Bergsala anmält till Konkurrensverket

Permalänk
Medlem

Hoppas att Bergsala blir granskade och att liknande anmälningar sker i våra grannländer!

Svar på § 1.7 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av zefexi:

Bergsala dömdes att betala ett skadestånd på 11 miljoner kr efter ett avslöjande om kartellbildning mellan 1991 och 1998 av EU år 2002

Det var i grunden Nintendo själva, inte Bergsala. Nintendo pressade (närmast tvingade) Bergsala och dess motsvarigheter att hindra/nmotverka parallellimport för att hålla upp priserna och hindra utnyttjande av prisskillnader mellan olika länder. I sammanhanget var de 11 miljonerna närmast symboliska i jämförelse med vad Nintendo själva fick betala.

Permalänk
Medlem

Bra, dessa banditer har fått härja relativt ostört i alldeles för många år.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

20 eller 22%, i sverige har vi 25%.

19% i Tyskland

Permalänk

Fick erbjudande att köpa direkt via Nintendo Ireland och så fick det bli. Går inte motivera att köpa för 2000 kr mer i svenskhandel. Ledsen Inet och andra!

Visa signatur

All your base are belong to me

Permalänk
Medlem

Nintendo distribuerar inte själva helt i Europa.

De har i stort bara de 5 viktigaste marknaderna.

https://www.nintendo.com/en-gb/Support/Contact/Distributors/D...

Mer intressant är vilka priser Bergsala ger återförsäljare i Estland, Lettland och Litauen för priser.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Bergsala har väl licensen för Norden i all evighet tills Nintendo river kontraktet?

Jag tror att skälet till prispåslaget delvis har o göra med de förluster som Owe gjort på Thunderful som han äger 25,5% i och vars aktie har rasat enormt. Jag vågar inte gissa vilket GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde) han sitter på men tror han kan ligga "många" miljoner back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MidnightFM:

undra om det är någon på Swec redaktionen som har lite kontakter hos återförsäljarna och kan fråga vad de får köpa in konsolen för från bergsala, Båda parter skyller på varandra.

av vad jag läst mig till i forumen så sägs det att återförsäljarna säger att de får köpa konsolen dyrt medans Bergsala säger att de vi har så hög skatt i sverige? Någon måste ju ha fel i sak?

Just nu är det mest forumsnack utan fakta, det vore trevligt om redaktionen hade möjlighet att rycka lite i parterna och kanske få lite fakta till detta.

i min mening känns det konstigt att de länder som bergsala är distributör för har i stort sett samma höga pris, 4199 DKK (6151SEK) till svenska 6795SEK

Det troligaste är ju egentligen att båda har lite rätt.

Permalänk

Är ju inte Bergsala som ska anmälas. Det är våra större återförsäljare. Flera mindre återförsäljare ligger en tusing under och säger att de ligger där bergsalas riktpris är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arneankann:

Är ju inte Bergsala som ska anmälas. Det är våra större återförsäljare. Flera mindre återförsäljare ligger en tusing under och säger att de ligger där bergsalas riktpris är.

Trodde det delvis rörde sig om gråimport.

Du får gärna dela med dig av namnen på dessa mindre och billigare återförsäljare.

Avbokar min förhandsbokning hos Amazon.fr om jag kan få Switch 2 + Mario Kart för <6000:- på annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arneankann:

har du några källor på dessa mindre återsöljare om vart bergsala's riktpriser är?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av INCSlayer:

har du några källor på dessa mindre återsöljare om vart bergsala's riktpriser är?

Spelbutiken och Arcadedreams har skrivit liknande saker som jag inte hittar just nu, dock.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Trodde det delvis rörde sig om gråimport.

Du får gärna dela med dig av namnen på dessa mindre och billigare återförsäljare.

Avbokar min förhandsbokning hos Amazon.fr om jag kan få Switch 2 + Mario Kart för <6000:- på annat håll.

Inte lika billigt, vi har fortfarande våra skatter och bus, men cirka tusenlappen bättre iaf. Dock fullbokat överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arneankann:

<Uppladdad bildlänk>

Spelbutiken och Arcadedreams har skrivit liknande saker som jag inte hittar just nu, dock.

på pennybridgecollectibles så finns den listad för 6549kr (om än fullbokad)
Arcadedreams låter dig förhandsboka för 7249kr och spelbutiken har den inte ens listad just nu så går inte att se deras förväntade pris.

gällande pennybridgecollectibles har jag inte hört talas om dem och jag litar inte på en butik som har Lorem Ipsum text på sin FAQ sida, men det är kanske bara jag.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av INCSlayer:

på pennybridgecollectibles så finns den listad för 6549kr (om än fullbokad)
Arcadedreams låter dig förhandsboka för 7249kr och spelbutiken har den inte ens listad just nu så går inte att se deras förväntade pris.

gällande pennybridgecollectibles har jag inte hört talas om dem och jag litar inte på en butik som har Lorem Ipsum text på sin FAQ sida, men det är kanske bara jag.

Bundlen, ja. Och den ligger på 7490 hos alla större återförsäljare. Den utan Mario Kart ligger på 5949 hos pennybridge, 6999 hos andra senast jag kikade.

Spelbutiken såväl som Arcadedreams har tyvärr ökat något i takt med att andra ökat, men ligger ändå billigare än alla andra. Alla som bokade hos Arcadedreams för 5700 får den för det priset dock, jag själv köpte den därifrån för 5990kr.

