Permalänk
Medlem

Batteri byte moderkort

Har köpt ett moderkort asrock x299 som behöver ett nytt batteri. Inet Har knapp batteri CR 2032 som är en liten klämma. I en vanlig butik är batteriet bara blankt duger ett sådant på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du menar med "som är en liten klämma. I en vanlig butik är batteriet bara blankt". Ett CR2032 kan bara ha en form... Du kanske förväxlar batterihållaren med själva batteriet?

Här är en video på hur man byter: https://www.youtube.com/watch?v=EPy6MYcUO8A

Permalänk
Medlem

CR2032 är ett vanligt batteri. Bara att byta ut med ett ifrån valfri butik. Har dock flera gånger varit med om att dessa små knappbatterier då och då är dåliga ifrån inköp så mät gärna upp det med en multimeter eller liknande innan montage. De ska vara på 3V men jag har ibland fått några ur en karta som ligger runt 2,5-2,65 vilket är lite lågt. ( Byter rätt ofta såna batterier på jobbet därav att jag har dom på karta om 20st ) Osäker på vad du menar med blankt med cr2032 ser olika ut på upp och nersida precis som ett AA batteri

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Rekordmedlem

Vad menar du med klämma ? Batteriet ligger i en hållare på moderkortet där det kläms fast av en fjäder men det är svårt att förstå vad du menar med att Inets batteri har en klämma. De visar batteriet så här.

https://www.inet.se/produkt/6882032/gp-litiumbatteri-knappcel...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad gör man på datorn så att man måste byta ut batteriet? Är det vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Batteriet gör att moderkortets BIOS kommer ihåg inställningar och datum/tid. Tar det batteriet slut kommer moderkortet börja klaga på det + du kan få roliga buggar inne i ditt OS pga du "gått tillbaka i tiden", och HTTPS hemsidor slutar fungera för din dator kommer tro att deras cert inte är giltiga längre, m.m.

Det brukar ta ganska länge innan batteriet tar slut (i snitt kanske 7 år i min erfarenhet), så inte super vanligt på nya datorer, men tids nog!

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Batteriet kan hålla i många år, men om man exempelvis drar ur sladden eller har grenkontakt med strömbrytare så går det snabbare för batteriet att ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

X299 kom ut runt 2017 så jag skulle säga att det är relativt vanligt att man behöver byta efter 7-10 år.