Snabbkoll: Vilken typ av brytare har ditt tangentbord?

Permalänk
Medlem

Taktilt är viktigt för mig gärna med en del ”klicky”. Får det inte att funka med linjärt, sjukt tråkigt att skriva med, kollar väldigt sällan på tangentbordet när jag skriver. Men bra det finns olika sorter för olika preferenser. 👍

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att taktila är skönast att skriva på.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Cherry MX Brown - räknas som taktila i omröstningen ?

Det är annars rätt stor skillnad mellan löst taktila som bruna och de starkt taktila, tycker jag. Borde ha varit två kategorier.

Jag har kört MX Clear länge, moddade för att vara tystare. Det finns andra lika taktila brytare, även dämpade sådana, som är mindre "repiga" men jag gillar den "hårda" fjädern i Clear, och det har jag inte hittat någon klon-brytare med.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk

Vad är skilladen mellan taktil och klickbrytare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Båda klickar, den taktila känns det när den klickar.

Som en liten motståndsändring vid en viss punkt i nedslaget. Tänk på det som att köra över en fartbula typ.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har linjära i mitt gamla tangentbord och mitt nyaste är inte ens med "mekaniska" brytare, men känslan motsvarar linjära då det varken är klick i känslan eller ljudet. Gillar inte taktila känslan och står inte ut med det klickande ljudet (i klickbrytare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Valde att avstå röst då jag har ”sissor-switch” alltså samma typ som är på de flesta laptops.

Logitech K800

Bästa tangentbordet ever, har väl slutat tillverkas, vet någon en bra ersättare? Helst Logitech Bolt.

Permalänk
Medlem

saxbrytare

Permalänk
Medlem

Vet ej, men tror saxbrytare? MX Keys Mini. Väldigt skönt (och tyst) att skriva på. Funkar även bra att spela med

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Fnatic MiniStreak TKL med MX Silent Reds, mycket trevligt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Linjära med moddade taktila för "WASD". Fördelen med just ett hotswap tangentbord att man kan välja lite hur man vill.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan vilja ha ett tangentbord för att det väsnas. Det är inget annat än trams om du frågar mig, som övergår till ren och skär respektlöshet om man påtvingar sina kollegor detta oljud.

Om man bryr sig mer om vad som skrivs än hur det skrivs, dvs. om man som de flesta andra inte har 8000 nervändar i vardera finger, dvs. om man bottnar, så kan man lika gärna köra linjära, och då med fördel MX Silent Red eller motsvarande för att inte trötta ut fingrarna med tröga fjädrar, och samtidigt ljudsanera.

Om man är högfärdig, eller på riktigt gjort sig besväret att jobba upp sina ord per minut så pass att man inte bottnar, så kör man såklart taktila MX Brown eller motsvarande. Återigen en lagom mjuk fjäder för fingrarnas skull, inte samma behov av ljudsanering eftersom du inte bottnar (återfjädringen kunde dock dämpas).

Och som sagt, är man blåögd kör man givetvis MX Blue eller motsvarande.

God morgon

Permalänk
Medlem

kör inte med mekaniska brytare längre, sista två mekaniska tangentborden jag haft har varit skräp trots prislappar på 900kr och 2000kr, alla tangentbord jag haft utan mekaniska brytare har alltid fungerat och aldrig gått sönder, enda anledningen att jag bytt ut dem är för att det är 2kg choklad på tangenterna till slut.

Permalänk
Medlem

Taktila givetvis, för närvarande Durock T1 Shrimp Silent för att inte störa barnen för mycket när de sover och jag vill sitta vid datorn.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Kör inte mekaniskt utan Dells trådlösa istället. Skön känsla, låg profil, ljudlöst och bra knapplayout är mina prios.

Permalänk
Medlem

ROG NX Snow. Hur vet jag vad dom är?

Permalänk
Medlem

Kör gazzew Boba u4 i ett gmmk pro som inte riktigt fungerar som det ska men orkar inte ta tag i det. Spelar mest bara ändå och funderar på att gå tillbaka till min preonic bräda istället.

Permalänk

Röda linjära, mycket nöjd med detta tangentbord
HyperX Alloy Elite 2 RGB

Visa signatur

XFX Speedster Merc 310 7900 XTX
Ryzen 7 5800X3D
Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 32GB
LG 27GS85Q 27" 1440p
MSI G244F 25" 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metsys2k:

ROG NX Snow. Hur vet jag vad dom är?

Det är en linjär brytare.

Permalänk
Medlem

NX snow, linjära
Testat allt ifrån svindyra och billigaste jag hittat, minimal skillnad ...

Man behöver inte betala för "snap tap" (som razor kallar det) heller, går att bruka mjukvara för det
https://github.com/cafali/SnapKey

1000hz och ett som känns bra räcker

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Daily drivern är ett KBD67 Lite med Kailh Box Jade (klickbrytare).

Sen kör jag med ett Ducky Premier med MX Green (klickbrytare), ett Pok3r v2 med MX Clear (taktila) och sporadiskt med ett Ducky TKL-tangentbord med MX Brown (taktila).

Jag föredrar klickbrytare och ska det vara taktilt så är MX Brown för mesiga. Clear har en tydligare taktil känsla.
MX Black (linjär) körde jag ett tag men det tangentbordet har jag gett bort. Jag vet att många kör linjär till spel men tycker att det fungerar lika bra med klickbrytare.

Visa signatur

Speldator: MSI Z170 Krait Gaming | Intel i7 6700K | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3070 VISION OC | 1TB NVMe | Corsair TX 750W | NZXT Switch 810 White | Tangentbord: KBD67 Lite R4 Box Jade | Ducky Premier DK9008P MX Green | Pok3r White Nordic MX Clear

Permalänk
Medlem

Har fastnat för Aqua Kings. Linjärt - creamy känsla och "thock" ljud, helt klart i min smak.

Permalänk
Medlem

Filco TKL med bruna. Taktilt ftw. Sen skall man ju inte bottna dom, det är ju hela grejen med taktila, när man känner de ge efter skall man ju sluta trycka ner.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Som en liten motståndsändring vid en viss punkt i nedslaget. Tänk på det som att köra över en fartbula typ.

Nja, skulle inte säga att mx browns t.ex klickar

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Taktila Cherry Brown när jag kodar, linjära Cherry Red till allt annat.

På jakt efter nytt tangentbord till kodningen, gillar känslan med de bruna switcharna, men har ibland med mig det till kontoret, så om någon har tips på switchar med liknande känsla fast något tystare så vore jag (eller kanske mest mina kollegor) tacksam. Det är redan ganska stökigt på kontoret, så lägger mer vikt på känsla än att bli tystast i rummet.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@2TB Samsung 990 PRO | 2+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder V3 | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem

Hal-givare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrape:

Taktila Cherry Brown när jag kodar, linjära Cherry Red till allt annat.

På jakt efter nytt tangentbord till kodningen, gillar känslan med de bruna switcharna, men har ibland med mig det till kontoret, så om någon har tips på switchar med liknande känsla fast något tystare så vore jag (eller kanske mest mina kollegor) tacksam. Det är redan ganska stökigt på kontoret, så lägger mer vikt på känsla än att bli tystast i rummet.

Glorious Panda Silent, har inte testat den mekaniska varianten utan bara HE varianten men den är som en bättre brun fast tystare.

To paraphrase 10 things I hate about.
I like my Cherry MX Brown but I love my Glorious Panda HE Silent.
But I love my Cherry MX Brown.
Thats cause you don't have Glorious Panda HE Silent.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte alls gillar Cherry MX Brown? Tycker deras taktila effekt käns ojämn och inte korrelerar så bra med aktovering som jag förväntat mig. Dessutom tycker jag de har en lite "grusig" känsla.

För tillfället har jag Cherry MX Red där hemma och Gateron Yellow på jobbet. Tycker faktiskt bättre om Gateron-brytarna. De är också linjära, kräver marginelt mer kraft, men har framförallt en jämnare och mindre sträv känsla.

Jag har tidigare haft ett med Cherry MX Red Silent. Det var nog min favorit av Cherry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Skrivet av AndreaX:

Nej, både är taktila, men klickbrytare har ett högljutt "klick" när den aktiverar. Taktila och linjära låter huvudsakligen när man slår i botten av tangenterna.

Skrivet av Boss302:

Hal-givare

Det svarar inte på vilken typ av fjädring brytaren har - vilket är vad frågan handlade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Nja, skulle inte säga att mx browns t.ex klickar

Skrivet av DevilsDad:

Nej, både är taktila, men klickbrytare har ett högljutt "klick" när den aktiverar. Taktila och linjära låter huvudsakligen när man slår i botten av tangenterna.

Det svarar inte på vilken typ av fjädring brytaren har - vilket är vad frågan handlade om.

Ja det har ni nog rätt i. Antar det mer är resonansen av motståndet som hörs i brtarhusey än något direkt klickande. Jag menade inte att kag tycker bruna är sak samma som blå.

Med det optiska så blir som sagt visserligen ljudet i princip detsamma vid nedSLAG. Men å andra sidan tenderar jag automatiskt skriva genom att inte slå ner tangenterna ens i närheten av fullt då det är så känsligt och även har högre aktivering.

Väldigt märklig känsla i det att gå till från ett vanligt nästan oavsett typ faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint