Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Linux växer långsamt och jag tycker att det är bra.

Tror att SteamOS och Steam Deck bidrar mest just nu.

Asus Eee PC som jag nämnde tidigare gav tyvärr inget vidare intryck av Linux. Samma maskin fungerade betydligt bättre med Windows XP.

Det snarlika kan sägas om Chromebook, som främst lanserats som en nedlåst och uppkopplad fattigmans-PC.

RaspberryPi? Dög knappt ens till LibreELEC och ersattes med en AppleTV.

Tycker det är dags att krossa myten om att GNU/Linux skulle vara betydligt resurssnålare än Windows.

Visst innehåller Windows 11 en massa bloat, men det gör även Ubuntu 25.04 vid en standardinstallation.

Det krävs även betydligt mindre kunskap att köra WinUtil från Chris Titus eller annan debloat, än att välja "rätt" distribution till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag skulle också vilja spela de spel som EA har lanserat och kommer att lansera. Men man måste då komma ihåg att EA hävdar att man fuskar i spel, när man använder Linux. Jag vill spela bland annat Battlefield 2042, men jag får inte för EA, för att jag använder Linux.

Fan EA måste ha missat alla som fuskar på Windows

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag skulle också vilja spela de spel som EA har lanserat och kommer att lansera. Men man måste då komma ihåg att EA hävdar att man fuskar i spel, när man använder Linux. Jag vill spela bland annat Battlefield 2042, men jag får inte för EA, för att jag använder Linux.

Låter väl som ett fantastiskt skäl att inte spela deras spel snarare än att undvika Linux?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicMushMike:

Väntar på att steamos ska fungera på min desktop med bra nvidia drivrutiner så blir de byte för mig. Tycker Windows bara blivit sämre och sämre om jag ska vara ärlig, Windows 11 har jag inte haft så stora problem med som 8, 8.1? 😂 7an var helt okej men i överlag så känns de som om dem försöker göra ett macOS av de hela men misslyckas.

Varför ska du ha SteamOS på en stationär dator? Det är en "vanlig" Linuxdistribution (Arch med KDE Plasma skrivbordsmiljön) som har ett gränssnitt lagt ovanpå sig för att fungera bra med kontrollerinmatning ala Steam Deck/Xbox kontroller.

Visst, spelar du på en TV med en Xbox kontroller, men där finns och andra sidan redan Steam Big Picture som fyller en snarlik funktion.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Faller in i skaran som tänker när SteamOS funkar seamless med NVIDIA så blir det nog en övergång, bara att ha kontroll över startupvideon säger något om customizeabilityn jämfört med windows och även om det är en del "tinkering" överlag(baserat på min erfarenhet med steam deck). Hörytt folk nämner bazzite när man är inställd på det men tänker mest supportat av valve då lär de flesta spel funka eller åtminståne optimeras en del för det.

Det funkar inte så. Precis som redan nämnts så kommer inte spel att optimeras specifikt för SteamOS eftersom det i princip bara är Arch uppsatt för att funka bra på handhållna enheter. Det stöd de bidrar med bidrar till alla andra distributioner också eftersom det är öppen källkod. Det enda SteamOS på desktop skulle innebära är att de tar en distribution som är anpassad för att köras på Steam Deck och anpassar det för att köra på samma typ av hårdvara som till exempel Bazzite redan kör på. Det är helt meningslöst.
EDIT: NodCommander hann gnälla före mig.

Jättekul att Pewdiepie gör så bra reklam i alla fall. Tror att hans entusiasm smittar av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Visst finns det spel som inte fungerar och det inte är Anti cheat som ställer till det. Men finns ju även lite äldre spel till Windows som inte fungerar på nya datorer med Windows 11.
Väldigt mycket av de spel som finns fungerar oväntat bra. Steam, Heroic Games launcher, bottles, och Lutris gör det ofta väldigt enkelt, även om det så klart fortfarande finns förbättringspotential.

Så är det säkert, men jag har aldrig haft ett spel som jag velat spela som ej funkat. Och nu kollade jag som sagt två spel jag spelar just nu, varav det ena inte verkar funka. Då byter jag såklart inte.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Det funkar inte så. Precis som redan nämnts så kommer inte spel att optimeras specifikt för SteamOS eftersom det i princip bara är Arch uppsatt för att funka bra på handhållna enheter. Det stöd de bidrar med bidrar till alla andra distributioner också eftersom det är öppen källkod. Det enda SteamOS på desktop skulle innebära är att de tar en distribution som är anpassad för att köras på Steam Deck och anpassar det för att köra på samma typ av hårdvara som till exempel Bazzite redan kör på. Det är helt meningslöst.
EDIT: NodCommander hann gnälla före mig.

