Varför har de flesta företagen inga nivåer (LV1-LV5) på utvecklare?

Permalänk

Varför har de flesta företagen inga nivåer (LV1-LV5) på utvecklare?

Som titeln nämner, är det någon av er som har liknande på er arbetsplats? Ett exempel kan vara:

Nivå
LV1 Junior Developer / Software Engineer I 0–2 år Nyutexaminerad, lär sig grunderna i kodbasen och arbetsprocesserna.
LV2 Software Engineer II / Mid-level 2–5 år Mer självständig, kan ta ansvar för mindre projekt eller delar av system.
LV3 Senior Software Engineer 5–8 år Leder större projekt, mentor för juniorer, djup teknisk kompetens.
LV4 Staff Engineer / Lead Engineer 8–12 år Tekniskt ledarskap, designbeslut, påverkar större delar av produkten.
LV5 Principal Engineer / Senior Staff 12+ år Expert inom sitt område, teknisk visionär, ofta tvärfunktionellt ansvar.

Min erfarenhet har varit att alla bara får samma roll/titel här i Sverige. Känns som den här mallen gör det lite mer konkret under en utvecklares karriär. Även om vissa kanske stannar i utvecklingen efter 5 år.

Dela gärna med er av era erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Jag har sett liknande fast med andra namn, typ junior, experienced, senior, expert osv.

Personligen tycker jag väl att titlar är ganska godtyckligt utdelade och baseras på hur pass engagerad ens närmsta chef är. Jag tror därför att det till viss del kan skapa interna problem och till vilket pris?

Efter 13 år i branschen så refererar jag till mig själv som utvecklare och enbart min Linkedin använder Senior software engineer i marknadsföringssyfte.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det gäller de flesta jobb, inte bara utvecklare.

Sen får du oftast mer lön om du jobbat med samma sak i fler år än andra oavsett om titeln är samma som andra.

Under mitt arbetsliv har jag i princip bara stött på icke-senior eller senior, där senior hamnar i level 3-5 enligt din lista, sällan sett folk med 12+ års erfarenhet i ett område som är visionärer...

Permalänk

Vi kör med öknamn istället som mytomanen, besserwissern, drängen och valpen.

Skämt åsido, varför ska man dela ut titlar, vad är poängen? För många mindre företag i Sverige så handlar det i princip endast om fakturering, de vill ha timtaxa för en senior. Och där har vi ett problem, om ett företag tar in en nyexaminerad och säljer den till kund med juniortimtaxa, så när kan de till samma företag ta seniortimtaxa? Alltså säg timtaxan på junior 1000kr/h, senior 1300kr/h.
Företaget som anlitar personen vill aldrig få en högre timtaxa för den, de vill att personen som de anlitar alltid ska ha juniortimtaxa.

Lägg då till att prata om Level 1-5 eller ännu högre…

Men de som jobbar internt inom ett företag så kan kanske levels eller liknande vara bra för dens egen löneutveckling eller något.

*edit*
Min poäng är titlar inför alltså av en anledning, det kan finnas väldigt många anledningar. Är företag mindre, så finns det ingen vits att dela in personalen i väldigt många titlar bara för att de kan. Utan det måste på något sätt användas till något.

Permalänk
Medlem

Det är billigare att ha en "utvecklare" utan titel med junior-lön samtidigt som utvecklaren utför dom mer seniora arbetsuppgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi kör med öknamn istället som mytomanen, besserwissern, drängen och valpen.

Jag gillar det. På min tidigare arbetsplats så såg vi titlar lite som certifieringar, väldigt skämtsamt. Vi brukade skriva ut certifieringar till varandra på födelsedagar och namnsdagar så vi kunde tapetsera kontorsväggarna med certifikat, exempelvis certifiering i Sun-servrar.

Titlar känns för övrigt amerikanskt/enterprise:igt.

Permalänk
Medlem

På större företag är det vanligt, till och med nivåer på olika kunskaper.

Antagligen för att större företag inte kan hålla reda på sina anställda och deras kunskaper annars.

(Jobbar nu på ett företag med runt 250 000 anställda)

Permalänk
Medlem

För att de skapar osanna förväntningar, både på arbetstagaren och arbetsgivaren, kring lön, kompetens, mandat, förväntningar och rättigheter. Finns väldigt få fördelar med ett sånt system, och väldigt många nackdelar.

MVH
Senior Lead Principal Chief Executive Officer Product Manager

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett företag som har exakt den strukturen, och tycker det inte skapar någon trevlig kultur. Blir ganska herakiskt snack kring folk. "Person X är nivå 4 och bör därför kunna tech-Y bättre än person Z som är nivå 3". Inte heller så kul när det annonseras att en person har gått upp en nivå (=högre lön) och man själv är kvar i samma nivå och kommer vara kvar på 2% löneökning i all framtid.

Är själv nivå 4 och ser det som omöjlighet att komma upp till nivå 5 om man inte gillar att stå och hålla föredrag varje vecka.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Skrivet av korreWorre:

Jag jobbar på ett företag som har exakt den strukturen, och tycker det inte skapar någon trevlig kultur. Blir ganska herakiskt snack kring folk. "Person X är nivå 4 och bör därför kunna tech-Y bättre än person Z som är nivå 3". Inte heller så kul när det annonseras att en person har gått upp en nivå (=högre lön) och man själv är kvar i samma nivå och kommer vara kvar på 2% löneökning i all framtid.

Är själv nivå 4 och ser det som omöjlighet att komma upp till nivå 5 om man inte gillar att stå och hålla föredrag varje vecka.

Hur kommer det sig att du är kvar på det jobbet? Kanske dags för något nytt efter semestern?

Permalänk
Medlem

Om man någon gång har varit med om att lämna in en större offentlig eller privat upphandling på ett konsultföretag så vet man att det är vanligt att utvecklare namnges och kategoriseras ungefärligen enligt trådstarten. Individerna i fråga är inte nödvändigtvis medvetna om detta.

Om det faktiskt blir så att de namngivna konsulterna är med och levererar något väsentligt är en annan femma.

Konsultbolagen i fråga har väl blandade anledningar att/inte göra personalen medveten om skillnader mellan folk och folk. I allmänhet är det ju inte så uppskattat i svensk arbetsliv att skapa tydliga hierarkier, koncensus och samarbete är mer prioriterat.

Jag har i alla fall på två olika arbetsgivare (1000+ anställda) kategoriserat mig själv typ enligt trådstarten för företagets interna kompetensdatabas, men då har det varit under (löjligt många) individuella kompetensområden.