Köpte en 98" tcl mq85. Som gick sunder under upplyftning till läggenhet.

Permalänk
Medlem

Köpte en 98" tcl mq85. Som gick sunder under upplyftning till läggenhet.

Jag beställde en TV med hemleverans och installation från Elgiganten för cirka 28 000 kronor, allt som allt.

Personalen som levererade den märkte att den inte fick plats i hissen. De tog därför ut den ur kartongen och försökte få in den i hissen igen – utan framgång.

De bar då upp den sex våningar utan förpackning.

När de hade installerat TV:n och de startade upp den visade den antingen bara det här (se bifogad bild) eller var helt svart. Det verkar som att LED-panelen är förstörd och att Mini LED-arrayen glappar.

Jag ringde Elgiganten nu på morgonen dagen efter för att telefon tiderna var stängda efter leverancen var avklard. De säger att TV:n är slutsåld och att de inte vet om de kommer få in fler.

De erbjöd mig pengarna tillbaka eller en Samsung 98" DU9005 4K Smart TV (2024), som inte är en Mini LED.

Prisskillnaden mellan TV-apparaterna är cirka 30 000 kronor. Elgiganten säljer TCL MQLED80 (2023 års modell av den jag beställde) för 70 000 kronor, medan Samsung-TV:n kostar 40 000 kronor.

Modellen jag beställde var: TCL 98" MQLED85 4K Mini-LED TV (2024)

Vad har jag för rättigheter som konsument i den här situationen?

Jag vill ha en 98-tums Mini LED-TV som är minst lika bra som den jag beställde.

Permalänk
Medlem

Be dom skicka en reperatör som fixar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att du inte har rätt till ett bättre erbjudande än pengarna tillbaka, så ta det och spring. Att hoppas på att få en bättre tv för samma pris är nog dödfött. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Hej!

Kontakta din kommuns konsumentrådgivare för att få ett professionellt svar, dvs. ett svar som du vet är korrekt och verkligen går att lita på. På ett forum kan du få allehanda svar.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Du är inte "berättigad" något. Så fort du fått erbjudandet pengarna tillbaka så har Elgiganten gjort allt dom måste.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tyvärr får du nog nöja dig med pengarna tillbaka.
Exempel:
"Kan säljaren välja att ge dig pengarna tillbaka istället för nya hörlurar?

Eftersom det inte gick att avhjälpa felet går man vidare och ser om omleverans är möjligt. För att du ska kunna kräva ett par helt nya hörlurar får detta inte medföra en oskälig kostnad för säljaren (26 § 1 st. KköpL). Eftersom hörlurarna inte finns kvar i säljarens sortiment skulle det kunna medföra en oskälig kostnad för säljaren att ge dig ett par hörlurar av den nyare modellen. Detta är anledningen till att de istället erbjuder dig pengarna tillbaka.

Om det inte går att reparera hörlurarna eller om omleverans inte är möjligt, har du rätt till prisavdrag som motsvarar felet eller rätt till att häva köpet, det vill säga få pengarna tillbaka (28-29§ KköpL)."
https://lawline.se/answers/kan-jag-krava-omleverans-istallet-...

Permalänk
Medlem

TS skall verkligen vara nöjd med pengarna tillbaka. I värsta fall skulle det kunna i teorin bli en tvist mellan montören (förmodligen random hushålls service) och elgiganten på vems fel det är. Då hade pengarna kunnat sitta fast länge innan det hade lösts sig.

Detta är ännu ett ha kakan och äta den.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du är inte "berättigad" något. Så fort du fått erbjudandet pengarna tillbaka så har Elgiganten gjort allt dom måste.

Skrivet av AkUs:

TS skall verkligen vara nöjd med pengarna tillbaka. I värsta fall skulle det kunna i teorin bli en tvist mellan montören (förmodligen random hushålls service) och elgiganten på vems fel det är. Då hade pengarna kunnat sitta fast länge innan det hade lösts sig.

Detta är ännu ett ha kakan och äta den.

Sluta hitta på saker och säga att man har "tur" om man får pengarna tillbaka.
Leverans och montering är beställd av Elgiganten, så vem som ska stå för skadan är helt och hållet internt mellan EG och dess upphandlade leverantör, inget som rör kunden alls.

Att häva ett köp är inget som säljaren enskilt kan bestämma. KKL stipulerar att säljaren kan välja mellan reparation och omleverans (KKL 5 kap. 4§ och 5§). Om inget av ovan kan komma till stånd kan köparen välja att häva köpet, eller kräva prisavdrag om man ändå vill behålla varan (KKL 5 kap. 8§).

