Vilka nya tekniker tvärvägrar du?

Permalänk

Röststyrning totalvägras! Kör med Siri men kan för mitt liv inte få hen att göra rätt sak. Försöker spela en låt, men istället blir det koreansk k-pop. Öppna mailen så öppnas Youtube etc. Så länge fingrarna fungerar blir det knappa som gäller.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Dyngan till elbilar bortsett Porsche Taycan möjligtvis.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning älskar jag och har kört med sen 2020 när jag skaffade nya telen med egenskapen.
Plattan ligger bra till i hallen och när telen har dåligt med laddning så lägger man den bara på och med ett 'blongg' så börjar den ladda. Kommer aldrig strula med kabel igen när jag är hemma.

MultifunktionTV eller receiver har jag inget behov av dock. Gillar min analoga Marantz och enklare projektor.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Blåtand, röststyrning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Smarta tvättmaskin, diskmaskin och smart torktummlare.
Tvättmaskinen har haft en bluetooth icon som blinkat i snart 4 år utan att jag brytt mej att ens försöka göra någontin med den, allt som man gör med dessa behöver man vara där för ändå så dom skulle aldrig behöva vara anslutna till någonting.

Den ända "smarta" funktion jag använder är fördröjd start och det trycker man in när man startar och stänger den ändå.

Siri och dom smarta assistenterna är en annan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Trådlöst så långt det är möjligt.
El-bil/cykel/spark
Windows 11
Smarta prylar

Permalänk

Smarta vitvaror, Smart TV, röststyrning, LLM AI som chatgpt, touchkontroller i bilar, ny konsoller (Nintendo Switch 2, PS5, Xbox), sprillans "flaggskepp" mobiler för tiotusentals kronor (senaste mobilen köpt beggad "nyskick" på tradera för under 4k).

Ah just ja också matleveranstjänster och svarttaxi som Foodora, Uber osv.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B550-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk

Vårdappar. Litar inte en sekund på att min data hålls säker och att mina videosamtal med läkare inte ska dyka upp i någon läcka på Darknet...

Permalänk
Medlem

Det är ganska mycket nuförtiden, heh. Sur gubbe, gissar jag.

Primärt bojkottar jag allt (utom min PC) som vill/kräver koppla upp sig mot internet. Bryr mig inte om varför, svaret är nej.

Utöver det dissar jag allt som kräver att jag använder min mobiltelefon, dvs appar för att styra saker o ting osv. Jag använder Bank-ID, det är den enda app jag har på min telefon och så kommer det att förbli känns det som.

Försöker undvika allt som har med batterier att göra, så trådlösa prylar rent allmänt går bort. Jag har dessutom verkligen svårt att se varför kablar är så hemska - tvärtom, de strular nästan aldrig och man slipper ju den uppsjö med problem som trådlöst allmänt dras med (täckning, drivrutiner, säkerhet, batteridöd osv).

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

"Smarta" lampor och skärp som man kontrollerar med appar.

Röststyrning som t.ex. Alexa eller Siri.

Antar du menade skräp, men blev lite intrigerad äver hur man kan kontrollera skärp med app. 🤔

Permalänk

Bilar med massa datorer i sig och som har 24/7 satellit spårning av bilen.

Det och obd dosan försäkringsbolag kan sätta i ens bil för att få samma information om var, när och hur du kör din bil

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Framtiden är korkad. lol

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Än så länge har jag aldrig ägt en bil utan förgasare och jag siktar väl på att aldrig behöva ge upp denna väldoftande kulle.

Edit: Vafan är grejen med trådlösa hörlurar?

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Permalänk
Medlem

TJAT-GPT

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Får känslan av att alla som hatar på "smarta saker" bara har implementerat det helt fel. En grundförutsättning är att knappar etc på väggarna fungerar precis som förut med tillägget att de också kan slå ifrån när man lämnar hemmet automatiskt etc. Köper man rätt prylar behövs heller inget cloud eller "information som skickas till Kina".

Själv har jag problem med onödigt invasiva hjälpsystem i bilar. Blir bara massa plingande till väldigt svag nytta. Och AI för programmering är jag oerhört trött på. Överhype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Antar du menade skräp, men blev lite intrigerad äver hur man kan kontrollera skärp med app. 🤔

Smarta skärp vettu, typ Batmans utility belt

Permalänk

dlss/fsr. blurrig sörja. Native utan AA is the shit. kan sträcka mig till SMAA på sin höjd

RT = meh, typ inget jag sitter och finkammar bilden efter så ser typ ingen skillnad ändå i slutänden mer än att allt går 10+ grader varmare och fps kapas på hälften.

variabel synk = hittills lämnat mig besviken då alla mina skärmar börjar blinka å ha sig så fort fps varierar lite och man inte ligger spikad på en fast fps.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

google & apple fast svårt när man har en mac & en samsung telefon

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

"Smarta" lampor och skärp som man kontrollerar med appar.

Röststyrning som t.ex. Alexa eller Siri.

I beg to differ;
Jag har ett fantastiskt AI-skärp som styrs via app, i min Doro-telefon, det skärpet spänner sig till korrekt läge utefter min wifi-smart-badrumsvåg vid varje morgonvägning och är även långtidskalibrerat utefter basvarorna i mitt NAS-/kylskåpsskåp.
Dessutom sker mikrometer-/milliNewtonjusteringar på sekundnivå från min AI-träningsklocka som håller koll på aktuell hydreringsnivå och ejakulationsfrekvens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sociala medier, fast jag har ett konto på LinkedIn, men jag är tvungen.

Permalänk
Medlem

Hällar med touchkontroller. Vilket jävla skit.

Har en bra induktionshäll nu med riktiga vred, måtte den aldrig dö för det är svårt att hitta numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Vissa nya tekniker bara klickar direkt – man hoppar på tåget och undrar hur man ens klarade sig utan tidigare. Men så finns det andra… där det tar tvärstopp. Oavsett hur "framtidssäkert" eller "smart" det sägs vara så blir det ett stort nej tack.

För egen del har jag länge tvärvägrat 12VHPWR-kontakter, eller den senare 12V-2x6 (H++)-revisionen. Namnet bara rullar av tungan, för övrigt. De känns bara alldeles för ömtåliga. Dock blev jag tvungen att krypa till korset p.g.a. mitt senaste grafikkort. Tacka vet jag beprövade 8 pins-kontakter. De må ha samma charm som sovjetiska traktorer, men de känns lika pålitliga.

Vilka nya tekniker, standarder eller trender vägrar du att hoppa på? Och varför? Passa på att gnälla loss lite – det är ju ändå helg.

Tycker fortfarande att nästan alla implementeringar av TAA ser riktigt tråkiga ut och längtar tillbaka till när spel inte var designade för att köras med TAA.

Undviker Google home och liknande home assistants, provade Googles en stund, men jag och exet kände båda att den snabbt visste för mycket om oss och framförallt att all reklam och sådant blev alldeles för aggressiv. Vi gick längs en kanal i Stockholm och diskuterade båtar vi såg, senare på dagen nämnde hon att hon sett en Honda E och att den var cool, därefter fick vi i ett par dagar en massa reklam i olika media för Hondas utombordare. Även om den inte lyssnade på ett sätt den inte ska och bara gissade baserade på något den "fick" observera, location eller något så är det lite utmattande att känna sig så betraktad hela tiden.
Tror droppen för mig var när man låg och sov och hörde högtalaren prata för sig själv i andra rummet, ingen aning vad den reagerat på i knäpptystnad.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

AI, "Smarta Hem". Pga informationen man använder säljs till 3e part, nu kommer man inte undan vissa tjänster oavsett så jag drar undan där jag kan utan att det blir opraktiskt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Raytracing och modern grafik på grund av höga grafikkortspriser. Har ett RTX 3070 som jag i princip bara använder för att spela Quake Champions. Är sugen på att uppgradera och hade gärna köpt ett typ RX 9070 för max 5000 kr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Touchkontroller för allt i bilen. Rejält klumpigt och rentutav livsfarligt.

Tycker det fungerar fint - om det är rätt utformat. Inga problem alls.

Däremot så vägrar jag touch på kontrollen till spishällen. Helt värdelöst när något kokar över eller om man spiller något (vilket man gör förr eller senare). Mitt absoluta hatobjekt av all ny teknik. Tillför absolut inget med touchkontroller på vitvaruprodukter.

I en bil med dess komplexa funktioner och programvara är det däremot logiskt och vettigt (moderna bilar är mjukvarudefinierade).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Vet inte om det räknas som teknik

Jag totalvägrar Kivra, har inte sett något större behov av det och gillar inte att den är auto opt in på allt automatiskt + ägs av massa riskkapitalister

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Hällar med touchkontroller. Vilket jävla skit.

Har en bra induktionshäll nu med riktiga vred, måtte den aldrig dö för det är svårt att hitta numera.

Japp! Håller med 100%.

Byter nu till en ny induktionshäll bara för att få riktiga fysiska vred. Efter att använt skiten med touch i ca 5 år (efter att vi flyttade till villa, och där vi själva inte valt skiten) så skall de bli så underbart att slippa. Har hatat skiten varje dag i 5+ års tid, och nu när vi bygger om köket skall vi äntligen bli av med möget.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

hjulet.
Totalt jävla onödigt och funkar lika bra med rektanglar om man inte är så jävla lat av sig

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Undviker ingenting alls, men jäkligt roligt att läsa vissa kommentarer här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Dyngan till elbilar bortsett Porsche Taycan möjligtvis.

Tycker det finns många väl fungerande elbilar. Har ägt och kört ett antal dagligen, inklusive på långa tjänsteresor, sedan 2019.

Har varit inne på en Taycan, men det som den föll på för mig var avsaknaden av OPD. Det är något som inte är OK för mig. Om något så får man göra det till en inställning åtminstone.

En annan nackdel och dealbreaker för mig gällande Taycan är den idiotiska placeringen av laddintaget. Sitter på vänster (eller höger) sidan precis bredvid framdörren. Ett laddintag (eller för den delen intag för bensin/diesel) skall sitta längst bak. Om det sedan är på höger eller vänster sida som är mest lämpligt kan debatteras, och kan se +/- med båda två, men det är enda vettiga stället på en bil.

Tredje sak som är dåligt med Tyacan och som jag stör mig på är mjukvaran och gränssnitten som är bitvis väldigt långsamma och sega. Det är inte OK på en bil som börja runt miljon och sträcker sig en bra bit upp. Gör om och gör rätt VAG.

Visa signatur