Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du får själv hitta dina inställningar. Det är aldrig en bra idé att ta andras rakt av.
Men börja med att köra några spel helt utan att röra något och håll koll på ljud och temp.
Sen kan du börja med att sänka Voltage Offset till -80mV och se hur det går.
Minska om det inte går bra. När du har din mV klar så sänk Power Limit till -20.
Testa testa.
Stäng av zero rpm.
Vill du kan du ge dig på Vram hastighet med.

Håll koll på Gpu Hot Spot när du spelar.

Nu kommer jag inte köra med andras inställningar rakt av utan kommer precis som jag skrev att pula en hel del själv, men att det alltid är bra att ha något att utgå ifrån, därför som jag ställde frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agima:

Nu kommer jag inte köra med andras inställningar rakt av utan kommer precis som jag skrev att pula en hel del själv, men att det alltid är bra att ha något att utgå ifrån, därför som jag ställde frågan.

Och du fick svar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

En liten varning ang Vram klockning är att 9070xt's (troligen övriga 90 serien med) minne har en ovanligt stark ECC=error correction vilket kan sänka prestandan istället för att öka den.
Och då särskilt på 9070XT korten som minnet är väldigt varmt på redan i stock!

Det handlar om att när man klockar upp hastigheten så kan minnet börja få errors då hoppar ECC in och rättar till dessa.
Problemet (heller lösningen beroende på hur man ser det) är att ECC kan fixxa väldigt mycket errors MEN detta tar tid med en prestanda sänkning som följd även om minnets mhz INTE justeras ned=svårupptäckt.

googla på 9070xt vram tuning ecc så finns det en del om detta att hitta och hur man bör göra för att upptäcka den lägre prestandan utan att minnets mhz sänks.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En liten varning ang Vram klockning är att 9070xt's (troligen övriga 90 serien med) minne har en ovanligt stark ECC=error correction vilket kan sänka prestandan istället för att öka den.
Och då särskilt på 9070XT korten som minnet är väldigt varmt på redan i stock!

Det handlar om att när man klockar upp hastigheten så kan minnet börja få errors då hoppar ECC in och rättar till dessa.
Problemet (heller lösningen beroende på hur man ser det) är att ECC kan fixxa väldigt mycket errors MEN detta tar tid med en prestanda sänkning som följd även om minnets mhz INTE justeras ned=svårupptäckt.

googla på 9070xt vram tuning ecc så finns det en del om detta att hitta och hur man bör göra för att upptäcka den lägre prestandan utan att minnets mhz sänks.

Har du en aning om vid vilken klock detta berör? Är det all överklocking?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Och du fick svar.

Ja, men delar av det var onödigt då jag redan skrivit att jag inte kommer att köra med andras inställningar rakt av utan kommer att utgå från dessa för att sedan pula och ha det fram tills att jag hittar något som passar mig och mina behov. Om merparten av ägarna av samma kort och modell kör med en undervolt på t.ex. -100 mV och sätter effektbudgeten på -15% samt också delar med sig av sin fläktkurva för att kombinationen tillsammans ger ett svalt och tyst kort (vilket är precis vad jag letar efter) så är det en bra utgångspunkt att gå efter. Därför som jag frågar efter vad ni andra kör med för inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agima:

Ja, men delar av det var onödigt då jag redan skrivit att jag inte kommer att köra med andras inställningar rakt av utan kommer att utgå från dessa för att sedan pula och ha det fram tills att jag hittar något som passar mig och mina behov. Om merparten av ägarna av samma kort och modell kör med en undervolt på t.ex. -100 mV och sätter effektbudgeten på -15% samt också delar med sig av sin fläktkurva för att kombinationen tillsammans ger ett svalt och tyst kort (vilket är precis vad jag letar efter) så är det en bra utgångspunkt att gå efter. Därför som jag frågar efter vad ni andra kör med för inställningar.

Om du läst tråden så ser du att korten varken är tysta eller svala (på minnen) och att vissa har ghetto monterat nya fläktar och en del skickade tillbaka kortet pga missljud.

För att summera så verkar majoriteten kunna köra -50mV , fläkt kurvor är individuellt mot chassi pga resonans och luftflöde

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har du en aning om vid vilken klock detta berör? Är det all överklocking?

