Här är Husqvarna Cloud – slinglös installation via molnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Varför vill man lägga 30tkr på en gräsklippare ?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Med en stor tomt finns det rätt mycket tid att spara. (Jämfört med icke robotar) Inte alla som tycker det är kul att gå efter eller sitta på en klippare några timmar en gång i veckan. Men visst jämfört med en robot som går på slinga är de ju inte direkt prisvärda och har man bara lagt ner energi på att få till slingan bra är de ju en bra prisvärd lösning.
När jag skaffar hus blir det en robot första våren om huset inte kommer med en.

Jag la lite över 30 000 kr på min 430x med installation 2018 då jag knappt hann med att klippa gräsmattan efter andra barnet kommit. Vi hade 2h 10 min gräsklippning med våran klippo, så vi kan ju runda av det till 2h jämt. 25 veckor om året ger 50 h arbete x 6 år (om vi bortser från 2025:s arbete) = 300 h arbetstid. I min värld så är den betald med råge. Sen är det vissa som hävdar att man inte kan räkna så, men eftersom jag jobbar över flera gånger i veckan framför datorn när jag får lite extratid(dvs delvis en del av den tid som jag skulle klippt gräset på annars), så tycker jag verkligen att man kan räkna så 😁

Den största vinsten med robotklipparen är att jag inte längre behöver prioritera gräsklippning så fort det blir fint väder ifall det regnat till och från i nån vecka, utan faktiskt kan ta vara på den dagen istället till nåt jag verkligen vill göra då 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag är tvärtemot de flesta här avseende Gräs. Jag tycker det är tråkigt att klippa, påta och gödsla, enbart för att man eventuellt ska få syn på en igelkott 🦔 eller ett bi 🐝. Men men alla är vi olika.

Jag bor strategiskt på andra våningen för att slippa ansvaret för att Obligatoriskt ta hand om en gräsmatta. Jag använder inte ens utegrillen.

Däremot att förbereda lyan för strömavbrott och dylika ting. Det är skoj.

Jag ser helt klart ett användningsområde för robot 🤖 gräsklippare. Men klipparen borde vara uppkopplad till ett eget nätverk.

I träning börjar Roddbåtarna gå åt det hållet att de ska vara uppkopplade för att "kunna fungera" där t.o.m. man nämner på andra forum hur man kringgår Moln ☁ fängel...ehrm...tjänsten...

Bra med Robot 🤖 gräsklippare DÅLIGT med Moln tjänsten - DETTA exempel åtminstone.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Ring mig när de säljer en kanontillsats eller granatkastare.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av skitskurk:

Föredrar CIWS men tar gärna också en AT4

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Gräsklipparen vore ju en perfekt platform för en mygg-laser.
Den smyger ju runt i alla områden på tomten och stör diverse småkryp.
Och så fort dom tar till vingarna så zappppp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Har du också fått mördarsniglar?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Har du också fått mördarsniglar?

Ja, och rådjur.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Ja, och rådjur.

Mm, de jävlarna tog tulpanerna i år. Nästa säsong blir det helautomatisk Bofors 40mm. Kanske inte blir så mycket kvar av kvarteret, men det är viktigt med principer.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förstår inte varför en gräsklippare behöver funktioner från alla tänkbara buzzwords när robotdamsugare klarade att navigera med hjälp av "ögon" och minne för massor av år sedan.
Allt som skulle behövas är ju att manuellt visa klipparen vad som är tomten/klippytan en gång sen så borde den ju klara av att hålla sig där.

Är rejält skeptisk till alla hushållsapparater som helt plötsligt behöver vara permanent uppkopplade, en dedikerad app, "molnet" och "AI" för att göra nånting som kunde göras helt fristående och automatiskt för generationer sen.

Lös det problemet du, så lär du bli väldigt rik.

Stor skillnad att navigera med en laser mellan fasta väggar och en trappsensor på ett i stort sett plant underlag vs att göra det ute i trädgården där du inte har någon fast inramning överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Mm, de jävlarna tog tulpanerna i år. Nästa säsong blir det helautomatisk Bofors 40mm. Kanske inte blir så mycket kvar av kvarteret, men det är viktigt med principer.

Inget kvarter betyder inga tulpaner att sno så det är en adekvat lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Husqvarna mår ju inte prima ekonomiskt, slutar apparaten funka om företaget drar ur internetsladden så att säga?

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Precis, gräsklipparölen är ju det bästa med att klippa gräsmattan. Svårt att motivera en gräsklipparöl om en robot gjort hela jobbet... Eller ska AI ta över öldrickandet också...

