Samlingstråd - fästen till TV (diskussionstråd)

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara så aktiv denna tråden men chansar

Letar efter Väggfäste till TV åt mossan. Hon har en Sony XR-55A80J OLED (55" då). Vesa fäste 300x300. Vikt 19kg med ben.
Hon har rejäla träbrädor att fästa den i (Dock är det antagligen inte helt jämna)
Hon vill kunna vinkla tvn sidleds och möjligen luta den nedåt vid behov.

Så prisvärt alternativ men ändå som fungerar typ.
Tänkte säkert många här som har sina tv på väggfäste om ni har något bra tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Nu må frågan inte handla om just väggfästen, men om TV-bänkar. Hoppas det är okej!

Jag behöver en lite mindre tv-bänk som dock ska klara av att bära en större TV (65"). Då jag söker en rätt så specifik TV-bänk är IKEA:s Bestå-serie helt utmärkt i och med att de går att anpassa till mycket stor grad. Deras 120x40-stomme verkar dock ha en angiven maxvikt på 16kg. I mitt fall väger TV:n cirka 35kg plus en soundbar på 8kg. Jag kommer inte ha TV-bänken på några högre ben, utan på de medföljande fötterna.

Hur riskfyllt är det att ha en TV samt soundbar som väger 27kg mer än IKEA:s angivna maxvikt? IKEA säljer toppskivor som man kan ovanpå, om det nu hjälper tillräckligt mycket med att fördela vikten jämnare.

Du har förhoppningsvis redan löst det här... men jag kör en äldre variant av Bestå 2+1 med glasskiva på. Den klarar i alla fall 25kg TV + Soundbar.

Men nu är jag i den här tråden för att leta efter bästa väggfästet att hänga upp den med.