68k - spel-CPUn som var relevant under 15 års tid

Permalänk
Datavetare

68k - spel-CPUn som var relevant under 15 års tid

Postar denna. Motorola 68000 känns speciell för egen del då det var på Atari ST och Amiga jag lärde mig programmera (även om det blev lite småprogram skrivna på ZX Spectrum och C=64 blev det nästa bara spelande på dessa).

Lite annat perspektiv på hur länge en CPU kunde vara relevant, det trots att utvecklingen på det stora hela gick betydligt snabbare framåt på den tiden. 68k användes väldigt länge i arkadmaskiner, konsoler och naturligtvis hemdatorer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Såg den. Men kanske är lite retrohype att kalla den relevant när den i praktiken blev ett hjälpchip under en stor del av tidsrymden?

Just Z80 som nämns däri var även den vid sidan av 68000 då relevant. Sen kanske man kan anta att det ibland var mer av kompatibilitetskäl än faktisk optimal lämplighet det var så. Tyvärr har ju abstraktionen idag satt stopp för sånt. Om man inte räknar de ibland omoderna interna arven i processor då såklart.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tack! Det var med Amigan som jag tog ett par första stapplande steg att programmera assembler. Just den biten gick inte så långt, men Amigan med framförallt demoscenen och dess möjligheter att skapa grafik lade grunden till mycket av vad som intresserar mig idag, och influerade mitt yrkesval. En väldigt formativ maskin