Eftersom du slipper klippa gräset kan du grilla mer istället, och ta igen gräsklipparölen med en grillöl istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Pfffft inte en chans, här är det greenklippare som gäller. Tycker det mest ser ut som skit när en robotklippare gått över en gräsmatta. Visst man slipper göra det manuellt såklart. Många golfklubbar har ju börjat med robotklippare som kör på mindre känsliga gräsplättar. Undrar vilka maskiner de kör med. Måste undersökas

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Installera begränsningskabel behövs bara göra en gång och är väldigt enkelt. Jag tycker detta kabellösa roboten är bara onödigt och väldigt dyrt.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Husqvarna mår ju inte prima ekonomiskt, slutar apparaten funka om företaget drar ur internetsladden så att säga?

Hur menar du att de inte mår prima, de gjorde ebit på 2,597 MKR på en omsättning av 48,352 MKR.. dvs ca 6% i marginal, inte super nice och det finns många områden att förbättra sig på. Men det är nog en bit kvar innan de kommer dra ur internetsladden.

https://www.husqvarnagroup.com/sites/husqvarna/files/pr/202504073720-1.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Pfffft inte en chans, här är det greenklippare som gäller. Tycker det mest ser ut som skit när en robotklippare gått över en gräsmatta. Visst man slipper göra det manuellt såklart. Många golfklubbar har ju börjat med robotklippare som kör på mindre känsliga gräsplättar. Undrar vilka maskiner de kör med. Måste undersökas

Husqvarna har produkter för golfbanor och idrotttsplatser;)
https://www.husqvarna.com/se/professionella-losningar/golfbanor/
https://www.husqvarna.com/se/professionella-losningar/sportgras/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Installera begränsningskabel behövs bara göra en gång och är väldigt enkelt. Jag tycker detta kabellösa roboten är bara onödigt och väldigt dyrt.

Jag tror att många robotgräsklippeägare skulle påstå motsatsen. Mig inkluderad.
Man TROR att det är "fire and forget" med begränsningskablen. Men i praktiken är det sällan fallet.
Gör man om något i trädgården kan den behöva dras om. Den kan gå sönder av 100 olika anledningar vilket leder till felsökande, letande och skarvning. Vilket i sin tur leder till att risken för framtida fel ökar. Men det är klart att det finns fall där det fungerar helt felfritt också. Jag har nog inte talat med någon ännu som inte haft något oväntat kabelbrott.

Min kabelbegränsade klippare gav upp inför förra sommaren efter 6 år i tjänst och ett ständigt fipplande med begränsningskabeln.
Efter en sommar med manuellt klippande har vi nu skaffat en kabelfri från Mammotion (som för övrigt också har en lösning där man slipper referensstationen som kallas iNavi, inte lanserad i Sverige än dock. Har man wifi som täcker klippytan behöver man inte abonnera på 4G tjänsten).
Pga det blöta vädret har jag inte kunnat göra mer än att mappa gräsmattans yttre gränser i appen, så fort det torkar upp ska den få åka ut på premiärturen.
Jag inbillar mig i alla fall att jag inte kommer sakna att krypa runt på knäna och riva upp kabel ur marken i tid och otid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Varför vill man lägga 30tkr på en gräsklippare ?

Man kanske har lantställe som behövs klippas 10 ggr per år. Anlita någon att göra det kostar 1700 kr per gång. Resa själv och göra det kan kosta det dubbla om inte mer, samt inte göra något annat än att klippa gräs 10 dagar om året. Sedan kanske det finns medicinska besvär eller att man behöver frigöra tid för annat. Det finns många anledningar till att det är en bra investering att köpa en robotgräsklippare.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Man TROR att det är "fire and forget" med begränsningskablen. Men i praktiken är det sällan fallet.
Gör man om något i trädgården kan den behöva dras om. Den kan gå sönder av 100 olika anledningar vilket leder till felsökande, letande och skarvning. Vilket i sin tur leder till att risken för framtida fel ökar. Men det är klart att det finns fall där det fungerar helt felfritt också. Jag har nog inte talat med någon ännu som inte haft något oväntat kabelbrott.

Min kabelbegränsade klippare gav upp inför förra sommaren efter 6 år i tjänst och ett ständigt fipplande med begränsningskabeln.
Efter en sommar med manuellt klippande har vi nu skaffat en kabelfri från Mammotion (som för övrigt också har en lösning där man slipper referensstationen som kallas iNavi, inte lanserad i Sverige än dock. Har man wifi som täcker klippytan behöver man inte abonnera på 4G tjänsten).
Pga det blöta vädret har jag inte kunnat göra mer än att mappa gräsmattans yttre gränser i appen, så fort det torkar upp ska den få åka ut på premiärturen.
Jag inbillar mig i alla fall att jag inte kommer sakna att krypa runt på knäna och riva upp kabel ur marken i tid och otid.

Har en granne där laddstation plus klippare har gått sönder pga åsknedslag när han inte var hemma. En gigantisk åskledare nedgrävd i backen är ingen bra ide.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Nej tack. Jag köper ingen dyr gräsklippare som kräver "molnet" för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Någon som kör med EPOS?
Hur är noggrannheten praktiskt?
Lätt att göra smala transportvägar? (har några tajta områden där klipparen måste transportera sig mellan gräsmattorna)
Behöver referensenheten sitta så den är synlig i alla hörn av det som skall klippas?

Jag har precis skaffat mig en 310:a och det funkar fint för mig.
Kör bara med WiFi och under den veckan som jag har kört har jag inte haft några problem. Har en tomt på ca 1100m2

Du kör bara med mobilen för att "ringa" in din tomt och lägga till transportvägar eller områden som den inte ska köra på, tog mig ca 1,5-2h att fixa det för min tomt.

Har tidigare haft en som går på slinga i 12år innan det var dags att byta för mycket delar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Är dom här så pass smarta att man kan mappa upp flera olika gräsytor, och så kan den åka mellan dem? Skulle behöva bygga nån liten ramp nedför en trall, som den skulle behöva åka på till sista plätten isåfall. Någon som vet om dom pallar sånt?

Går att mappa flera olika områden och ställa in vad den ska klippa.
Så länge den klarar av lutningen ska det inte vara något problem att åka på trall, min åker på stenläggning på flera ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Funkar skitdåligt för svärföräldrarna. Den verkar inte lagra var saker (pallkragar, etc) finns och krockar HELA tiden. Dessutom hela idén att den ska stanna när minsta moln är i vägen för den orörligt dåliga GPSen är bara löjligt.

Du kan skapa områden som den inte ska klippa i så undviker man fasta delar av trädgården.
Annars så får du gå på en dyrare version som har andra sensorer för att inte stöta mot saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hej jag heter Rut och bor i en ruta.

Funkar nog fint om man bor i en designad kvadrat, men bor man på "landet" och har en naturlig tomt så blir kabelgrävandet och avgränsningar på det sättet mycket mer problem/jobb än något annat. T.ex. hos mina päron så är det 3-4st olika gräsplättar, på sammanlagt ca 1600 kvm. Blir också då med kabel att klipparen kanske inte riktigt då klipper till kanter osv, känns som det är lättare att flytta på en karta (så länge GPSen är bra) 10-20 cm åt ena eller andra hållet än gräva om kabel. Ena året har man en rabatt eller växter, nästa år flyttar man lite osv. varje gång ska då kabel läggas om... Med GPS antar jag att man kan säga åt den, klipp den sektionen, åk över o klipp nästa sektion. Grejen med kabel är ju också att då klipper den också "dumt", vilket gör att den vet inte vart den varit. Så har man många träd och hinder så kan det med stor säkerhet bli väldigt konstigt klippt, eller ta lång tid innan den når allt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Allt ska vara uppkopplat idag och då blir den värdelös så snart de stänger ned servern den behöver. Idag köper man inget, man hyr/leasar på en tid bestämd av tillverkaren.
Har denna "klipptid"? Såg en där tillverkaren fick backa då klipparen hade en löpande kostnad för klipptiden. Så tänk att du köper din klippare för 30k och sedan vill de ha 10 kr/timmen du klipper också.
Ser ut som att min gamla robot med enbart blåtand blir kvar en längre stund.

Såg denna igår ironiskt nog: https://www.youtube.com/watch?v=rk3snANxYMY

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Precis så jag känner. Å ena sidan känns kabel som nåt jag själv har kontroll över, men å andra sidan innebär det också att jag kan förstöra det när som helst, och så blir det bara lämnat till slut.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Allt ska vara uppkopplat idag och då blir den värdelös så snart de stänger ned servern den behöver. Idag köper man inget, man hyr/leasar på en tid bestämd av tillverkaren.
Har denna "klipptid"? Såg en där tillverkaren fick backa då klipparen hade en löpande kostnad för klipptiden. Så tänk att du köper din klippare för 30k och sedan vill de ha 10 kr/timmen du klipper också.
Ser ut som att min gamla robot med enbart blåtand blir kvar en längre stund.

Såg denna igår ironiskt nog: https://www.youtube.com/watch?v=rk3snANxYMY

Är det inte så med dessa klippare att man kan välja att gräva ner en slinga och köra utifrån den? Isåfall har man ju en fallback, förutsatt att det går att konfigurera den till att gå på slingan helt offline om nu servern skulle stängas.

