Permalänk

Märkligt ljud från helt ny PC

Hej,

Min helt nya PC gör ett (miss?)ljud som jag inte kan identifiera. Det kommer lite till och från och är väldigt kortvarigt. En gång var 1-2 minut så kommer det ett ljud som jag bäst kan beskriva som ett svagt dial-up ljud från ett gammalt modem. En väldigt kort signal ska tilläggas. Jag försökte lyssna om jag kunde identifiera exakt var ljudet kommer ifrån men det är svårt. Verkar inte vara från fläktarna åtminstone.

Jag har inte märk av några prestandaproblem och datorn känns stabil det lilla jag har hunnit att testa den (fick hem den igår).

Försökte fånga ljudet i en snabb filmsnutt. Ljudet hörs i de sista sekunderna av klippet, kan vara så att ni behöver höja volymen något för att kunna urskilja det.
https://www.youtube.com/shorts/covp_1wzCF8

Någon av er som känner igen detta?

EDIT: Ett något bättre klipp där ljuder är tydligare - https://youtube.com/shorts/qicz6ieNq5Y?feature=share

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynameismud:

Klassisk Coil-whine?

Att undervolta kretsarna brukar få bort oljud.

Normalt hörs det tydligare vid tyngre belastning.

Är det från GPU:n så kanske en retur kan vara aktuellt? Dvs om du köpt allt i lösa delar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynameismud:

Hej,

Min helt nya PC gör ett (miss?)ljud som jag inte kan identifiera. Det kommer lite till och från och är väldigt kortvarigt. En gång var 1-2 minut så kommer det ett ljud som jag bäst kan beskriva som ett svagt dial-up ljud från ett gammalt modem. En väldigt kort signal ska tilläggas. Jag försökte lyssna om jag kunde identifiera exakt var ljudet kommer ifrån men det är svårt. Verkar inte vara från fläktarna åtminstone.

Jag har inte märk av några prestandaproblem och datorn känns stabil det lilla jag har hunnit att testa den (fick hem den igår).

Försökte fånga ljudet i en snabb filmsnutt. Ljudet hörs i de sista sekunderna av klippet, kan vara så att ni behöver höja volymen något för att kunna urskilja det.

Hej!

Hos mig så låter ljudet som ett "knäppande". Det där knäppandet har en rytmik i sig. Kan du försöka höra om det är samma rytmik som upprepar sig varje gång, eller om rytmen är olika från tillfälle till tillfälle?
Hör du detta ljud tydligt även när du sitter normalt vid datorn och jobbar/spelar? Är det störande för dig?

En sak är helt säkert: det kan evenuellt vara svårt att hitta vad detta beror på!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Kör testprogram för att se om det är det för risken är ju att det där ökar när man kör tyngre grejer. Särskilt om ett par åt om det dyker upp nått mer krävande spel.

Kan ju vara så att det är relaterat till grafikkortet och då bör man kanske byta ut det. Tycker du det är störigt då är det ju bra att fixa det. men bryr man sig inte då kan man ju låta det vara. Själv är ja känslig för det så jag kan inte ha det så även om det låter väldigt lite.

Eller ja kan man klocka bort det så är det ju bra. (kul att det som du sa prickar in för det låter ju som ett gammalt modem: hehe ja det var tider det.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Klassisk Coil-whine?

Att undervolta kretsarna brukar få bort oljud.

Normalt hörs det tydligare vid tyngre belastning.

Är det från GPU:n så kanske en retur kan vara aktuellt? Dvs om du köpt allt i lösa delar eller inte.

Nej, detta är inte coil-whine som ju är ett "visslande" högfrekvent ljud. Detta är, i varje fall hos mig, ett knäppande ljud med en klar och tydlig rytmik.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Hos mig så låter ljudet som ett "knäppande". Det där knäppandet har en rytmik i sig. Kan du försöka höra om det är samma rytmik som upprepar sig varje gång, eller om rytmen är olika från tillfälle till tillfälle?
Hör du detta ljud tydligt även när du sitter normalt vid datorn och jobbar/spelar? Är det störande för dig?

En sak är helt säkert: det kan evenuellt vara svårt att hitta vad detta beror på!

Hej,

Vet inte om jag skulle kalla det för "knäppande" riktigt. Ska försöka lösa ett bättre klipp sen när jag har kommit hem från jobbet. Men det är absolut en viss rytmik i det och det är samma varje gång.

Och ja, jag hör det hyfsat tydligt när jag sitter vid datorn oavsett belastning. Lite störigt är det. Hade gärna fått bort det men främst vill jag försöka få koll på om det är någon komponent som kan vara skadad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynameismud:

Hej,

Vet inte om jag skulle kalla det för "knäppande" riktigt. Ska försöka lösa ett bättre klipp sen när jag har kommit hem från jobbet. Men det är absolut en viss rytmik i det och det är samma varje gång.

