Vilken router/ap är stabilast för ca 500kr?

Permalänk

Vilken router/ap är stabilast för ca 500kr?

Hej!
Jag har en fråga till nätverksproffsen!

Har idag en flint2 router med wireguard igång 24/7. Tänkte dra en lång kabel till sommarstugan (30m2) och koppla in en till router där eller möjligtvis AP(?).

Vad skulle ni rekommedera för cirka 500-600kr?
(Gissar att slänga in ddwrt eller openwrt är dumt, bäst är nog att köra fabriks firmware för högst stabilitet).

Kraven är:
1. Stabil
2. Snabbt 2.4 Ghz wpa3+
3. 1Gbit lan-portar minst 4 stycken.

Jag tittar på TP-link och Asus, men kanske finns någon företagsvariant utomlands t.ex från Zyxel som verkar vara extremt stabila, eller något annat jag inte känner till

Tack till alla proffs för hjälpen!

EDIT:
Lägger till allt jag hittar här:
https://www.amazon.se/hz/wishlist/ls/8YQRCFMXJ2UQ?ref_=wl_sha...

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha två routrar låter det som, du ska ha en AP.

500 kr ger dig förmodligen bara skräp om du inte hittar något begagnat eller hittar någon väldigt bra kampanj. Så var det åtminstone förut.

"Snabbt" och "2.4 GHz WiFi" hör för mig inte hemma i samma mening. Vad är din definition av snabbt?

Varför vill du förresten begränsa dig till 2.4 GHz WiFi?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Permalänk
Skrivet av blunden:

Du ska inte ha två routrar låter det som, du ska ha en AP.

500 kr ger dig förmodligen bara skräp om du inte hittar något begagnat eller hittar någon väldigt bra kampanj. Så var det åtminstone förut.

"Snabbt" och "2.4 GHz WiFi" hör för mig inte hemma i samma mening. Vad är din definition av snabbt?

Varför vill du förresten begränsa dig till 2.4 GHz WiFi?

Inte begränsa men mer att 2.4ghz nätet ska vara snabbt. Vissa med snabb 5Ghz har väldigt dålig 2.4ghz.

Nja, behöver ju Lan-portar också!
Titta gärna mitt redigerade första inlägg, ASUS verkar vara de enda av dem jag hittat som tydligt specsar cpu och ram. På TP-link är det rena lotteriet.

Permalänk

Blev 2st ASUS RT-AX52. Verkar ha bäst 2.4ghz speed av någon anledning.

Men jag är fortfarande väldigt nyfiken på udda märken som zyxel och Technicolor.

Har haft en Technicolor TG799vacXTREAM från telenor i säkert 5 år nu som i princip aldrig startat om eller strulat. Sjukt stabil!

Antar att tillverkarna jobbar lite olika om målgruppen är vanliga konsumenter eller isp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Inte begränsa men mer att 2.4ghz nätet ska vara snabbt. Vissa med snabb 5Ghz har väldigt dålig 2.4ghz.

Aha. Frågan om vad "snabbt" innebär för dig kvarstår fortfarande. Med vettiga inställningar (dvs. 20 MHz kanalbredd) så blir aldrig 2.4 GHz särskilt snabbt nämligen, så vi kanske har olika definitioner av vad det innebär? Då är det svårare att komma med förslag.

Men jag är fortfarande väldigt nyfiken på udda märken som zyxel och Technicolor.

Har haft en Technicolor TG799vacXTREAM från telenor i säkert 5 år nu som i princip aldrig startat om eller strulat. Sjukt stabil!

Antar att tillverkarna jobbar lite olika om målgruppen är vanliga konsumenter eller isp.

Technicolor är ett varumärke ägt av vad som tidigare var Thomson. De gör routrar som ISP:er kan skicka till privatkunder.

Nej, routrarna som ISP:erna skickar ut till sina kunder är definitivt inget särskilt. Vettiga routrar för konsumenter är normalt också stabila. De är också ofta för nedlåsta för annat än grundläggande behov.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Aha. Frågan om vad "snabbt" innebär för dig kvarstår fortfarande. Med vettiga inställningar (dvs. 20 MHz kanalbredd) så blir aldrig 2.4 GHz särskilt snabbt nämligen, så vi kanske har olika definitioner av vad det innebär? Då är det svårare att komma med förslag.

Technicolor är ett varumärke ägt av vad som tidigare var Thomson. De gör routrar som ISP:er kan skicka till privatkunder.

Nej, routrarna som ISP:erna skickar ut till sina kunder är definitivt inget särskilt. Vettiga routrar för konsumenter är normalt också stabila. De är också ofta för nedlåsta för annat än grundläggande behov.

Hej!

Är det dumt att köra 40 Mhz kanalbredd menar du? Minns att man kan välja det eller 20Mhz.

Jag vill undvika att använda 5 Ghz mest av den anledningen att det verkar som att en hel del prylar fortfarande inte kör 5 Ghz, t.ex lite äldre skrivare.

Av de snabbaste jag kunde hitta var det dessa för max 650kr.

1. Asus RT-AX53U - 880mhz 256MB ram

2. TP-Link AC1200 A6 - 880mhz 128MB ram

3. TP-Link Archer C88 - 1.2 Ghz (vet ej ram) Länk

4. TP-Link AC1900 C80 - 1.2 ghz 64MB ram

5. TP-LINK Archer AX23 - hittar ej cpu / ram

6. TP-Link AX1500 AX12 - hittar ej cpu / ram Länk

7. TP-Link AX1500 AX18 - hittar ej cpu / ram Länk

8. ASUS RT-AX52 - (1.3 GHz, 2 cores) 256MB ram

9. TP-Link AX1500 - (1.5 GHz, 3 cores) 256 MB ram

Blev som sagt 2st RT-AX52 eftersom den hade lite bättre 2.4ghz wifi 574 Mbps (2.4 GHz, Wi-Fi 6 / 802.11ax) i jämförelse med TP-Link AX1500 som var specad på typ 300 Mbps.

Förresten snabbt är väl så snabbt som det går för det det priset och på 2.4 Ghz... vilket är 574 Mbps om jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem

[…]

Den tycks inte ha fått säkerhetsuppdateringen som Sweclockers nyligen skrivit om. Kanske kommer och kanske inte spelar roll om du kör som AP.

Om brandväggen (router) ska vara aktiverad eller inte och hur du ska koppla beror på om ifall de som befinner sig i sommarstugan ska ha nätverksmässig tillgång till ditt interna nät eller inte. AP utan VLAN = full access.

Technicolor kör en proprietär fork av OpenWrt som du inte tror är stabilt Sök på Ansuel Technicolor för hur man får mer access på en sådan burk.

RT-AX52 fick OpenWrt-stöd (ännu bara main snapshots, inte stabil utgåva) för någon dag sedan, så bra val inför att Asus obönhörligen överger sin produkt.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Den tycks inte ha fått säkerhetsuppdateringen som Sweclockers nyligen skrivit om. Kanske kommer och kanske inte spelar roll om du kör som AP.

Om brandväggen (router) ska vara aktiverad eller inte och hur du ska koppla beror på om ifall de som befinner sig i sommarstugan ska ha nätverksmässig tillgång till ditt interna nät eller inte. AP utan VLAN = full access.

Technicolor kör en proprietär fork av OpenWrt som du inte tror är stabilt Sök på Ansuel Technicolor för hur man får mer access på en sådan burk.

RT-AX52 fick OpenWrt-stöd (ännu bara main snapshots, inte stabil utgåva) för någon dag sedan, så bra val inför att Asus obönhörligen överger sin produkt.

