Över 200kr för en hamburgermeny på Bastard Burgers - var går er smärtgräns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Jag minns när jag cyklade till donken med 40 kr i fickan och köpte mig ett Big Mac och Company för 39 kr. Tider det.

Vi hade pizzakrig ett tag 25 eller 29 kr för en standardpizza. Det var kalorier för pengarna det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Såg någonstans att Five Guys hade öppnat i Stockholm nyligen och många hade reagerat starkt på att en måltid där går på 300kr, med dubbelburgare, stor pommes och dricka.

Jag åt på Five Guys i Paris i höstas. Var inte billigt men tror det är runt 30% dyrare i Sverige. Men riktigt så illa är det inte, en stor pommes helt gigantisk, inget man trycker i sig själv.

Ligger vid Sergels torg (gatuplan) i Hötorgsskrapan närmast (är väl femte då de är numrerade från Hötorget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Då har vi definitivt ätit på olika restauranger, dock har jag inte höjt dem till skyarna, men bara för att man smashar något gör det inte något till en 200:-+ rätt direkt. Det är fortfarande fastfood (och kedjor) hur gärna de än vill glorifiera det och sällan någon större smaksensation... utöver vad en burgare bör/ska smaka.

Dock tar jag upp ett exempel som Funky Chicken, har inte provat dem (ännu) men deras rykte skulle göra att jag skulle vara villig att pröjsa 200:- för en burgare för att prova om den lever upp till "sitt namn", de har så vitt jag förstår ändå vunnit Sveriges Bästa Burgare, rankas som femte bäst i världen av Bugerdudes och lite andra utmärkelser. Men för 300g kött (dubbla 150g) tar de "blygsamma" 165:-

Edit:
De restauranger jag åsyftar har flera olika burgare på menyn, inte bara "det ska finnas en där" stil.

Det har vi säkert gjort. Kan nog inte komma på ett enda ställe som kan räknas som finare restaurang och har flera burgare på menyn som komplement till mer "vanliga" finare rätter med fisk-, kött- eller kyckling.

Jag har varit på Funky Chicken och de är riktigt bra. Största skillnaden är stekytan och själva smaken på köttet. Tycker absolut du ska besöka dem, men från vad du skriver tror jag inte du kommer vara särskilt imponerad då du inte verkar uppskatta smashade burgare i olika kombinationer.

Sedan eftersom det här är text så måste jag förtydliga att ovan är ingen "diss" eller liknande. Jag har massvis med saker jag inte bryr mig om skillnaden på och tycker allt är lika/inte förstår varför folk ska betala mer. Inget fel med det. Rödvin t.ex. Förstår mig inte på det överhuvudtaget. Dricker om jag blir bjuden, men skulle för mitt liv inte känna skillnad på ett vin för 100:- och ett för 200:-

Permalänk
Medlem

Restaurangmat är väl mest när man är på väg någonstans? Har man möjligthet att äta hemma är det ju oftare billigare och godare att laga maten själv, även om man kör på snabbvarianter som pommes och lövbiff. Men, visst, ibland är man trött som en urtorkad disktrasa och då är snabbmaten en quick fix.

Och vad i hela friden är det med att nötkött ska vara rosa i lyxburgare? Är det en grej? Jag har fått hamburgare som varit kall (=under rumstemperatur) i mitten, det är ju bara fånigt (och oätligt).

Snart börjar väl restauranger servera rosa viltkött.

Kan ju tillägga att jag själv inte är en van restaurangmänniska, delvis pga ekonomin, delvis pga tydligen udda smakpreferenser. Men jag har ändå ätit på en del (i mitt tycke) aningen dyrare restauranger som serverar riktigt tråkigt öl. Typ, 3 sorter; en lättöl och ett par standard-lager. Kan det vara så jäkla svårt att ha ens en back med porter, stout eller ale stående i ett hörn? Guinness är väl mainstream numera, exempelvis. Kanske är felet att jag mest restaurangar mig sommartid i områden som domineras av badgäster/jävlar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Det har vi säkert gjort. Kan nog inte komma på ett enda ställe som kan räknas som finare restaurang och har flera burgare på menyn som komplement till mer "vanliga" finare rätter med fisk-, kött- eller kyckling.

Jag har varit på Funky Chicken och de är riktigt bra. Största skillnaden är stekytan och själva smaken på köttet. Tycker absolut du ska besöka dem, men från vad du skriver tror jag inte du kommer vara särskilt imponerad då du inte verkar uppskatta smashade burgare i olika kombinationer.

Sedan eftersom det här är text så måste jag förtydliga att ovan är ingen "diss" eller liknande. Jag har massvis med saker jag inte bryr mig om skillnaden på och tycker allt är lika/inte förstår varför folk ska betala mer. Inget fel med det. Rödvin t.ex. Förstår mig inte på det överhuvudtaget. Dricker om jag blir bjuden, men skulle för mitt liv inte känna skillnad på ett vin för 100:- och ett för 200:-

Tar det absolut inte som en diss och jag kan mycket väl uppskatta smashade burgare, men är av en stark åsikt att de INTE på något sätt är värda över 200:- hos dessa kedjor (Det är fortfarande upphottad fastfood). Där skiljer sig Funky Chicken åt, bland annat för att det inte är en kedja Och 145:- för 150g är även bra mkt billigare trots den beryktade kvalitén ^^

Finare restauranger besöker jag sällan då jag inte upplever maten där som "bättre direkt", var på ett riktigt lyxigt ställe med en 7-rätters meny, men portionerna var så små att hela sällskapet faktiskt stannade på ett fastfood hak efteråt då vi fortfarande var hungriga En köttbit som är "två tuggor stor" men kostade som en hel sabla Wagyu

Edit:
Men talar än mer lovande för Funky Chicken skulle jag vilja säga när du även talar "varmt" om dem \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Problemet jag har med McDolands hamburgare är att köttet inte riktigt smak som kött ska smaka. Konstig känsla i munnen och tung känsla i magen efteråt... Såsom flera redan påpekat är det inte ens ett alternativ för mig heller. Mitt råd är att prova sig fram och lyssna på din kropp, sen får du såklart ta hänsyn till plånboken och avgöra vad som är värt eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghus:

Är det bara jag som tycker detta pris är helt sinnessjukt? 205kr för en burgare som kommer vara ljummen när man kommer hem och pommes som börjat bli soggiga.

Fixen på just de problemen är väl att gå dit och käka på plats (eller själv gå någonstans som är nära nog att det inte är ett problem). Men ja, det är för dyrt.

Dock har ju ofta de där ställena en lunchmeny, som brukar vara mer acceptabelt prissatt. Dvs mer som en "riktig" restaurang.

Skrivet av Ghus:

Det hade landat på strax under 500kr för att beställa en middag till mig och sambon, vilket är strax under vad det hade kostat oss att gå ut och käka på den lokala indiska krogen, varpå vi raskt stängde ner Bastards beställningsapp och beställde från McDonalds istället. 258kr landade den beställningen på.

Allt är ju visserligen dyrt numera, men det är nog iaf inte särskilt svårt att argumentera för att någon sån där lite "finare" burgare är en klart trevligare matupplevelse än McDonalds. Så det handlar ju mest om hur mycket högre priset får vara än att det är en rimlig direkt jämförelse.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

tycker hamburgare som snabbmat sällan är speciellt snabbt eller prisvärt. tycker heller ingen kedja är speciellt mycket bättre eller sämre än någon annan. med det sagt har den äckligaste jag ätit varit på burger king, den var oätbar

testat bastard burgers ett par gånger och redan då reagerade jag på hur jävla dyra dom är. helt OK burgare men inte prisvärda och inget jag köper om inte magen kurrar ordentligt och inget annat är i närheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Såg någonstans att Five Guys hade öppnat i Stockholm nyligen och många hade reagerat starkt på att en måltid där går på 300kr, med dubbelburgare, stor pommes och dricka.

Jag åt på Five Guys i Paris i höstas. Var inte billigt men tror det är runt 30% dyrare i Sverige. Men riktigt så illa är det inte, en stor pommes helt gigantisk, inget man trycker i sig själv.

300:- är en sanning med modifikation. Som du säger så är en stor pommes nog för 3-4 personer enligt dem själva (0,8 kg pommes), men folk i Sverige är van med storleken på "stor pommes" på McDonalds. Nu har jag inte varit på Five Guys i Sverige än (inväntar tills de öppnar i Uppsala om ett tag), men från vad jag kommer ihåg så delade man enkelt 2 pers på en liten pommes.

Sen att de kör allt färskt gör ju allting lite dyrare. Nybakat bröd, färskt kött, dagsfärska pommes från färsk potatis o.s.v. Priset på körven verkar helt vansinnigt dock. Förstår inte hur det ska kunna gå an i Sverige där gemene man är van med 5-7 SEK per slang på Biltema, EKO, IKEA.

Med det sagt, jag tror Five Guys största "problem" i Sverige är att jag inte ser vilken som är deras målgrupp. Utan alkohol så inga köpstarka sällskap som är ute på kvällstid och bara vill ha en burgare och ett par öl. Priser som är för höga för att dra dit barnfamiljer. Inga lunchdeals för att dra folk på lunchtid. Inget litet billigare på menyn för ett spontanköp bara för att man är sugen och råkar gå förbi.

Permalänk

Bastards är dyra ja men Brödernas är helt sjuka med sina priser. Små burgare också. Ibland kan bastard ha bra pris om man har Wolt+ (typ 150kr inkl frakt för en meny) men annars är det inte värt det.

Önskar Mister York fanns i min stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Tar det absolut inte som en diss och jag kan mycket väl uppskatta smashade burgare, men är av en stark åsikt att de INTE på något sätt är värda över 200:- hos dessa kedjor (Det är fortfarande upphottad fastfood). Där skiljer sig Funky Chicken åt, bland annat för att det inte är en kedja Och 145:- för 150g är även bra mkt billigare trots den beryktade kvalitén ^^

Finare restauranger besöker jag sällan då jag inte upplever maten där som "bättre direkt", var på ett riktigt lyxigt ställe med en 7-rätters meny, men portionerna var så små att hela sällskapet faktiskt stannade på ett fastfood hak efteråt då vi fortfarande var hungriga En köttbit som är "två tuggor stor" men kostade som en hel sabla Wagyu

Edit:
Men talar än mer lovande för Funky Chicken skulle jag vilja säga när du även talar "varmt" om dem \m/

Ja, där kan jag hålla med. Kedjor som Bastard, och dylikt är bättre än McDonalds och de som serverar fryspuckar men helt klart sämre än enstaka ställen som drivs av "eldsjälar". De som lägger tid och energi på att få fram det bästa. Prismässigt tycker jag de är OK, om man äter i lokalen och är där ett gäng som en del av en utekväll eller lunch. Köpa hem för att se ett avsnitt av Reacher och käka middag så är det sjukt ovärt.

Frankys i Vasastan har i flera år varit ett av mina favoritställen, de har öppnat ett till ställe på Södermalm men där har jag aldrig varit. Gillar du starka burgare så är deras Miami Heat oftast bra. Frågade när jag var där en gång varför det var så stor skillnad på hetta och fick förklarat för att det varierar med säsong på den färska chilin som de köper in. Under sommaren är den starkare än på vintern.

Funky Chicken är ju väldigt speciella med tanke på att de bara serverar en burgare per vecka, och eftersom de alltid har långa köer och låga utgifter med deras vagn kan de hålla priset hyfsat humant. Också "enklare" att få till något riktigt bra om man bara har en sak att tillverka. Krävs planering för att besöka dem dock. Kolla upp deras öppettider, vara där absolut senast när de öppnar (men gärna tidigare), försöka hitta en sittplats någonstans eller acceptera att äta ståendes/sittandes på marken och en väntetid på ~40-60 minuter. Men det är värt det

Permalänk
Medlem

Satan vad sugen jag blev på burgare nudå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag har aldrig funderat över var folk handlar vardagsmaten någonstans, är det något folk gör nuförtiden?

När det började bli dyrt var det många som grät ut i tidningar om hur hemskt det är att behöva gå till lidl eller willys. Man var tvungen att smyga eller komma med bortförklaringar till grannarna.
Ett äldre par minns jag speciellt i ett fint område som tyckte det var hemskt.

Edit: känner själv ett par som aldrig dkulle sätta sin fot på tex lidl.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Nu blev jag påmind om Barneys Burger. "Trucker", enorm smashburgare för rimlig peng.

Jag kan köpa att en kvalitetsburgare, typ smash kostar 200:- med allt. Det jag inte köper är dessa babyportioner och att dom skinnar dig bara för att göra det till en dubbel (som ändå är för liten)

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghus:

<Uppladdad bildlänk>

Min smärtgräns passerades idag. Det hade landat på strax under 500kr för att beställa en middag till mig och sambon, vilket är strax under vad det hade kostat oss att gå ut och käka på den lokala indiska krogen, varpå vi raskt stängde ner Bastards beställningsapp och beställde från McDonalds istället. 258kr landade den beställningen på.

Är det bara jag som tycker detta pris är helt sinnessjukt? 205kr för en burgare som kommer vara ljummen när man kommer hem och pommes som börjat bli soggiga.

Hur överlever de med denna prissättning? Tycker ni det är värt det?

Tips på mer prisvärda ställen?

Vill gärna lägga till Brödernas på listan med sinnessjuka priser, liknande mot vad du betalade. Visst, det är gott men inte så gott att det är värt det dubbla priset mot Donken, speciellt när det är take-away. Föredrar att ge 200kr för en burgare på en bra restaurang istället.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Har du vägarna förbi Malmö så sväng förbi Rekas. Riktigt goda burgare och en 200g med meny brukar landa på 120-130 spänn.

Mister York är rätt schyssta men det är också väldigt små burgare. De har också smutsiga ställen tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det mesta har blivit dyrare, många gånger har det höjts bara för att det går att höja. Långt över inflationssiffrorna.
Det här är ju något de styrande borde hantera, för vad det i praktiken gör är en ännu större omfördelning till de som redan har.

Gällande att beställa hem mat, har nog aldrig någonsin gjort det el ens varit del i något sällskap som gjort det.
Hämtat ja, men aldrig beställt med utkörning.
Känns onödigt dyrt och man får garanterat mat som kallnat eller blivit tråkig.

Burgare är ju inte direkt så komplicerad mat, men som ändå smakar hyfsat bra. Känns inte alls prisvärt när det man får är små portioner och dessutom inte heller alltid toppkvalitet.

Lokalt har vi ett ställe liknande de som nämns, lyxigare burgarrestaurang, men ingen kedja.
Kvalitén varierar från hyfsat bra till inget vidare, men stora är de inte. En gång var det rejält torra, överstekta och översaltade burgare. Så vidare prisvärt är det inte heller, får mer värde för pengarna på något av de andra ställena som är mer gatukök/kedjor.

Permalänk
Medlem

Ifall jag käkar burgare så brukar det bli McDonalds eller Mister York och då bara under jobblunchen.
McDonalds har en app med olika deals så ibland kan man få en ok rabatt på en meal, Big Mac & Co för 79kr, McWrap meal för 69kr osv.

Ska jag börja betala långt över hundringen så brukar det bli något hälsosamt som till exempel Reload Foodbar eller Hawaii Poke, rekommenderar båda varmt!
Jag betalar mer för hälsosam mat på restauranger då jag själv aldrig skulle få för mig att börja skiva gurka, göra en sallad med mera hemma.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Min smärtgräns är nog ganska låg eftersom jag älskar att göra egna hamburgare, känns så enkelt att laga själv med bra råvaror t.o.m. pommes (Felix Criss-Cut) blir bra hemma i en airfryer.

Äter jag ute blir det vanlig mat, typ husmanskost som ofta är betydligt krångligare att laga själv.

På bilresa kanske det blir kycklingburgare med pommes och dryck för två personer, 149kr med kupongpris.