Och ja, jag hör det hyfsat tydligt när jag sitter vid datorn oavsett belastning. Lite störigt är det. Hade gärna fått bort det men främst vill jag försöka få koll på om det är någon komponent som kan vara skadad.

Okej, bra !

Ett ytterligare ljudkĺipp vore bra. Se till att allt är så tyst som det vara går utanför chassit när du filmar.och undvik helst att hålla i telefonen medan du filmar.

Vad har du för chassi och vad heter de övriga komponenterna i chassit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynameismud:

Hej,

Jag hör ett pockande ljud mot slutet med viss rytm, typ:
Lång lång lång kort-kort-kort

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Okej, bra !

Ett ytterligare ljudkĺipp vore bra. Se till att allt är så tyst som det vara går utanför chassit när du filmar.och undvik helst att hålla i telefonen medan du filmar.

Vad har du för chassi och vad heter de övriga komponenterna i chassit?

Hej,

Här kommer ett till klipp där jag tycker att det är tydligare: https://youtube.com/shorts/qicz6ieNq5Y?feature=share

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynameismud:

Hej,

Här kommer ett till klipp där jag tycker att det är tydligare: https://youtube.com/shorts/qicz6ieNq5Y?feature=share

Hos mig är det första klippet betydligt tydligare, med ett rytmiskt knackande ljud i slutet av klippet.
På den senare, så låter det hos mig mer som ett konstant brus, typ ett vindbrus. Men inget rytmiskt ljud alls.
Den här filen säger mig tyvär ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hos mig är det första klippet betydligt tydligare, med ett rytmiskt knackande ljud i slutet av klippet.
På den senare, så låter det hos mig mer som ett konstant brus, typ ett vindbrus. Men inget rytmiskt ljud alls.

Typ 5 sekunder in i klippet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynameismud:

Typ 5 sekunder in i klippet?

Nej, det låter bara som vägbrus när man kör bil och att det är helt tyst inne i bilkupen för övrigt. Hos mig alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det endast under belasting eller även idle?

Testa i idle att skruva upp fläktarna (gpu, cpu och chassi, allt enskilt) och se om det låter.

Har du mekanisk HDD?

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Du misstolkar nog det hela. "Knackningarna" du talar om är med största sannolikhet TS hantering av mobilen/kameran. Det TS frågar om är det vaga läte man kan höra under väldigt kort tid i filmerna.

Permalänk
Medlem

fick skruva upp ljudet ganska mycket och lyssna "förbi" vägbruset, och där finns något som påminner om sökarmen på en hdd, eller ännu äldre, diskett station, men betydligt tystare, jag gissar på att något sådant inte finns i datorn?

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Du misstolkar nog det hela. "Knackningarna" du talar om är med största sannolikhet TS hantering av mobilen/kameran. Det TS frågar om är det vaga läte man kan höra under väldigt kort tid i filmerna.

Jo, jag förstår alldeles utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hörde nu ljudet i det andra klippet, svagt på slutet. Förstår vad du menar med "modem" ljud, fast det inte är det
Men vad det är har jag ingen aning om? Som någon nämnde, har du en mekanisk disk?

En annan sak vore väl att stänga av alla chassifläktar och se om ljudet uppkommer då eller om det hörs bättre från vart det kommer?

Påminner lite om jordfel i bilsteron man hade på glada 90-talet

Permalänk
Medlem

Kan det vara grafikkortets fläktar som drar igång för den nått en viss temp?
Vissa grafikkort snurrar ej fläktarna om GPU inte kommer upp i säg 60 C. Sen när kortet fått kortet till 59C så slutar de snurra. så man hör fläktlagren låta?

Man kan ju under söka detta å göra egen fläkt kurva. Att ha den fan-less upp till 80C, eller ha fläktarna på alltid!

Du har inget vattenkylning? Aldrig haft en vattenkylning: Vet ej om de kan göra underliga ljud i pump och fläktar.

Gör som någon sade innan. Dra ur allt som heter fläktar. Kan va någon fläkt som behöver sitta i, typ CPU. Det märker du

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

antar att du menar det svagt vinande/pipande ljudet (klipp 2) hörde inget i första klippet typ ~5 sek in fram till ~9 sek.

man hör typ ett jättesvagt pipande bakom bruset

försökte få bort bruset så gått det gick dock en del distortion och rester kvar.

https://voca.ro/1m1rN0XY9y8Q

men personligen så låter det som klassist spoltjut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows