Permalänk
Medlem

Tvättmaskin tömmer ej vatten

Har en Cylinda TvättTork 9/6 kg som som lämnar en massa vatten kvar efter avslutat tvättprogram. Det märkliga är att den tömmer under tvättprogrammet utan problem, men inte efter. Jag får lov att skruva upp luckan nedtill på framsidan och låta vattnet rinna ur varje gång jag tvättat. När jag startar programmet ”tömning” manuellt händer ingenting. Vad kan detta bero på?

Har petat på ”skoveln” bakom luckan och den snurrar fritt. Har även testat blåsa i den tunna slangen som sitter där – Det går lite tungt att blåsa men det är inte totalt stopp, kan det vara halvtäppt i denna? Skulle det kunna vara orsaken till mitt problem?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Om den tömmer under körning men ej på slutet eller vid att köra tömningen manuellt så låter det som om själva programmet är trasigt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Gör den så med alla program?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Låter som styrkortet slutat fungera som det är tänkt. Kolla vad ett nytt kostar, min erfarenhet är att det brukar vara ganska dyrt men kan vara värt det om man gör jobbet själv. Tyvärr är det ju så idag att delar till tvättmaskiner är ganska dyrt och ofta känns det mer värt att köpa ny maskin istället

Permalänk
Medlem

Menar du nålfällan? Där samlas det alltid lite vatten..

Permalänk
Medlem

Det sker på samtliga program jag kört. Jag vet inte… det låter lite märkligt att just tömning på slutet av program samt manuell tömning skulle sluta fungera på ett styrkort.

Skrivet av myra:

Menar du nålfällan? Där samlas det alltid lite vatten..

Skulle detta kunna vara normalt alltså? Det är inga mängder vatten. Kanske 3–5 dl. Jag tycker det är märkligt att detta vatten ska ligga kvar i maskinen i så fall? Ibland händer det att maskinen börjar lukta unket, det hände ofta innan jag började öppna luckan och tömma ut dessa decilitrar vatten. Inte lika ofta nu när jag tömmer ut allt vatten.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Det sker på samtliga program jag kört. Jag vet inte… det låter lite märkligt att just tömning på slutet av program samt manuell tömning skulle sluta fungera på ett styrkort.
Skulle detta kunna vara normalt alltså? Det är inga mängder vatten. Kanske 3–5 dl. Jag tycker det är märkligt att detta vatten ska ligga kvar i maskinen i så fall? Ibland händer det att maskinen börjar lukta unket, det hände ofta innan jag började öppna luckan och tömma ut dessa decilitrar vatten. Inte lika ofta nu när jag tömmer ut allt vatten.

Japp, sådär är min med så det är normalt. Tanken är ju att saker i från byxfickorna et.c ska samlas där. Därför suger inte maskinen upp det vattnet för då hade ju det åkt med ut i avloppet.

Jag tömmer den nån gång varannan vecka och gör rent.

Permalänk

Utloppet är ju generellt högre än pumpen så inte ovanligt att de blir lite vatten stående som pumpen inte kan trycka ut fördet är inte tillräckligt för att fylla pumphuset.

Skulle säga att nån halvliter är nog inte orimligt att pumpen rymmer invändigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Japp, sådär är min med så det är normalt. Tanken är ju att saker i från byxfickorna et.c ska samlas där. Därför suger inte maskinen upp det vattnet för då hade ju det åkt med ut i avloppet.

Jag tömmer den nån gång varannan vecka och gör rent.

Det låter ju ganska självklart, nu när du säger det! Jag kanske tvättar för sällan och vattnet blir stående för länge helt enkelt, och därav den dåliga lukten ibland. Kanske klokt att fortsätta tömma ut detta framöver ändå. Jag kan åtminstone hävda att maskinen fungerar som det ska ifall jag säljer lägenheten framöver.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Utloppet är ju generellt högre än pumpen så inte ovanligt att de blir lite vatten stående som pumpen inte kan trycka ut fördet är inte tillräckligt för att fylla pumphuset.

Skulle säga att nån halvliter är nog inte orimligt att pumpen rymmer invändigt.

Det låter logiskt faktiskt.

Får tacka för svaren och hjälpen från alla och se detta problem som löst då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har själv en Electrolux som också gör så ibland, den "missar" att tömma sista gången. Vet inte varför. Jag brukar starta ett kort centrifugeringsprogram eller något så tömmer den ut resten.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16