Jättekul att Pewdiepie gör så bra reklam i alla fall. Tror att hans entusiasm smittar av sig.

Ursäkta om jag upplevs som gnällig, jag har precis fått morgonkaffet Det är dock en återkommande kommentar "Jag väntar på SteamOS innan..." som börjar bli lite tjatig eftersom den som säger det ofta inte vet vad SteamOS är och inte är.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ursäkta om jag upplevs som gnällig, jag har precis fått morgonkaffet Det är dock en återkommande kommentar "Jag väntar på SteamOS innan..." som börjar bli lite tjatig eftersom den som säger det ofta inte vet vad SteamOS är och inte är.

Håller med fullständigt, det var därför jag gjorde exakt samma gnäll. Det är väldigt tröttsamt att höra om alla som väntar på att SteamOS ska lösa alla deras problem som redan är lösta av mängder av andra distar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror att SteamOS och Steam Deck bidrar mest just nu.

Nja.
Just nu kommer flest nya linuxanvändare från Indien.
Mest troligt är det indier med gamla datorer som massmigrerar från Windows 10 till Linux (för de vill inte köpa ny hårdvara).

Även om Steamdeck är en framgångssaga säljs det inte tillräckligt många för att det ska påverka statistiken.

De som tänker köra SteamOS har inte börjat komma ännu, eftersom det inte finns något "färdigt" SteamOS för vanliga datorer ännu.

Jag tror inte att SteamOS blir det som får LInuxmarknaden att explodera, för Linux är mer komplicerat än så.
Anledningen till att SteamOS är en succé beror på att Valve hittills bara gjort den till Steam Deck och att de därför har full koll på hårdvaran SteamOS körs på.

Ett allmänt SteamOS kommer att fungera precis lika bra som vanliga distros som Ubuntu, Mint, Pop, Nobara, Bazzite, Cachy, Garuda och allt vad de heter.
Och vi vet att även om det går utmärkt att spela på Linux, så får inte alla igång Linux för att de har konstig hårdvara som inte stödjer Linux.
Får man inte Pop eller Nobara att fungera på sin dator så kommer man inte att få SteamOS att fungera heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Anledningen till att SteamOS är en succé beror på att Valve hittills bara gjort den till Steam Deck och att de därför har full koll på hårdvaran SteamOS körs på.

Jo, menade SteamOS och Steam Deck som ett system. Skrev det mest åtskilt, då andra bärbara PC:s främst kör Windows.

Intressant med uppsving för Linux i Indien, då jag alltid sett det som ett Microsoft-kramande land.

Trots allt inte direkt svårt att köra Windows 11 på datorer från 2010 och senare. Prestandan är fortfarande nära nog identisk med Windows 10 22H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Trots allt inte direkt svårt att köra Windows 11 på datorer från 2010 och senare. Prestandan är fortfarande nära nog identisk med Windows 10 22H2.

Jag skulle säga att komplexiteten att uppgradera till Win11 på en gammal dator ligger på ungefär samma nivå som att gå över till Linux.

Den stora skillnaden ligger istället att i Linux slipper man AI, Bing, Edge, Reklam, Spioneri, Tvångsuppdateringar, Virus och annat skräp som ingen vettig människa vill ha.

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig rört Linux. Men videon fick mig att tänka till när han visade runt. Nu när jag har mer tid än någonsin så kanske det är värt att testa

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Den stora skillnaden ligger istället att i Linux slipper man AI, Bing, Edge, Reklam, Spioneri, Tvångsuppdateringar, Virus och annat skräp som ingen vettig människa vill ha.

Har inget av det du listar ovan i Windows här heller Edge, Bing och AI är det jag avskyr mest.

Men jag gillar som sagt GNU/Linux mer än Windows, så mig behöver du inte övertala.

Jag försöker bara förstå vad moroten är för vanliga användare som kör Windows på heltid idag.

Lite även därför jag även försöker tipsa om Chris Titus, då han också kör Windows, macOS samt GNU/Linux likt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Så är det säkert, men jag har aldrig haft ett spel som jag velat spela som ej funkat. Och nu kollade jag som sagt två spel jag spelar just nu, varav det ena inte verkar funka. Då byter jag såklart inte.

Du behöver inte byta men jag tycker nog att du skulle kunna doppa tårna i Linux världen och se hur det känns, men ändå ha kvar din Windows portion 😀

Ta tex Linux Mint och försök göra det du brukar göra på din dator fast med Linux Mint och se vad som fungerar felfritt, vad som är besvärligt och vad som inte fungerar överhuvudtaget.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Varför ska du ha SteamOS på en stationär dator? Det är en "vanlig" Linuxdistribution (Arch med KDE Plasma skrivbordsmiljön) som har ett gränssnitt lagt ovanpå sig för att fungera bra med kontrollerinmatning ala Steam Deck/Xbox kontroller.