Spelbutiken publicerar bara när de har den i lager. Senast de hade i lager var det bara bundlen, den låg då på 6990, så en femhunka billigare än alla andra men dyrare än vad de hade från början.

Pennybridge är en lokal butik i Örebro, därav namnet. Inga konstigheter med dem, bara en väldigt liten butik med inte så stort fokus på webbhandel.

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju undra om alla får samma inköpspris också?

Jag jobbade i en mindre spelbutik på N64 tiden, minns en jul då va vårt inköpspris på maskinerna högre än vad OnOff sålde till kund. Slutade med att vi fick dra dit o köpa ett tiotal maskiner istället för av Bergsala😒

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodberet:

Fick erbjudande att köpa direkt via Nintendo Ireland och så fick det bli. Går inte motivera att köpa för 2000 kr mer i svenskhandel. Ledsen Inet och andra!

Tänk på att du får brittisk strömkontakt på laddaren när du beställer från Irland. Resten av EU (förutom Malta/Cypern) har samma som sverige.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Sen kan man ju undra om alla får samma inköpspris också?

Jag jobbade i en mindre spelbutik på N64 tiden, minns en jul då va vårt inköpspris på maskinerna högre än vad OnOff sålde till kund. Slutade med att vi fick dra dit o köpa ett tiotal maskiner istället för av Bergsala😒

Så kan det ju vara, men har svårt att tro att Elgiganten har högre inköpspris än Pennybridge Collectibles iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Tänk på att du får brittisk strömkontakt på laddaren när du beställer från Irland. Resten av EU (förutom Malta/Cypern) har samma som sverige.

Verkar vara lite otydligt om de skickar från Tyskland eller inte för oss som blivit inbjudna till My Nintendo. Annars om man får inbjudan kan man byta till Tyskland och beställa, däremot har man lagt beställning blir det jobbigare för man måste avboka och hoppas kundtjänst är snälla och återställer kontot så man kan göra ny bokning.

Har själv en bokning från Irland och hoppas att de skickar korrekt eftersom det var de som länkade till irländska butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Det kvittar om man beställer från Irländska eller Tyska sidan när man får en invite. Vi kommer få rätt transformator då Nintendo skeppar allt från Tyskland och håller koll från vilket land du beställer.

Har beställt Switch från Brittiska Nintendo, och extra docka både från Tyska och Irländska sidan. Alla tre gångerna fick jag en europlug.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det kvittar om man beställer från Irländska eller Tyska sidan när man får en invite. Vi kommer få rätt transformator då Nintendo skeppar allt från Tyskland och håller koll från vilket land du beställer.

Har beställt Switch från Brittiska Nintendo, och extra docka både från Tyska och Irländska sidan. Alla tre gångerna fick jag en europlug.

Bra info. Supporten säger att det blir brittisk kontakt när man frågar, men jag tror mer på någon som faktiskt provat än på inkompetent support

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Spelbutiken säljer bundel för 6900kr

Permalänk
Permalänk

Oj vilket pris. Kanske skulle avboka från inet då.

Permalänk

Vilket lyxproblem.

Samtidigt är priserna på mat mycket högre än vad inflationen säger att de bör...

Men det verkar vara fredat från inblandning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vilket lyxproblem.

Samtidigt är priserna på mat mycket högre än vad inflationen säger att de bör...

Men det verkar vara fredat från inblandning.

Inflation är ett snitt av X antal produkter...
Inte begränsat till ett maxtak.

Hur SCB gör med att mäta står på deras hemsida och sen är även lite "ful" då de kan byta produkt om priset ökat för mycket, om jag inte minns fel.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhalle...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra att någon tar tag i det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Produkten är ju för billig och lär sälja slut direkt. Priset borde vara ännu högre. Om inte någon i ledet tar högre vinst så kommer det bli privatpersoner som gör det.

Märkligt att inte Nintendo, Sony, GPU-tillverkarna, m fl tar ut ännu mer (även om GPU-marknaden har börjat lära sig). Tråkigt för konsumenterna som vill handla billigt men det är så det fungerar. En produkt som ständigt är slutsåld är för billig.

Är inte riktigt så marknaden fungerar, speciellt inte konsol-marknaden som bygger hela sin existens och större delen av vinsten på att uppnå kritisk massa och försäljning av tjänster/spel, konsoler historiskt säljs till förlust.
Uppnår du inte en kritisk massa så utvecklar ingen spel till din konsol och finns det inga spel köper ingen konsolen, orsaken du vill sälja så många så fort som möjligt.
Nintendo är något mindre känslig som har många egna IPn, men både wiiU och GameCube kunde ha varit slutet för Nintendo..

Marknaden bygger till stor del på förväntningar, som i Nintendo's fall har man försökt bunkra upp men det visste man inte innan försäljningen startade hur stort intresset faktiskt var. Hade man satt ett orimligt pris plus ett svalt mottagande så hade man plötsligt haft en till WiiU istället..
GPU-marknaden har historiskt ofta varit pappers-lanseringar av olika orsaker, så det finns inga GPUer vid lansering.
GPU-marknaden bygger till en stor del på ex sweclockers och Linus på tuben, försöker man sälja en GPU till ockerpriser så får man också betala för det i recensionerna..