Vid hävning kan köparen ha rätt till skadestånd, exempelvis för ett så kallat "täckningsköp", där den ursprungliga säljaren får betala mellanskillnaden till vad samma eller motsvarande vara kostar hos en annan återförsäljare (KKL 6 kap. 4§).

Så i ett sådant läge ska man absolut kräva att få en annan, likvärdig vara (om man vill ha det) hos samma återförsäljare. Alternativt då kolla om en sådan likvärdig produkt finns hos någon annan. När man framställer sådana krav brukar de flesta säljare bli mer tillmötesgående.

Jag råkade ut för en likande situation med Samsung, och de sa först nej, att jag endast kunde få pengarna tillbaka. Men sedan när jag anmälde till ARN blev de betydligt mer tillmötesgående och kunde då ge mig en likvärdigt bra deal på en annan TV hos dem jag ville ha.

Skrivet av Leyer:

Tyvärr får du nog nöja dig med pengarna tillbaka.
Exempel:
"Kan säljaren välja att ge dig pengarna tillbaka istället för nya hörlurar?

Eftersom det inte gick att avhjälpa felet går man vidare och ser om omleverans är möjligt. För att du ska kunna kräva ett par helt nya hörlurar får detta inte medföra en oskälig kostnad för säljaren (26 § 1 st. KköpL). Eftersom hörlurarna inte finns kvar i säljarens sortiment skulle det kunna medföra en oskälig kostnad för säljaren att ge dig ett par hörlurar av den nyare modellen. Detta är anledningen till att de istället erbjuder dig pengarna tillbaka.

Om det inte går att reparera hörlurarna eller om omleverans inte är möjligt, har du rätt till prisavdrag som motsvarar felet eller rätt till att häva köpet, det vill säga få pengarna tillbaka (28-29§ KköpL)."
https://lawline.se/answers/kan-jag-krava-omleverans-istallet-...

Det som inte tagits med i ovan (som dels också är baserad på den gamla KKL, även om de till mångs och mycket är samma), är att man vid hävning har rätt till skadestånd för att göra täckningsköp hos en annan återförsäljare (se mitt svar ovan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Sluta hitta på saker och säga att man har "tur" om man får pengarna tillbaka.
Leverans och montering är beställd av Elgiganten, så vem som ska stå för skadan är helt och hållet internt mellan EG och dess upphandlade leverantör, inget som rör kunden alls.

Att häva ett köp är inget som säljaren enskilt kan bestämma. KKL stipulerar att säljaren kan välja mellan reparation och omleverans (KKL 5 kap. 4§ och 5§). Om inget av ovan kan komma till stånd kan köparen välja att häva köpet, eller kräva prisavdrag om man ändå vill behålla varan (KKL 5 kap. 8§).

Vid hävning kan köparen ha rätt till skadestånd, exempelvis för ett så kallat "täckningsköp", där den ursprungliga säljaren får betala mellanskillnaden till vad samma eller motsvarande vara kostar hos en annan återförsäljare (KKL 6 kap. 4§).

Så i ett sådant läge ska man absolut kräva att få en annan, likvärdig vara (om man vill ha det) hos samma återförsäljare. Alternativt då kolla om en sådan likvärdig produkt finns hos någon annan. När man framställer sådana krav brukar de flesta säljare bli mer tillmötesgående.

Jag råkade ut för en likande situation med Samsung, och de sa först nej, att jag endast kunde få pengarna tillbaka. Men sedan när jag anmälde till ARN blev de betydligt mer tillmötesgående och kunde då ge mig en likvärdigt bra deal på en annan TV hos dem jag ville ha.

Det som inte tagits med i ovan (som dels också är baserad på den gamla KKL, även om de till mångs och mycket är samma), är att man vid hävning har rätt till skadestånd för att göra täckningsköp hos en annan återförsäljare (se mitt svar ovan).

Hittar inte på ett dyft. Att han ska få tillbaka pengarna för eller senare är klart. Men ingen säger när.
Har jobbat med detta. Så sluta hitta på att jag hittar på att det hittas på hittas på...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

TS skall verkligen vara nöjd med pengarna tillbaka. I värsta fall skulle det kunna i teorin bli en tvist mellan montören (förmodligen random hushålls service) och elgiganten på vems fel det är. Då hade pengarna kunnat sitta fast länge innan det hade lösts sig.

Detta är ännu ett ha kakan och äta den.

Nej, kunden hade fått pengarna tillbaka sen får Elgiganten och montören tvista bäst de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hittar inte på ett dyft. Att han ska få tillbaka pengarna för eller senare är klart. Men ingen säger när.
Har jobbat med detta. Så sluta hitta på att jag hittar på att det hittas på hittas på...

