Mac med kraft för gaming

Permalänk
Medlem

Mac med kraft för gaming

Är lite inne på att byta ut min intel macbook till en MacBook Pro m4 pro. Prestanda lär ju finnas med m4 pro, men utbudet av spel finns ju inte. Kollade steam och sorterade på Mac och det var ingen fröjd direkt. Hade varit grymt att spela battlefield med m4 pro, men det lär ju dröja, om någonsin.

Naturligtvis skaffar man inte en laptop för 30k från Apple om huvudsyftet är gaming, men det hade varit ett oerhört trevligt mervärde att ha möjlighet.

Min intel Mac har bootcamp men hårdvaran börjar bli gammal och prestandan blir lite sådär.

Vad tror ni, värt att skaffa en vassare m4 än standard och hoppas på att fler AAA spel kommer?

Permalänk
Skrivet av 7mangan6:

Är lite inne på att byta ut min intel macbook till en MacBook Pro m4 pro. Prestanda lär ju finnas med m4 pro, men utbudet av spel finns ju inte. Kollade steam och sorterade på Mac och det var ingen fröjd direkt. Hade varit grymt att spela battlefield med m4 pro, men det lär ju dröja, om någonsin.

Naturligtvis skaffar man inte en laptop för 30k från Apple om huvudsyftet är gaming, men det hade varit ett oerhört trevligt mervärde att ha möjlighet.

Min intel Mac har bootcamp men hårdvaran börjar bli gammal och prestandan blir lite sådär.

Vad tror ni, värt att skaffa en vassare m4 än standard och hoppas på att fler AAA spel kommer?

Köp inte hårdvara idag för mjukvara som utlovas komma i framtiden. Men ska du ha en Mac och du har pengarna till det så kan en M4 Pro ändå vara ett trevligt val för sin extra prestanda. Du betalar ju inte så mycket för den större processorn, men däremot är Apple riktigt taskiga med sin prissättning av minne och disk.

Permalänk

Det beror på vad du förväntar dig, jag har spelat en del spel på min MacBook Pro 14” med m2 pro, det fungerar generellt bra, men vill du spela AAA-titlar så är det en max processor som gäller.
Just därför slog jag till på en MacBook Pro 16” med M4 Max, men då använder jag den till annat än att spela.

Givetvis är upplevelsen på en PC annorlunda och prestanda per krona bör inte ens nämnas, det men om spelen du spelar funkar på Mac så brukar det göra det väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Köp inte hårdvara idag för mjukvara som utlovas komma i framtiden. Men ska du ha en Mac och du har pengarna till det så kan en M4 Pro ändå vara ett trevligt val för sin extra prestanda. Du betalar ju inte så mycket för den större processorn, men däremot är Apple riktigt taskiga med sin prissättning av minne och disk.

Skiljer ca 4000kr mellan m4 / m4 pro. Helt klart är m4 pro vassare och har betydligt bättre fps i de spel som testats. Tror det räcker med 512gb konfigurationen men 1tb skulle vara mer lagom, men det är ju ca 3000kr till.

Sägs det ngt om vad Apple har i kikaren kopplat till gaming? Vad är hindret i att tex battlefield, COD etc porteras till Mac? Apple har väl ekonomin att tillse att det händer……

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Det beror på vad du förväntar dig, jag har spelat en del spel på min MacBook Pro 14” med m2 pro, det fungerar generellt bra, men vill du spela AAA-titlar så är det en max processor som gäller.
Just därför slog jag till på en MacBook Pro 16” med M4 Max, men då använder jag den till annat än att spela.

Givetvis är upplevelsen på en PC annorlunda och prestanda per krona bör inte ens nämnas, det men om spelen du spelar funkar på Mac så brukar det göra det väldigt bra.

Kör du parallells eller kör du Mac native?

Permalänk
Skrivet av 7mangan6:

Kör du parallells eller kör du Mac native?

Mac native givetvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Vad är hindret i att tex battlefield, COD etc porteras till Mac? Apple har väl ekonomin att tillse att det händer……

Skulle Apple betala spelstudios för att porta spel menar du? Det kommer inte hända, problemet är att spelstudios inte tror att marknaden är tillräckligt stor för att de ska tycka att det är värt att porta spelen. En del börjar göra det som Larian Studios med Baldurs Gate 3 o.s.v. men det är fortfarande för få som vågar satsa.

Så en Mac köper man fortfarande inte för att spela, däremot finns det lite spel om man vill spela.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skulle Apple betala spelstudios för att porta spel menar du? Det kommer inte hända, problemet är att spelstudios inte tror att marknaden är tillräckligt stor för att de ska tycka att det är värt att porta spelen. En del börjar göra det som Larian Studios med Baldurs Gate 3 o.s.v. men det är fortfarande för få som vågar satsa.

