Anmäl dig till Roborock Challenge!

rgb-pi/rasbian låter mig inte regigera fil

Permalänk
Medlem

rgb-pi/rasbian låter mig inte regigera fil

jag har detta problemet men instruktionerna är väldigt oklara. jag behöver tydligen redigera /boot/config.txt och även om filezilla låter mig ladda ner filen, efter att jag redigerat den låter den mig inte skriva över filen.

vad göra? linux är inte min grej.

Permalänk
Medlem

Antagligen behöver du köra sudo för att din vanliga användare saknar tillräckliga rättigheter, men du borde ge lite mer information. Felmeddelande osv...

Permalänk
Medlem

Det är ganska oklart vad du försöker göra, försöker du ladda ner /boot/config.txt från någonstans?

Enligt sidan du hänvisade till först ska du alltså ta SD-kortet som du använder för att boota din Raspberry Pi och öppna det i en annan dator (kanske för att filen är låst när du använder operativsystemet som är installerat på kortet) och där redigera filen config.txt som finns i katalogen /boot. Kanske behöver du även redigera filen med ökad behörighet, genom att öppa textredigeringsprogrammet i administratörsläge eller använda sudo om du använder en textredigerare i en konsoll.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

smidigaste är att göra ändringen via terminalen.

sudo nano /boot/config.txt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

alltså, rgb-pi är ett operativsystem som möjliggör att spela gamla arkadspel på en tjock-tv. man installerar det på en raspberry precis som vilken linux som helst. på min tv får jag dock en distorsion i toppen och för att åtgärda detta behöver jag lägga till en rad i en textfil som ligger på en linux-partition.

det enda sättet jag kommunicerar med operativsystemet är via ftp, eftersom windows 11 inte kan läsa linux-partitioner, och jag laddar upp arkadspelen via filezilla. jag använder således samma program för att ladda ner textfilen och redigerar den med en helt vanlig textredigerare. so far so good.

när jag sedan försöker ladda upp den redigerade filen till operativsystemet igen får jag ett felmeddelande i filezilla som säger att jag inte har behörighet.

jag kan inte förklara det bättre än så här.

Permalänk
Skrivet av FLuca:

alltså, rgb-pi är ett operativsystem som möjliggör att spela gamla arkadspel på en tjock-tv. man installerar det på en raspberry precis som vilken linux som helst. på min tv får jag dock en distorsion i toppen och för att åtgärda detta behöver jag lägga till en rad i en textfil som ligger på en linux-partition.

det enda sättet jag kommunicerar med operativsystemet är via ftp, eftersom windows 11 inte kan läsa linux-partitioner, och jag laddar upp arkadspelen via filezilla. jag använder således samma program för att ladda ner textfilen och redigerar den med en helt vanlig textredigerare. so far so good.

när jag sedan försöker ladda upp den redigerade filen till operativsystemet igen får jag ett felmeddelande i filezilla som säger att jag inte har behörighet.

jag kan inte förklara det bättre än så här.

du får remotea in i operativsystemet.

du kommer inte bara kunna skriva över filen utan adminrättigheter (sudo) från linussystemet som körs i bakgrunden.

antingen får du köra in typ VNC server på den (om det inte kom förinstallerat) och remota in till systemet med vnc

eller remota in i systemet med SSH från din windowsdator (om SSH är aktiverat).

det enda andra sättet annars jag kan komma på är att sätta in SDkortet/SSD/hårddisk whatever du använder på pajen i din dator och montera enheten men kräver ju då att den ligger på en partition med ett filsystem som windows kan läsa om du inte är villig att boota upp ett OS på datorn som kan läsa EXT (gissar jag) partitionerade enheter.

men känns ändå smidiagre att bara remota in på pajen och använda terminalen med sudo för att göra ändringen.

för hur du än vänder och vrider på det är anledningen att du blir nekad att du inte har tillräckligt höga rättigheter till att skriva över filen när du försöker ersätta den via din FTP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLuca:

vad göra? linux är inte min grej.

jag vet alltså inte hur man startar en ssh på en pi som kör rgb-pi, det finns inga möjligheter att göra någonting med systemet när den väl startat, samma med vnc. jag kan ställa in nätverk, men det är allt.

jag har försökt med denna guide för att försöka läsa ext-partitionen i windows 11 men jag får inte det att fungera då den klagar över att jag inte har någon distribution(?) installerad, ibland, för annars får jag ett annat felmeddelande: WSL_E_WSL2_NEEDED men jag vet att jag har wsl2 installerad, så... ja, nej, jag har ingen aning. den här vågar jag inte använda.

jag läste om någon som hade samma problem och fick förslaget att han skulle installera ubuntu på en usb-sticka och komma åt partitionen på det sättet, men nu verkar det bli lite löjligt, jag skall redigera en simpel textfil!

