Permalänk
Medlem

Nu behöver jag lite hjälp med min tankeverksamhet, för jag står inför flera val/alternativ

Brorsan kom till mig och bad om råd för att köpa ny router. Idag har han något skräp från Telia med en eller två wifi-extender som han förklarade det, antar att det är mesh. Routern står på nedervåningen och utan dessa adaptrar så var deras wifi på övervåningen under all kritik. Han bor i ett parhus där våningsplanen är ca 70kvm.
Han behöver starta om routern med jämna mellanrum för att wifi börjar strula så han vill ersätta den.
I hushållet finns 6 personer, det spelas online, streamas musik/filmer/serier. Jag tror att han har 250/250 lina idag.

Jag själv har ju kört Ubiquiti i massa år, så jag kan inget om Asus, Netgear, TP-Link osv som han hade tittat på.
Jag kan knappt något om Ubiquiti heller märker jag, de har släppt så otroligt mycket produkter sen jag köpte sist känns det som.

Brors budget är inte stor, så att lägga en jävla massa tusenlappar på Ubiquiti tror jag inte kommer att ske, så här kommer ju alternativen.

1: Köpa en UniFi express (wifi6 varianten). Denna prisklass tror jag att han kan övertalas till (ca 1600kr). Men om han sedan ska börja lägga pengar på AP/Mesh och eventuell switch, då kommer han inte bli glad.
Tror ni att en liten söt Unifi express kan vara tillräckligt bra för honom?

2: Jag köper nytt till mig, dvs han får köpa mina gamla saker.
Jag har idag UDM "Base" samt en AP AC Pro.
Jag är ju egentligen sjukt nöjd med min UDM efter att dom helt bytte OS i den för några år sen.
En fråga blir ju om jag "prackar" på brorsan gammal skit.
Sen nästa fråga, vad skulle vara en rimligt pris för detta om jag säljer till brorsan?

Ponera att jag säljer/skänker mina saker till bror, då kommer den viktigaste fråga i denna novell, vad köper jag för nya leksaker till mig själv? Jag är inte priskänslig på samma sätt, älskar leksaker men vill inte kasta pengar i sjön för den delen.
Jag bor själv i ett parhus, ett plan på 88kvm, jag har en 100/100 lina där fibern går in i en konverter och sen är det TP därifrån.
För mig har de största utmaningarna med nuvarande setup varit wifi utomhus,jag har ingen stor tomt så för mig kanske det hade räckt med att ersätta min AC Pro med en Long Range variant.

Att köpa en ny UDM känns inte aktuellt i dagsläget då jag helt enkelt inte har platsen för besten, jag skulle kunna ställa den i ett kallgarage, men känns olustigt.
Jag sneglar således på en Cloud Gateway Max, men sen kommer ju dom här tankarna, för några hundralappar till får jag ju en Cloud Gateway Fiber.
När det kommer till Fiber varianten så kommer jag ju inte ansluta fiber WAN, vet inte hur jag skulle lösa det utan att ringa nätägaren.
Jag ser inte heller att jag kommer skaffa en switch som ansluts med fiber.
Att jag skulle behöva 10 GbE på wan porten ser jag som högst osannolikt. Det enda egentligen som gör att jag sneglar på Fiber modellen är ju en PoE för en AP samt den krafullare processorn.

Jag gillar att nörda, har flera olika vlan för olika ändamål. Hade Unifi protect kamera förut men avskaffade den när jag inte längre kunde köra NVR på egen server.
Har egen server där jag hostar lite olika saker.

Tar gärna emot tips på vad jag ska köpa till mig om jag gör mig av med mitt befintliga

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Tänk på att både Cloud Gateway Max och Cloud Gateway Fiber har möjlighet att ha NVMe SSD upp till 2Tbyte för att lagra video från kameror. Den enda Cloud Gateway Max som finns i lager hos Unify är med 512MByte så den kostar 259 € utan moms.
Cloud Gateway Fiber utan minne kostar 269 € utan moms, motsv. Max är 185 € utan moms.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu behöver jag lite hjälp med min tankeverksamhet, för jag står inför flera val/alternativ

Brorsan kom till mig och bad om råd för att köpa ny router. Idag har han något skräp från Telia med en eller två wifi-extender som han förklarade det, antar att det är mesh. Routern står på nedervåningen och utan dessa adaptrar så var deras wifi på övervåningen under all kritik. Han bor i ett parhus där våningsplanen är ca 70kvm.
Han behöver starta om routern med jämna mellanrum för att wifi börjar strula så han vill ersätta den.
I hushållet finns 6 personer, det spelas online, streamas musik/filmer/serier. Jag tror att han har 250/250 lina idag.

Jag själv har ju kört Ubiquiti i massa år, så jag kan inget om Asus, Netgear, TP-Link osv som han hade tittat på.
Jag kan knappt något om Ubiquiti heller märker jag, de har släppt så otroligt mycket produkter sen jag köpte sist känns det som.

Brors budget är inte stor, så att lägga en jävla massa tusenlappar på Ubiquiti tror jag inte kommer att ske, så här kommer ju alternativen.

1: Köpa en UniFi express (wifi6 varianten). Denna prisklass tror jag att han kan övertalas till (ca 1600kr). Men om han sedan ska börja lägga pengar på AP/Mesh och eventuell switch, då kommer han inte bli glad.
Tror ni att en liten söt Unifi express kan vara tillräckligt bra för honom?

2: Jag köper nytt till mig, dvs han får köpa mina gamla saker.
Jag har idag UDM "Base" samt en AP AC Pro.
Jag är ju egentligen sjukt nöjd med min UDM efter att dom helt bytte OS i den för några år sen.
En fråga blir ju om jag "prackar" på brorsan gammal skit.
Sen nästa fråga, vad skulle vara en rimligt pris för detta om jag säljer till brorsan?

Ponera att jag säljer/skänker mina saker till bror, då kommer den viktigaste fråga i denna novell, vad köper jag för nya leksaker till mig själv? Jag är inte priskänslig på samma sätt, älskar leksaker men vill inte kasta pengar i sjön för den delen.
Jag bor själv i ett parhus, ett plan på 88kvm, jag har en 100/100 lina där fibern går in i en konverter och sen är det TP därifrån.
För mig har de största utmaningarna med nuvarande setup varit wifi utomhus,jag har ingen stor tomt så för mig kanske det hade räckt med att ersätta min AC Pro med en Long Range variant.

Att köpa en ny UDM känns inte aktuellt i dagsläget då jag helt enkelt inte har platsen för besten, jag skulle kunna ställa den i ett kallgarage, men känns olustigt.
Jag sneglar således på en Cloud Gateway Max, men sen kommer ju dom här tankarna, för några hundralappar till får jag ju en Cloud Gateway Fiber.
När det kommer till Fiber varianten så kommer jag ju inte ansluta fiber WAN, vet inte hur jag skulle lösa det utan att ringa nätägaren.
Jag ser inte heller att jag kommer skaffa en switch som ansluts med fiber.
Att jag skulle behöva 10 GbE på wan porten ser jag som högst osannolikt. Det enda egentligen som gör att jag sneglar på Fiber modellen är ju en PoE för en AP samt den krafullare processorn.

Jag gillar att nörda, har flera olika vlan för olika ändamål. Hade Unifi protect kamera förut men avskaffade den när jag inte längre kunde köra NVR på egen server.
Har egen server där jag hostar lite olika saker.