Så en Mac köper man fortfarande inte för att spela, däremot finns det lite spel om man vill spela.

Nej inte att Apple ska pröjsa på det sättet. Men att ge utvecklarna en framtidstro kan de kanske göra? Tror ni inte Apple vill bli större inom gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Nej inte att Apple ska pröjsa på det sättet. Men att ge utvecklarna en framtidstro kan de kanske göra? Tror ni inte Apple vill bli större inom gaming?

Apple gör sin del, t.ex.: https://developer.apple.com/games/game-porting-toolkit/

Det hänger på spelstudios som vill satsa.

Apple är redan stora inom gaming, ios gaming omsätter mer än pc master race gaming.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Apple gör sin del, t.ex.: https://developer.apple.com/games/game-porting-toolkit/

Apple är redan stora inom gaming, ios gaming omsätter mer än pc master race gaming.

För mig är iOS gaming inte att spela Jag vill spela COD etc men vill helst inte köpa en PC bara för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Men om nu Apple är en stabil plattform med förutsättningar, varför satsar inte spelstudios mer? De flesta som har Mac kanske inte spelar, men det beror ju på att det är så begränsat. Finns en stor skara Mac användare som säkerligen skulle spela om det var lika bra som med pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Men om nu Apple är en stabil plattform med förutsättningar, varför satsar inte spelstudios mer? De flesta som har Mac kanske inte spelar, men det beror ju på att det är så begränsat. Finns en stor skara Mac användare som säkerligen skulle spela om det var lika bra som med pc.

Visst, men varför skulle Apple lägga möda på den lilla skaran? Jämfört med mobilspelande är gaming på dator en försvinnande liten marknad.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Men om nu Apple är en stabil plattform med förutsättningar, varför satsar inte spelstudios mer?

Varför tar företag beslut om någonting? En del testar vattnet just nu och släpper spel även till macos. Kommer kunderna kommer vi se fler som vågar satsa, köper inte kunderna så kommer de sluta släppa spel till macos.

Skulle säga att i dagsläget är bästa kombon om man vill ha en mac och ändå spela att köpa en Mac och en Ps5.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Tossefar:

Visst, men varför skulle Apple lägga möda på den lilla skaran? Jämfört med mobilspelande är gaming på dator en försvinnande liten marknad.

PC-spel är lite mindre än hälften så stor marknad som mobilspel, skulle inte kalla det försvinnande liten direkt, det är en marknad på 40 miljarder dollar som dessutom växer mycket mycket snabbare årligen än både konsol och mobil gör. Konsolspel ökade bara 0,3% och mobilspel t.o.m backade med 2,1%. PC ökade med över 8%. Trenden visar att fler vill spela på PC.

Sen får man tänka på att det är omsättningar vi talar om och inte vinst så det är lite svårt att säga vad som är mest lönsamt, men för Apples del som bara bistår med hård och mjukvara som spelen ska spelas på så spelar inte det någon roll utan snarare hur många användare det är som spelar och som kan komma att köpa en Mac tack vare spelmöjligheter.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Skrivet av 7mangan6:

För mig är iOS gaming inte att spela Jag vill spela COD etc men vill helst inte köpa en PC bara för det.

Det handlar inte om gaming på iOS, det är ett översättningslager för Windows spel. I princip nästan alla single player spel går att spela på Mac med hjälp av det. Det största problemet är väl anti cheat system som inte gillar att emuleras eller översättningslager.

Se t.ex
https://youtu.be/-rf7A6lqnZQ?si=3t9iZw1s2j-iRPBr&t=248
https://www.youtube.com/watch?v=iXVTt1pYTrw
https://www.youtube.com/watch?v=2KX5SzqrfUI
https://www.youtube.com/watch?v=DJqGGkNF7j0
https://www.youtube.com/watch?v=F6Gi2LcXhxM&pp=ygUWbWFjIGdhbW...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har en MBP 14" M4 och testade att spela Exodus. Fram tills nu har jag typ aldrig hört att fläkten gått igång, men när jag började spela vart den högljudd. Runt 6500rpm och jag kände att det inte var speciellt trevligt.

Trodde nog att M4 skulle vara så pass kraftigt att fläkten inte borde kickat in som den gjorde.

Permalänk

Nu är jag inte helt hundra men är inte mX processorerna Arm cpuer?

Aka de behöver armkompilerad spelkod eller ett översättningslager mellan hårdvaran och spelet.

Vet inte alls hur bra macs översättningslager från x86/x64 til arm är men generellt är ju spel native kodade att fungera på armhårdvara relativt sällsynta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nu är jag inte helt hundra men är inte mX processorerna Arm cpuer?

Aka de behöver armkompilerad spelkod eller ett översättningslager mellan hårdvaran och spelet.

Vet inte alls hur bra macs översättningslager från x86/x64 til arm är men generellt är ju spel native kodade att fungera på armhårdvara relativt sällsynta.

De få spel som trots allt lanseras på MacOS är numera ARM64-native.

Men den aspekten är det klart mindre problemet, något som vi såg t.ex. med Baldurs Gate 3 som först lanserades med x86_64/Metal stöd på MacOS. Den större vinsten är att gå från att emulera DX11/12 till att köra på Metal (MacOS motsvarighet till DX12). Övergången från x86_64->ARM64 native gav betydligt mindre än de flesta skulle ha gissat.

Man har gjort väldigt stora framsteg i att binäröversätta mellan ISA. Både MacOS (Rosetta 2) och Windows 11 (Prism) kan väldigt effektivt översätta x86_64->ARM64, tillräckligt effektivt att det i spel ytterst sällan är där flaskhalsen ligger.

Som exempel: gjort rätt många tester att köra .NET kod på native x86_64, native ARM64 samt via Rosetta 2/Prism. Svagheten just nu är kod som använder mycket SIMD, där fungerar översättningen men är inte supereffektivt. "Vanlig" heltals/flyttalskod kör typiskt på 80-90 % av prestandan när man kör x86_64 på en M-serien krets via Rosetta 2/Prism jämfört med ARM64-native. Tillräckligt effektivt så att min M3 Max kör x86_64 program snabbare än vad min 5950X gör (vilket är helt galet när man tänker på det, än mer då M4 är 20-25 % snabbare än M3...).

Så vill man spela på MacOS kommer den stora flaskhalsen vara GPU-delen. M4 Max har en väldigt kompetent GPU för att vara en laptop, men tyvärr äts en del prestanda upp av att de flesta spel kommer behöva köra DX12 emulerat då det är Windows-spel. Att de också är x86_64 är i sammanhanget ofta ett avrundningsfel.

Att spela på M3 Max fungerar riktigt bra. Tror många spel skulle fungera helt OK på M4 Pro, men det är fortfarande en iGPU och M4 Max är på pappret (och rätt mycket även i verkligheten) dubbelt så snabb vilket märks i spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag kör Civ 7 på min Mac Studio M4 (bas modellen) och det fungerar väldigt bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Min fundering var mest om att jag tycker att fläkten gick på rätt hårt. 6500rpm väsnas en del.

Permalänk
Medlem

Resident Evil Village är ett av relativt få spel som är väl optimerade för Apple Silicon. Har spelat igenom det på min MacBook Pro 16" med M1 Max och det fungerar riktigt bra. Det fungerar i native 3456x2234 upplösning med maxade inställningar och MetalFX på Quality men kör jag i 1920x1200 så ligger FPS runt 120 och fläkten låter knappt.

Shadow of the Tomb Raider är något äldre men fungerar bra och ser bra ut på MiniLED skärmen med HDR aktiverat.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

PC-spel är lite mindre än hälften så stor marknad som mobilspel, skulle inte kalla det försvinnande liten direkt, det är en marknad på 40 miljarder dollar som dessutom växer mycket mycket snabbare årligen än både konsol och mobil gör. Konsolspel ökade bara 0,3% och mobilspel t.o.m backade med 2,1%. PC ökade med över 8%. Trenden visar att fler vill spela på PC.

Sen får man tänka på att det är omsättningar vi talar om och inte vinst så det är lite svårt att säga vad som är mest lönsamt, men för Apples del som bara bistår med hård och mjukvara som spelen ska spelas på så spelar inte det någon roll utan snarare hur många användare det är som spelar och som kan komma att köpa en Mac tack vare spelmöjligheter.

Folk vill spela på PC av en enkel anledning: Utbudet av spel är större och har större bredd. Kollar man på mobilspelslistorna så verkar alla pengar gå till in-game köp inte spelen i sig själv. "köptespel" på telefon finns knappt.

Så man kan ju fundera då om dessa miljarder som går på mobilspel faktiskt går till att göra bättre spel eller bara göra bättre mekanismer för att köpa kristaller o skit.

Spel med komplexitet och djupare spelmekanismer kräver en PC för att få full glädje av, tex BG3 eller alla stora speltitlar 2024.

Så det är helt olika marknader och jag tverkar på att dom ens konkurerar med varandra.

Men att köpa en mac för att spela? Jaru, du får mycke PC för 30-40k. Betydligt mer än du får för en mac.

Skulle nästan påstå att man köper en macbook air för allt utom spel och en PC för det som blir kvar, så får man det bästa av två världar.