Anmäl dig till Roborock Challenge!

3dprinta något som inte finns i en ganska enkel form?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Foten får vara 16 cm bredd och halsen (mellan foten och uppe på) får vara 9-10 cm högt. Skulle det funka?

Varför bygger du inte en modell och provar?

Som sagt, kartong och tejp kan vara ok byggmaterial i en första prototyp, plast är också bra (t.ex. gamla urdiskade glasslådor/godislådor som du klipper till). Då vet du på ett ungefär om ergonomin funkar, och om du behöver förstärkningspunkter samt om vikten behöver omfördelas eller storleken ändras.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Foten får vara 16 cm bredd och halsen (mellan foten och uppe på) får vara 9-10 cm högt. Skulle det funka?

Om den ska klara hålla uppe 4-5kg på en typ 4-5x så stor yta så lär den lilla foten behöva väga typ 20kg för att inte välta frammåt blir ganska stor hävarmseffekt då lasten multipliceras rätt friskt mot foten med så mycket överhäng.

Antingen behöver foten mot bordet vara lika stor eller större om du vill få den stabil eller att den skruvas/kläms fast i bordsskivan för att öka fotavtrycket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om den ska klara hålla uppe 4-5kg på en typ 4-5x så stor yta så lär den lilla foten behöva väga typ 20kg för att inte välta frammåt blir ganska stor hävarmseffekt då lasten multipliceras rätt friskt mot foten med så mycket överhäng.

Antingen behöver foten mot bordet vara lika stor eller större om du vill få den stabil eller att den skruvas/kläms fast i bordsskivan för att öka fotavtrycket.

Själv tänkte jag mig en härlig motvikt i form av en granit- eller marmorskiva som bas. Form och funktion i ett!

Permalänk
Medlem

Sök på existerande 3dprintade lösningar, finns garanterat redan någon som gjort det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skrivet av Rosenvik:

Själv tänkte jag mig en härlig motvikt i form av en granit- eller marmorskiva som bas. Form och funktion i ett!

Lite därför jag tänker mig nånting under bordsskivan också. Som tar den där nedåtriktad (ev offset) kraften, riktar den uppåt och klämmer fast hela härligheten mot bordet. Ju tyngre vikt, desto mer klämkraft.
Tänker jag mig.

Inga som helt bevis för min sak.
Annat än min 3D-printade hörlurshängare, som även utan klämkraften från muttern sitter rätt bra och tar upp ganska mye tryck uppifrån när jag provar.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Tanken var att den ska klara av hålla uppe 1-2 kg

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Nått liknande detta? Sitter inte foten fast så behöver den vara rätt tung, då blir den troligtvis rätt fot stor också?

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av ArvidL:

<Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk> Nått liknande detta? Sitter inte foten fast så behöver den vara rätt tung, då blir den troligtvis rätt fot stor också?

Hunden var ju rätt cool, var köper man dessa?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080