog en clear CMOS på 2-pins kontakten.
Tog utan att överdriva 2 minuter innan jag fick bild och windows sparkade igång, men nu funkar allt.

Skrivet av Anton_Cimex:

Nollställ bios. Det gör du genom att först stänga av nätaggregatet på baksidan, trycker på datorns startknapp och sedan; trycker på moderkortets "Clear CMOS/BIOS" knapp, kortsluter en två stifts kontakten eller rycker batteriet. Hur du än gör bör du det låta gå åtminstone 10 sek. medans du kortsluter alt. har batteriet ur.

Jag tackar så mycket för tipsen. Ska ta och prova detta. För tillfället har farsan tagit hem det för att prova på hans två system.

Permalänk
Medlem

Jag har min dator kopplad med HDMI till en OLED-TV 4k via en Marantz Cinema 50. Med mitt gamla grafikkort hade jag vissa problem med att bilden svartnade då och då vilket började när jag skaffade Marantzen, så jag har länge trott att det var surround-receivern som spökade. När jag förra veckan uppgraderade till ett RX 9070 XT blev problemet tydligt värre och skärmen svartnade mycket oftare än tidigare, så jag fick för mig att dra och köpa en ny HDMI-kabel med kapacitet för 8k och nu är problemet löst.

Så mitt tips är väl att du testar med en mer kapabel HDMI-kabel, ibland behöver det inte vara svårare än så.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått??

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur har det gått??

Jodå genom att jag gjorde en kortslutning av moderkortet så löste det problemet. Så tackar för alla tips som jag fick i denna tråden.