Vilka tjänster från förr vill du ha tillbaka?

Permalänk

Astalavista.box.sk

Permalänk
Medlem

Kan ibland sakna tiden med DC++ och Winamp. Bränna blandbands-CDs till polare som inte hade bredband än, sen när MP3 spelarna kom ut och ersatte CD-Walkmans å polarna kom över och fyllde sina MP3 med låtar.
Playahead, Helgon och Banana Island innan Facebook kom och tog över allt ligger också långt uppe på nostalgi-listan.
När man kom hem efter plugget och hets loggade in på MSN så verkligen alla fattade att man va online och sen sitta och vara så där fjantig och skriva ut i användarnamnet vilken musik man lyssnade på. Alltid metal och hårdrock så alla såg hur ball man va. Good times.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av infelix:

Den enda jag egentligen saknar är DC++ för gamla roll och figurspels böcker samt musik.

Om vi pratar det Sociala Aspekten så håller DC protokollet än (airdc++ tex)
För det finns ett stort community kring det utöver själva p2p. Så ja DC lever friskt än.
Men Teamspeak, Och Skype får jag favorisera lite än.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░ -= In Trance We Trust =- ░▒▓█▇▆▅▄▃▂
38" LG 38GN950 | Intel i7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | RTX 3060 12GB | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON

Permalänk
Medlem

jag saknar verkligen neomodus direct connect.. träffade många trevliga människor där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Har inte lust att ge ut mitt telefonnummer hur som helst och en ännu mindre önskan att koppla min riktiga identitet till en chatt-tjänst.

Så kanske Delta Chat eller Session?

Skrivet av Knotvillage:

Var väl inget fel på MSN? Smidig program, kunde skicka filer mm. Vad hade det för nackdelar? Jag använde det till det bokstavligen stängdes ner, skulle lätt använda det idag.

Jag sa varken att det var något fel på MSN eller att det fanns några specifika nackdelar. Jag undrade mer vilken funktionalitet man saknade, då jag inte ser de hade något som inte erbjuds av andra tjänster. Jag upplever att folk mer saknar den tiden än tjänsten och att tjänstens återkomst då troligen hade varit ganska meningslös. Till skillnad från t.ex. Prisjakt classic, som fungerade bättre och inte har någon direkt ersättare.

Permalänk
Skrivet av suna:

jag saknar verkligen neomodus direct connect.. träffade många trevliga människor där..

Vi lever än

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░ -= In Trance We Trust =- ░▒▓█▇▆▅▄▃▂
38" LG 38GN950 | Intel i7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | RTX 3060 12GB | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

åh, en man av kultur ser jag

Permalänk
Medlem

Oogle.se

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Saknar gamla Facebook när man såg vänners inlägg. Nu är det bara Reels, reklam, annonser och gruppinlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Så kanske Delta Chat eller Session?
Jag sa varken att det var något fel på MSN eller att det fanns några specifika nackdelar. Jag undrade mer vilken funktionalitet man saknade, då jag inte ser de hade något som inte erbjuds av andra tjänster. Jag upplever att folk mer saknar den tiden än tjänsten och att tjänstens återkomst då troligen hade varit ganska meningslös. Till skillnad från t.ex. Prisjakt classic, som fungerade bättre och inte har någon direkt ersättare.

Har inte använt chat sen MSN försvann. Vad använder folk idag? Discord verkar ju populärt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Haha första jag kom att tänka på ör MSN-messenger-ljuden när man fick mess eller när någon "skakade rutan" när man satt och pluggade haha

Det var tider det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har inte använt chat sen MSN försvann. Vad använder folk idag? Discord verkar ju populärt.

Folk använder väl Facebook Messenger idag. Jag gör det i alla fall.

Permalänk
Skrivet av superpwnguin:

Jag också!

NOOB!
Mvh 6786140

Noob!
Mvh 242004

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

56460072 här

Skrivet av Dhanjel:

Minns fortfarande mitt nummer, 113231051

Skrivet av superpwnguin:

Jag också!

NOOB!
Mvh 6786140

Vill inte doxa mig, men 6-siffrigt börjandes på 1* (missade precis 5-siffrigt) UIN här .