Skrivet av Andy_Ka:

Kör bara med WiFi och under den veckan som jag har kört har jag inte haft några problem. Har en tomt på ca 1100m2

Du kör bara med mobilen för att "ringa" in din tomt och lägga till transportvägar eller områden som den inte ska köra på, tog mig ca 1,5-2h att fixa det för min tomt.

Har tidigare haft en som går på slinga i 12år innan det var dags att byta för mycket delar på den.

Vet du om det går göra någon konfiguration eller styrning helt lokalt, eller är man helt beroende av molnet för detta? Tänker på min kommentar just ovanför detta (ställa om den till att gå på slinga om Husqvarna skulle konka och stänga ner alla servrar).

Du har ingen sån lokal referensstation alltså utan kör endast Wifi och det funkar ändå? Känns ju oerhört lockande, har ungefär samma tomtyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy_Ka:

Låter bra, uppdatera gärna med mer erfarenheter om det händer något längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Precis så jag känner. Å ena sidan känns kabel som nåt jag själv har kontroll över, men å andra sidan innebär det också att jag kan förstöra det när som helst, och så blir det bara lämnat till slut.

Är det inte så med dessa klippare att man kan välja att gräva ner en slinga och köra utifrån den? Isåfall har man ju en fallback, förutsatt att det går att konfigurera den till att gå på slingan helt offline om nu servern skulle stängas.

Vet du om det går göra någon konfiguration eller styrning helt lokalt, eller är man helt beroende av molnet för detta? Tänker på min kommentar just ovanför detta (ställa om den till att gå på slinga om Husqvarna skulle konka och stänga ner alla servrar).

Du har ingen sån lokal referensstation alltså utan kör endast Wifi och det funkar ändå? Känns ju oerhört lockande, har ungefär samma tomtyta.

Vi går mot att företagen ska bestämma över det vi "köper" så jag skulle bli extremt förvånad om det går att köra denna i något offline mode då alla andra moln uppkopplade enheter jag har vägrar göra det(kameror robot dammsugare mfl).
Då kanske du undrar hur jag kan ha sådana saker och allt kommer ned till priset. min robot damsugare köpte jag på rea för 3k och kamerorna kostar ca 500 kr styck om ens det(har 3). Ganska säker på att jag även kommer åt kamerorna om appen konkar genom ipet men missar såklart alla funktioner men det får jag lösa på annat sätt i sådant fall.
Dessa saker jag har kan nog klara offline mode till viss del då det börjar bli last gamla nu och kom precis när det började bli att allt ska ha sin egen app.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Någon som kör med EPOS?
Hur är noggrannheten praktiskt?
Lätt att göra smala transportvägar? (har några tajta områden där klipparen måste transportera sig mellan gräsmattorna)
Behöver referensenheten sitta så den är synlig i alla hörn av det som skall klippas?

Jag köpte 430X nera med R1 referensstationen förra våren och den tuffade på ganska bra hela förra sommaren. Har en tämligen komplicerad tomt där arbetsområdet är knappt 3000m2. Tomten har sluttningar, smala pasager, odlingsytor, bärbuskar som sitter ganska tätt, fruktträd mm mm.

Jag skulle säga att den är väldigt noggrann, men vid ett tillfälle så körde den över en av hallonhäckarna till min sambos stora förtret... Där stannade den och deklarerade att den var "Utanför arbetsområdet". Men det är det enda missödet som jag minns och ingen större skada skedd.

Vi har en smal passage i en smitväg in på tomten som jag vill hålla klippt. Den är typ 1-1,5 meter bred och kanske 15 meter lång, lutar ganska mycket åt ena kortsidan. Det klarar den oftast skapligt men ibland får den problem med att vända där på grund av lutningen om det regnat mycket exempelvis.

Vi satte referensstationen på taket där TV-antenn satt förut. Bra signal över hela tomten. Signalen har inga problem att ta sig igenom byggnader så som vedbod, en gammal timmerlada etc. Klipparen klipper med "skymd sikt" bakom dem utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Är dom här så pass smarta att man kan mappa upp flera olika gräsytor, och så kan den åka mellan dem? Skulle behöva bygga nån liten ramp nedför en trall, som den skulle behöva åka på till sista plätten isåfall. Någon som vet om dom pallar sånt?

Ja dom klarar flera "arbetsområden".
Om den inte kan eller får köra dit på egen hand så kan man skapa en sekundäryta som inte har någon "kontakt" eller transportväg till laddstationen. Då får du antingen köra dit gräsklipparen manuellt med appdrive på mobilen eller bära dit den, sedan kör man den en viss tid eller tills batteriet är slut.