Eh, jo!
Förutom att du menar att man ska vara nöjd för att de är så vänliga att de erbjuder att betala tillbaka pengarna (vilket är befängt då det är det absoluta minimikravet som lager stipulerar). Men du hävdar också att man "inte är berättigad något", att så fort de erbjudit pengarna tillbaka så har de "gjort allt de måste". Dessa direkta citat är alltså falska påståenden då det finns en helt kapitel i KKL (kapitel 6) som behandlar köparens rätt till olika typer av skadestånd vid säljarens avtalsbrott (att inte leverera en fungerande produkt enligt ingått avtal är alltså ett avtalsbrott). Men det låtsas du som att det inte finns "för du har minsann jobbat med detta". Det är dock vanligt att näringsidkare försöker slingra sig och erbjuda absolut "bare minimum", exempelvis då endast pengarna tillbaka. De skulle aldrig frivilligt erbjuda skadestånd för täckningsköp eller för andra omkostnader som kunden kan ha rätt till, om denne inte explicit kräver det. Det förefaller alltså som att du fått otillräcklig utbildning i Konsumentköplagen från din tidigare arbetsgivare.

Tillägg: Du säger också att ingen säger "när" återbetalning ska ske, men det stipulerar lagen också tydligt. Så det är ytterligare en punkt du "slirar" lite på...

Citat:

Näringsidkaren ska utan onödigt dröjsmål betala tillbaka vad konsumenten har betalat för varan. Återbetalning behöver dock inte göras förrän näringsidkaren har tagit emot varan eller konsumenten visat att varan sänts tillbaka.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Eh, jo!
Förutom att du menar att man ska vara nöjd för att de är så vänliga att de erbjuder att betala tillbaka pengarna (vilket är befängt då det är det absoluta minimikravet som lager stipulerar). Men du hävdar också att man "inte är berättigad något", att så fort de erbjudit pengarna tillbaka så har de "gjort allt de måste". Dessa direkta citat är alltså falska påståenden då det finns en helt kapitel i KKL (kapitel 6) som behandlar köparens rätt till olika typer av skadestånd vid säljarens avtalsbrott (att inte leverera en fungerande produkt enligt ingått avtal är alltså ett avtalsbrott). Men det låtsas du som att det inte finns "för du har minsann jobbat med detta". Det är dock vanligt att näringsidkare försöker slingra sig och erbjuda absolut "bare minimum", exempelvis då endast pengarna tillbaka. De skulle aldrig frivilligt erbjuda skadestånd för täckningsköp eller för andra omkostnader som kunden kan ha rätt till, om denne inte explicit kräver det. Det förefaller alltså som att du fått otillräcklig utbildning i Konsumentköplagen från din tidigare arbetsgivare.

Tillägg: Du säger också att ingen säger "när" återbetalning ska ske, men det stipulerar lagen också tydligt. Så det är ytterligare en punkt du "slirar" lite på...

Att du kan läsa en lagtext och hur det går till i verkligheten är 2 helt olika saker.

Jag skickade tillbaka en kaffe maskin precis (den skulle på garantiärende).
Helt plötsligt var den borta.

1. Dom jag hade köpt maskinen ifrån (hemsidan), hade bytt ägare. Dom bad mig vända mig till förra ägaren
2. Förra ägaren tittade på servicecentra
3. Servicecentra tittade på post nord

Det tog MÅNADER innan någon av de 4 parterna tog på sig problemet och sa: "Vi löser det, vi skickar ut en ny maskin, case closed"

Elgiganten har inga egna montörer / lev. Hade en tvist uppstått kan man visst hamna mitt i kläm.
Elgiganten får bara sina pengar för en ny TV av tillverkaren om den är DOA. Var TVn DOA eller har "Johnnys hushålls service" klantat sig?

Så nej. Har han blivit erbjuden pengarna tillbaka så är diskussionen redan över internt och det är perfekt att bara tacka ja och vara glad.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Att du kan läsa en lagtext och hur det går till i verkligheten är 2 helt olika saker.

Jag skickade tillbaka en kaffe maskin precis (den skulle på garantiärende).
Helt plötsligt var den borta.

1. Dom jag hade köpt maskinen ifrån (hemsidan), hade bytt ägare. Dom bad mig vända mig till förra ägaren
2. Förra ägaren tittade på servicecentra
3. Servicecentra tittade på post nord

Det tog MÅNADER innan någon av de 4 parterna tog på sig problemet och sa: "Vi löser det, vi skickar ut en ny maskin, case closed"

Elgiganten har inga egna montörer / lev. Hade en tvist uppstått kan man visst hamna mitt i kläm.
Elgiganten får bara sina pengar för en ny TV av tillverkaren om den är DOA. Var TVn DOA eller har "Johnnys hushålls service" klantat sig?