Nej bara att det var en ganska liten klockning innan en prestanda sänkning började hända på dom två videos jag såg ang det.
Ett var nåt av instegskorten som gick för 8000:- och är ganska säker att det andra var ett sapphire nitro+ (det var i alla fall nåt av "topp" korten).
Båda korten gick dock att överklocka typ 4-5x mer innan det började bli instabilt och krascha.
Dvs om det gick att klocka 100mhz extra utan prestanda sänkningen kom så var dom stabila upp till 400-500mhz.

Och det var ju nu på tidig vår/vår detta gjordes med rums temp på runt 20grader vad händer då i sommar med rumstemp på 25-30 grader då minnena KOMMER bli 5-10grader varmare?
Min gissning är att denna prestanda sänkning kommer smyga sig nedåt i mhz.

Så när jag köper mitt kort om 1-2mån så tror jag att jag inte ens kommer prova att klocka minnet alls vilket blir första gången på 25år och många kort i min ägo plus en hel del till kompisar/familj.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Så, nu har jag installerat ett Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1 och spelat Oblivion Remasterd och Ratchet and Clank Rift Apart med allt på ultra och RT på. Har funkat lysande än.
Ratchet and Clank Rift Apart stängde av datorn rätt snabbt med RT på högsta innan.

Märkligt egentligen, jag kör mitt kort med en 650W PSU utan bekymmer. Men bra att det löste sig

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du läst tråden så ser du att korten varken är tysta eller svala (på minnen) och att vissa har ghetto monterat nya fläktar och en del skickade tillbaka kortet pga missljud.

För att summera så verkar majoriteten kunna köra -50mV , fläkt kurvor är individuellt mot chassi pga resonans och luftflöde

Har vi läst samma tråd? "Vissa" som har bytt fläktar, det rör väl sig om en person som gjort det? Iallafall som skrivit i tråden. Korten ÄR tysta överlag. Folk är nöjda överlag.
Missljud och oljuden från fläktar är väl egentligen bara Reaper modellen som verkar vara överrepresenterad i inlägg i tråden gällande det (mig inkluderat).
Minnena går varmt ja. Men så är det på alla korten. Det är nog mer spec än något fel. Dom som haft synpunkter på temperaturerna på minnena känner sig inte riktigt bekväma med siffror kring 90 grader helt enkelt (mig exkluderat).

Anledningen till att folk undervoltar och pillar är att det finns vinster i form mindre värmeutveckling, strömförbrukning och således lägre varvtal på fläktarna. Ibland även viss prestandaförbättring. Bara plus. Men det är absolut inget nödvändigt ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har vi läst samma tråd? "Vissa" som har bytt fläktar, det rör väl sig om en person som gjort det? Iallafall som skrivit i tråden. Korten ÄR tysta överlag. Folk är nöjda överlag.
Missljud och oljuden från fläktar är väl egentligen bara Reaper modellen som verkar vara överrepresenterad i inlägg i tråden gällande det (mig inkluderat).
Minnena går varmt ja. Men så är det på alla korten. Det är nog mer spec än något fel. Dom som haft synpunkter på temperaturerna på minnena känner sig inte riktigt bekväma med siffror kring 90 grader helt enkelt (mig exkluderat).

Anledningen till att folk undervoltar och pillar är att det finns vinster i form mindre värmeutveckling, strömförbrukning och således lägre varvtal på fläktarna. Ibland även viss prestandaförbättring. Bara plus. Men det är absolut inget nödvändigt ont.

