Vilka WiFi-inställningar är default idag år 2025? Endast 5 Ghz?

Permalänk

Vilka WiFi-inställningar är default idag år 2025? Endast 5 Ghz?

Hej proffsen!

Tänkte höra om någon vet hur standard Wifi-inställningar ser ut idag?

Vad brukar vara igång när t.ex Telia skickar ut routrar till sina bredbandskunder?

Jag menar låt säga att man t.ex ska installera en AP som en random klassisk användare ska använda, är det endast 2.4 ghz som är igång då eller har man igång både 2.4 ghz och 5 ghz som default?

Enda jag hittat är Apples rekommenderade inställningar:
https://support.apple.com/sv-se/102766
Som säger detta:

• Kanal: Auto.

• Radioläge: Alla (rekommenderas) eller Wi-Fi 2 till Wi-Fi 6 eller senare.

• Kanalbredd: 20 MHz för 2,4 GHz-bandet. Auto eller alla bredder för 5 GHz.

• SSID: Ett enda unikt namn (skiftlägeskänslig) för alla band.

• Säkerhet: WPA2/WPA3 Transitional.

• WMM: WMM (Wi-Fi multimedia) Aktiverad.

Tack!

EDIT: Blev lite otydligt, jag har en uthyrningsdel i mitt hus dit jag ska sätta en AP. Därför jag undrar.

Permalänk
Medlem

Finns ingen sådan standard.

Vad är det egentligen du är ute efter i frågeställningen?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Finns ingen sådan standard.

Vad är det egentligen du är ute efter i frågeställningen?

Blev lite otydligt kanske, jag har en uthyrningsdel i mitt hus dit jag ska sätta en AP. Därför jag är lite nyfiken på om det fanns någon standard. Sorry!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den AP'n bör isoleras från ditt egna nät, logiskt sätt i routern på nåt sätt som minst. I annat, nej.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det nog inte finns någon standard. 2,4 GHz har längre räckvidd medan 5 GHz har högre överföringshastighet.
Jag skulle säga att det är en fördel med 5 GHz om man har många grannar med egna nät eftersom det lär vara fler nät på 2,4 GHz i närheten och mindre fullt i 5 GHz-bandet. Eftersom du skriver uthyrningsdel utgår jag från att du har villa (eller möjligtvis radhus) och då är det nog ett mindre problem.
Vad gäller val av kanal, kanalbredd etc. funkar routerns standardinställningar ofta bra. Så gott som alla enheter lyckas oftast ansluta utan problem ändå.
Vissa förespråkar att man skriver tydligt i namnet huruvida nätet är på 2,4 eller 5 GHz-bandet och att det kan vara förvirrande för vissa enheter om man använder samma namn på både 2,4 och 5 GHz, medan rekommendationen du länkat ovan säger att man bör använda samma.
Om du vet säkert att dina hyresgäster har bara nyare enheter kan du välja WPA3 eftersom det är säkrare, men annars är någon kombination med WPA2 mer kompatibelt.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

En sak till när det gäller band: Så gott som alla datorer, surfplattor och mobiltelefoner har stöd för både 2,4 och 5 GHz. Däremot finns det många andra enheter som bara har stöd för 2,4 GHz (vissa smarthusprylar, sensorer, övervakningskameror m.m.), så att slå av 2,4 GHz och begränsa sig till bara 5 GHz kan ibland vara dumt.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk

Microsoft har lite annorlunda rekommendationer i b.la:

• SSID: Använd ett unikt nätverksnamn (SSID) för varje frekvensband för att lättare kunna identifiera och ansluta till rätt nätverk

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/wi-fi-och-din-hemlayout-e1ed42e7-a3c5-d1be-2abb-e8fad00ad32a

ASUS säger:

• SSID:

• Smart Connect: Aktivera denna funktion för att använda samma SSID över flera frekvensband (2,4 GHz och 5 GHz). Routern tilldelar då automatiskt enheter till det mest lämpliga bandet baserat på deras kapacitet och signalstyrka.

• IGMP Snooping: Aktivera för att optimera multicast-trafik, vilket kan förbättra streamingupplevelsen.

• Airtime Fairness: Aktivera för att förbättra prestandan när flera enheter är anslutna samtidigt.

https://www.asus.com/support/faq/1047930
https://www.asus.com/se/support/faq/1011438/

Slutsatsen är troligtvis att följa det tillverkaren av routern rekommenderar eftersom det inte verkar finnas någon standard.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej proffsen!