Permalänk

om du kan koppla den till något så du kan se vad som är på skärmen iaf så har för mig att du öppnar terminalen med Ctrl + Alt + T i de flesta linux distar om du inte har någon knapp nånstans.

ska öppna antingen ett fönster som ser ut som komandotolken i windows.

aldrig använt just din variant av debian/rasbianOS den troligen bygger på så inte säkert så är fallet länge sen jag var på linux själv så inte helt hundra på det själv äns och är relativt färsk på att använda det.

i fönstret skriver du

kommer troligen få ange ett admin lösenord.

så ska den öppna typ en texteditor som körs i terminalen som komer ha alla skriv och läsrättigheter du behöver för att ändra i den.

ctrl+O = spara

ctrl+X = exit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

i fönstret skriver du

Sorry, user pi is not allowed to execute '/usr/bin/nano /boot/config.txt' as root on rgbpi.

Permalänk
Skrivet av FLuca:

Sorry, user pi is not allowed to execute '/usr/bin/nano /boot/config.txt' as root on rgbpi.

ok... inte äns root kontot har altså skriv/läs rättigheter till filen...

jadu då vet jag inte...

det ända jag kan komma på är att försöka nå filen från någon annan enhet som ger fulla fan i linux skriv och läsrättigheter på filerna.

dock tycker jag det låter lite märkligt att du inte kan komma åt den om du pluggar in lagringsenheten i en t.ex windowsdator har för mig att den brukar ligga på en separat FAT32 formaterad partition.

men kan vara minnet som sviker också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok... inte äns root kontot har altså skriv/läs rättigheter till filen...

jadu då vet jag inte...

det ända jag kan komma på är att försöka nå filen från någon annan enhet som ger fulla fan i linux skriv och läsrättigheter på filerna.

dock tycker jag det låter lite märkligt att du inte kan komma åt den om du pluggar in lagringsenheten i en t.ex windowsdator har för mig att den brukar ligga på en separat FAT32 formaterad partition.

men kan vara minnet som sviker också.

Den slutsatsen kan du nog inte dra, pi verkar inte ha execute rättigheter för nano.

Kolla vilka rättigheter du har till /boot/config.txt genom att skriva ls -l /boot/config.txt

Det är lite lustigt att det heter config.txt, det är inte Windows?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Den slutsatsen kan du nog inte dra, pi verkar inte ha execute rättigheter för nano.

Kolla vilka rättigheter du har till /boot/config.txt genom att skriva ls -l /boot/config.txt

Det är lite lustigt att det heter config.txt, det är inte Windows?

config.txt är typ en configfil som jag stött på i alla raspberry pi operativ som varit baserade på debian iaf.

det jag mestadels använt den för är att överklocka min pi men den har mycket saker man kan justera i sig med till viss mån att det kan göra oset ocller pajen en dörrstopp så man får vara lite försiktig.

.txt är vanlig generic filändelse för textdockument.

men ja nu när jag läser igen så verkar det som att du nog har rätt.
det är inte filen som är problemet utan att nano saknar någon eller några rättigheter.

är inge bra på linux jobbar så extremt lite med det och är fortfarande i stadiet att allt man gör får man prova sig fram till det funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ska gå alldeles utmärkt att ändra config.txt i Windows. Den ligger på en partition som Windows kan se om nu inte rgb-pi är helt annorlunda.
Normalt får du upp ett par rutor som säger att disken inte kan läsas, klicka avbryt, välj INTE formatera utan gå till "Den här datorn" och det ska finnas en ny enhetsbokstav... däri ska boot/config.txt finnas.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

man är väl en åsna! filen är på fat-partitionen, jag blev lurad av att i filezilla så ligger filen i en mapp som heter boot, men det finns ingen sådan mapp på fat-partitionen - det är dock inte en mapp utan namnet på fat-partitionen. jag har varit inne där och kollat flera gånger när jag satt kortet i en läsare men inte så noga av nyss nämnda anledning.

så filen går så klart att komma åt och redigera på min windows 11-dator alldeles utmärkt, tyvärr så löste det inte fenomenet och ovandelen på tvn har fortfarande en liten distorsion.

lite synd att denna produkt har så usel dokumentation och så lite information på nätet då det fungerar väldigt bra, är enkelt att installera även för de som inte kan linux och bildkvaliteten i övrigt är helt sanslös på en crt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Det ska gå alldeles utmärkt att ändra config.txt i Windows. Den ligger på en partition som Windows kan se om nu inte rgb-pi är helt annorlunda.
Normalt får du upp ett par rutor som säger att disken inte kan läsas, klicka avbryt, välj INTE formatera utan gå till "Den här datorn" och det ska finnas en ny enhetsbokstav... däri ska boot/config.txt finnas.

Aha! Det förklarar varför det heter config.txt, filen ska kunna redigeras i Windows

Skrivet av FLuca:

man är väl en åsna! filen är på fat-partitionen, jag blev lurad av att i filezilla så ligger filen i en mapp som heter boot, men det finns ingen sådan mapp på fat-partitionen - det är dock inte en mapp utan namnet på fat-partitionen. jag har varit inne där och kollat flera gånger när jag satt kortet i en läsare men inte så noga av nyss nämnda anledning.

så filen går så klart att komma åt och redigera på min windows 11-dator alldeles utmärkt, tyvärr så löste det inte fenomenet och ovandelen på tvn har fortfarande en liten distorsion.

lite synd att denna produkt har så usel dokumentation och så lite information på nätet då det fungerar väldigt bra, är enkelt att installera även för de som inte kan linux och bildkvaliteten i övrigt är helt sanslös på en crt.

Du behöver nog lista ut vad de olika sifforna betyder så att du kan justera de för din skärm, för de är tydligen inte universella. Du har inte berättat vilken skärm du har så det blir svårt för andra att hjälpa dig.

Citat:

hdmi_timings=320 1 12 32 44 240 1 6 10 6 0 0 0 60 0 6400000 1

Permalänk
Medlem

Om det är en CRT undrar jag lite vad HDMI-inställningar egentligen gör...

Hur kopplas den. Är det via en extern HDMI till RGB konverterare eller har du en sån där hårdvara som matar ut RGB direkt från Pi via datagränssnittet?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du behöver nog lista ut vad de olika sifforna betyder så att du kan justera de för din skärm, för de är tydligen inte universella.

jag vet inte ens var jag skall börja, dokumentationen är närmast obefintlig. och vi snackar ju crt här, så vad den raden gör överhuvudtaget övergår mina kunskaper totalt. tvn är för övrigt en bang & olufsen mx7000 och på mina mx4000 är det samma sak, dock mycket mindre uppenbart. fenomenet försvinner på min sony trinitron men då är istället bilden squishad 30% horisontellt.

Skrivet av AndreaX:

...eller har du en sån där hårdvara som matar ut RGB direkt från Pi via datagränssnittet?

precis, dom som har gjort os:et har även gjort en kabel man ansluter till gpio och sedan direkt till scart på en tv.

https://www.rgb-pi.com/

Permalänk
Medlem

fotot gör inte bilden rättvisa, det ser otroligt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLuca:

jag vet inte ens var jag skall börja, dokumentationen är närmast obefintlig. och vi snackar ju crt här, så vad den raden gör överhuvudtaget övergår mina kunskaper totalt. tvn är för övrigt en bang & olufsen mx7000 och på mina mx4000 är det samma sak, dock mycket mindre uppenbart. fenomenet försvinner på min sony trinitron men då är istället bilden squishad 30% horisontellt.

precis, dom som har gjort os:et har även gjort en kabel man ansluter till gpio och sedan direkt till scart på en tv.

Har du testat att bara plocka bort raden helt? Den gör antagligen inget som du och @andreax är inne på.

Här har du annars ett verktyg som räknar ut det:
https://pcbjunkie.net/index.php/raspberry-pi-hdmi-timings-cal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLuca:

Ok, men då låter det mer som ett rent analogt problem. Även om det faktiskt verkar som att HDMI-raderän skulle styra detta trots allt då.

Har du kollat efter geometrijusteringar i B&O TV?

För Sonyn låter det som den helt enkelt aktiverar widescreen (anamorfisk utdragning av bilden) möjligen för att mojängen inte matr ut rätt spänning för det och ingångsvalet. Men det bör gå att ändra i den TVns meny.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLuca:

Det är inte så mycket Linux-kunskap i detta. Det är snarare hur man för 30+ år sedan redan på Unix-tiden nästan alltid fick räkna på timingen för att sätta upp sin X-server med så kallade "Modelines" mot bildrören som var allenarådande på den tiden. LED-panelernas elektronik och standardisering har automatiserat mycket sedan dess.

hdmi_timings= <h_active_pixels> <h_sync_polarity> <h_front_porch> <h_sync_pulse> <h_back_porch> <v_active_lines> <v_sync_polarity> <v_front_porch> <v_sync_pulse> <v_back_porch> <v_sync_offset_a> <v_sync_offset_b> <pixel_rep> <frame_rate> <interlaced> <pixel_freq> <aspect_ratio> hdmi_timings=3840 1 176 88 296 2160 1 8 10 72 0 0 0 30 0 297000000 3 hdmi_timings=3840 1 176 88 296 2160 1 8 10 72 0 0 0 25 0 247500000 3

https://news.ycombinator.com/item?id=33093540
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=228128
https://www.monitortests.com/blog/timing-parameters-explained...
https://electronics.stackexchange.com/questions/14828/how-do-...
https://tomverbeure.github.io/video_timings_calculator
https://arachnoid.com/modelines/

Ytterligare Google tips: "front_porch timings" och "modelines crt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Även om det faktiskt verkar som att HDMI-raderän skulle styra detta trots allt då.

ja, alltså, det är ju vad utvecklaren föreslår att man gör om man har detta problem.

Skrivet av AndreaX:

Har du kollat efter geometrijusteringar i B&O TV?

detta har ingenting med geometri att göra, sannolikt är det timing och/eller synk. allt annat jag kopplar till den tv:n fungerar perfekt. som sagt, om utvecklaren har identifierat att detta är något som kan hända i sällsynta fall, så är det förmodligen så.

dock är ju b&o inte speciellt ovanliga i europa och utvecklaren är från spanien, så att man inte gjort tillräckligt för att lösa problemet, eller åtminstone ha bättre dokumentation hur man kan lösa problemet är ju ganska svagt, kan man tycka.

hur som haver så är inte mitt fel så allvarligt som i wikin i op, så jag får väl leva med det. bildkvaliteten i övrigt är fantastisk.

Permalänk
Skrivet av FLuca:

ja, alltså, det är ju vad utvecklaren föreslår att man gör om man har detta problem.

detta har ingenting med geometri att göra, sannolikt är det timing och/eller synk. allt annat jag kopplar till den tv:n fungerar perfekt. som sagt, om utvecklaren har identifierat att detta är något som kan hända i sällsynta fall, så är det förmodligen så.

dock är ju b&o inte speciellt ovanliga i europa och utvecklaren är från spanien, så att man inte gjort tillräckligt för att lösa problemet, eller åtminstone ha bättre dokumentation hur man kan lösa problemet är ju ganska svagt, kan man tycka.

hur som haver så är inte mitt fel så allvarligt som i wikin i op, så jag får väl leva med det. bildkvaliteten i övrigt är fantastisk.

antar att du satt så den synkar signalen för 25/50hz som de flesta gamla EU PAL apparater pratade?

kan tänka mig att diverse konstigheter ev kan hända om du kör en 30/60hz signal på en tv som som vill ha 25/50hz signal.

kodraden i wiki inlägget ser ju ut att vilja synka 60hz bildsignal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

antar att du satt så den synkar signalen för 25/50hz som de flesta gamla EU PAL apparater pratade?

nej. rgb-pi antar vilken synk som skall vara för vad du kör. är det ett amerikanskt/ntsc arkadspel kan man ju tycka att den synkar till 60hz, men här är poängen med rgb-pi, att alla arkadspel kör inte exakt 60hz, utan, till exempel...

...och då synkar den till den frekvensen. det är ganska häftigt att se hur spel, inte bara är pixel-perfect, utan också fixar perfekt synk på en vanlig konsument-tv, vad som annars är exklusivt för pvm- eller bvm-maskiner.

kan tänka mig att diverse konstigheter ev kan hända om du kör en 30/60hz signal på en tv som som vill ha 25/50hz signal.

de flesta tv-apparater i europa efter 1990-talet hanterar ntsc/60hz utan problem. jag kan flippa mellan 50hz och 60hz på min snes med super-cic installerad med controllern på en sekund och samtliga [12 st] mina crt-apparater reagerar utan problem och växlar sömlöst mellan frekvenserna.