Ojdå, där skrämde du mig lite! Men det känns som att ASUS har haft liknande problem flera gånger tidigare som uppmärksammats? Är det p.g.a att många har ASUS routrar eller vad är det frågan om? Fler som hackar just ASUS med ASUSmerlin osv?

Kanske är det så att ingen bryr sig lika mycket om andra billigare märken?
För jag har svårt att tro att TP-link, D-link, Netgear eller liknande skulle ha färre säkerhetshål.

Hur ska man tänka egentligen?

OpenWRT är lite för svårt för mig, dd-wrt är enklare men är väl bara 1 person som programmerar dd-wrt så det känns lite sämst.

Permalänk
Medlem

Är det dumt att köra 40 Mhz kanalbredd menar du? Minns att man kan välja det eller 20Mhz.

Ja, det är det. Vissa enheter har problem med det, och det tar upp för mycket av frekvensbandet. Upptäcker routern störningar måste den enligt standarden automatiskt sänka till 20 MHz ändå.

Jag vill undvika att använda 5 Ghz mest av den anledningen att det verkar som att en hel del prylar fortfarande inte kör 5 Ghz, t.ex lite äldre skrivare.

Inget som kan dra nytta av hög prestanda saknar 5 GHz. Det enda som enbart har 2.4 GHz är IoT eller möjligen väldigt gamla grejer. 5 GHz WiFi kom redan med 802.11a för 26 år sedan. Det blev visserligen betydligt mer populärt senare med 802.11n (16 år gammal standard), men det är extremt väl utbrett vid det här laget. Följande är det enda vettiga:

IoT: 2.4 GHz
Prestanda: 5 GHz (och 6 GHz i väldigt moderna nät)

Förresten snabbt är väl så snabbt som det går för det det priset och på 2.4 Ghz... vilket är 574 Mbps om jag förstått det rätt?

Det som anges är länkhastigheten. Räkna med max hälften av det i praktiken, och kapa det på hälften ytterligare en gång för 20 MHz. Även det är troligen i överkant. Räkna med max runt 100 Mbit/s i praktiken.

På 5 GHz kan du få runt 500-1000 Mbit/s (dock kanske närmare den lägre änden av skalan med de billigare modeller du satsar på ) och på 6 GHz är över 2 Gbit/s fullt möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, det är det. Vissa enheter har problem med det, och det tar upp för mycket av frekvensbandet. Upptäcker routern störningar måste den enligt standarden automatiskt sänka till 20 MHz ändå.

Inget som kan dra nytta av hög prestanda saknar 5 GHz. Det enda som enbart har 2.4 GHz är IoT eller möjligen väldigt gamla grejer. 5 GHz WiFi kom redan med 802.11a för 26 år sedan. Det blev visserligen betydligt mer populärt senare med 802.11n (16 år gammal standard), men det är extremt väl utbrett vid det här laget. Följande är det enda vettiga:

IoT: 2.4 GHz
Prestanda: 5 GHz (och 6 GHz i väldigt moderna nät)

Det som anges är länkhastigheten. Räkna med max hälften av det i praktiken, och kapa det på hälften ytterligare en gång för 20 MHz. Även det är troligen i överkant. Räkna med max runt 100 Mbit/s i praktiken.

På 5 GHz kan du få runt 500-1000 Mbit/s (dock kanske närmare den lägre änden av skalan med de billigare modeller du satsar på ) och på 6 GHz är över 2 Gbit/s fullt möjligt.

Hmmm, nu blev jag osäker. Då kanske jag skulle ha varit mer fokuserad på att få en snabb 5Ghz router istället. Aja hoppas jag inte gjorde ett dumt val igen.

EDIT: Mellan dessa två iallafall är Asus snabbare på 2.4 ghz och samma på 5 ghz.
ASUS RT-AX52 - (1.3 GHz, 2 cores) 256MB ram
TP-Link AX1500 - (1.5 GHz, 3 cores) 256 MB ram