Vilken router/ap är stabilast för ca 500kr?

Permalänk

Vilken router/ap är stabilast för ca 500kr?

Hej!
Jag har en fråga till nätverksproffsen!

Har idag en flint2 router med wireguard igång 24/7. Tänkte dra en lång kabel till sommarstugan (30m2) och koppla in en till router där eller möjligtvis AP(?).

Vad skulle ni rekommedera för cirka 500-600kr?
(Gissar att slänga in ddwrt eller openwrt är dumt, bäst är nog att köra fabriks firmware för högst stabilitet).

Kraven är:
1. Stabil
2. Snabbt 2.4 Ghz wpa3+
3. 1Gbit lan-portar minst 4 stycken.

Jag tittar på TP-link och Asus, men kanske finns någon företagsvariant utomlands t.ex från Zyxel som verkar vara extremt stabila, eller något annat jag inte känner till

Tack till alla proffs för hjälpen!

EDIT:
Lägger till allt jag hittar här:
https://www.amazon.se/hz/wishlist/ls/8YQRCFMXJ2UQ?ref_=wl_sha...

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha två routrar låter det som, du ska ha en AP.

500 kr ger dig förmodligen bara skräp om du inte hittar något begagnat eller hittar någon väldigt bra kampanj. Så var det åtminstone förut.

"Snabbt" och "2.4 GHz WiFi" hör för mig inte hemma i samma mening. Vad är din definition av snabbt?

Varför vill du förresten begränsa dig till 2.4 GHz WiFi?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Permalänk
Skrivet av blunden:

Du ska inte ha två routrar låter det som, du ska ha en AP.

500 kr ger dig förmodligen bara skräp om du inte hittar något begagnat eller hittar någon väldigt bra kampanj. Så var det åtminstone förut.

"Snabbt" och "2.4 GHz WiFi" hör för mig inte hemma i samma mening. Vad är din definition av snabbt?

Varför vill du förresten begränsa dig till 2.4 GHz WiFi?

Inte begränsa men mer att 2.4ghz nätet ska vara snabbt. Vissa med snabb 5Ghz har väldigt dålig 2.4ghz.

Nja, behöver ju Lan-portar också!
Titta gärna mitt redigerade första inlägg, ASUS verkar vara de enda av dem jag hittat som tydligt specsar cpu och ram. På TP-link är det rena lotteriet.

Permalänk

Blev 2st ASUS RT-AX52. Verkar ha bäst 2.4ghz speed av någon anledning.

Men jag är fortfarande väldigt nyfiken på udda märken som zyxel och Technicolor.

Har haft en Technicolor TG799vacXTREAM från telenor i säkert 5 år nu som i princip aldrig startat om eller strulat. Sjukt stabil!

Antar att tillverkarna jobbar lite olika om målgruppen är vanliga konsumenter eller isp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Inte begränsa men mer att 2.4ghz nätet ska vara snabbt. Vissa med snabb 5Ghz har väldigt dålig 2.4ghz.

Aha. Frågan om vad "snabbt" innebär för dig kvarstår fortfarande. Med vettiga inställningar (dvs. 20 MHz kanalbredd) så blir aldrig 2.4 GHz särskilt snabbt nämligen, så vi kanske har olika definitioner av vad det innebär? Då är det svårare att komma med förslag.

Men jag är fortfarande väldigt nyfiken på udda märken som zyxel och Technicolor.

Har haft en Technicolor TG799vacXTREAM från telenor i säkert 5 år nu som i princip aldrig startat om eller strulat. Sjukt stabil!

Antar att tillverkarna jobbar lite olika om målgruppen är vanliga konsumenter eller isp.

Technicolor är ett varumärke ägt av vad som tidigare var Thomson. De gör routrar som ISP:er kan skicka till privatkunder.

Nej, routrarna som ISP:erna skickar ut till sina kunder är definitivt inget särskilt. Vettiga routrar för konsumenter är normalt också stabila. De är också ofta för nedlåsta för annat än grundläggande behov.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Aha. Frågan om vad "snabbt" innebär för dig kvarstår fortfarande. Med vettiga inställningar (dvs. 20 MHz kanalbredd) så blir aldrig 2.4 GHz särskilt snabbt nämligen, så vi kanske har olika definitioner av vad det innebär? Då är det svårare att komma med förslag.

Technicolor är ett varumärke ägt av vad som tidigare var Thomson. De gör routrar som ISP:er kan skicka till privatkunder.

Nej, routrarna som ISP:erna skickar ut till sina kunder är definitivt inget särskilt. Vettiga routrar för konsumenter är normalt också stabila. De är också ofta för nedlåsta för annat än grundläggande behov.

Hej!

Är det dumt att köra 40 Mhz kanalbredd menar du? Minns att man kan välja det eller 20Mhz.

Jag vill undvika att använda 5 Ghz mest av den anledningen att det verkar som att en hel del prylar fortfarande inte kör 5 Ghz, t.ex lite äldre skrivare.

Av de snabbaste jag kunde hitta var det dessa för max 650kr.

1. Asus RT-AX53U - 880mhz 256MB ram

2. TP-Link AC1200 A6 - 880mhz 128MB ram

3. TP-Link Archer C88 - 1.2 Ghz (vet ej ram) Länk

4. TP-Link AC1900 C80 - 1.2 ghz 64MB ram

5. TP-LINK Archer AX23 - hittar ej cpu / ram

6. TP-Link AX1500 AX12 - hittar ej cpu / ram Länk

7. TP-Link AX1500 AX18 - hittar ej cpu / ram Länk

8. ASUS RT-AX52 - (1.3 GHz, 2 cores) 256MB ram

9. TP-Link AX1500 - (1.5 GHz, 3 cores) 256 MB ram

Blev som sagt 2st RT-AX52 eftersom den hade lite bättre 2.4ghz wifi 574 Mbps (2.4 GHz, Wi-Fi 6 / 802.11ax) i jämförelse med TP-Link AX1500 som var specad på typ 300 Mbps.

Förresten snabbt är väl så snabbt som det går för det det priset och på 2.4 Ghz... vilket är 574 Mbps om jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem

[…]

Den tycks inte ha fått säkerhetsuppdateringen som Sweclockers nyligen skrivit om. Kanske kommer och kanske inte spelar roll om du kör som AP.

Om brandväggen (router) ska vara aktiverad eller inte och hur du ska koppla beror på om ifall de som befinner sig i sommarstugan ska ha nätverksmässig tillgång till ditt interna nät eller inte. AP utan VLAN = full access.

Technicolor kör en proprietär fork av OpenWrt som du inte tror är stabilt Sök på Ansuel Technicolor för hur man får mer access på en sådan burk.

RT-AX52 fick OpenWrt-stöd (ännu bara main snapshots, inte stabil utgåva) för någon dag sedan, så bra val inför att Asus obönhörligen överger sin produkt.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Den tycks inte ha fått säkerhetsuppdateringen som Sweclockers nyligen skrivit om. Kanske kommer och kanske inte spelar roll om du kör som AP.

Om brandväggen (router) ska vara aktiverad eller inte och hur du ska koppla beror på om ifall de som befinner sig i sommarstugan ska ha nätverksmässig tillgång till ditt interna nät eller inte. AP utan VLAN = full access.

Technicolor kör en proprietär fork av OpenWrt som du inte tror är stabilt Sök på Ansuel Technicolor för hur man får mer access på en sådan burk.

RT-AX52 fick OpenWrt-stöd (ännu bara main snapshots, inte stabil utgåva) för någon dag sedan, så bra val inför att Asus obönhörligen överger sin produkt.

Ojdå, där skrämde du mig lite! Men det känns som att ASUS har haft liknande problem flera gånger tidigare som uppmärksammats? Är det p.g.a att många har ASUS routrar eller vad är det frågan om? Fler som hackar just ASUS med ASUSmerlin osv?