Så nej. Har han blivit erbjuden pengarna tillbaka så är diskussionen redan över internt och det är perfekt att bara tacka ja och vara glad.

Ja, det sker massvis med olika avsteg från KKL hela tiden. Det betyder inte att det är rätt eller att man ska vara "nöjd" bara för att man fått en del av det man har rätt till.

Du tycks titta på detta helt och hållet från säljarens perspektiv om hur de vill att det ska vara (och till viss del då hur en del väljer att arbeta), inte vad lagen och praxis faktiskt stipulerar. Oftast kommer ju företagen undan med det, för att folk inte kan sina rättigheter och inte ställer krav. Men är du tydlig med att du vet dina rättigheter och ställer skarpa men rimliga krav, så får man ofta sin vilja genom.

Exempelvis mitt case med Samsung, hade jag inte agerat, ställt krav och anmält vår tvist till ARN, så hade jag då bara fått mina pengar tillbaka och tvingats köpa en dyrare (alternativt sämre) TV. Men eftersom jag stod på mig så fick jag en bra deal på en annan TV jag ville ha. Detta har de facto skett, så det verkar som att det kan gå till så i "verkligheten" också, inte bara på pappret.

I ditt fall med kaffemaskinen så finns det praxis på hur länge man förväntas vara utan sin produkt innan man har rätt att kräva andra åtgärder. Om du tyckte det var jättejobbigt att vara utan kaffemaskin i flera månader så hade du kunnat gått och köpt en ny, och sedan krävt säljaren på den kostnaden. Om de inte hanterar reklamationen inom rimlig tid, och på andra sätt tycks vara ovilliga att lösa ditt problem så är det alltså en rättighet du har. Sen är det ju såklart en avvägd risk man tar, om det visar sig att du saknar grund för dina krav så får du kanske ingen ersättning.

Det blir kanske löjligt när man pratar om en kaffebryggare, men om vi pratar om en bil, en resa eller en fastighet så blir ju perspektiven helt andra. Om din nya bil står inne på verkstad i flera månader och säljaren skyller på tillverkaren som skyller på mekanikern, så har du ändå rätt till ersättning för dina omkostnader under tiden bilen står på verkstaden. Så deras "käbbel" kostar någon av parterna flera tusentals kronor i exempelvis hyrbilskostnader. Sedan kan det vara ytterligare några hundratusen kronor i "förlust" om du anses ha grund för hävning av köpet.

Den enda anledningen till att undermålig efterföljande av KKL fortgår är för att folk inte orkar eller tycker det är värt att bråka om det. Hade fler känt till sina rättigheter och krävt sin rätt hade också näringsidkarna behövt ändra sida rutiner. Vill du inte hävda din rätt så är det helt fine, men kom inte och säg att man inte har dessa rättigheter, bara för att du inte tycker man ska ha det (eller inte ens vet om att de existerar).

Att du dessutom stämplar TS som en som "vill ha kakan och äta den" bara för att han frågar vilka rättigheter han har säger väl allt om ditt synsätt.

Permalänk
Medlem

Som sagt....

Läs mitt första inlägg i denna tråd....

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Bildexpert 📺

Diskussionen om köparens rättigheter brukar bli ett nästan emotionellt kuddkrig om vad enstaka individer tycker är rätt och fel. Utfallet av sådana här tvister brukar sluta rätt olika, särskilt när tre parter är inblandade. Forumdiskussionerna vs. verkligheten är som hagelskurar mot myggor.

Bortser man från den diskussionen finns en del intressanta lärdomar:

98-tum är riktigt jäkla stort. Och panelen är inte byggd för att transporteras i annat än sin kartong. Den enda transport den är tänkt att hantera utan stödet från emballaget är när man lyfter upp den på väggen eller bordet. Det brukar rekommenderas att man är tre personer som lyfter.

Om man inte får in en 98-tummare i hissen och med nöd och näppe måste bära den naken och oskyddad upp för trappor finns det en risk att den skadas på vägen. Svårt att lyfta en 98-tummare utan att den utsätts för krafter, vridningar, skevningar och liknande som inte är gynnsamma för panelen.