Tänkte höra om någon vet hur standard Wifi-inställningar ser ut idag?

Vad brukar vara igång när t.ex Telia skickar ut routrar till sina bredbandskunder?

Jag menar låt säga att man t.ex ska installera en AP som en random klassisk användare ska använda, är det endast 2.4 ghz som är igång då eller har man igång både 2.4 ghz och 5 ghz som default?

Normalt, för en AP där diverse mer eller mindre okända enheter förväntas koppla upp sig, är väl att både 2.4 GHz och 5GHz är igång - under förutsättning att hårdvaran tillåter att man använder bägge frekvensbanden samtidigt.
5GHz för att det normalt ger betydligt bättre prestanda än 2.4GHz
2.4GHz för att det finns en del klienter som bara stöder 2.4GHz.

Vet man precis vilka enheter som förväntas ansluta (vilket man ju gör för en normal hemma-router) så kan man ju anpassa vilka frekvensband som används. Rätt onödigt att ha 2.4GHz aktivt om man inte tänker använda det.

Permalänk
Medlem

Skippa WPA2/3 transitional, det har en tendens stt orsaka kompabilitetsproblem. Kör WPA2.

Skippa DFS-kanaler, det kan orsaka kompabilitetsproblem.

Gör ett val om 802.11b ska vara aktiverat eller inte, att stänga av de tidiga standarderna gör nätet snabbare men orsakar så klart inkompabilitet med riktigt gamla enheter.

I övrigt: KISS med kanalbredder osv. 20 MHz på 2.4 GHz. 80 MHz på 5 GHz, eller möjligen vad radion klarar.

Och som ovan säger, isolera nätet så hyresgästerna inte kommer åt ditt interna nät.

Permalänk
Medlem

Jag har enheter som bara stödjer 2.4Ghz och kör man auto vill de inte ansluta. Jag har enheter som inte stödjer 6Ghz och kör jag auto så vill inte mina 6Ghz enheter riktigt gå upp i det utan stannar på 5Ghz nätet..
I min router har jag följande:

WPA2-PSK

Separata:
2.4Ghz
2.4Ghz IOT
5Ghz
6Ghz

Sammanfogad MLO
2.4, 5 och 6Ghz.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Skippa WPA2/3 transitional, det har en tendens stt orsaka kompabilitetsproblem. Kör WPA2.

Gör ett val om 802.11b ska vara aktiverat eller inte, att stänga av de tidiga standarderna gör nätet snabbare men orsakar så klart inkompabilitet med riktigt gamla enheter.

I övrigt: KISS med kanalbredder osv. 20 MHz på 2.4 GHz. 80 MHz på 5 GHz, eller möjligen vad radion klarar.

Och som ovan säger, isolera nätet så hyresgästerna inte kommer åt ditt interna nät.

Tack!!

Hur är bästa sättet att isolera?
Computer A är jag.
Bostad A och Bostad B är uthyrning.

Permalänk
Medlem

Tack!!

Computer A är jag.
<Uppladdad bildlänk>

VLAN i routern som är kopplad mot bostad A och B. Se till att switchen klarar av att hantera VLAN också isf.

Alternativt att du sätter en switch före och kör två routrar. Dvs blir det ju då 3 totala externa IP-adresser. Det kanske inte din ISP tillåter så det bör undersökas. Likaså uthyrning i andrahand om du inte har företagsabb för tusenlapp+ i månaden så är det nog inte tillåtet. Isåfall bör du nog inte kontakta ISP.

Telia brukar tillhandhålla 2 IP av erfarenhet men det beror HELT och hållet på vilket "stads"nät du har kopplat till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

VLAN i routern som är kopplad mot bostad A och B. Se till att switchen klarar av att hantera VLAN också isf.

Alternativt att du sätter en switch före och kör två routrar. Dvs blir det ju då 3 totala externa IP-adresser. Det kanske inte din ISP tillåter så det bör undersökas. Likaså uthyrning i andrahand om du inte har företagsabb för tusenlapp+ i månaden så är det nog inte tillåtet. Isåfall bör du nog inte kontakta ISP.

Telia brukar tillhandhålla 2 IP av erfarenhet men det beror HELT och hållet på vilket "stads"nät du har kopplat till.

Jag har pratat med telenor som sagt att det är ok, får 4 ip-nummer av dem idag.