Reaper är den modell som flest reklamerat i denna tråd? Är åtminstone 5 stycken som sagt att de gjort det. Pga ljudet.
Minnen skall inte vara 90C oavsett,det är för högt utanför sommarvärmen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Märkligt egentligen, jag kör mitt kort med en 650W PSU utan bekymmer. Men bra att det löste sig

körde med ett 4090/7800x3d men eftersom jag spelar mest warzone så blev det back to 9070xt då den spottar ut mer fps än 4090 i 1080p low med 7800x3d:n. såg att alla mina inställningar var sparade i andraline så körde på men helt plötsligt så kraschade datorn, den stängde av sig. wth...

tänkte har 600 agget blitt sämre efter 4090it? iaf, bara för att utesluta att det var nått kabelknas så såg jag till att kablarna var intryckta ordentligt i både graffet å agget å sen dess har jag inte haft några problem. kan ha varit nått sånt för honom.

sen ang temp, gpu z säger 78c hotspot och 59c gpu och 78c vram(max värden)

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Är det nån som har testat att klocka ned Vram lite och kollat hur temp ser ut?
Alternativt sett nån test/video om det?

Kanske inte det bästa test men är ju inte helt ointressant heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Skrivet av DST:

körde med ett 4090/7800x3d men eftersom jag spelar mest warzone så blev det back to 9070xt då den spottar ut mer fps än 4090 i 1080p low med 7800x3d:n. såg att alla mina inställningar var sparade i andraline så körde på men helt plötsligt så kraschade datorn, den stängde av sig. wth...

tänkte har 600 agget blitt sämre efter 4090it? iaf, bara för att utesluta att det var nått kabelknas så såg jag till att kablarna var intryckta ordentligt i både graffet å agget å sen dess har jag inte haft några problem. kan ha varit nått sånt för honom.

sen ang temp, gpu z säger 78c hotspot och 59c gpu och 78c vram(max värden)

Det var mitt nätagg som var gammalt. Inget märkligt med det. Det var begagnat redan när jag köpte det för tusen år sedan.
Jag minns att jag hade det när jag körde två st Radeon HD 6950 i CF. Det är 14 år sedan och sen två R9 290 i CF

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måndagsexemplar finns alltid, och mig veterligen är det bara än person som valt att modda kortet i denna tråden. Och läser man runt på nätet så är det många som efter lite pulande säger sig ha både tysta och svala kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agima:

Måndagsexemplar finns alltid, och mig veterligen är det bara än person som valt att modda kortet i denna tråden. Och läser man runt på nätet så är det många som efter lite pulande säger sig ha både tysta och svala kort.

Just reaper har väldigt många trådar på Reddit just pga,vad som verkar, dålig qc.
Så nej, inte måndagsexemplar utan förmodligen Batch problematik. Då enbart i den tråden är detta 100-200 personer som klagar på just ljudet. Notera att detta inte gäller dB utan fel på dual bearing
https://www.reddit.com/r/radeon/comments/1j62880/powercolor_r...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bytte fläktar som ni kan se på bilden nedan. Jag bytte inte för att fläktarna lät defekta som så. Men ja, dom lät mycket och behövde hög rpm för att göra sitt jobb.
Jag bytte för att i stort alla grafikkort jag har haft har sämre fläktar stock än vad två st 120mm ger.
Två 120mm kyler bättre, är tystare och när dom arbetar så har dom en mycket behagligare ljudbild.
Inte alls så störande och invasiv som stock.

När det kommer till värme så är det många 9070XT som har undermålig kylning.
Det ska inte behövas ändras något alls i mjukvara för att få kortet att inte bli obekvämt varmt.
Men som ni kan se överallt på nätet så är det just det som behövs.
Det är bara larvigt att försvara denna undermåliga kylning med "det går att fixa i mjukvaran".
Det ska som sagt inte behövas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just reaper har väldigt många trådar på Reddit just pga,vad som verkar, dålig qc.
Så nej, inte måndagsexemplar utan förmodligen Batch problematik. Då enbart i den tråden är detta 100-200 personer som klagar på just ljudet. Notera att detta inte gäller dB utan fel på dual bearing
https://www.reddit.com/r/radeon/comments/1j62880/powercolor_r...

Du är då en jäkel på att överdriva.

Du skriver att i denna tråd har "vissa" monterat nya fläktar, vilket insinuerar fler än en, när det mig veterligen bara handlar om en enda person som gjort det.

Sedan skriver du att Reddit har "många" trådar om ämnet. Gjorde en snabb sökning och hittade inte ens 10 st som handlar om oljud.