Tar gärna emot tips på vad jag ska köpa till mig om jag gör mig av med mitt befintliga

Kör själv med Express och den funkar bra dessutom har Inet kampanj på den nu.
https://www.inet.se/kampanj/9790/smarta-hem-veckor?utm_source...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vet du nått som vi andra inte vet? Den verkar inte vara på kampanj, inte ännu iaf https://www.inet.se/produkt/5413965/ubiquiti-unifi-express

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag har också en Express, wifi range är ganska bra men får plötsliga lagg, känns inte som den orkar med. Jag har tyvärr inga mätpunkter somvisar på det. Hittar inga fel i loggar heller och inget strul med isp. Så kan inte säga vetenskapligt att den är slö men testat med en annan router+accesspunkt och upplever inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vet du nått som vi andra inte vet? Den verkar inte vara på kampanj, inte ännu iaf https://www.inet.se/produkt/5413965/ubiquiti-unifi-express

Jag vill minnas att jag också såg den också på rea igår, inet verkar ha ändrat lite.
Men jag hade en express, den funkar men jag rekommenderar den väl inte direkt.

Bättre med express 7 I så fall.

Permalänk
Medlem

Hej,

Någon som har insikt eller tips på vad jag kan ha för problem här. Jag har enbart Cat6 kablar. Via kabel får jag i tester 948/936mbit i tester. Detta är då direkt från min "Cloud Gateway Ultra" - Har uppdaterat allt till senaste versionerna.

Har sedan tidigare haft 100/100, men nu gått över till 1000/1000 så nedan problem som jag stött på har jag inte kunnat märka av sedan tidigare.

Har en U6 Pro kopplad och den har 1GBIT upplänk. Har ett separat nätverk på 2.4 och 5GHz. Har testat kanalbredd på 80 och 160 samt diverse kanaler samt en del DFS kanaler men hastigheten då jag testar med iPhone 16 Pro eller min MacBook Pro M1 överstiger aldrig 100/100....

Har inga "WiFi Speed Limits" satta överhuvudtaget. Hastigheten för ISP speeds är satt på 1000/1000.

Just nu är AP på 5GHZ inställd på kanal 44 och 80MHz och såhär ser det ut för min MacBook

Testar jag hastigheten så får jag enligt nedan:

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag har också en Express, wifi range är ganska bra men får plötsliga lagg, känns inte som den orkar med. Jag har tyvärr inga mätpunkter somvisar på det. Hittar inga fel i loggar heller och inget strul med isp. Så kan inte säga vetenskapligt att den är slö men testat med en annan router+accesspunkt och upplever inga problem alls.

Hur många enheter har du uppkopplad mot den?
Min son har också en och vet den hade lite problem i början innan vi uppdatera mjukvara.
Han bor i en lägenhet där allt är betong så den når inte riktigt till badrummet han har annars når den över hela hans lägenhet.
Själv bor jag i ett trähus på 2 våningar men jag har valt att sätt en express på varje våning och det funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hej,

Någon som har insikt eller tips på vad jag kan ha för problem här. Jag har enbart Cat6 kablar. Via kabel får jag i tester 948/936mbit i tester. Detta är då direkt från min "Cloud Gateway Ultra" - Har uppdaterat allt till senaste versionerna.

Har sedan tidigare haft 100/100, men nu gått över till 1000/1000 så nedan problem som jag stött på har jag inte kunnat märka av sedan tidigare.

Har en U6 Pro kopplad och den har 1GBIT upplänk. Har ett separat nätverk på 2.4 och 5GHz. Har testat kanalbredd på 80 och 160 samt diverse kanaler samt en del DFS kanaler men hastigheten då jag testar med iPhone 16 Pro eller min MacBook Pro M1 överstiger aldrig 100/100....

Har inga "WiFi Speed Limits" satta överhuvudtaget. Hastigheten för ISP speeds är satt på 1000/1000.

Just nu är AP på 5GHZ inställd på kanal 44 och 80MHz och såhär ser det ut för min MacBook
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Varför 80Mhz bandet på Wifi'n testa 40Mhz det kör jag med hemma och hur långt ifrån sitter du, så mycket som kan påverka
Video på hur man kan justera och fixa med Wifi
https://www.youtube.com/watch?v=UX08Gpm9bRo

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Varför 80Mhz bandet på Wifi'n testa 40Mhz det kör jag med hemma och hur långt ifrån sitter du, så mycket som kan påverka
Video på hur man kan justera och fixa med Wifi
https://www.youtube.com/watch?v=UX08Gpm9bRo

Just nu 11 klienter. Varav en (min dator) nyttjar någon data eller påverkar - resterande enheter är vilande. 5st på 2.4 och 6st klienter på 5GHz bandet.

Jag har testat att skruva med de olika bandbredd á 40, 80 eller 160MHz utan framgång med hastigheten. Sitter just nu 1-2 meter bort från AP och även om jag går till övervåningen eller sitter här framför U6 Pro så får jag likadana hastigheter.

Anledningen till att jag körde 80MHz är för att jag får ut högre bandbredd (hastigheter)

Har en UDR + U6 Pro på kontoret och jag har inte dessa problem där. Där kör jag 5GHz bandet på 80MHz.

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

@vinylens kikade på videon du länkade till - Såg inget intressant i denna som påverkar mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hej,

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hur ser ditt nätverk ut från routern till AP? Vad för switchar och injektorer sitter där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Hur ser ditt nätverk ut från routern till AP? Vad för switchar och injektorer sitter där?

Fiberomvandlare <CAT6> Router <CAT6> NETGEAR GS105GE <CAT6> NETGEAR GS105GE <CAT6> UniFi PoE Adapter (15W) > AP

Jag ska testa imorgon att koppla AP direkt till router och se vad som händer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Fiberomvandlare <CAT6> Router <CAT6> NETGEAR GS105GE <CAT6> NETGEAR GS105GE <CAT6> UniFi PoE Adapter (15W) > AP

Jag ska testa imorgon att koppla AP direkt till router och se vad som händer.

Av din Speedtest ser det ut som att nått är 100Mbit så det är nog en bra idé att flytta APn närmare routern och ta det därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Av din Speedtest ser det ut som att nått är 100Mbit så det är nog en bra idé att flytta APn närmare routern och ta det därifrån.

Jag gjorde faktiskt så att jag testade bägge portarna i vägguttaget där jag fetmarkerat. Denna som går vidare till den sekundära GS105GE och från denna vidare till några enheter + AP. Fick likadana sega hastigheter.

Testade att gå till steget innan, dvs patchpanelen som skickar nedåt från första switchen. Då fick jag gigabit hastigheter när jag testade med samma sladd som går in i patchpanelen.

Fiberomvandlare <CAT6> Router <CAT6> NETGEAR GS105GE <CAT6> GS105GE <CAT6> UniFi PoE Adapter (15W) > AP

Verkar som att det är kablarna i väggutaget <till> patchpanelen. Bägge uttagen får jag ut 100MBIT länk på. Skumt. Vad är oddsen på att bägge uttagen ska vara knas... Får skaka fram en kabeltestare och se vart det brister. Känns ju som att man använt fel kablar för bägge dessa uttag som krånglar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Jag gjorde faktiskt så att jag testade bägge portarna i vägguttaget där jag fetmarkerat. Denna som går vidare till den sekundära GS105GE och från denna vidare till några enheter + AP. Fick likadana sega hastigheter.

Testade att gå till steget innan, dvs patchpanelen som skickar nedåt från första switchen. Då fick jag gigabit hastigheter när jag testade med samma sladd som går in i patchpanelen.

Fiberomvandlare <CAT6> Router <CAT6> NETGEAR GS105GE <CAT6> GS105GE <CAT6> UniFi PoE Adapter (15W) > AP

Verkar som att det är kablarna i väggutaget <till> patchpanelen. Bägge uttagen får jag ut 100MBIT länk på. Skumt. Vad är oddsen på att bägge uttagen ska vara knas... Får skaka fram en kabeltestare och se vart det brister. Känns ju som att man använt fel kablar för bägge dessa uttag som krånglar...

<Uppladdad bildlänk>

Testa bara att kontakterna om uttagen, ta kort om du vill ha mer hjälp om nått är uppenbart fel. 100Mbit/s använder inte alla 4-paren så troligen är det dålig kontakt på nån av ledarna.

Att kabeln är trasig ser jag som mindre troligt, så börja med detta.

Permalänk
Medlem

Eller så har de snålat och delat en kabel till två uttag för att hålla nere kostnader när det byggdes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Eller så har de snålat och delat en kabel till två uttag för att hålla nere kostnader när det byggdes?

Tror ej det. Har flera uttag i hela lägenheten och samtliga levererar ”GBIT” länk, hastighet. Så detta är något skumt med just detta dubbel uttag vid uttaget i vardagsrummet 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick nyss in Network 9.1.120 i min Cloud Gateway Ultra, riktigt sexigt ska ni veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Fick nyss in Network 9.1.120 i min Cloud Gateway Ultra, riktigt sexigt ska ni veta

Jag hade early access aktiverat i min UCG Ultra. Sen hände nånting, kan lika gärna vara en inställning jag gjorde, eller så var det firmwaren... Hur som, helst plötsligt fick jag latency på sekunder vid all nedladdning. Ungefär 20-25 mbit av mina 100 gick rätt bra, över det så var hela internet dött för mig...
Försvann när jag petade in en backup med äldre version. Som sagt, kan ha varit en inställning jag själv hade gjort...
Med det sagt, så får vi se vad 9.1.120 gör hos mig.

edit: Kan tilläggas att jag hade early access på både UCGn och APn. Så, nån av dem eller undertecknad...

tillägg
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Testa bara att kontakterna om uttagen, ta kort om du vill ha mer hjälp om nått är uppenbart fel. 100Mbit/s använder inte alla 4-paren så troligen är det dålig kontakt på nån av ledarna.

Att kabeln är trasig ser jag som mindre troligt, så börja med detta.

Skrivet av ajn:

Är inte detta märkligt då. Jag uppdaterade till 9.1.120 imorse. Drack mitt morgonkaffe och tänkte jag testar hastigheten pga användare som nämnde att något vart konstigt för denne då uppdatering skedde till ovan nämnd version.

Förstår ingenting. Ska kontrollera kablarna då jag hittar mitt verktyg men detta är skumt….

Från Speedtest på mobilen (trådlöst)

Från routern för en stund sedan också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att det är underligt att släppa mjukvara för AP, som kräver 4.2.8 som minsta Unifi OS, när man fortfarande ligger kvar på 4.2.4 där... (förvisso kanske det är för vissa funktioner)
Båda Official release channel, ingen early access.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör Link Aggregation (dual LAN) på min synology. Nu klagar (varnar) min Cloud Gateway Ultra på att två enheter använder exakt samma ip-nummer.
Vill minnas att jag hade två ip-nummer på detta men kanske att dessa två betraktas som en enda.
Finns det något att göra i Ultran för att få bort varningen. Kan jag bara radera varningen kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Är inte detta märkligt då. Jag uppdaterade till 9.1.120 imorse. Drack mitt morgonkaffe och tänkte jag testar hastigheten pga användare som nämnde att något vart konstigt för denne då uppdatering skedde till ovan nämnd version.

Förstår ingenting. Ska kontrollera kablarna då jag hittar mitt verktyg men detta är skumt….

Från Speedtest på mobilen (trådlöst)
<Uppladdad bildlänk>

Från routern för en stund sedan också
<Uppladdad bildlänk>

Det skulle kunna vara så enkelt att vissa av paren i kabeln glappar. I så fall kommer du troligen få samma problem igen längre fram.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag hade early access aktiverat i min UCG Ultra. Sen hände nånting, kan lika gärna vara en inställning jag gjorde, eller så var det firmwaren... Hur som, helst plötsligt fick jag latency på sekunder vid all nedladdning. Ungefär 20-25 mbit av mina 100 gick rätt bra, över det så var hela internet dött för mig...
Försvann när jag petade in en backup med äldre version. Som sagt, kan ha varit en inställning jag själv hade gjort...
Med det sagt, så får vi se vad 9.1.120 gör hos mig.

edit: Kan tilläggas att jag hade early access på både UCGn och APn. Så, nån av dem eller undertecknad...

Skrivet av mrTLU:

Man kan ju tycka att det är underligt att släppa mjukvara för AP, som kräver 4.2.8 som minsta Unifi OS, när man fortfarande ligger kvar på 4.2.4 där... (förvisso kanske det är för vissa funktioner)
Båda Official release channel, ingen early access.

Inga problem här iallafall, och bra fart i grejerna iallafall
Nu ska jag bara försöka hitta ett par 10 Gbit switchar med minst 2 SFP+ portar som inte kostar en njure.
Har kvar mina Mikrotik som är helt fantastiska och prisvärda för sin 10 Gbit prestanda och portar.

Permalänk
Medlem

traffic flow verkar vara en trevlig funktio men det ser inte ut som den kommer till ultra (som man ägt 1vecka:/)

Traffic Flows

Gain deep visibility into network activity with detailed insights on all data moving through your system. This feature shows which policies are allowing or blocking traffic.

Detect potential threats with greater accuracy.
Refine firewall and content filtering rules.
Troubleshoot problematic devices faster and more effectively
Requires UniFi OS 4.2.8 or newer.
Supported models: EFG, UDM-Pro-Max, UDM-SE, UDM-Pro*, UDW*, UCG-Max*, UCG-Fiber, UXG-Enterprise, UXG-Pro, UXG-Fiber, and UXG-Max. *For better retention, storage must be inserted.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

traffic flow verkar vara en trevlig funktio men det ser inte ut som den kommer till ultra (som man ägt 1vecka:/)

Traffic Flows

Gain deep visibility into network activity with detailed insights on all data moving through your system. This feature shows which policies are allowing or blocking traffic.

Detect potential threats with greater accuracy.
Refine firewall and content filtering rules.
Troubleshoot problematic devices faster and more effectively
Requires UniFi OS 4.2.8 or newer.
Supported models: EFG, UDM-Pro-Max, UDM-SE, UDM-Pro*, UDW*, UCG-Max*, UCG-Fiber, UXG-Enterprise, UXG-Pro, UXG-Fiber, and UXG-Max. *For better retention, storage must be inserted.

Menar du inte network/default/topology ?
Där ser du trafiken flöda i ditt nät i realtid och hastigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Menar du inte network/default/topology ?
Där ser du trafiken flöda i ditt nät i realtid och hastigheter

här är länken till releas notes
https://community.ui.com/releases/UniFi-Network-Application-9...

som jag tolkar det så lägger dom till nån funktionalitet i "flows" som inte ultran får

"Although UCG Ultra is now obsolete and starts to miss key features because if the data retention, real-time flow visibility is still essential for effective network security, and rapid troubleshooting. Even with limited options for saving queries and connections, real-time insight provides an advantage in combating both known and unknown threats, ensuring we can respond swiftly, and protecting our assets Please Unify, consider give us that option."

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Inga problem här iallafall, och bra fart i grejerna iallafall
Nu ska jag bara försöka hitta ett par 10 Gbit switchar med minst 2 SFP+ portar som inte kostar en njure.
Har kvar mina Mikrotik som är helt fantastiska och prisvärda för sin 10 Gbit prestanda och portar.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jo, det snurrar väl på bra här också. Förutom det där med latens-historien jag råkade få, så har min UCG Ultra presterat bra. Å andra sidan gjorde ju min Edgerouter Lite-3 det också, fast CPUn fick pinna på. Denna går nog lite kallare, trots IPS aktiverad.
Och det var ju tur jag hade kvar den gamla häcken, så jag kunde utesluta fiberanslutningen från mina bekymmer.
Den fick också en uppgradering, och har numera samma i princip, gränssnitt som dagens Unifi-enheter.

Noterade dock en högre latens för dig jämfört med mig.

Men det kanske är försumbar skillnad. Jag hade dessutom den i tusentals ms när jag hade problem...

Visa signatur