Trådlösa enheter tappar anslutning, Mesh-nätverk

Permalänk
Medlem

Trådlösa enheter tappar anslutning, Mesh-nätverk

Hej,

Jag och en vän bor dörr i dörr och har därmed satt upp ett Mesh-nätverk för en bra täckning i båda lägenheterna. Min vän har dock ett problem där hans på sina trådlösa enheter (telefon & tv) tappar nätuppkopplingen emellanåt. Detta är ingenting som händer med hans dator som är trådansluten.
När problemet uppkommer brukar han starta om Mesh-pucken också hoppar det igång igen.

Lite övrig information om nätverket:
Bredbandsoperatören är Tele2 och vi har en hastighet på 1000/1000. Till detta har vi fått en router samt en mesh-puck ifrån Tele2. Dessa är WiFi Hub L2 samt WiFi Pod 2.
Enheterna sitter väl en cirka 6 meter ifrån varandra med 2 väggar emellan(ej betong). Wifi-pucken indikerar därtill att den har en stabil och stark signal på indikeringslampan.

Det här är helt utanför mina kompetensområden och jag vet inte riktigt vad jag ska kolla på vid felsökning. Så nu till min fråga.
Har ni några tips och råd om vad som kan orsaka att anslutningen försvinner för de trådlösa enheterna enbart? Var och hur kan jag påbörja min felsökning?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kopplar enheterna ifrån WiFi-nätverket eller är det så att de fortsätter vara anslutna men inte kan skicka trafik?

Hur är täckningen?

Hur är hans dator ansluten alltså? Via WiFi mellan lägenheterna och sedan kabel från en av mesh-punkterna?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Låter som att enheterna kanske försöker ansluta till huvudenheten och får dålig mottagning. Kolla om det går sätta "preferred unit" eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kopplar enheterna ifrån WiFi-nätverket eller är det så att de fortsätter vara anslutna men inte kan skicka trafik?

Hur är täckningen?

Hur är hans dator ansluten alltså? Via WiFi mellan lägenheterna och sedan kabel från en av mesh-punkterna?

Jag har fått ett förtydligande nu och det verkar vara TVn som krånglar och den tappar helt anslutningen. Detta gör den ibland i flera timmar trots omstart av mesh-enheten.

Vad gäller datorn så är det korrekt. Mesh-punkten är ansluten trådlöst och datorn är i sin tur kabelansluten till den.

Skrivet av Chibariku:

Låter som att enheterna kanske försöker ansluta till huvudenheten och får dålig mottagning. Kolla om det går sätta "preferred unit" eller liknande

Var en tanke jag hade också. Har dessvärre inte hittat någon inställning för det.
Vad jag däremot gjort i ett försök att iallafall göra någonting är att reservera IP-adressen för TVn.

Vi får väl helt enkelt vänta och se om det blir någon skillnad. Jag misstänker att boven i dramat eventuellt faktiskt är TVn själv.

Permalänk
Medlem

Rätt många TV klarar inte av DFS banden på 5 GHz.
Om man har 80 GHz bandbredd på 5Ghz kanalerna så fungerar bara kanal 42 (36-48).
Om den första kör på detta och den andra på ett DFS band (50 och uppåt) så kommer TVn bara att fungera när den är uppkopplad mot den första. Men om den andra ligger närmare TVn så kan mesh tycka att den skall koppla upp sig mot denna och kicka TVn som sedan inte kan koppla upp sig mot den andra.

Kan vara svårt att tvinga TVn att köra på 2,4GHz men om har ett eget SSID på 2,4GHz kan man lösa det.
Alternativt så ser man till att den wifi enhet som ligger närmast TVn kör på icke DFS band.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W