Kanske är det så att ingen bryr sig lika mycket om andra billigare märken?
För jag har svårt att tro att TP-link, D-link, Netgear eller liknande skulle ha färre säkerhetshål.

Hur ska man tänka egentligen?

OpenWRT är lite för svårt för mig, dd-wrt är enklare men är väl bara 1 person som programmerar dd-wrt så det känns lite sämst.

Permalänk
Medlem

Är det dumt att köra 40 Mhz kanalbredd menar du? Minns att man kan välja det eller 20Mhz.

Ja, det är det. Vissa enheter har problem med det, och det tar upp för mycket av frekvensbandet. Upptäcker routern störningar måste den enligt standarden automatiskt sänka till 20 MHz ändå.

Jag vill undvika att använda 5 Ghz mest av den anledningen att det verkar som att en hel del prylar fortfarande inte kör 5 Ghz, t.ex lite äldre skrivare.

Inget som kan dra nytta av hög prestanda saknar 5 GHz. Det enda som enbart har 2.4 GHz är IoT eller möjligen väldigt gamla grejer. 5 GHz WiFi kom redan med 802.11a för 26 år sedan. Det blev visserligen betydligt mer populärt senare med 802.11n (16 år gammal standard), men det är extremt väl utbrett vid det här laget. Följande är det enda vettiga:

IoT: 2.4 GHz
Prestanda: 5 GHz (och 6 GHz i väldigt moderna nät)

Förresten snabbt är väl så snabbt som det går för det det priset och på 2.4 Ghz... vilket är 574 Mbps om jag förstått det rätt?

Det som anges är länkhastigheten. Räkna med max hälften av det i praktiken, och kapa det på hälften ytterligare en gång för 20 MHz. Även det är troligen i överkant. Räkna med max runt 100 Mbit/s i praktiken.

På 5 GHz kan du få runt 500-1000 Mbit/s (dock kanske närmare den lägre änden av skalan med de billigare modeller du satsar på ) och på 6 GHz är över 2 Gbit/s fullt möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, det är det. Vissa enheter har problem med det, och det tar upp för mycket av frekvensbandet. Upptäcker routern störningar måste den enligt standarden automatiskt sänka till 20 MHz ändå.

Inget som kan dra nytta av hög prestanda saknar 5 GHz. Det enda som enbart har 2.4 GHz är IoT eller möjligen väldigt gamla grejer. 5 GHz WiFi kom redan med 802.11a för 26 år sedan. Det blev visserligen betydligt mer populärt senare med 802.11n (16 år gammal standard), men det är extremt väl utbrett vid det här laget. Följande är det enda vettiga:

IoT: 2.4 GHz
Prestanda: 5 GHz (och 6 GHz i väldigt moderna nät)

Det som anges är länkhastigheten. Räkna med max hälften av det i praktiken, och kapa det på hälften ytterligare en gång för 20 MHz. Även det är troligen i överkant. Räkna med max runt 100 Mbit/s i praktiken.

På 5 GHz kan du få runt 500-1000 Mbit/s (dock kanske närmare den lägre änden av skalan med de billigare modeller du satsar på ) och på 6 GHz är över 2 Gbit/s fullt möjligt.

Hmmm, nu blev jag osäker. Då kanske jag skulle ha varit mer fokuserad på att få en snabb 5Ghz router istället. Aja hoppas jag inte gjorde ett dumt val igen.

EDIT: Mellan dessa två iallafall är Asus snabbare på 2.4 ghz och samma på 5 ghz.
ASUS RT-AX52 - (1.3 GHz, 2 cores) 256MB ram
TP-Link AX1500 - (1.5 GHz, 3 cores) 256 MB ram

Permalänk

Fyfan har enorma problem med att båda mina ASUS RT-AX52 droppar ut min macbook när jag är ansluten med 2.4ghz. Tydligen ett känt problem att apple+asus inte funkar så bra ihop.