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Jag också!

NOOB!
Mvh 6786140

NOOB!

327940

Kort och bra :).

@DirtyHandz, nice med ett ännu äldre konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mev:

Picassa, enkelheten att peka på ett bibliotek med foton och få geotaggade markeringar på Google maps bara fungerade så väl. Tar gärna tips men allt är mest komplicerat nu för tiden.

Backup programvara som inte krävde konto, moln koppling och sparade i 'klartext'.

Ja, usch så dumt att Google lade ner Picasa. Google Photos är ju en helt otillräcklig ersättare. Kan inte ens ändra GPS-koordinater på ett foto man själv har tagit med mobilen (en "feature" tydligen) även om man som användare ser att koordinaterna är flera hundra meter fel. Picasa hade varit ett perfekt komplement på datorn för att jobba mot Google Photos online.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag saknar några enskilda tjänster sådär, men jag saknar den övergripande attityd som (åtminstone skenbart) styrde internettjänster för 20+ år sedan.

Då handlade utvecklingen av söktjänster om att möjliggöra för användaren att hitta vad den sökte. Chattar handlade huvudsakligen om att möjliggöra kommunikation mellan människor, communities var grundade i att kunna samlas kring ett intresse även utan att behöva reducera det fysiska avståndet mellan varandra, webbutiker var ett frontendalternativ för handel där användaren antogs vara en aktiv part och leta upp det den var ute efter, och så vidare.

Nu handlar allting om marknadsandelar för att sälja reklamplats och användardata, eller (i bästa fall) att merförsälja produkter med hög marginal (eller ännu hellre, luft).

Visst, lite nostalgiglasögon finns självklart med i matchen här, reklam har nästan alltid varit en viktig komponent för att finansiera lite större plattformar på nätet exempelvis, men den kommersiella webben som tog över efter att de tekniska svårigheterna var lösta är en dystopi och jag hoppas på att en revival av ett "lokalproducerat" (för att dra någon långsökt liknelse) internet kan ta fart när vi väl har fått nog av IT-jättarna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det jag saknar är dataföreningar som fanns i verkliga livet förr. Jag var medlem i en som låg på Engelbrektsgatan 4 i Stockholm, där kunde man hänga hela sommarnätter 1995 och spela Doom i lan. ( Långt innan LAN party blev verklighet )

Jag saknar även Fidonet och de gamla forumen. Idag finns det bara några få kvar, som SweClockers och Flashback.

Fidonet fanns innan internet, men när internet väl kom fanns det en anda – man kunde starta en egen sajt, koda ihop något i PHP. Jag skrev min egen portal redan 2001, då jag köpte ett domännamn och behövde något att posta nyheter i.
Idag har vi WordPress. Men de stora teknikjättarna slukar allt – och om inte de gör det, hittar EU på något som förstör den fria tanken.

Skulle väl inte säga att det är så mycket tjänsterna i sig - de flesta sög faktiskt jämfört med det som finns idag - som pionjärandan, undergroundkänslan och klientelet från den tiden jag saknar. Det var mest bara geeks som utforskade, warezade, diskuterade inte alltid helt rumsrena ämnen, och kanske rent av byggde taffliga hemsidor om sina specialintressen.

Efter sekelskiftet nångång blev det socialt acceptabelt att sitta vid datorn. Till och med de coola kidsen i högstadiet började göra det. Nätet blev packat av bloggdrottningar, influencers och allmänna normies. Och den satans reklamen. Det hela blev streamlinat, kommersialiserat och politiskt korrekt, en digital reflektion av IRL.

Man kanske kan summera det med att nätet inte var bättre förr, men betydligt roligare?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Den har aldrig försvunnit. Varit där hela tiden. #sweclockers irc.quakenet.org (stockholm.se.quakenet.org) Men det är mest gubbar som sitter och "bröölraapar" och skriver 1337 när klockan är det. Skryter om hur mycket vodka de dricker och är allmänt äckliga. Speciellt ngn som kallar sig Wasa.

Hört att Wasa är fan BÄST! Heja #sweclockers@quakenet

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

IRC:s glansdagar.