Du skriver också att det är "100-200 personer som klagar på "oljud" i en Reddit-tråd när det endast finns 135 kommentarer som inte heller alla klagar då en representant från PowerColor svarar på frågor. Det är också flera av användarna som kommenterar andras inlägg samt för diskussioner med representanten, så när jag räknar ihop alla som faktiskt skriver att man har någon form av defekt på sitt kort är det endast 36 st, vilket är stor skillnad mot "100-200 st".

En av användarna skriver också att han har oljud men att han inte är säker på att det kommer från fläktarna. Nu spekulerar jag bara men det handlar kanske om att chassit resonerar vid specifika fläkthastigheter vilket kan göra att det då endast handlar om 35 st.

En användare har inte ens kortet utan ett Sapphire 9070 XT Pulse som han beskriver har problem med fläktarna.

Om det handlar om produktionsfel eller handhavandefel går inte att säga. Men en sak är säker, och det är att allt som står att läsa på nätet inte alltid är sant, och därför bör tas med en nypa salt.

Måndagsexemplar betyder "produkt med produktionsfel" och är både singular och plural. Du väljer att använda ordet batch, jag väljer att använda måndagsexemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agima:

Du är då en jäkel på att överdriva.

Du skriver att i denna tråd har "vissa" monterat nya fläktar, vilket insinuerar fler än en, när det mig veterligen bara handlar om en enda person som gjort det.

Sedan skriver du att Reddit har "många" trådar om ämnet. Gjorde en snabb sökning och hittade inte ens 10 st som handlar om oljud.

Du skriver också att det är "100-200 personer som klagar på "oljud" i en Reddit-tråd när det endast finns 135 kommentarer som inte heller alla klagar då en representant från PowerColor svarar på frågor. Det är också flera av användarna som kommenterar andras inlägg samt för diskussioner med representanten, så när jag räknar ihop alla som faktiskt skriver att man har någon form av defekt på sitt kort är det endast 36 st, vilket är stor skillnad mot "100-200 st".

En av användarna skriver också att han har oljud men att han inte är säker på att det kommer från fläktarna. Nu spekulerar jag bara men det handlar kanske om att chassit resonerar vid specifika fläkthastigheter vilket kan göra att det då endast handlar om 35 st.

En användare har inte ens kortet utan ett Sapphire 9070 XT Pulse som han beskriver har problem med fläktarna.

Om det handlar om produktionsfel eller handhavandefel går inte att säga. Men en sak är säker, och det är att allt som står att läsa på nätet inte alltid är sant, och därför bör tas med en nypa salt.

Måndagsexemplar betyder "produkt med produktionsfel" och är både singular och plural. Du väljer att använda ordet batch, jag väljer att använda måndagsexemplar.

Jag får det till 49 700 resultat på sökfras Reddit 9070xt reaper fan issues på google iofs...

Och vad jag kom ihåg i denna tråd har 1 bytt och 2-3st frågat/funderat på det.

Kortet i helhet är bra
I denna tråd har vi bla:

Citat:

Har Powercolor Reaper 9070 XT och jag orkar fan inte med fläktarna. Jag kommer nog att göra en deshroudmod så man kan slänga in egna noctuafläktar eller liknande. Vill någon vara med att poola ihop pengar till commission för det så någon kan göra en 3d-printbar fil? Eller om någon har cad skills så kontakta mig!

Citat:

I stock tycker jag den kyler sådär. I full belastning drar den strax under 320W med hotspot temp runt 80-85 C. Fläktarna snurrar då i 1600-1800 RPM och jag tycker det låter ganska mycket.

Det som gör mig ganska besviken utöver ljudnivån (som man ändå kan ställa in själv till önskad nivå) är deltat mellan core och hotspot temp. Skiljer 25-30 C vilket är väldigt mycket. Tyckte mitt förra 6700XT som hade 15-20 C delta för core och hotspot var gränsfall. Fläktkurvan blir ju helt klart lidande då det är hotspoten som bestämmer hur hög RPM fläktarna körs i.

Citat:

Lämnade tillbaka min Reaper efter att ha bytt ut den en gång redan. Gick på Asrock steel legend och är nöjd nu. Hemskt ljud från fläktarna.

Citat:

Är det någon som fått ett tyst Reaper? Mitt låter lite som andra redan nämnt, men funderar på om det ens är värt att försöka byta ut det. Gav 7990:- så det är inte aktuellt att byta till någon annan modell.

Sen är det flera som verkar mixtra med fläktkurvor för att få det okej

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får det till 49 700 resultat på sökfras Reddit 9070xt reaper fan issues på google iofs...<Uppladdad bildlänk>

Kortet i helhet är bra
I denna tråd har vi bla:

Noterade också att 5070 Ti ASUS Prime har en extra heatpipe (6 vs 5), hade gärna sett att det var likadant på AMDs Prime. Det kändes tyvärr betydligt lättare i handen också så kylflänsen är lite underdimensionerad på ett så här dyrt kort, enligt mig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Jag får det till 49 700 resultat på sökfras Reddit 9070xt reaper fan issues på google iofs...<Uppladdad bildlänk>

Kortet i helhet är bra
I denna tråd har vi bla:

Fläktkurvan hjälpte ej mitt problem, Fläktarna hade defekta/dåliga kullager.

Permalänk
Medlem

Kortet i helhet är bra
I denna tråd har vi bla:

Men herregud, Google fungerar inte så. När du söker så tar den med alla orden så dina 49,700 resultat handlar inte om grafikkortet specifikt utan tar med det som indexerats, i detta fallet Reddit, 9070, XT, Reaper, fan, issues.

Söker man på Reddit 4070 Ti fan issues kommer det upp 351,000 resultat...

Det stor skillnad på att "vissa" har bytt fläktar till att faktiskt bara vara en som gjort det samt en annan som funderar på att göra det.

Och vilka är det som syns mest på nätet, jo personer som klagar. Alla andra som är nöjda med sina kort skriver inte på nätet att man är det. Gäller alla produkter. Är man missnöjd så klagar man, annars är man tyst.

Eftersom detta är en tråd för oss som faktiskt äger ett 9070 XT så ställer jag mig frågande till vad du gör här, då du av din signatur att döma inte äger kortet? Du skulle aldrig se mig skriva i en tråd om 4070 Ti, såvida jag inte var intresserad av det. Vad får du ut av att skriva negativt om ett kort du inte äger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agima:

Men herregud, Google fungerar inte så. När du söker så tar den med alla orden så dina 49,700 resultat handlar inte om grafikkortet specifikt utan tar med det som indexerats, i detta fallet Reddit, 9070, XT, Reaper, fan, issues.

Söker man på Reddit 4070 Ti fan issues kommer det upp 351,000 resultat...

Det stor skillnad på att "vissa" har bytt fläktar till att faktiskt bara vara en som gjort det samt en annan som funderar på att göra det.

Och vilka är det som syns mest på nätet, jo personer som klagar. Alla andra som är nöjda med sina kort skriver inte på nätet att man är det. Gäller alla produkter. Är man missnöjd så klagar man, annars är man tyst.

Eftersom detta är en tråd för oss som faktiskt äger ett 9070 XT så ställer jag mig frågande till vad du gör här, då du av din signatur att döma inte äger kortet? Du skulle aldrig se mig skriva i en tråd om 4070 Ti, såvida jag inte var intresserad av det. Vad får du ut av att skriva negativt om ett kort du inte äger?

Först och främst skriver jag inget negativt... Jag skriver fakta om just reaper vilket flest personer har klagat på ljudet, detta stämmer i denna tråd, på nätet, ja alla forum vad det verkar.
Det är vad som verkar vara det 9070xt med mest strul angående fläktljud.

Jag är teknikintresserad och läser brett, därav att jag hänger i eran tråd ,då jag funderade först att byta. Då 12gb kan vara problematiskt i vissa spel med rt

Angående du inte hänger i 4070ti, så är det mer kommentarer från amdfolk än oss ägare i den tråden 😀

Tar jag bort reaper ur sökfrasen får man 249k sökträffar 🙂 tar jag bort Reddit får man 2.6 Miljoner träffar vs 517k för 4070ti

Men då du uppenbart inte kan diskutera sansat utan vill försvara ett korts uppenbara , förhoppningsvis, tidiga qc problematik så skriver jag inget mer i denna tråd.

Ha en fortsatt trevlig söndag

stavfel
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Först och främst skriver jag inget negativt... Jag skriver fakta om just reaper vilket flest personer har klagat på ljudet, detta stämmer i denna tråd, på nätet,j a alla forum vad det verkar.
Det är vad som verkar vara det 9070xt med mest strul angående fläktljud.

Jag är teknikintresserad och läser brett, därav att jag hänger i eran tråd ,då jag funderade först att byta. Då 12gb kan vara problematiskt i vissa spel med tre.

Angående du inte hänger i 4070ti, så är det mer kommentarer från amdfolk än oss ägare i den tråden 😀

Tar jag bort reaper ur sökfrasen får man 249k sökträffar 🙂 tar jag bort Reddit får man 2.6 Miljoner träffar vs 517k för 4070ti

Men då du uppenbart inte kan diskutera sansat utan vill försvara ett korts uppenbara , förhoppningsvis, tidiga qc problematik så skriver jag inget mer i denna tråd.

Ha en fortsatt trevlig söndag

Mitt första inlägg i denna tråden var en förfrågan om vilka inställningar ni som äger 9070 XT Reaper kör med för att få ett så svalt och tyst kort som möjligt.

Trots att du inte äger kortet svarade du: "Om du läst tråden så ser du att korten varken är tysta eller svala (på minnen) och att vissa har ghetto monterat nya fläktar och en del skickade tillbaka kortet pga missljud."

Detta är på inget sätt inte ett relevant svar på min fråga då korten som har oljud i form av dåliga kullager eller liknande är måndagsexemplar. I stället för att ge ett svar på det jag frågade efter valde du att fokusera på måndagsexemplaren, vilket visar vilken agenda du har.

Du verkar fortfarande inte förstå att det är personer som är missnöjda med en produkt som skriver om det på nätet. Alla andra (det stora skalan) sitter och spelar och är nöjda och glada. Det är därför man oftast ser mer negativa kommentarer och omdömen än positiva, oavsett produkt.

Det är ju precis vad jag skrev, sökmotorer fungerar inte så som du tror, som försöker använda dess skeva resultat som ett argument att kortet är dåligt. Din agenda är uppenbar.

Känner heller inte att det är någon idé att diskutera så jag avslutar med följande:

Dold text
Permalänk
Medlem

RX 9070XT Reaper - Fixade till 30 grader mindre på hot spot 😱

Jag började min resa med mitt 9070XT Reaper som sig bör. Jag installerade det och spelade glatt. Men var missnöjd med hög Hot spot på gpu. Den kunde stundtals gå upp till 111c om jag pressade kortet med allt på max och hade RT/PT på.
Läste på nätet och det visade sig att andra hade samma problematik. Inte bara denna modellen heller. Utan andra 9070XT med.
Men som med alla andra grafikkort jag ägt så störde jag mig på ljudet från fläktarna så jag bytte till två 120mm.
Det gjorde kortet svalare, tystare och ljudet behagligare.

Men.. även om gpu låg på säg 68c så kunde hot spot gå upp till 110c. Vilket är helt galet.
Det fick mig att börja undervolta osv. Ni vet vad jag menar. Blev bättre, men inte helt bra.
Och fan heller att det ska behövas tänkte jag.

Sagt och gjort, jag beställde en kylpasta från Inet. Noctua NT-H2 3.5g Pro-grade Thermal Grease

Jag rengjorde riktigt jävla noggrant. Applicerade pastan med en liten spatel så hela gpu var täckt.
Jag lade kortet med utgångarna utanför bordskanten så kortet lågt helt plant medans jag pressade på kylaren med ena handen och skruvade med andra.

På bilden ser ni resultatet. Här det helt oförändrat i Adrenalin. D v s inställningarna som kommer med installation.
Jag provade många krävande spel i solvarmt rum med allt på max. RT och PT i spelen som har dom.
Naturligtvis gick fläktarna inte hela tiden i max och naturligtvis är tempen inte representerande för alla spelen.
Bilden visar absoluta max efter en lång provning med många olika spel.
Upplösning och dator ser ni i min sign.

Jag kan säga att jag är väldigt väldigt nöjd med mitt 9070XT nu.
Jag kan med säga att jag är missnöjd att det inte var så här bra vid köp.
Jag gör denna posten då den har potential att hjälpa andra som med upplever att deras kort går obekvämt varmt.

Inlägg samt två svar sammanfogade med befintlig tråd om korten - MOD
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans att Honeywell PTM7950 presterar sämre än Noctua NT-H2 Pro, och speciellt inte med 30°C. Måste ha rört sig om ett appliceringsfel från fabrik, eller något annat. Sedan finns redan tråden 9070 - XT Owners club, så varför inte skriva i den, precis som du gjort tidigare när du skrev om hur du fläktmoddat ditt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agima:

Finns inte en chans att Honeywell PTM7950 presterar sämre än Noctua NT-H2 Pro, och speciellt inte med 30°C. Måste ha rört sig om ett appliceringsfel från fabrik, eller något annat. Sedan finns redan tråden 9070 - XT Owners club, så varför inte skriva i den, precis som du gjort tidigare?

Ja jag vet inte vad som gått fel. Först tänkte jag att det var en underdimensionerad kylare, men det är den uppenbarligen inte.
Så det kan mycket väl vara appliceringsfel från fabrik. Men då har vi appliceringsfel från fabrik på många kort.
Vad det än är så hjälpte detta mig.

Jag gjorde denna tråden för att ett inlägg i en annan tråd lätt försvinner i mängden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag läste att Quality preset med FSR 4 i UE5 är sämre än balanced. Jag provade i Oblivion Remastered och japp, mycket trevligare bild med balanced. Bilden blir stabil. Var mycket växter som blir helt fel med quality.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Under gårdagen fick jag hem sista komponenten så jag byggde ihop datorn och installerade allt. Har lyssnat noga på kortet och det ger inte ifrån sig några missljud eller liknande. Har inte pulat speciellt mycket utan har valt att köra med -100 mV, -15% och en personlig fläktkurva, har inte rört något annat. Har lagt min tid på att spela remastern av Oblivion.

Permalänk
Medlem

Hmm, nu kan jag inte köra med 600w agget med 9070xt kortet, förrut efter att jag körde med 4090 och 7800x3d elelr tom 13900kf så funkade det utan problem i spel å win, men helt plötsligt efter att jag stoppade in 9070xt kortet i 7800x3d maskinen efter att ha kört med 4090it i några veckor så stängde datorn av sig två gånger när jag spelade. löste det med att vicka in sladden lite till.

men nu så kan jag inte ens starta boota in i win innan den stänger av sig efter att skrivbordet visas. wtf, det enda jag kan tänka mig är att man kör med nyare drivvisar, då det funkar bra med 4090it.

iaf kör vidare med 1000w sfx å inga probbs men galet att det verkar ha högre spikar än ett ref 4090.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Hmm, nu kan jag inte köra med 600w agget med 9070xt kortet, förrut efter att jag körde med 4090 och 7800x3d elelr tom 13900kf så funkade det utan problem i spel å win, men helt plötsligt efter att jag stoppade in 9070xt kortet i 7800x3d maskinen efter att ha kört med 4090it i några veckor så stängde datorn av sig två gånger när jag spelade. löste det med att vicka in sladden lite till.

men nu så kan jag inte ens starta boota in i win innan den stänger av sig efter att skrivbordet visas. wtf, det enda jag kan tänka mig är att man kör med nyare drivvisar, då det funkar bra med 4090it.

iaf kör vidare med 1000w sfx å inga probbs men galet att det verkar ha högre spikar än ett ref 4090.

Jag skulle säga att du har plågat ditt 600w rätt ordentligt med vad du har kört.
Så det är nog inte så konstigt. Detta hände mig med.
Funkade bra med 3070ti, stängde av sig när mitt 9070XT pressades mer RT/PT.
Nytt nätagg löste det.
Mitt nätagg vad med om mycket i sina år. Två generationers CF med törstiga AMD kort.
Nätagg precis som alla andra delar slits med tiden.
Så ja, det kan vara spikarna våra gamla nätagg inte längre klarar.

Visa signatur