Nu behöver jag lite hjälp med min tankeverksamhet, för jag står inför flera val/alternativ
Brorsan kom till mig och bad om råd för att köpa ny router. Idag har han något skräp från Telia med en eller två wifi-extender som han förklarade det, antar att det är mesh. Routern står på nedervåningen och utan dessa adaptrar så var deras wifi på övervåningen under all kritik. Han bor i ett parhus där våningsplanen är ca 70kvm.
Han behöver starta om routern med jämna mellanrum för att wifi börjar strula så han vill ersätta den.
I hushållet finns 6 personer, det spelas online, streamas musik/filmer/serier. Jag tror att han har 250/250 lina idag.
Jag själv har ju kört Ubiquiti i massa år, så jag kan inget om Asus, Netgear, TP-Link osv som han hade tittat på.
Jag kan knappt något om Ubiquiti heller märker jag, de har släppt så otroligt mycket produkter sen jag köpte sist känns det som.
Brors budget är inte stor, så att lägga en jävla massa tusenlappar på Ubiquiti tror jag inte kommer att ske, så här kommer ju alternativen.
1: Köpa en UniFi express (wifi6 varianten). Denna prisklass tror jag att han kan övertalas till (ca 1600kr). Men om han sedan ska börja lägga pengar på AP/Mesh och eventuell switch, då kommer han inte bli glad.
Tror ni att en liten söt Unifi express kan vara tillräckligt bra för honom?
2: Jag köper nytt till mig, dvs han får köpa mina gamla saker.
Jag har idag UDM "Base" samt en AP AC Pro.
Jag är ju egentligen sjukt nöjd med min UDM efter att dom helt bytte OS i den för några år sen.
En fråga blir ju om jag "prackar" på brorsan gammal skit.
Sen nästa fråga, vad skulle vara en rimligt pris för detta om jag säljer till brorsan?
Ponera att jag säljer/skänker mina saker till bror, då kommer den viktigaste fråga i denna novell, vad köper jag för nya leksaker till mig själv? Jag är inte priskänslig på samma sätt, älskar leksaker men vill inte kasta pengar i sjön för den delen.
Jag bor själv i ett parhus, ett plan på 88kvm, jag har en 100/100 lina där fibern går in i en konverter och sen är det TP därifrån.
För mig har de största utmaningarna med nuvarande setup varit wifi utomhus,jag har ingen stor tomt så för mig kanske det hade räckt med att ersätta min AC Pro med en Long Range variant.
Att köpa en ny UDM känns inte aktuellt i dagsläget då jag helt enkelt inte har platsen för besten, jag skulle kunna ställa den i ett kallgarage, men känns olustigt.
Jag sneglar således på en Cloud Gateway Max, men sen kommer ju dom här tankarna, för några hundralappar till får jag ju en Cloud Gateway Fiber.
När det kommer till Fiber varianten så kommer jag ju inte ansluta fiber WAN, vet inte hur jag skulle lösa det utan att ringa nätägaren.
Jag ser inte heller att jag kommer skaffa en switch som ansluts med fiber.
Att jag skulle behöva 10 GbE på wan porten ser jag som högst osannolikt. Det enda egentligen som gör att jag sneglar på Fiber modellen är ju en PoE för en AP samt den krafullare processorn.
Jag gillar att nörda, har flera olika vlan för olika ändamål. Hade Unifi protect kamera förut men avskaffade den när jag inte längre kunde köra NVR på egen server.
Har egen server där jag hostar lite olika saker.
Tar gärna emot tips på vad jag ska köpa till mig om jag gör mig av med mitt befintliga
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!