Permalänk
Medlem

Coil Whine

Hej!
Har nyligen byggt en dator och har haft lite problem med coil whine. Den uppstår bara när fps:en och uppdateringsfrekvensen är olika. Alltså löser sig problemet när jag sätter uppdateringsfrekvensen på 60hz och sätter på v-sync då datorn klarar 60 fps i allt. Dock har jag en 240hz skärm och skulle gärna utnyttja det. Är det någon som kan ha en ide på lösning. Har prövat att undervolta med hjälpte inte med coil whine.

Tråd flyttad till bättre forumdel - MOD
Permalänk
Medlem

I sällsynta fall så försvinner det av sig själv genom 'inbränning'. Du kan låta stå datorn och tjuta några timmar och se om det hjälper.

Annars är det in o lyssna för att se vilken komponent som tjuter. Du kan då fundera på att göra ett återköp på komponenten. Vissa GPUer går att sätta epoxy/klister på tjutande spolar för att minska ljudet .

Som du säger hjälper undervoltning en del men man kommer dessvärre bara en bit med det oftast.

Sist men inte minst kan man byta nätagg. Hade själv ett 3080 som tjöt som tusan på ett guld agg från seasonic. Bytte till ett nytt titanium agg från fsp och det blev ett behagligt brus ljud istället för tjut.

Permalänk
Medlem

Tack! Ska prova tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wejluk:

Hej!
Har nyligen byggt en dator och har haft lite problem med coil whine. Den uppstår bara när fps:en och uppdateringsfrekvensen är olika. Alltså löser sig problemet när jag sätter uppdateringsfrekvensen på 60hz och sätter på v-sync då datorn klarar 60 fps i allt. Dock har jag en 240hz skärm och skulle gärna utnyttja det. Är det någon som kan ha en ide på lösning. Har prövat att undervolta med hjälpte inte med coil whine.

Coil whine löser sig ofta när du begränsar uppdateringsfrekvensen så att gpun inte behöver jobba så hårt, inte nödvändigtvis för att det är synkat. Skulle du köra vsync på och få 240 fps så kommer det låta ändå. Annars kan du testa att begränsa till 120 Hz och stänga av vsync. Eller undervolta lite mer (men då kan du behöva sänka frekvensen lite också). Har du ett RTX 4xxx kort så är det rätt tacksamt att effektbegränsa dem, du kan utan vidare dra ner PL till 75-80% och oftast öka minnet med 800-1000 MHz och knappt förlora någon prestanda alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Sist men inte minst kan man byta nätagg. Hade själv ett 3080 som tjöt som tusan på ett guld agg från seasonic. Bytte till ett nytt titanium agg från fsp och det blev ett behagligt brus ljud istället för tjut.

Det där är ett bra tips och hyfsat enkelt att testa.
Det kan även ha och göra med moderkortet.

Men oftast är det gpun i sig som helt enkelt bara är sådan. Moderna grafikkort, särskilt de mer kralliga varianterna, 80 klass och uppåt, tjuter i någon mån i nära på 100% av fallen. Mellanklasskort är betydligt bättre på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Coil whine löser sig ofta när du begränsar uppdateringsfrekvensen så att gpun inte behöver jobba så hårt, inte nödvändigtvis för att det är synkat. Skulle du köra vsync på och få 240 fps så kommer det låta ändå. Annars kan du testa att begränsa till 120 Hz och stänga av vsync. Eller undervolta lite mer (men då kan du behöva sänka frekvensen lite också). Har du ett RTX 4xxx kort så är det rätt tacksamt att effektbegränsa dem, du kan utan vidare dra ner PL till 75-80% och oftast öka minnet med 800-1000 MHz och knappt förlora någon prestanda alls.

Det konstiga är att när jag körde cs2 fick jag stabila 240 fps på 240hz och då var det inget ljud. Samt i nfs där jag låste med v-sync till 59fps (deras v-sync är lite konsig) på 60hz lät det trots att den bara drog typ 1/3 av max ström. Undersöker fortfarande lite, inte säker på att det är grafikkortet heller men det verkar som det mest ljud när grafikkortet börjar jobba. Har en R5 7600 på ett b650 från gigabyte och det verkade låta lite även när grafikkortet var urkopplat.