Det är för mig internets guldålder. Innan sociala medier. Innan algoritmer. Innan påverkanskampanjer. Innan det blev problematiskt med att vara att vara anonym eftersom alla var det.

Permalänk
Medlem

Saknar Usenet News. Var mycket smidigare när man hade bra appar på datorer för att browsa och skriva i alla forum, istället för att behöva regga unika konton på alla möjliga sajter och att lära sig alla möjliga olika forumwebbsidor. Usenet News gjorde diskussioner mycket enklare och överskådligare innan alla webbforum/HTML-forum tog över.

Gällande meddelandeappar så tycker jag att dagens end-end-krypterade sådana är mycket säkrare och bättre, men använingsmässigt så saknar jag ibland enkelheten hos de första versionerna av ICQ och Windows Messenger (innan de bloatdes sönder totalt).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Då handlade utvecklingen av söktjänster om att möjliggöra för användaren att hitta vad den sökte. Chattar handlade huvudsakligen om att möjliggöra kommunikation mellan människor, communities var grundade i att kunna samlas kring ett intresse även utan att behöva reducera det fysiska avståndet mellan varandra, webbutiker var ett frontendalternativ för handel där användaren antogs vara en aktiv part och leta upp det den var ute efter, och så vidare.

Nu handlar allting om marknadsandelar för att sälja reklamplats och användardata, eller (i bästa fall) att merförsälja produkter med hög marginal (eller ännu hellre, luft).

Visst, lite nostalgiglasögon finns självklart med i matchen här, reklam har nästan alltid varit en viktig komponent för att finansiera lite större plattformar på nätet exempelvis, men den kommersiella webben som tog över efter att de tekniska svårigheterna var lösta är en dystopi och jag hoppas på att en revival av ett "lokalproducerat" (för att dra någon långsökt liknelse) internet kan ta fart när vi väl har fått nog av IT-jättarna.

Enshittification är väl termen för processen du beskriver…

Permalänk
Medlem

Forum, speciellt nischade forum som försvunnit och ersatts med Facebook grupper. Mycket gammal kunskap som försvunnit eller är otroligt svårt att hitta idag genom alla korta facebookkommentarer.
Blir inga subtrådar utan allt hamnar i ett och samma flöde.
Guider och hjälpsamma trådar är helt bortblåsta.

Faktiskt riktigt jobbigt när man äger en äldre bil och behöver hitta nyttig information hur något ska lösas eller var det går att hitta någon vettig ersättningsdel, t.e.x. om det finns delar från en annan modell som passar bra.

Ironiskt nog så i en av grupperna hänvisar alla till det gamla forumet för information, problemet är att många guider är fyllda med döda länkar och bilder. Nu är t.o.m. det största internationella forumet nere (även om det varit dött i många år) och frågan är om det kommer upp igen. Riktigt tragiskt...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Aftonbladet chat, det var tider det 🤪

Permalänk
Medlem

Jag antar att discord tagit över rollen.

Saknar när man hänge eller messade vännerna på ICQ och MSN ...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Skunk.nu

Permalänk
Medlem

MSN, ICQ, Napster tillsammans med Winamp, DC++

Skrivet av Pruttmuff:

Tack vare en tjej på skunk så fick jag 3 VHS band med anime, och på så sätt började min anime resa
Så skunk va en väldigt bra sida

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Vad var MSN och ICQ bättre på än dagens chattjänster? Om de hade släppts idag, hade ni använt dem då?

På den tiden fanns det nästintill ingen chattjänst alls, som var användarvänlig och populär. MSN och ICQ var the ones. Men förutom det, nada. Är dock glad över att XMPP och Gajim är typ exakt som vad MSN och ICQ var, vilket är en mycket skön känsla.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

MSN, ICQ, Napster tillsammans med Winamp, DC++

Tack vare en tjej på skunk så fick jag 3 VHS band med anime, och på så sätt började min anime resa
Så skunk va en väldigt bra sida

Vad kul! Kommer du ihåg kamrat.com? Jag träffade mina nu bästa vänner där för 17 år sen.