Roastad på Reddit - Bra uppgraderingspaket?

Permalänk

Roastad på Reddit - Bra uppgraderingspaket?

Så fick ta en hel del skit för min saftiga (?) flaskhals.

Köpte ny begagnad burk med följande spec:

I7-8700k
3080
16gb ddr4

Redditörerna tyckte att processorn kanske är lite muppig i relation, så då får det väl bli att uppgradera. Grafikkortet ska mer än väl räcka för mina syften som en soffliggarspelare av rollspel och dylikt.

Kanske något liknande detta, vad tror ni?

- Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-E WIFI, 1768kr på Elgiganten
- Processor: AMD Ryzen 5 7600X 4,7GHz 2337kr på Elgiganten
- Kingston Fury Beast Black 32GB 6000mhz 1389kr på webhallen

Räcker det? Är det prisvärt nog för att man inte ska skämmas?

Permalänk
Medlem

Nejdå, det beror helt och hållet på vilken skärm du spelar på, eftersom du nämner soffa så misstänker jag 4k och 60 fps? då ska mestadels av belastningen ligga på din GPU och din CPU blir ej flaskhalsen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Nejdå, det beror helt och hållet på vilken skärm du spelar på, eftersom du nämner soffa så misstänker jag 4k och 60 fps? då ska mestadels av belastningen ligga på din GPU och din CPU blir ej flaskhalsen.

Tack! Skärmen är på 4k, men jag sänker hellre upplösningen till 1440 om det flyter på bättre. Märker knappt av någon skillnad i kvalitet ändå med mina söliga ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattglufsare:

Tack! Skärmen är på 4k, men jag sänker hellre upplösningen till 1440 om det flyter på bättre. Märker knappt av någon skillnad i kvalitet ändå med mina söliga ögon.

borde vara tvärtom, du får mixa med inställningarna då din CPU blir flaskhalsen ju lägre du sänker dina inställningar och din upplösning då du flyttar över belastningen till CPU'n från GPU'n.

Fanns gott om folk som hade den CPU'n du har ihop med RTX 2080 Ti som är i närheten av prestandan av ett RTX 3080.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattglufsare:

Jag föreslår att du provar dina mest vanliga spel och ställer in på inställningar så att du får den fps du är nöjd med, sedan undersöker du om det är din CPU eller GPU som är begränsande (kolla individuella trådar på CPU - ofta är den en enskild tråd som går i taket även om kanske CPU-användningen överlag visas relativt låg).

Efter det kan du väl göra bedömningen om du vill uppgradera något för att kunna för att ha bättre inställningar (eller kanske öka fps) :). Känns ju dumt att köpa något utan att själv ha provat lite vad man är nöjd med. Är väl skit samma vad andra tycker och vad som är "balanserat" kan ju bero mycket på vad man gör med burken och vilka spel man spelar.

Tillägg: 8700k är väl hyfsat överklockningsvänlig också, så det kan ju vara en väg att testa lite med tanke på detta forum

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Det är därför du inte går till Reddit för såna råd då folk oftast bara killgissar och tror att en gammal processor per automatik ger dålig prestanda när spelande i hög upplösning främst belastar grafikkortet.
Inget fel på din processor men räkna med att den kanske känns lite slö om något år.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

borde vara tvärtom, du får mixa med inställningarna då din CPU blir flaskhalsen ju lägre du sänker dina inställningar och din upplösning då du flyttar över belastningen till CPU'n från GPU'n.

Fanns gott om folk som hade den CPU'n du har ihop med RTX 2080 Ti som är i närheten av prestandan av ett RTX 3080.

Menade mer ur ett framtidsperspektiv för GPUn, inte hur läget är just nu.

Skrivet av haijen:

Jag föreslår att du provar dina mest vanliga spel och ställer in på inställningar så att du får den fps du är nöjd med, sedan undersöker du om det är din CPU eller GPU som är begränsande (kolla individuella trådar på CPU - ofta är den en enskild tråd som går i taket även om kanske CPU-användningen överlag visas relativt låg).

Efter det kan du väl göra bedömningen om du vill uppgradera något för att kunna för att ha bättre inställningar (eller kanske öka fps) :). Känns ju dumt att köpa något utan att själv ha provat lite vad man är nöjd med. Är väl skit samma vad andra tycker och vad som är "balanserat" kan ju bero mycket på vad man gör med burken och vilka spel man spelar.

Tillägg: 8700k är väl hyfsat överklockningsvänlig också, så det kan ju vara en väg att testa lite med tanke på detta forum

Helt rätt, har testat lite olika spel och märker att oavsett inställningar (ultra low eller ultra high, vare sig på 1080 eller 1440) så ligger mina fps på ungefär desamma. I högre upplösningar kan jag belasta gpun fullt ut, men jag får samma fps (nästintill, kan diffa lite) om jag sänker. Sen har jag inte detaljkollat processorn för den visar oftast bara 30-60% belastning men sen är det ju en i7a också, har inte kollat individuella kärnor. Mer bara utgått från att det är åldern som visar sig.

Tldr: oavsett inställningar i spel får jag typ samma fps. GPUn belastas enbart 100% om jag driver upp upplösning till 1440 eller 4k, men fps är nästan samma i 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattglufsare:

Så fick ta en hel del skit för min saftiga (?) flaskhals.

Köpte ny begagnad burk med följande spec:

I7-8700k
3080
16gb ddr4

Redditörerna tyckte att processorn kanske är lite muppig i relation, så då får det väl bli att uppgradera. Grafikkortet ska mer än väl räcka för mina syften som en soffliggarspelare av rollspel och dylikt.

Kanske något liknande detta, vad tror ni?

- Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-E WIFI, 1768kr på Elgiganten
- Processor: AMD Ryzen 5 7600X 4,7GHz 2337kr på Elgiganten
- Kingston Fury Beast Black 32GB 6000mhz 1389kr på webhallen

Räcker det? Är det prisvärt nog för att man inte ska skämmas?

Tänkte bara flika in med att ASUS TUF GAMING B650-E WIFI inte är ett B650E som namnet kan antyda. Dessutom har den ganska dålig strömförsörjning och layout på vissa kontakter jämfört med ASUS TUF Gaming B650-PLUS.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Chilla! Varför i hela friden ska du uppgradera datorn i förebyggande syfte?

Vad sägs om att känna efter själv om du upplever problem innan du köper saker?

Permalänk
Medlem

Alltså en 8700K hänger inte med idag för fem öre. Uppgradera du och känn skillnaden.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Processorn gör mycket, jag har märkt enorm skillnad i spel som wow, war thunder, Dayz och simspel!

Du kan roasta mig istället, jag är på uppgraderingens resa och har gått från i7-4790k till 9800x3d, som paras med ett GTX 1080 just nu och 64gb ram.

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz