Permalänk

One Connect Box support

Jag har sett olika typer av one connect boxar och undrar om man kan koppla vilken box som helst till vilken tv som helst. Undrar för att den box jag har nu inte har ett par anslutningar som andra boxar har.

Permalänk
Bildexpert 📺

@MinecraftWotblitz: "One Connect" syftar på Samsungs lösning där bildelektronik och anslutningar ligger i en separat box som sedan ansluts med en enda kabel till själva TV:n. Den fungerar endast ihop just Samsungs modeller och då specifikt modeller som är byggda för boxen. Boxarna varierar från år till år så man kan inte ens mellan Samsungs One Connect-apparater byta box hur som helst.

Fast vi vänder på det hela: Vad är det du vill uppnå? För du får en snarlik men inte exakt likadan funktion med exempelvis en hemmabioreceiver där man kan nöja sig med en HDMI-kabel samt ström till TV:n.

Permalänk
Medlem

Hej,
Vet inte om jag kan låna denna tråd, men jag testar.

Jag har en Samsung Smart TV UE65MU8005 PD, inköpt vintern 2017. Den är utrustad med så kallad One Connect och min fråga gäller just den lösningen.

Vi är på väg att flytta, så vi har packat ner en hel del teknik, så nu tänkte jag bara ha ström till TV, samt en nätverkskabel, för att se på film och tv, via Smart Hub och inbyggda appar. Jag kopplade ur och packade ner One Connect, satte i nätverksbalen, strömmen var i och skulle slå på apparaten, men den ville inte starta. Den visade en symbol att ansluta one connect-boxen. Går det verkligen inte att starta TV utan den boxen?

Samt, då antar jag att TV inte har "inbyggda" HDMI-portar, optiskt ljud, och så, utan bara via One Connect-dosan?

Tack på förhand

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pjnorman:

Går det verkligen inte att starta TV utan den boxen?

Nej, det går verkligen inte att starta TV:n utan one connect-boxen.

Citat:

Samt, då antar jag att TV inte har "inbyggda" HDMI-portar, optiskt ljud, och så, utan bara via One Connect-dosan?

Exakt så – vilket du lär märka när du kikar på baksidan.

One connect-boxen är det som normalt sitter inbyggt på baksidan på en TV. Alla anslutningar, all bildprocessning, alla funktioner och så vidare. I själva "TV:n" eller displayen finns LCD-panel, högtalare och strömförsörjning till panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

One connect-boxen är det som normalt sitter inbyggt på baksidan på en TV. Alla anslutningar, all bildprocessning, alla funktioner och så vidare. I själva "TV:n" eller displayen finns LCD-panel, högtalare och strömförsörjning till panelen.

Lite som att säga att de är en dockstation för TV
Samsung ville väl ha en egen version av "Apple TV" på sublim väg ha-ha.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Niivpzi:

Lite som att säga att de är en dockstation för TV
Samsung ville väl ha en egen version av "Apple TV" på sublim väg ha-ha.

Själva one connect-lösningen är genialisk i vissa situationer eftersom du kan ha själva skärmen ensam och ostörd på väggen och dölja alla kablar i ett skåp, rack eller annan möbel. Särskilt som man kan byta kabeln till en 15 meter lång. Allt som ska till TV:n är ström och one connect-kabeln.

Skulle Samsung vilja möta Apple TV på samma planhalva skulle de släppa en extern liten låda som körde Tizen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Själva one connect-lösningen är genialisk i vissa situationer eftersom du kan ha själva skärmen ensam och ostörd på väggen och dölja alla kablar i ett skåp, rack eller annan möbel. Särskilt som man kan byta kabeln till en 15 meter lång. Allt som ska till TV:n är ström och one connect-kabeln.

Skulle Samsung vilja möta Apple TV på samma planhalva skulle de släppa en extern liten låda som körde Tizen.

Låter bra på de viset, i och för sej ser det sjukt cleant ut vid modernare tv apparater, det förklarar varför.
Köpte en TV senast 2009/10 tror jag så är helt utanför smart-tv och alla dessa nya funktioner, vänner har Apple TV - för att enbart visa film via.
Alla sladdar sitter i ett sånt här rör nu hängades...

Hade nog vart cleanare med en sån box absolut

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tackar för svaren! Trots allt!

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@MinecraftWotblitz: "One Connect" syftar på Samsungs lösning där bildelektronik och anslutningar ligger i en separat box som sedan ansluts med en enda kabel till själva TV:n. Den fungerar endast ihop just Samsungs modeller och då specifikt modeller som är byggda för boxen. Boxarna varierar från år till år så man kan inte ens mellan Samsungs One Connect-apparater byta box hur som helst.

Fast vi vänder på det hela: Vad är det du vill uppnå? För du får en snarlik men inte exakt likadan funktion med exempelvis en hemmabioreceiver där man kan nöja sig med en HDMI-kabel samt ström till TV:n.

Tjena.
Ställer en fråga här ang One Connect, och fick en känsla av att någon här har koll
Beställde en tv, visste inte att den har CONNECT utan missade det vid beställningen. Kan man få koppla in nåt och få själva One boxen trådlös? Vissa anslutningar försvinner dock. Connecten funkar inte på den väggen där tv:n ska hänga, finns ingen tv-bänk, skåp eller dylikt. Kollar därför runt om det finns lösningar eller jag helt enkelt får köpa en ny tv eller trolla in boxen i väggen.
Tacksam för alla svar, och hoppas ni förstår min kanske inte så exakta och detaljerade besktrivning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Suomalainen:

Tjena.
Ställer en fråga här ang One Connect, och fick en känsla av att någon här har koll
Beställde en tv, visste inte att den har CONNECT utan missade det vid beställningen. Kan man få koppla in nåt och få själva One boxen trådlös? Vissa anslutningar försvinner dock. Connecten funkar inte på den väggen där tv:n ska hänga, finns ingen tv-bänk, skåp eller dylikt. Kollar därför runt om det finns lösningar eller jag helt enkelt får köpa en ny tv eller trolla in boxen i väggen.
Tacksam för alla svar, och hoppas ni förstår min kanske inte så exakta och detaljerade besktrivning.

Trådlös one connect är en självmotsägelse. Det är ju boxen som förser panelen med den väldigt nödvändiga elektriciteten.

Så låter mer som en lösning med just en lång kabel till lämplig plats där du kan gömma boxar och andra enheter är önskvärd. Vilket förstås beror på hur TV:n ska användas i övrigt. Ifall du aldrig ska koppla in någon HDMI-källa likt digitalbox, konsol eller liknande utan vill köra TV:n som en renodlad trådlös streaming-TV är det kanske lämpligare att ångra köpet för en produkt som bättre matchar det kravet.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har en Samsung The Frame QE43LS03B utan One Connect Box

Tror ni att det går att använda One Connect Box (modellkod SOC1001A) från LS03A serien till just denna The Frame som är från LS03B serien? Deras One Connect Box är SOC1001B.

När man googlar på bilderna så ser båda exakt likadana ut

Tacksam för svar

Felstavning :)
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xmaddict:

Hej!

Har en Samsung The Frame QE43LS03B utan One Connect Box

Tror ni att det går att använda One Connect Box (modellkod SOC1001A) från LS03A serien till just denna The Frame som är från LS03B serien? Deras One Connect Box är SOC1001B.

När man googlar på bilderna så ser båda exakt likadana ut

Tacksam för svar

Du får nog experimentera själv där. Boxarna ser likadana ut och kontakterna är densamma eftersom dessa inte behöver ändras. Men innehållet skiljer sig något. Systemet är inte modulärt utan endast en finess för att få kontakter och elektronik separerade från panelen. Just din kombo med en nyare panel och äldre box har indicierna mot sig eftersom boxens hårdvara inte lär ha de tekniska parametrarna rätt för en panel som kommit efter att boxen med alla elektronik tillverkats.

Så du får chansa och se hur väl det fungerar. Pröva med Samsungs kundtjänst som eventuellt kan ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du får nog experimentera själv där. Boxarna ser likadana ut och kontakterna är densamma eftersom dessa inte behöver ändras. Men innehållet skiljer sig något. Systemet är inte modulärt utan endast en finess för att få kontakter och elektronik separerade från panelen. Just din kombo med en nyare panel och äldre box har indicierna mot sig eftersom boxens hårdvara inte lär ha de tekniska parametrarna rätt för en panel som kommit efter att boxen med alla elektronik tillverkats.

Så du får chansa och se hur väl det fungerar. Pröva med Samsungs kundtjänst som eventuellt kan ha svar.

Tack för snabb respons!
Glömde nämna innan att Samsungs kundstänst inte var alls till hjälp därav inlägget här

Kollade runt på engelska forum och det är ungefär som du säger, att det inte helt är kombatibelt. Det kan fungera med strömförsörjningen men risken är att diverse ingångar inte fungerar korrekt då one connect box kalibreras efter egen tv-modell.

Permalänk
Medlem

Har precis installerat en Samsung S95D med one connect. Oturligt nog så var boxen för stor för tv bänken / lådan jag tänkte gömma den i så jag funderar nu på att placera boxen vid sidan av soffan mot väggen där den inte kommer synas så mycket.

Har även ljudsystem från Samsung som jag vill koppla in i e-arc, kommer även koppla in ett PS5.

Hur har ni andra gjort? Antar att enda lösningen är att köpa superlånga kablar av allt man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven78:

Har precis installerat en Samsung S95D med one connect. Oturligt nog så var boxen för stor för tv bänken / lådan jag tänkte gömma den i så jag funderar nu på att placera boxen vid sidan av soffan mot väggen där den inte kommer synas så mycket.

Har även ljudsystem från Samsung som jag vill koppla in i e-arc, kommer även koppla in ett PS5.

Hur har ni andra gjort? Antar att enda lösningen är att köpa superlånga kablar av allt man behöver.

Långa och tunna fiberkablar!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Boxen är som sagt för stor men jag kan stänga luckan om jag vinklar boxen enligt bilden. Inte snyggt men luckan kommer aldrig öppnas så jag är ok med det.

Frågan är om det är tillräckligt med ventilation där inne. I överkant längst in är det ca 1cm glipa till hyllan ovanför och i botten är ett kabelhål på 6cm i diameter är.

Vad tror expertisen?

Permalänk
Bildexpert 📺

One Connect-lådan är byggd för att gömmas undan i en låda. Så man får hoppas att Samsungs ingenjörer tar till adekvata toleranser. Stäm av då och då hur varm den blir och är den brännhet efter en Netflix-djupdykning eller liknande, fundera då över andra lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven78:

Jag har kardborre tejp på min 4K Google TV Streamer. Gömd bakom TV:n, ovanpå min gamla stereo/TV bänk.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Startade tv.n ikväll och det blinkar en röd lampa i nedre hörnet hela tiden, tv.n stänger av sig ibland.

Googlade lite på röd blinkande lampa på Samsung och det lät inte så upplyftande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Greven78:

Startade tv.n ikväll och det blinkar en röd lampa i nedre hörnet hela tiden, tv.n stänger av sig ibland.

Googlade lite på röd blinkande lampa på Samsung och det lät inte så upplyftande.

Testa att ha den utanför och se om du får samma problem för att utesluta om det är ventilationen eller ett dåligt exempelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testa att ha den utanför och se om du får samma problem för att utesluta om det är ventilationen eller ett dåligt exempelar.

Tack men hjälpte dessvärre inte 😐

Permalänk
Medlem

Samsung skickade ut en tekniker till mig så nu är allt ordnat, det var ett antal komponenter som det var fel på.

👌🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven78:

Samsung skickade ut en tekniker till mig så nu är allt ordnat, det var ett antal komponenter som det var fel på.

👌🏻

Fint av Samsung. Då köpte man också rätt val av tillverkare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Fint av Samsung. Då köpte man också rätt val av tillverkare!

Ja över en viss nivå på tv så skickar de ut en som fixar så det var riktigt gött faktiskt.