Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem

Fiber till 5G och TV?

Jag har haft Telia fiber till min villa i ett antal år och dessutom Telia TV.

Telia har ju varit "generösa" med hastigheten under åren och
nu har jag en hastighet 600/600 som jag inte beställt
För det betalar jag 649 kr/månad.

Både hastigheten och kostnaden är onödiga för mina behov
och jag har börjat leta efter något billigare.
Tyvärr är det marginella sänkningar på Telia om jag minskar
hastigheten till kanske 150/150 (599kr).

Min fråga är egentligen till att börja med om jag byter system till 5G
om det fungerar att få TV genom det systemet?

T.ex. Comviq 5G (299kr) och Telia mini abonnemang på TV:n
Visserligen en äckligt lång bindningstid på Comviq men ändå.

Permalänk

Och här sitter jag - i en lägenhet som jag hyr UTAN fiber och hade lätt betalat 1000kr i månaden om det så var nödvändigt för att slippa allt skit som 5g innebär med ping och svaj i uppkopplingen trots att jag satt externa antenner.
Livet är orättvist

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig byta från fast nät till mobilt. Det kommer bara leda till en massa huvudvärk. Kolla istället på om du kan byta operatör för ditt fiber.

Jag tror inte du kan köra Telias IPTV på något annat nät än Telias egna. Andra operatörer har sina egna IPTV.

Permalänk
Medlem

Går det inte att få någon annan leverantör på din befintliga fiber?

Vet inte hur Telia är, men en period hade jag en årlig tradition att säga upp min ComHem/Tele2-fiber och få ett bra erbjudande om att förlänga ett år till. Så du kan ju prova att säga upp och se vad Telia erbjuder, får du inget erbjudande kör du 5G ett tag. Vid Black Friday brukar de ha bra fiber-erbjudande, men det är ju ett tag dit...

Permalänk
Medlem

Telias senaste box går bra att köra över 5G, operatören spelar ingen roll, då den bara stödjer unicast.
Går också bra att köra Telias app. Den finns åtminstone till Apple TV, Google TV, TV med Android, och LG. Saknas dock på Samsung.

4G/5G är ju lite av ett lotteri. Har man tur fungerar det utmärkt.
Man får testa runt 20 snåret med telefonen. Får man bra stabil hastighet då så brukar det fungera.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W