Bara jag som suger på VLAN, har aldrig använt det. Blir nog svårt att ställa in i openwrt för mig.

1. Antingen blir det 2x routrar som körs som AP utan någon isolering mot varandra.

2. Alternativt kanske man kan köra DHCP igång på både deras main router 192.168.50.x och routrarna efter switchen 192.168.10.x / 192.168.20.x t.ex. Men det kanske gör att nätverket funkar dåligt.

Permalänk
Medlem

Även om det inte finns någon direkt standard så har jag nog aldrig varit med om att routrar och APs med stöd för 5 GHz har haft detta avstängt som standard. Det finns ju ingen som helst anledning att göra det då de allra flesta enheterna (med undantag för IoT-prylar) har stöd för det och presterar avsevärt mycket bättre på 5 GHz med 80 MHz kanalbredd.

Frågan om man ska köra 2.4 GHz på ett separat SSID eller ett som inkluderar flera frekvenser är mer intressant. Jag brukar föredra att ha 2.4 GHz på ett separat SSID och 5 GHz och 6 GHz på ett gemensamt. Anledningen till det sistnämnda är att enheter sällan skannar hela 6 GHz-bandet eftersom det är så stort (i USA), så då riskerar enheter som har stöd för det att ändå aldrig ansluta på 6 GHz. Får de information om vilka frekvenser som APs finns på 6 GHz via neighbor reports när de är anslutna till en annan frekvens så brukar det funka betydligt bättre.

Skrivet av KAD:

Det stämmer absolut att WPA2/3 transitional kan leda till kompabilitetsproblem i vissa fall, men personligen är det inget jag har haft problem med någon gång ännu. Skulle därmed säga att man kan testa först istället för att köra WPA2 för evigt. På 2.4 GHz skulle jag dock köra WPA2 då sannolikheten att man ansluter IoT-enheter med en skruttig WiFi-stack är betydligt högre där.

De allra flesta enheterna fungerar med DFS-kanaler. Handlar det om ett hus så har man dock förmodligen inte så många andra 5 GHz-nätverk runt sig så då är det förmodligen ganska störningsfritt även på kanalerna som ej kräver DFS.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Nu har jag försökt söka upp vad alla stora företag rekommenderar för inställning samt vad som troligt är den mest optimala inställningen för ett Wifi-nätverk.

Jag tackar allihopa för all hjälp om t.ex DFS-kanaler som var ett tydligt problem.

En hel del saker är osäkra och vissa punkter kvarstår. Ja, detta är jävligt overkill men varför finns det ingen standard?

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

En hel del saker är osäkra och vissa punkter kvarstår. Ja, detta är jävligt overkill men varför finns det ingen standard?

Varför behöver det finnas en standard? Olika inställningar är bra för olika användningsområden. Inställningarna du vill köra i en kontorsmiljö med många APs och många anslutna enheter skiljer sig från vad du vill köra hemma med färre APs och anslutna enheter.

Värt att påpeka rörande valet av kanaler på 5 GHz är att du med 80 MHz kanalbredd (dvs. 4 st 20 MHz-kanaler ihopslagna) tar upp alla kanaler du listar (36, 40, 44, 48). Det är därför det större frekvensutrymmet man har att välja från om man räknar in DFS-kanaler är intressant, särskilt om man är omgiven av många andra nätverk som i fallet när man bor i ett lägenhetshus eller liknande. Nu lät det som att det är ett separat hus du ska hyra ut dock, så där kanske det inte finns så många nätverk på 5 GHz i närheten?

Rörande de högre kanalerna i 5 GHz-bandet så varierar det lite vilka som tillåts i olika regioner så man kan inte bara titta på tillverkares amerikanska dokumentation.

Anledningen att välja 80 MHz kanalbredd har inget med Apple att göra. Det är för att få högre hastighet. 40 MHz är dubbelt så snabbt som 20 MHz, 80 MHz dubbelt så snabbt som 40 MHz, etc. men samtidigt ökar risken för störningar. 80 MHz brukar vara en bra och kompatibel inställning för 5 GHz i hemmamiljö som ger hög hastighet. Om man främst har WiFi för internet behöver kan man ju dock klara sig med aningen lägre kanalbredd.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Varför behöver det finnas en standard? Olika inställningar är bra för olika användningsområden. Inställningarna du vill köra i en kontorsmiljö med många APs och många anslutna enheter skiljer sig från vad du vill köra hemma med färre APs och anslutna enheter.

Värt att påpeka rörande valet av kanaler på 5 GHz är att du med 80 MHz kanalbredd (dvs. 4 st 20 MHz-kanaler ihopslagna) tar upp alla kanaler du listar (36, 40, 44, 48). Det är därför det större frekvensutrymmet man har att välja från om man räknar in DFS-kanaler är intressant, särskilt om man är omgiven av många andra nätverk som i fallet när man bor i ett lägenhetshus eller liknande. Nu lät det som att det är ett separat hus du ska hyra ut dock, så där kanske det inte finns så många nätverk på 5 GHz i närheten?

Rörande de högre kanalerna i 5 GHz-bandet så varierar det lite vilka som tillåts i olika regioner så man kan inte bara titta på tillverkares amerikanska dokumentation.

Anledningen att välja 80 MHz kanalbredd har inget med Apple att göra. Det är för att få högre hastighet. 40 MHz är dubbelt så snabbt som 20 MHz, 80 MHz dubbelt så snabbt som 40 MHz, etc. men samtidigt ökar risken för störningar. 80 MHz brukar vara en bra och kompatibel inställning för 5 GHz i hemmamiljö som ger hög hastighet. Om man främst har WiFi för internet behöver kan man ju dock klara sig med aningen lägre kanalbredd.

Tack så mycker för ditt svar! DU är väldigt duktig på detta!

Får jag fråga dig hur du skulle isolera uppkoppling A och B från varandra om det såg ut såhär, är vlan enda vettiga lösningen?
Målet är att både A och B ska kunna surfa och spela spel, prata över microsft teams etc. utan störningar och utan större risk att de ser varandra hela tiden. Inte för att jag tror att det egentligen gör något, men ändå.

Tidigare körde jag dubbelnat som bilden nedan, d.v.s INTE bridge mode men det kan tydligen ge störningar för user A och B. T.ex med Microsoft Teams.

Permalänk
Medlem

Tack så mycker för ditt svar! DU är väldigt duktig på detta!

Får jag fråga dig hur du skulle isolera uppkoppling A och B från varandra om det såg ut såhär, är vlan enda vettiga lösningen?
Målet är att både A och B ska kunna surfa och spela spel, prata över microsft teams etc. utan störningar och utan större risk att de ser varandra hela tiden. Inte för att jag tror att det egentligen gör något, men ändå.

<Uppladdad bildlänk>

Tidigare körde jag dubbelnat som bilden nedan, d.v.s INTE bridge mode men det kan tydligen ge störningar för user A och B. T.ex med Microsoft Teams.
<Uppladdad bildlänk>

Varsågod!

VLAN vore det bästa skulle jag säga, ja.

Ja, dubbel-NAT är inte att rekommendera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Varsågod!

VLAN vore det bästa skulle jag säga, ja.

Ja, dubbel-NAT är inte att rekommendera.

Tack! Vad sjukt att vi svarade tråden exakt samma minut.

Fick faktiskt tips om detta, tror du detta kan funka?

The switch you chose has a MTU (multiple tennant unit) VLAN mode. Use and set it up like
Port 1: uplink to router
Port 2: link to A
Port 3: link to B
The switch wont' allow traffic between A and B (in fact, it won't allow traffic between any pairs of port 2, 3, 4 or 5).

Then set routers A and B to bridge/AP mode.

MTU VLAN (Multi-Tenant Unit VLAN) defines an uplink port which will build up several
VLANs with each of the other ports. Each VLAN contains two ports, the uplink port and
one of the other ports in the switch, so the device connected to the uplink port can
communicate with the device connected to any other port, but devices connected to other
ports cannot communicate with each other.

Permalänk
Medlem

Tack! Vad sjukt att vi svarade tråden exakt samma minut.

Fick faktiskt tips om detta, tror du detta kan funka?

The switch you chose has a MTU (multiple tennant unit) VLAN mode. Use and set it up like
Port 1: uplink to router
Port 2: link to A
Port 3: link to B
The switch wont' allow traffic between A and B (in fact, it won't allow traffic between any pairs of port 2, 3, 4 or 5).

Then set routers A and B to bridge/AP mode.

Ja, det låter spontant som att det borde funka som du vill.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, det låter spontant som att det borde funka som du vill.

Hej blunden!

Ja, skulle du säga att detta funkar minst lika bra som att avancerat ställa in något vlan grejs i OpenWRT?