Blir att sända tillbaks båda och köpa något annat istället, allt är inte cpu/ram - måste ju fungera också!

May 4 14:19:10 kernel: 7981@C13L2rax0,MacTableDeleteEntry() 1947: Del Sta:3a:78:95:29:99:96 May 4 14:20:54 kernel: 7981@C13L2rax0,MacTableInsertEntry() 1586: New Sta:3a:78:95:29:99:96 associated at aid 1 (Number of associated STAs: 1) May 4 14:20:54 kernel: 7981@C08L1rax0,PeerAssocReqCmmSanity() 1501: IE_WLAN_EXTENSION: no handler for extension_id:137 May 4 14:20:54 kernel: 7981@C08L3rax0,ap_cmm_peer_assoc_req_action() 1714: Recv Assoc from STA - 3a:78:95:29:99:96 May 4 14:20:54 kernel: 7981@C08L3rax0,ap_cmm_peer_assoc_req_action() 2241: ASSOC Send ASSOC response (Status=0)... May 4 14:20:54 kernel: 7981@C15L2rax0,PeerPairMsg4Action() 7088: AP SETKEYS DONE(ra0) - AKMMap=WPA2-Personal, PairwiseCipher=AES, GroupCipher=AES, wcid=1 from 3a:78:95:29:99:96

Permalänk

Fortsättningen av min research, någon kanske har nytta av den?

. Asus RT-AX53U - 880 mhz 256MB
. TP-Link AC1200 A6 - 880 mhz 128MB
. TP-Link Archer C88 - 1.2 Ghz RAM? no 802.11ax
. TP-Link AC1900 C80 - 1.2 Ghz 64MB
. TP-Link AX1500 AX10 - 1.5 GHz Triple-Core CPU - ram? (802.11n/b/g 2.4 GHz) Link
. TP-Link AX1500 AX12 - no info? (802.11n/b/g 2.4 GHz)
. TP-Link AX1500 AX18 - no info? (802.11n/b/g 2.4 GHz)

. TP-Link AX1800 AX20 -  quad-core 1.5GHz Broadcom BCM6755 256MB Samsung K4B2G1646F-BYMA (802.11ax 2.4 GHz) Link1 Link2 Link2
. TP-Link AX1800 AX21 - quad-core 1.5GHz Broadcom BCM6755KFEBG (802.11ax 2.4 GHz)     256MB ESMT M15T2G16128A Link

. TP-Link AX1800 AX23 - Dual-Core CPU (802.11ax 2.4 GHz) Link
. ASUS RT-AX52 - 1.3 GHz, 2 cores 256MB (802.11ax 2.4 GHz)- drops wifi-connection all the time.

Permalänk
Medlem

Fyfan har enorma problem med att båda mina ASUS RT-AX52 droppar ut min macbook när jag är ansluten med 2.4ghz. Tydligen ett känt problem att apple+asus inte funkar så bra ihop.

Blir att sända tillbaks båda och köpa något annat istället, allt är inte cpu/ram - måste ju fungera också!

May 4 14:19:10 kernel: 7981@C13L2rax0,MacTableDeleteEntry() 1947: Del Sta:3a:78:95:29:99:96 May 4 14:20:54 kernel: 7981@C13L2rax0,MacTableInsertEntry() 1586: New Sta:3a:78:95:29:99:96 associated at aid 1 (Number of associated STAs: 1) May 4 14:20:54 kernel: 7981@C08L1rax0,PeerAssocReqCmmSanity() 1501: IE_WLAN_EXTENSION: no handler for extension_id:137 May 4 14:20:54 kernel: 7981@C08L3rax0,ap_cmm_peer_assoc_req_action() 1714: Recv Assoc from STA - 3a:78:95:29:99:96 May 4 14:20:54 kernel: 7981@C08L3rax0,ap_cmm_peer_assoc_req_action() 2241: ASSOC Send ASSOC response (Status=0)... May 4 14:20:54 kernel: 7981@C15L2rax0,PeerPairMsg4Action() 7088: AP SETKEYS DONE(ra0) - AKMMap=WPA2-Personal, PairwiseCipher=AES, GroupCipher=AES, wcid=1 from 3a:78:95:29:99:96

Om du inte redan gjort det så se till att uppdatera den. Sen gör factory reset. Det löser vissa problem med asus routrar.

Om inte det hjälper skicka tillbaka.

Permalänk
Skrivet av varget:

Om du inte redan gjort det så se till att uppdatera den. Sen gör factory reset. Det löser vissa problem med asus routrar.

Om inte det hjälper skicka tillbaka.

Ja, tack. det ska jag göra! Håller på att testar om det är min macbook kanske, droppade just med Linksys också. Får se om den gör det igen brukar ta någon timme.

Antingen behåller jag Asusarna eller i värsta fall köper jag nya TP-links, måste bara testa lite mer.

Permalänk

Nu har jag upptäckt en annan grej, TP-link routrar kommer i olika versioner.

En TP-link som vi kan kalla AX50 kan t.ex innehålla:
version 1 = quad-core 1,5 ghz 256 mb ram
version 2 = dual-core 800 mhz 128mb ram

Det här är ju vidrigt fult och så sitter jag och försöker leta efter modell, borde inte vara tillåtet att göra sådär. Versionen av modellen när det gäller TP-link är tydligen mycket viktigare.

Ingen säljare vad jag vet t.ex Amazon skriver ju inte vad det är för version av modell.
Står bara TP-link AX50 sen kan det vara AX50 v2 om man har otur. Haha!

Permalänk
Medlem

Nu har jag upptäckt en annan grej, TP-link routrar kommer i olika versioner.

En TP-link som vi kan kalla AX50 kan t.ex innehålla:
version 1 = quad-core 1,5 ghz 256 mb ram
version 2 = dual-core 800 mhz 128mb ram

Det här är ju vidrigt fult och så sitter jag och försöker leta efter modell, borde inte vara tillåtet att göra sådär. Versionen av modellen när det gäller TP-link är tydligen mycket viktigare.

Ingen säljare vad jag vet t.ex Amazon skriver ju inte vad det är för version av modell.
Står bara TP-link AX50 sen kan det vara AX50 v2 om man har otur. Haha!

https://i.imgur.com/bjbnmcb.png

En klassiker i databranchen; att kosta på lite det första året så att produkten får bra reviews, för att sedan byta till något mer kostnadseffektivt och bumpa revisionsnumret till 2.0.

Nätverksbranschen brukar annars vara bra på att ange version när de ändrar hårdvara vilket åtminstone ger oss dödliga en chans att gräva fram de tekniska skillnaderna. (Netgear m.fl. som faktiskt förbättrade sina v2/v3.) Detta till skillnad mot SSD där de byter kretsar beroende på vad de råkar ha hemma i lådorna.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

En klassiker i databranchen; att kosta på lite det första året så att produkten får bra reviews, för att sedan byta till något mer kostnadseffektivt och bumpa revisionsnumret till 2.0.

Nätverksbranschen brukar annars vara bra på att ange version när de ändrar hårdvara vilket åtminstone ger oss dödliga en chans att gräva fram de tekniska skillnaderna. (Netgear m.fl. som faktiskt förbättrade sina v2/v3.) Detta till skillnad mot SSD där de byter kretsar beroende på vad de råkar ha hemma i lådorna.

Hej!
Ja, det finns vissa udda saker. Har själv råkat ut för det du säger. Riktigt fult!

Men i just det här fallet med tp-link tror jag att jag kan ha gjort ett misstag, jag gick mycket efter "mhz och antal kärnor i processorn", när jag sen jämförde processorerna så var t.ex dual core 1.2 Ghz minst lika snabb som quad core 1.5 Ghz.
Rörigt är det iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Inget som kan dra nytta av hög prestanda saknar 5 GHz. Det enda som enbart har 2.4 GHz är IoT eller möjligen väldigt gamla grejer. 5 GHz WiFi kom redan med 802.11a för 26 år sedan. Det blev visserligen betydligt mer populärt senare med 802.11n (16 år gammal standard), men det är extremt väl utbrett vid det här laget.

Skrivare med Wifi har ofta bara 2.4GHz. Detta är värdelöst om man har en router från ett företag som rimmar på Felia som filtrerar all trafik mellan de två olika frekvensbanden, trots att de har samma SSID, så att man bara kan skriva ut om man går långt bort ifrån routern så att den tappa 5 GHz-bandet.

(Hos mina föräldrar, inte hos mig, och jag löste det genom att dra en kabel till skrivaren. Önskar bara att Telia kunde ge fan i att skicka ut nya routrar som fungerar sämre så att jag får extra jobb att lösa deras problem.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Du blandar hop det lite med frekvenserna 2.4 är inte snabbare, 2.4 når längre. Ju lägre frekvens man har ju längre når det vid samma sändarstyrka. är ju anledningen till varför man använder just den frekvensen till fler saker exempelvis radiostyrt, just för att med den når man ganska långt. man kunde använd 5 eller 6 som också är fritt för alla att använda utan licens men det finns ingen anleding just för att 4.23 når längre.

5 har kortare räckvidd men är mycket snabbare. nya 6 är ännu snabbare men har ännu kortare räckvidd.

Ångande bredden så ska man generellt köra på så smal som möjligt, det tjänar alla på. För vi alla delar på samma utrymme. Om bara alla kunde välja smalt så skulle alla få liten bättre täckning där det bor många på liten yta. Men bor man själv i villa /Gård och inte slåss med grannarna om utrymmet då gör man som man vill för man stör inte ut grannarnas Wifi.

Hej!
Ja, det finns vissa udda saker. Har själv råkat ut för det du säger. Riktigt fult!

Men i just det här fallet med tp-link tror jag att jag kan ha gjort ett misstag, jag gick mycket efter "mhz och antal kärnor i processorn", när jag sen jämförde processorerna så var t.ex dual core 1.2 Ghz minst lika snabb som quad core 1.5 Ghz.
Rörigt är det iallafall.

Ja det finns ju nått som heter effektivitet också. hur mycket en processor fått gjort per cykel kan skilja sig åt villigt mycket. Vilken nm nod processorn är gjord i gör en del för prestandan.

När en processor blir varm då kockar den ner sig själv som ett skydd mot att bli överhettad, Det gör att en på pappret sämre processor kan i en del fall ge bättre prestanda. Eller så sätter men på en större kylfläns.

är nog som du kom fram till, man byte ut nått , jag tänker att man satt i nått som går mycket svalare och gör jobbet lika bra eller något bättre. En wifirouter har inte så mycket att göra så det mesta duger. Nog har den ingen stor nytta av flera kärnor. Den gör ju väldigt lite om man jämför men mycket annat.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skrivare med Wifi har ofta bara 2.4GHz. Detta är värdelöst om man har en router från ett företag som rimmar på Felia som filtrerar all trafik mellan de två olika frekvensbanden, trots att de har samma SSID, så att man bara kan skriva ut om man går långt bort ifrån routern så att den tappa 5 GHz-bandet.

(Hos mina föräldrar, inte hos mig, och jag löste det genom att dra en kabel till skrivaren. Önskar bara att Telia kunde ge fan i att skicka ut nya routrar som fungerar sämre så att jag får extra jobb att lösa deras problem.)

Föräldrarnas skrivare har nog 5 GHz (minns ej säkert), alternativt så har deras router (och någon av Telias modeller) inte samma beteende.

Det jag skrev är ju dock fortfarande sant eftersom en skrivare inte kan dra nytta av den ökade prestandan på 5 GHz. Du belyser dock ett intressant problem.

Skrivet av Modellören:

Angående bredden så ska man generellt köra på så smal som möjligt, det tjänar alla på. För vi alla delar på samma utrymme. Om bara alla kunde välja smalt så skulle alla få liten bättre täckning där det bor många på liten yta. Men bor man själv i villa /Gård och inte slåss med grannarna om utrymmet då gör man som man vill för man stör inte ut grannarnas Wifi.

Nja, man måste ju kunna få hyfsad prestanda också. Har man inte en snabbare internetanslutning än hastigheten man får över WiFi och inte har nytta av prestandan internt i sitt lokala nätverk så kan man dock absolut köra en smalare kanalbredd, vilket jag även påpekade tidigare i tråden.

Själv kör jag 80 MHz på en DFS-kanal på 5 GHz som jag är praktiskt taget ensam på, samt 160 MHz på 6 GHz på en kanal jag är helt ensam på. Känner inget dåligt samvete för det, just eftersom jag medvetet försöker undvika att brassa på max (sänker sändningsstrykan lite på 5 GHz för att optimera användningen av 6 GHz) på kanaler där grannarna primärt sitter. På 2.4 GHz är det dock givetvis 20 MHz som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Du blandar hop det lite med frekvenserna 2.4 är inte snabbare, 2.4 når längre. Ju lägre frekvens man har ju längre når det vid samma sändarstyrka. är ju anledningen till varför man använder just den frekvensen till fler saker exempelvis radiostyrt, just för att med den når man ganska långt. man kunde använd 5 eller 6 som också är fritt för alla att använda utan licens men det finns ingen anleding just för att 4.23 når längre.

5 har kortare räckvidd men är mycket snabbare. nya 6 är ännu snabbare men har ännu kortare räckvidd.

Ångande bredden så ska man generellt köra på så smal som möjligt, det tjänar alla på. För vi alla delar på samma utrymme. Om bara alla kunde välja smalt så skulle alla få liten bättre täckning där det bor många på liten yta. Men bor man själv i villa /Gård och inte slåss med grannarna om utrymmet då gör man som man vill för man stör inte ut grannarnas Wifi.

2.4GHz-bandet är olicensierat eftersom vatten absorberar bra i det området. Räckvidden utomhus är således helt åt skogen när det regnar. I övrigt var de frekvenserna redan reserverade när WiFi (och Bluetooth, som kör samma band) kom, men just 2.4GHz ville ingen ha p.g.a detta.

En poäng med att 5GHz och 6GHz når kortare är att man därför normalt inte stör så många andra när man kör dem. Man kan därför med ganska gott samvete köra med bredare kanaler där. Dessutom är hela de banden mycket bredare - 2.4 GHz-bandet är 80 MHz i Europa, medan 5GHz har 100MHZ utan DFS och ytterligare 200MHz med DFS (de där med idiotlåg effekt är oanvändbara). 6GHz är ytterligare 480MHz om jag minns rätt och de inte har öppnat mer än.

Skrivet av blunden:

Föräldrarnas skrivare har nog 5 GHz (minns ej säkert), alternativt så har deras router (och någon av Telias modeller) inte samma beteende.

Det jag skrev är ju dock fortfarande sant eftersom en skrivare inte kan dra nytta av den ökade prestandan på 5 GHz. Du belyser dock ett intressant problem.

Telias gamla router hade olika SSID på 2.4GHz och 5GHz-banden, så jag talade bara om för dem att de måste se till att de är på rätt nätverk när de skall skriva ut. Det är ju trots allt inte så ofta. Enheter på 2.4GHz-bandet kunde prata med varandra, det var bara det att de på 5GHz-bandet inte kunde se 2.4GHz-bandet.

Skrivaren är en HP multifunktionshistoria som faktiskt är helt OK, och jag vill inte köpa någon ny med hur HP beter sig numer. Drog en kabel istället. Nu är iofs portarna i deras router slut, men jag får väl köpa en switch om jag behöver.

Visa signatur

5900X | 6700XT