Reparationer på plats av 98-tummare är inte troliga eller rimliga av samma förklarliga skäl. Det fysiska i att transportera in en ny panel och reparera på plats gör det enklare och mer ekonomiskt att helt enkelt ersätta den med en ny. De prisnivåer som idag gör att 98-tummare kan säljas så lågt som 20–30kkr bygger på att emballage och TV genomför en enkel resa. En trasig 98-tummare är automatiskt skrot.

Vad jag förstått från branschen är det en stor andel DOA på 98-tummare, särskilt när de ska snirklas in i lägenheter. Jag har hört siffror på så mycket som 20% DOA. Det är därför en del ÅF som undviker den storleken för det är svårt att räkna hem försäljningen, särskilt på de marginalerna som blir när det är rea ned till 20–30kkr. Nätbutiker som bara ansvarar för att skeppa kartongen till en adress är däremot mer pigga på att sälja dem.

I slutändan har man som köpare också ett ansvar. Bor man i en strukturellt utmanad fastighet kanske man behöver acceptera detta och ta till lämpliga åtgärder. Kontakta en installationsfirma på egen hand och be om offerter där ett "nej tack" är en stark ledtråd och ett "ja tack" i alla fall ger en enda part att förhålla sig till. Kanske kompromissa med en mindre TV som faktiskt går att få in genom dörren?

För man kan hamna i sitsen där man sitter med ett trasigt åbäke som är helt omöjlig att bli av med på egen hand, medan butik och en tredje part tvistar om vems felet är och där samtliga så fort som möjligt bara vill glömma allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Diskussionen om köparens rättigheter brukar bli ett nästan emotionellt kuddkrig om vad enstaka individer tycker är rätt och fel. Utfallet av sådana här tvister brukar sluta rätt olika, särskilt när tre parter är inblandade. Forumdiskussionerna vs. verkligheten är som hagelskurar mot myggor.

Bortser man från den diskussionen finns en del intressanta lärdomar:

98-tum är riktigt jäkla stort. Och panelen är inte byggd för att transporteras i annat än sin kartong. Den enda transport den är tänkt att hantera utan stödet från emballaget är när man lyfter upp den på väggen eller bordet. Det brukar rekommenderas att man är tre personer som lyfter.

Om man inte får in en 98-tummare i hissen och med nöd och näppe måste bära den naken och oskyddad upp för trappor finns det en risk att den skadas på vägen. Svårt att lyfta en 98-tummare utan att den utsätts för krafter, vridningar, skevningar och liknande som inte är gynnsamma för panelen.

Reparationer på plats av 98-tummare är inte troliga eller rimliga av samma förklarliga skäl. Det fysiska i att transportera in en ny panel och reparera på plats gör det enklare och mer ekonomiskt att helt enkelt ersätta den med en ny. De prisnivåer som idag gör att 98-tummare kan säljas så lågt som 20–30kkr bygger på att emballage och TV genomför en enkel resa. En trasig 98-tummare är automatiskt skrot.

Vad jag förstått från branschen är det en stor andel DOA på 98-tummare, särskilt när de ska snirklas in i lägenheter. Jag har hört siffror på så mycket som 20% DOA. Det är därför en del ÅF som undviker den storleken för det är svårt att räkna hem försäljningen, särskilt på de marginalerna som blir när det är rea ned till 20–30kkr. Nätbutiker som bara ansvarar för att skeppa kartongen till en adress är däremot mer pigga på att sälja dem.

I slutändan har man som köpare också ett ansvar. Bor man i en strukturellt utmanad fastighet kanske man behöver acceptera detta och ta till lämpliga åtgärder. Kontakta en installationsfirma på egen hand och be om offerter där ett "nej tack" är en stark ledtråd och ett "ja tack" i alla fall ger en enda part att förhålla sig till. Kanske kompromissa med en mindre TV som faktiskt går att få in genom dörren?

För man kan hamna i sitsen där man sitter med ett trasigt åbäke som är helt omöjlig att bli av med på egen hand, medan butik och en tredje part tvistar om vems felet är och där samtliga så fort som möjligt bara vill glömma allt.

"Diskussionen om köparens rättigheter brukar bli ett nästan emotionellt kuddkrig om vad enstaka individer tycker är rätt och fel. "

Det har du helt rätt i. Problemet som jag märkt här på forum är att det blir någon symbios av tangentbord krigare + TS's förväntningar.

"Jag hittar en 98" för typ gratis, nu var den kass, jag har rätt till en 98" 144hz OLED för 9990:-"

Efter att TS sen fått ett adekvat svar som i detta fallet pengar tillbaka, så är det inte så mycket att klydda över. Men endå så naggar det i lill-hjärnan att man är berättigad något pga något konsumentlag.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs