Jag vet att det är ett tråkigt svar från min del men handla aldrig för pengar du inte har. En affär är inte klar förrän du har pengar på ditt konto. I detta fallet tror jag nog inte du kan göra så mycket mer än att returnera de pengarna då han aldrig hämtade ut telefonen.
Vår alldeles egna advokat/programmerare/proffs svarar såhär ( chatgpt )
Du är skyldig att återbetala köparen hela beloppet på 10.000 kr, även om pengarna är förbrukade.
Detta eftersom köparen inte har fått sin vara (telefonen), och enligt både svensk konsumenträtt och Traderas regler innebär det att hela köpet ska hävas och pengarna ska återbetalas.
Förklaring:
Ett bud på Tradera är juridiskt bindande, men det förutsätter att köparen faktiskt får varan.
När varan inte hämtas ut och den returneras till dig, räknas det som att varan aldrig levererats.
Även om köparen själv orsakat detta genom att inte hämta ut paketet, kan du inte behålla både varan och pengarna.
Du har varan kvar (telefonen) och måste därför återbetala pengarna.
Vad du kan göra praktiskt:
Försöka sälja telefonen igen, till exempel på Tradera, Blocket eller annan plats.
Informera Tradera att du avser att återbetala men behöver tid, så att ditt konto inte spärras.
Kanske föreslå en avbetalning till köparen om du verkligen inte kan lösa hela summan på en gång.
Viktigt: Om du inte återbetalar kan köparen anmäla dig för bedrägeri (även om du inte haft någon "elak" avsikt). Det kan bli en rättslig process om det går vidare.