Visst, spelar du på en TV med en Xbox kontroller, men där finns och andra sidan redan Steam Big Picture som fyller en snarlik funktion.

Använder bara datorn till om jag ska spela spel, har en steam deck och är väldigt nöjd med hur den fungerar och hade velat ha samma upplevelse på min pc.

Så steamos hade varit perfekt för mig, kan säga dig att steam big picture är ganska långt ifrån av vad gamescope på steam deck är. Men kanske bara är min upplevelse

Permalänk
Medlem

Använder bara datorn till om jag ska spela spel, har en steam deck och är väldigt nöjd med hur den fungerar och hade velat ha samma upplevelse på min pc.

Så steamos hade varit perfekt för mig, kan säga dig att steam big picture är ganska långt ifrån av vad gamescope på steam deck är. Men kanske bara är min upplevelse

Samma upplevelse på din PC får du med Bazzite. Ser inte vad Gamescope har med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Linux funkar perfekt för typ det mesta, om man inte vil spela..

Korrigering: Om man inte vill spela... alla spel.

88% av top 1000 spel på steam är spelbara.

På frågan om fler kommer byta till Linux: Absolut. Effekten över tid är också att synen på Linux förändras, för en som är gammal i gemet har jag sett hur synen på Linux, inte bara på Sweclockers, utan överallt på Internet har förändrats till att folk är mer positivt inställda. Skillnaden är rätt stor även om man bara går tillbaka 4-5 år i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Om jag inte använt min dator till gaming hade jag nog också kört Linux.

Använder min dator till gaming och kör Linux.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Låter väl som ett fantastiskt skäl att inte spela deras spel snarare än att undvika Linux?

Ja, oja! Alla dagar! Hellre Linux än Windows! Och om något spel inte fungerar i Linux, får man bita i det sura äpplet och spela ett annat. Alternativt installera Windows virtuellt via Looking Glass eller QEMU (förutsatt att man har 2 grafikkort).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Samma upplevelse på din PC får du med Bazzite. Ser inte vad Gamescope har med saken att göra.

Hade lätt använt bazzite om de hade funnits bättre drivrutiner till nvidia, men tappar alldeles för mycket prestanda atm av vad jag har läst iallafall

Permalänk
Medlem

Nu har jag hållit på med Linux i en vecka mer än jag gjort hela mitt liv (ubuntu 2404, debian 12). Så kommer han upp i feeden. Spännande timing haha.

Hade jag slutat spela RIOT-games spel så hade jag också bytt. Men är lite låst fortfarande pga vanguard.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hade lätt använt bazzite om de hade funnits bättre drivrutiner till nvidia, men tappar alldeles för mycket prestanda atm av vad jag har läst iallafall

Du ska nog inte hoppas för mycket på att SteamOS, en dist specifikt framtagen för att köra på AMD-hårdvara, kommer att funka bättre.

Det blir lite bakvänt att vara så taggad på en dist för handhållna enheter med AMD-hårdvara för att köra den på din skrivbordsdator med Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu har jag hållit på med Linux i en vecka mer än jag gjort hela mitt liv (ubuntu 2404, debian 12). Så kommer han upp i feeden. Spännande timing haha.

Google håller koll på dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag och mina 4 av de 5 närmsta polare som jag brukar spela med, spelar nu på Linux.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 9070 XT Red Devil, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6800 XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Du ska nog inte hoppas för mycket på att SteamOS, en dist specifikt framtagen för att köra på AMD-hårdvara, kommer att funka bättre.

Det blir lite bakvänt att vara så taggad på en dist för handhållna enheter med AMD-hårdvara för att köra den på din skrivbordsdator med Nvidia.

Live and let live ✌️

Permalänk
Medlem

Gällande spelutvecklare som inte vill stödja Linux. De kinesiska spelutvecklarna av det senaste Delta Force totalvägrar "trycka på en knapp" i anticheat-motorn ACE (Anti-Cheat Expert) för och tillåta fullt Linux-stöd, trots att spelet funkar i Steam Deck (och därmed i alla andra Linux-distributioner). De vill endast stödja Windows och Android.

Källa: https://gamingonlinux.com/2025/04/delta-force-devs-say-deskto...

Skärmdump på artikeln via Miniflux:

Det finns spelutvecklare, och sen finns det spelutvecklare.

Visa signatur