Får ofta hjälp av en person online mot betalning med t.ex OpenWRT VPN, han säger att detta inte kommer att fungera men jag vet inte om han bara säger så för att försöka få ut mer pengar av mig.

Det verkar ju som att TP-link redan har denna funktion, varför ens hålla på böka i OpenWRT om det nu funkar så enkelt?

Viktigaste jag vill är ju att hindra att A och B kommer åt varandra så det inte blir strul i skrivare eller airplay t.ex som syns för varandra.

Permalänk
Medlem

Hej blunden!

Ja, skulle du säga att detta funkar minst lika bra som att avancerat ställa in något vlan grejs i OpenWRT?

Får ofta hjälp av en person online mot betalning med t.ex OpenWRT VPN, han säger att detta inte kommer att fungera men jag vet inte om han bara säger så för att försöka få ut mer pengar av mig.

Det verkar ju som att TP-link redan har denna funktion, varför ens hålla på böka i OpenWRT om det nu funkar så enkelt?

Viktigaste jag vill är ju att hindra att A och B kommer åt varandra så det inte blir strul i skrivare eller airplay t.ex som syns för varandra.

https://i.imgur.com/cbMv5lF.jpeg

Hmm. Normalt skulle två enheter i samma switch och samma subnät prata direkt med varandra över Layer 2 (adressering med MAC-adresser). Det är väl det som switchen kan blockera gissar jag. Trafik mellan olika subnät skulle gå via routern och rimligen inte blockeras om inte någon brandvägsregel stoppade det. Utan VLAN hamnar de väl rimligen på samma subnät. Kort sagt borde de nog kunna delvis se varandra men ha svårt att kommunicera med varandra direkt. Enklast vore väl att testa helt enkelt, om du redan har hårdvaran.

VLAN i routern är nog vettigare egentligen dock. Stöd för det finns inte i stock-mjukvaran för den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack!!

Computer A är jag.
<Uppladdad bildlänk>

Man skall aldrig sätta bara switchar för att dom släpper genom allt så det är helt öppet för intrångsförsök.

Ett annat skäl är att alla enheter på ditt nät har en IP adress och dom tar gärna slut, det beror på hur din ISP levererar men om det funkat så kan dom ändra och den dan åker du plötsligt på massor med problem och fattar inte varför.

En wifirouter har det inbyggt och du kan köra med en sån och ha WIFi avstängt om du vill... menar om du redan har en liggandes.

Det finns även olika sådana utan wifi. Vet inte vad kostnaden är på en sån men jag har köpt en mer avancerad variant med brandvägg och en mängd funktioner. Mer än vad en vanlig konsument-wifirouter brukar ha.

Efter det ovan så kan du göra som du tänkt och med det så får ett mycket säkrare nät.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av blunden:

Hmm. Normalt skulle två enheter i samma switch och samma subnät prata direkt med varandra över Layer 2 (adressering med MAC-adresser). Det är väl det som switchen kan blockera gissar jag. Trafik mellan olika subnät skulle gå via routern och rimligen inte blockeras om inte någon brandvägsregel stoppade det. Utan VLAN hamnar de väl rimligen på samma subnät. Kort sagt borde de nog kunna delvis se varandra men ha svårt att kommunicera med varandra direkt. Enklast vore väl att testa helt enkelt, om du redan har hårdvaran.

VLAN i routern är nog vettigare egentligen dock. Stöd för det finns inte i stock-mjukvaran för den?

Tack för all hjälp!

Av någon anledning fick jag bufferbloat problem med tp-link switchen, så fick istället hjälp att sätta upp OpenWRT. Blev asbra!

Port 1 = https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=b26329ab-e...

Port 2 = https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=4d355caa-a...

Port 2 vidare till A, trådlöst 2.4 Ghz test = https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=0ec87fff-0...

Permalänk

Om vi ska återvända till topic:

Jag kör dessa inställningar nu på mitt wifi 2.4 ghz, men datorn tappar koppling ibland vid nedladdning. Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

Vet ej, men två saker jag föreslår att du ändrar oavsett är att sätta en lämplig kanal på 2.4 GHz manuellt då det ser ut som att den valt kanal 8, vilket inte är att rekommendera.

Du bör också slå av Roaming-assistenten om du inte har flera APs på samma SSID. Även om du har det bör du överväga att stänga av den eftersom den kickar enheter, vilket förhindrar faktisk roaming där enheten själv växlar över med minimalt tapp av anslutning.

Visa signatur