Permalänk
Medlem

För lunch går min smärtgräns vid 79kr, så det blir matlådor eller donken med dagens priser. Middag är lite olika, vi beställer väldigt sällan mat så svårt att säga var gränsen går vid hämtmat till middag, men ska något ställe ha över 200kr/rätt så scrollar vi vidare.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

169-179 kr för ett mål är för mig helt OK om jag går ut och äter. Inget jag äter i vardagen.

Idag kostar nästan dagens på en lunchrestaurang lika mycket, och tvåhundra plus för en burgare får du ge på vilken krog som helst om du vill ha någon lyxigare variant. Super Meal på Sibylla var 120 kr senast, inte samma nivå som Bastards men betydligt fräschare och godare än på McDonalds.

Jag vet inte vad Big Mac & Co kostar längre, men jag minns när den var runt 40 kr och började tycka att den inte var värd sitt när den låg runt 60 kr. På Foodora verkar de ta 132 kr – i så fall kostar Luleå Meal i princip samma på Bastards och jag skulle inte gå nöjd från McDonalds.

Permalänk
Medlem

Jo det börjar bli dyrt, på lunchtid kan men här i stan kan man dock hitta lunchbuffé för 129kr, 3 olika rätter man får plocka hur man vill och hur mycket man vill. Brukar va mer prisvärt.

Men det är bra gött med en burgare ibland men som redan sagts här så ja bastards burgers är nog i minsta laget och inget man står sig på. Är väl knappt en mus blir mätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

169-179 kr för ett mål är för mig helt OK om jag går ut och äter. Inget jag äter i vardagen.

Idag kostar nästan dagens på en lunchrestaurang lika mycket, och tvåhundra plus för en burgare får du ge på vilken krog som helst om du vill ha någon lyxigare variant. Super Meal på Sibylla var 120 kr senast, inte samma nivå som Bastards men betydligt fräschare och godare än på McDonalds.

Jag vet inte vad Big Mac & Co kostar längre, men jag minns när den var runt 40 kr och började tycka att den inte var värd sitt när den låg runt 60 kr. På Foodora verkar de ta 132 kr – i så fall kostar Luleå Meal i princip samma på Bastards och jag skulle inte gå nöjd från McDonalds.

En big mac co ligger på 89 kr på lokala Donken så rejält steg upp till bastard burger i pris.

McDs trippel cheese för 40kr är i stor sett enda burgaren jag beställer nu för tiden. Allt annat känns ovärt, då gör jag hellre burgare själv eller beställer hem från lokala thairestaurangen om jag inte orkar laga själv, där en meny för 139kr lätt räcker till två måltider.

Permalänk
Medlem

Bott utomlands i 10 år nu och har aldrig varit en fan av hamburgare - helt enkelt för lite mat. Med det sagt så är sibyllas 250 grammare anno 1987-9x bästa burgarna som gjorts (kosta 12,5kr.) McDonald’s går fet bort. Alla icke-snabbmat kedjor (utanför Sverige) serverar sina burgare råa inut - dom tror väl att det är som en rare oxfilé på en fin restaurang. Närmste jag har kommit en Sibylla burgare i Europa har varit i Rom på en five guys. Tyvärr så var det en helt annan upplevelse i Malaga där jag bor. Five guys milkshake är löjligt god i solen

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

En big mac co ligger på 89 kr på lokala Donken så rejält steg upp till bastard burger i pris.

McDs trippel cheese för 40kr är i stor sett enda burgaren jag beställer nu för tiden. Allt annat känns ovärt, då gör jag hellre burgare själv eller beställer hem från lokala thairestaurangen om jag inte orkar laga själv, där en meny för 139kr lätt räcker till två måltider.

Möjligen burgaren utan pommes och dryck.

Brukar köpa Zinger meal på KFC när de har kuponger, fram till sista maj är den på 59 kr. Kycklingburgare, pommes och dryck då och den kostar ordinarie 95 kr. Erbjudanden finns nästan alltid men det låter inte som du syftar på ett erbjudande på McDonalds.

När det gäller McDonalds kan jag bara se vad den är på Foodora och då är Big Mac & Co 132 kr. Big Mac är 92 kr och därför låter 89 kr utan målet (& Co) rimligt. På Bastards kostar Luleå Meal 169 kr och Luleå-burgaren 119 kr. Steget mellan 170 och 130 kr känns inte så stort om man blir missnöjd av 130 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Möjligen burgaren utan pommes och dryck.

Brukar köpa Zinger meal på KFC när de har kuponger, fram till sista maj är den på 59 kr. Kycklingburgare, pommes och dryck då och den kostar ordinarie 95 kr. Erbjudanden finns nästan alltid men det låter inte som du syftar på ett erbjudande på McDonalds.

När det gäller McDonalds kan jag bara se vad den är på Foodora och då är Big Mac & Co 132 kr. Big Mac är 92 kr och därför låter 89 kr utan målet (& Co) rimligt. På Bastards kostar Luleå Meal 169 kr och Luleå-burgaren 119 kr. Steget mellan 170 och 130 kr känns inte så stort om man blir missnöjd av 130 kr.

60 kr för burgare, 89 för menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Min första tanke där är att en burgare från ett ordentligt burgarhak för 250kr år så ofantligt mycket mer värt än donken för 125kr, så där skulle jag personligen sagt att ni gjorde valet att lura er själva.

Hur någon ens kan fundera på att ta hem burgare och pommes som hämtmat är smått komiskt. Det tar längre tid att hämta käket än att göra från scratch hemma i köket. Dessutom kommer det att vara nylagat.

Jag gillar verkligen burgare men undviker numera som lunch. Man får en lyxig dagens med bordsservering/bröd/sallad/dricka och kaffe/kaka för 150-170 kr. Då är det riktigt höjdarkäk, ingen sunkig bricklunch.

Permalänk
Medlem

Har testat Bastard 2 gånger båda gånger var det fullt med olja/fett på papprena och smakmässigt kände jag bara fett och tryffelmajonäs. Föredrar ärligt talat mc donalds mcfeast meny (90kr) eller tasty chicken meny (62kr) över det men jag vet att det är en felaktig åsikt, men de tycker de är helt okej och till ett mer rimligt pris.

Skrivet av Aka_The_Barf:

När det började bli dyrt var det många som grät ut i tidningar om hur hemskt det är att behöva gå till lidl eller willys. Man var tvungen att smyga eller komma med bortförklaringar till grannarna.
Ett äldre par minns jag speciellt i ett fint område som tyckte det var hemskt.

Edit: känner själv ett par som aldrig dkulle sätta sin fot på tex lidl.

"problemet" jag har med lidl är att det är så rörigt med var grejerna är. Och det går så segt i kassorna både pga personalen inte verkar engagera sig, och att det alltid är lång kö där varannan ska krångla med någon app de inte förstår pga språk eller att de är pensionärer. Vilket i sig inte är något fel på jag hade antagligen inte förstått mig på en app på ett språk jag bara kan halvbra.
Så jag väljer oftast Ica eller willys Sen har de lite kul utbud som man inte hittar hos Ica eller willys så det händer att jag går in på Lidl ibland. Att det skulle vara lågstatus eller liknande vet jag inte det tror jag mer det var i början när Lidl kom hit? Men det finns butiker som är lite smidigare att handla i.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

60 kr för burgare, 89 för menyn.
<Uppladdad bildlänk>

Aha, det går att se i McDonaldsappen.

99 kr är fortfarande för mycket för att bli missnöjd. Uber Eats, Foodora och Wolt tar tydligen stort pålägg på McDonalds då det blir 178 kr med leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har testat Bastard 2 gånger båda gånger var det fullt med olja/fett på papprena och smakmässigt kände jag bara fett och tryffelmajonäs. Föredrar ärligt talat mc donalds mcfeast meny (90kr) eller tasty chicken meny (62kr) över det men jag vet att det är en felaktig åsikt, men de tycker de är helt okej och till ett mer rimligt pris.

Klippt citat.

Ett tips är att undvika allt vad tryffel heter på framförallt burgare. Det är absolut inte ens i närheten av riktig tryffel och oerhört svårt att ha exakt rätt mängd. Precis som du skriver så tar det över all smak vid minsta "feldosering".