Oblivion Remastered ute nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Då kan du inte kört många spel. Oblivion är ett av de bästa spel jag kört, lätt med på min all-time top 10.

Kan ju lätt vända på det och säga att om det är i din top 10 så har du inte spelat många spel. Extremt subjektivt vad man gillar eller ej.

Spelade Oblivion på release men spelade det inte speciellt länge. Tyckte det var repetitivt och tråkig story. Sen blev min save typ broken för jag levelade upp för mycket med skills som inte var combat fokus så fienderna hade en brantare power curve än mig som spelare. Lämnade jag en stad stod det 3 minotaurer eller nått sånt utanför porten och spawn campade mig. Kunde knappt skada dem och de one-shotade mig. Vanliga banditer hade deadric armor (väldigt immersive /s) Läste någonstans att enklaste sättet att klara spelet var att aldrig gå upp i level för då var sista bossen skitsvag och hade inga abilities.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Kan knappt vänta till fredag och löning.

Permalänk
Medlem

Håller på och installerar spelet nu. Hade en sjudagars Xbox Game Pass Ultimate kod liggandes, så nu har jag sju dagar på mig att spela igenom spelet

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Håller på och installerar spelet nu. Hade en sjudagars Xbox Game Pass Ultimate kod liggandes, så nu har jag sju dagar på mig att spela igenom spelet

Lycka till 😊

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beijing:

Sikta på 12-13 timmar per dag så har du en god chans att hinna med allt. Fast för "completionist" tycker howlongtobeat.com att det blir omkring 173 timmar, så strax under 25 timmar per dygn räcker!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Lycka till 😊

Tack

Skrivet av Thomas:

Sikta på 12-13 timmar per dag så har du en god chans att hinna med allt. Fast för "completionist" tycker howlongtobeat.com att det blir omkring 173 timmar, så strax under 25 timmar per dygn räcker!

Challenge accepted!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem

Men är combat systemet roligt då?? Kanske var det en april fools men jag såg en spekulation på YouTube om att det har fått Dark Souls liknande combat. Jag tänker hålla drömmen vid liv och inte kolla upp någon gameplay video... Oblivion med Souls-like combat system vill jag ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumftan:

Men är combat systemet roligt då?? Kanske var det en april fools men jag såg en spekulation på YouTube om att det har fått Dark Souls liknande combat. Jag tänker hålla drömmen vid liv och inte kolla upp någon gameplay video... Oblivion med Souls-like combat system vill jag ha.

Combat systemet är detsamma som i gamla Oblivion fast med mer feedback.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Keeper of Traditions

Blir till att vänta ett tag så att folk får betatesta det först, och ordentligt med moddar hunnit skapas.
Hamnar säkerligen i reakorgen på Steams vinterrea.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det som jag inte gillade med Oblivion var att alla tempel var exakt likadana, copy paste. Jag undrar om så är fallet med denna utgåva. Skyrim blev en otroligt mycket bättre upplevelse på grund av att alla grottor och ruiner var handgjorda och såg alla unika ut.

Permalänk
Medlem

Klart snyggare och lite roligare fajter i och med bättre feedback men i övrigt så är det nästan exakt samma lir som 2006. Och det är mycket som inte åldrats så bra sedan dess, otroligt tomt på npc:er, trist dungeon design och det händer inte så mycket kul när man bara går runt och utforskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Klart snyggare och lite roligare fajter i och med bättre feedback men i övrigt så är det nästan exakt samma lir som 2006. Och det är mycket som inte åldrats så bra sedan dess, otroligt tomt på npc:er, trist dungeon design och det händer inte så mycket kul när man bara går runt och utforskar.

Jag tror jag skippar att köpa det eftersom jag spelade orginalet för ca ett år sedan. När det kom ut tyckte jag att det var fantastiskt men nu tyckte jag det var väldigt repetivt med samma tempel etc. Skyrim är för mig ljusår bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tror jag skippar att köpa det eftersom jag spelade orginalet för ca ett år sedan. När det kom ut tyckte jag att det var fantastiskt men nu tyckte jag det var väldigt repetivt med samma tempel etc. Skyrim är för mig ljusår bättre.

Jag har aldrig gillat spelvärlden i Skyrim eftersom det mestadels är vinter/höst och allt är dött och fruset vilket man får nog av i verkligheten här i Sverige. Tyckte Oblivion var mycket mysigare att spela en mörk vinterkväll med sina gröna skogar och ängar. Däremot var i princip allt annat bättre i Skyrim, speciellt skalningen när man levlade upp. Det var sjukt irriterande i Oblivion att t.o.m. de enklaste banditerna till slut hade den absolut bästa utrustningen i hela spelet, så man kände aldrig att man blev mer kraftfull när man levlade upp. I bästa fall förblev man ungefär lika kraftfull, i värsta fall blev man hela tiden svagare om man inte optimerade sin leveling. Detta är även något de inte verkar ha fixat i remaster.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag har aldrig gillat spelvärlden i Skyrim eftersom det mestadels är vinter/höst och allt är dött och fruset vilket man får nog av i verkligheten här i Sverige. Tyckte Oblivion var mycket mysigare att spela en mörk vinterkväll med sina gröna skogar och ängar. Däremot var i princip allt annat bättre i Skyrim, speciellt skalningen när man levlade upp. Det var sjukt irriterande i Oblivion att t.o.m. de enklaste banditerna till slut hade den absolut bästa utrustningen i hela spelet, så man kände aldrig att man blev mer kraftfull när man levlade upp. I bästa fall förblev man ungefär lika kraftfull, i värsta fall blev man hela tiden svagare om man inte optimerade sin leveling. Detta är även något de inte verkar ha fixat i remaster.

Vi får hoppas att Elder Scrolls 6 kommer att utspela sig i en sommarvärld.

Permalänk

Utan VR stöd totalt ointresserad

Permalänk
Medlem

Tror ni Elder Scrolls 6 kommer också använda UE5? Med tanke på hur bra Oblivion blev är det stor sannolikhet tror jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hade samma problem med Skyrim förut också. Minns att jag körde modden "Tropical skyrim" som gjorde om världen till biomer man hittar runt sydostasien, samt djur och liknande ändrades (typ björn-> panda).
Vet inte om det uppdaterats på många år dock, Skyrim är ju redan beroende av sina moddar för att se någorlunda modernt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pattifildi:

Du får nog vänta till när skyblivion kommer ut, dvs om de inte lägger det på is när detta nu kom ut.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat på lite strömmar, så tycker jag det ser riktigt bra ut om man är närsynt, dvs inte tittar mer än 10 meter bort och inte rör sig snabbare än gångfart, men så fort man rör kameran fort eller ska försöka se vad som kommer på horisonten blir det väldigt suddigt och detta med native TAA och maxade inställningar på ett RTX5090, DLSS verkar inte ge några fler FPS och FSR är, tja "Who's you gonna call?"

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Du får nog vänta till när skyblivion kommer ut, dvs om de inte lägger det på is när detta nu kom ut.

Det tror jag nog inte. Detta känns fortfarande väldigt mycket som Oblivion, med NPC:er som alla börjar prata med en samtidigt när man kliver in i ett rum, etc. Skyblivion kan nog bli lite mer "modernt" på många sätt, även om det kanske inte gäller grafiken på samma sätt.

En liten relaterad feel good story:

https://www.pcgamer.com/games/rpg/bethesda-gave-oblivion-rema...

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Nån som hunnit köra Oblivion Remastered? Hur känns det hittills i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Efter att ha kollat på lite strömmar, så tycker jag det ser riktigt bra ut om man är närsynt, dvs inte tittar mer än 10 meter bort och inte rör sig snabbare än gångfart, men så fort man rör kameran fort eller ska försöka se vad som kommer på horisonten blir det väldigt suddigt och detta med native TAA och maxade inställningar på ett RTX5090, DLSS verkar inte ge några fler FPS och FSR är, tja "Who's you gonna call?"

Om du med strömmar menar t.ex. Twitch eller Youtube så spelar nog videokomprimeringen in mycket där också, t.ex. stora mängder löv eller liknande som rör sig snabbt över skärmen är ju något av det värsta som finns för den typen av videoströmmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pattifildi:

Googla lite, på Reddits nämndes att det redan gick att köra i VR.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Hann med några timmar igår. Mycket är väldigt bekant (beteendemässigt etc.), men grafiken är klart bättre. Jag gillar det, men jag gillar ju också de flesta andra av deras spel, särskilt Elder Scrolls-spelen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du med strömmar menar t.ex. Twitch eller Youtube så spelar nog videokomprimeringen in mycket där också, t.ex. stora mängder löv eller liknande som rör sig snabbt över skärmen är ju något av det värsta som finns för den typen av videoströmmar.

Jo, jag vet, det hade varit trevligt med en speldemo för att kunna testa på lokal maskin.
Jag brukar dock kunna se skillnad på om det är inspelat i 4k eller 1440p även när det nedskalat till 1080p i strömmen, men detaljer försvinner såklart i komprimeringen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

har spelat cirka fem timmar nu och är nöjd, en liten krasch till windows annars felfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Visste väl att de som jobbar på sweclockers har fler timmar på dygnet än oss andra. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Spelar på steam i Bazzite (fedora 42). 7900xtx/5900x i 4k. Ultra preset är ju bara att glömma. High fungerar bra i inomhus miljöer. Utomhus i vildmark dippar det då och då under i 60 fps. Inte varit i städer än.

Inget fsr 3 på. Har man fsr 4 är ju det alltid ett alternativ.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Själv spelade jag tre timmar igår utan ett enda problem.

Inte så här ofta tyvärr. 6900 XT gamepassversionen och har kraschat 4–5 gånger på 3 timmar.

Permalänk
Medlem

Det verkar rätt tungdrivet även om det säkert finns rum för en del optimering. Hoppas kan man ju att patchar förbättrar flytet! Ser även fram emot ev gpu benchmark från Sweclockers!