Trådlösa enheter tappar anslutning, Mesh-nätverk

Permalänk
Medlem

Trådlösa enheter tappar anslutning, Mesh-nätverk

Hej,

Jag och en vän bor dörr i dörr och har därmed satt upp ett Mesh-nätverk för en bra täckning i båda lägenheterna. Min vän har dock ett problem där hans på sina trådlösa enheter (telefon & tv) tappar nätuppkopplingen emellanåt. Detta är ingenting som händer med hans dator som är trådansluten.
När problemet uppkommer brukar han starta om Mesh-pucken också hoppar det igång igen.

Lite övrig information om nätverket:
Bredbandsoperatören är Tele2 och vi har en hastighet på 1000/1000. Till detta har vi fått en router samt en mesh-puck ifrån Tele2. Dessa är WiFi Hub L2 samt WiFi Pod 2.
Enheterna sitter väl en cirka 6 meter ifrån varandra med 2 väggar emellan(ej betong). Wifi-pucken indikerar därtill att den har en stabil och stark signal på indikeringslampan.

Det här är helt utanför mina kompetensområden och jag vet inte riktigt vad jag ska kolla på vid felsökning. Så nu till min fråga.
Har ni några tips och råd om vad som kan orsaka att anslutningen försvinner för de trådlösa enheterna enbart? Var och hur kan jag påbörja min felsökning?

Tack på förhand!